07:orna del 19

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vilken helg jag har haft! :)

Min hästs uppfödare kom hit oannonserat och stannade hela helgen. Så vi har haft två dagars träningsläger. Först red hon själv, hon har inte suttit på hästen sedan den var 5 år och sprang baklänges och slog mot skänkeln, så det var inte direkt ett färskt minne hon hade av henne :angel: Jag fick SÅ mkt beröm för hur fin hon är, tydligen den mest välridna hon ridit på länge. Det kändes bra, speciellt med tanke på hur träligt det känts på sistone med träning och avbrott och inte minst de usla tävlingsresultaten :o Sedan hjälpte hon mig och bla justerade lite i sitsen. Vilken fantastisk skillnad det blev på min häst och hela ridningen... Men jag har fått gråta, bryta ihop och sen komma igen. Inget kommer gratis. Idag gjorde vi en repetition och det kändes mkt bättre, men nu är jag nervös för att jag ska komma bort från detta när jag ska rida på egen hand. För det har verkligen behövts nån på marken som påminner mig om att rätta sitsen och hur. 8000 upprepningar innan nånting sitter sägs det ju...

Är mkt imponerad av min häst. 4 dagars dressyrridning och igår ett riktigt långt pass då vi red båda två, och inte ett enda tecken på att tröttna ihop. Jag hade inte väntat mig det från henne, och det känns riktigt bra. Mkt stadigare i formen och inte mkt att slå sig fri, nu när jag justerat sitsen och blivit effektiv :angel: Så fantastisk känsla. Har nog för första gången nånsin verkligen fått igenom de där jäkla halvhalterna på riktigt! :banana:

Har diskuterat allt detta jag nu grubblat över i råden ang hur fasen jag ska rida. Uppfödaren är ju också hippologutbildad och i grunden samma skola som jag, och känner samtliga tränare jag ridit för sista året. Tycker att jag känner mig lite mer tillfreds just nu, de facto är att både hon och jag är de som man kan anse känner min häst bäst. Så nu ska jag köra på den här linjen vi diskuterat i helgen och se vad som sker. Jag tror att det blir bra. Och när jag tvivlar igen får jag väl ringa dit och tala ut :o

@stjarnfrugt
Underbar läsning! :)

Kl
Kan bidra med lite vardagsbilder. Det enda jag gör med pållan är att pussa å klia å spraya flugspray.

IMG_20150711_213321_zpsyl5lydre.jpg

DSC_0013_zpssbwotng0.jpg

DSC_0017_zpseqawrugn.jpg

@Fiorano Vad spännande med ny häst! Även om jag hoppas det inte ska behövas.

@Amanda_F Promenera förbi korna i lugn och ro några gånger först. Vi har massa kor ute längs vägarna nu sommartid och min tycker de är läskiga men får inte panik längre utan jag vågar sitta kvar. :)

*kl*
Gjort en Skånerunda i helgen. Igår falsterbo i solen. Skulle inte ha något och jag är fantastiskt dålig på att shoppa. (Tröstshopping funkar inte på mig, jag får bara mer ångest om jag köper något jag verkligen inte behöver.) Blev tre nya schabrak för 150kr st, det behövde jag men i övrigt var det inget kul. Behöver förvisso en ny hjälm och mycket reades ju ut men iom de nya reglerna vågade jag ändå inte köpa. (Köpte en jag föll för direkt och satt som ett schmeck för 350kr på Ullared på vägen hem idag istället. :D )

Imorse tog jag vägen om lillskits mamma som går som pensionär hos sin uppfödare i Skåne. Vilket hästliv! Flock på 30-35 hästar, ston med föl, åringar och några äldre på ett fantastiskt naturbete om ca 40ha. 22 år och härligt rund på alla de rätta ställena. Pysslade och promenerade lite sen tog hon moroten och gick för att leta upp sitt lilla skyddsbarn, en fin liten åring som hon tagit under sina vingar. Hon är helt fantastisk med de små och de älskar henne. :love:

Härlig skånehelg för mig och härlig långhelg för lillskit. :)

@Fiorano Ja nu jävlar börjar det bli häst av henne :p
Hoppas Barb håller sig hostfri nu! När är nästa tävling?

*kl'
Hade tagit mig mod att rida på utebanan idag men så var det 2 hästar i hagen bredvid som skrämde Divan ett par ggr så fick gå till ridhuset om det skulle bli någon ridning alls.
Kortade tyglarna typ 1 dm och det var fröken INTE nöjd med men hon gick faktiskt riktigt bra när hon insåg att det var denna ram som gällde.

@stjarnfrugt Så himla kul med en bra helg:)! Jag tror att det kommer släppa en hel del på tävlingsbanan när du får mer rutin på hur du ska lägga upp framridningen och även på hur du sa rida inne på banan. Och så massor av träning på att rida programdelar hemma:)!

@Jfrelin Ska rida LA4+MsvC1 första augusti, en LA3 12/8 och LA3+MsvC1 21/8. Tänkte köra på att rida två klasser eftersom det funkat rätt bra här under våren:).

Idag har jag gjort om höstens tävlingsplan. Hade velat tävla hos @Jfrelin men det är ju min tränare som ska döma där såg jag sen så det blir inget med det. 10 starter blir det nog, varav fyra på gripen och två hemma på Lotteräng. Det var någon mer Bukefalist som var anmäld då, såg jag :)

Om Caspian inte vill vara dressyrhäst tror jag att han har en lysande framtid inom kantarellsök. Han ägnade sig åt det idag med stor framgång. Enda problemet är att jag inte har tålamod att rensa...

@Kirre och @Fiorano Jag detta känns bra. Tyska tränaren kommer hit i mitten av veckan och det är bra. Imorgon rider jag ut och sedan repeterar jag på tisdag. Repetera, repetera, repetera... det svåra för mig är att öppna upp i höften och samtidigt behålla positionen i överlivet. När jag väl får till det går det så himla bra och följsamt att rida, men att komma dit... det är inte bara hästen som ska ridas fram :o

Vi har diskuterat detta med träning kontra tävling i helgen. Givetvis handlar mkt om ovana att tävla och rida program, och det är ju bara att nöta. Men samtidigt har det varit svårt att få träningsridningen att duga till på tävling, eller hur man ska se det. Det här med tydlig ram tror jag ändå är bättre för min häst om jag vill ha oss tävlingsbara i dagsläget, eftersom det är så mkt som fladdrar i övrigt på en tävling - inte bara ens egen ridning utan allt som är rörigt runtikring. Det blir ju lite så att när jag ska rida med friare ram på träning så funkar det ju jättebra där, men det blir ju såklart svårt att få till i ett program och i en framridning när så mkt annat påverkar. Vi har inte den rutinen liksom.

@Amanda_F
För mig blir det Vallentuna 2 starter, Järfälla (om proppen kommer och det blir något) Lejondal 2 ggr i September och kanske K1. Jag är borta nästan hela oktober så missar alla tävlingar då. Bland annat vår hemmatävling :(

Då var vi hemma igen från vet. C har något litet mekaniskt fel i luftintaget som inte behöver åtgärdas men som jag ska tänka på när jag tränar, att vi ska lägga in skrittpauser ibland, och inte bara nöta på. Dock hade han bra återhämtning och låg vilopuls så det var inget att oroa sig för. Skulle jag vilja gå vidare med mer utförlig utredning så går det men då ska jag rida honom med någon sorts mask och det vill jag inte utsätta honom för när han verkar lida mindre än mig av ljuden. Nu vet jag också vad jag ska svara när jag får frågan nästa gång. Han undersöktes med en lång kamera typ men har så lång hals att den inte räckte hela vägen ner. Hon kunde dock se att det inte fanns det minsta slem i luftstrupen så vi kunde utesluta RAO och allt vad det heter! Vilken lättnad!

I övrigt hade han lite vassa tänder som fixades, vilket var skönt för även om det bara var fyra månader sen så hade de hunnit bli lite vassa igen. Och ett litet sår i mungipan som gör att han ska gå bettlöst så ofta som det går. Det var dock med största sannolikhet inte orsakat av något bett.

Känns väldigt bra att han är kollad, att jag inte var bara hypokondrisk men att han inte var dålig. De sa också att han såg jättefin ut i kroppen och det är ju alltid kul att höra!

Idag har jag och Barb tränat i solskenet så svetten löddrade. Fortsatte med våra tempoväxlingar i både trav och galopp. Traven känns bra nu och vi fick till i synnerhet en ökning som bara kändes magisk! Jobbade öppnor i traven och början till samling i galoppen och förberedande för arbetspiruetter-jättekul:D!

Provred även jättehästen. Oj himmel. Ja stor är han och jag hade otroligt svårt att ens få honom framför skänkeln och trava på. De har problem med att rida honom och just nu är det en dressyrdomare som gör det och hon rider då på ett tvinnat dubbelt westernbett för att få honom att kröka på nacken... Upplevde inte att problemet satt i munnen utan "bara" nada lösgjordhet. Allt eftersom han trampade på mer bakifrån lättade han fram och jag fick nån låtsasform där han åtminstoner var lite mjuk.
Red inte så himla mycket eftersom det inte alls kändes aktuellt med en artonåring som jag kanske får till bra ridmässigt om ett par år och då är han över 20.

Nä, jag håller mig till ponny jag:p. Har faktiskt mailat på en annons idag som jag spanat på länge. Men känner mig lite dum som gör det eftersom det trots allt är oklart med Juno. Såg honom trava bakifrån idag och då ser en riktigt hur han breddar och sätter bakbenen utanför sig, plus att han vara en halv grad halt på höger bak.

Från träningen:
11745879_10206073845717079_8627589979799647181_n.jpg

...och så en bonusbild på den sötaste ponny jag nånsin sett! 68 cm!!
11737915_10206073341024462_7425439275996423071_n.jpg

@Fiorano Intressant med en dressyrdomare som rider på ett sånt skarpt bett för att kröka på nacken...

Spännande att höra om provridingen. Jag förstår dig dock, hade inte heller orkat börja med en så pass gammal häst som verkar behöva så mkt tillridning. Synd att det var så mkt jobb på den.

PMa gärna om ponnyn du mejlat på. Så ser vi om det är den eller de jag tror kan vara aktuella :angel:

Vad synd att det var så mycket jobb med stora hästen @Fiorano, synd på en i grunden så välutbildad häst... Roligt med bra träning ändå!

@Amanda_F
Vad skönt att ha honom kollad! :) För en okunnig, är det typ som struppipning han har?

KL
Förstår att ni kanske blir less på mina kosse-häst-bilder, men idag dog jag sötdöden på morgonen när jag tittade ut på det här. :love:

DSC_0034_zps09ivissx.jpg

Mitt hopp om att kanske kunna rida framöver tändes idag! Var på vårt första ultraljud och blev framflyttade flera veckor så nu lever mina förhoppningar om att kanske ta mig ur den här extrema trötthetbubblan nån gång. Folk säger hela tiden att det ska bli bättre efter den och den veckan, men hittills har det känns som att man bara gräver ner sig. Men idag upptäckte vi alltså att det är mycket tidigare än vad som tidigare var sagt så jag hoppas att jag trots allt snart ska få vakna! :D

@Maja_Kandi det låter mer som att han är andfådd än att det är ett missljud som vid struppipning. Inte heller såg de något när han undersöktes och struppipning är ju en partiell förlamning (om jg förstått rätt) så det skulle synas. Eftersom det var helt slemlöst i luftstrupen så sa det att detta troligen var mekaniskt som kommer vid anspänning men inte påverkar prestationen. När han är nära kameran hör man hur han låter. Och det hörs redan från att jag börjar skritta, oavsett om det är långa eller korta tyglar...

Försökte återskapa nånting från helgens träning idag, men att det ska vara så jäkla svårt så fort ingen står på marken och påminner om den där jävla höften som jag måste vinkla om och axlarna som jag måste få fram. Det känns bakvänt, jag har alltid varit så noga att dra bak axlarna eftersom jag tycker att många ryttare har problemet att de sitter framåtlutade. Men det har då istället blivit att jag lutar mig bakåt. Suck. Så nu när jag jag sitter rakt känns det alltså som att jag sitter i framstupa sidoläge, och det är inte det minsta bekvämt. Är alltså som att lära sig rida på nytt, men när jag väl får till det några steg går det ju så mkt bättre.
Och helt plötsligt är det ju inget problem att sitta ner trots att min häst kliver på med enorma steg jämfört med när jag sitter och stör henne i ryggen. Dock får jag ju verkligen koncentrera mig för att inte tappa min sits och börja studsa och störa igen. Synd att man inte får rida lätt på tävling...

Bortsett då från att jag rider på 30% av helgens nivå när jag harvar ensam, så gick det väl hyfsat. Mitt andra problem är att jag rider med för lite ben. Får jag till både skänkeln och sitsen går det ju superbra. Varför ska det vara så svårt? :banghead:

Jag rider mest omkring på volterna nu för att träna detta, så det känns väldigt långt från nån tävlingsridning. Därför känns det inte som att det gör mig nåt att jag missat anmälan till en tävling v32. Har nog svårt att tro att jag hinner träna nåt program till helgen innan som är närmaste tävling... :o

Idag red min sambo ut på pålle, inklusive galopp och barbackabad :love:. Jag var med på marken hela tiden men pålle skötte sig utmärkt och var hur snäll och glad som helst.

Meeen, säg den lycka som varar för evigt. Upptäckte innan dagens ridning att pålle börjat få flera lösa sömmar i ffa en framsko. Trodde att skoning skulle behövas först nästa vecka men insåg att jag skulle stå där med en tappsko om inte detta åtgärdades snarast. En kompis hade sin hovslagare ute och han var snäll och tog på sig att slå på nya framskor på min häst. Hans hovväggar är tyvärr rätt dåliga och hovis fick slå sömmarna relativt högt. När jag ledde pålle på gången efteråt så syntes tydlig ömhet i vänster fram när jag svängde honom snävt. Hovslagaren drog ut den söm som satt allra högst och då blev det lite bättre men fortfarande liten markering. Syntes inget i skritt eller trav rakt fram. Ska försöka få tag på ordinarie hovis imorrn (hästen behöver fortfarande nya bakskor) men blev nu orimligt orolig för att detta ska urarta till något superallvarligt (???).

Suck, varför blir en så nojjig av att ha häst? Hoppas det gått över till imorgon, annars antar jag att ordinarie hovis får dra av skon och försöka slå sömmen lite lägre.

Försökte återskapa nånting från helgens träning idag, men att det ska vara så jäkla svårt så fort ingen står på marken och påminner om den där jävla höften som jag måste vinkla om och axlarna som jag måste få fram. Det känns bakvänt, jag har alltid varit så noga att dra bak axlarna eftersom jag tycker att många ryttare har problemet att de sitter framåtlutade. Men det har då istället blivit att jag lutar mig bakåt. Suck. Så nu när jag jag sitter rakt känns det alltså som att jag sitter i framstupa sidoläge, och det är inte det minsta bekvämt. Är alltså som att lära sig rida på nytt, men när jag väl får till det några steg går det ju så mkt bättre.
Och helt plötsligt är det ju inget problem att sitta ner trots att min häst kliver på med enorma steg jämfört med när jag sitter och stör henne i ryggen. Dock får jag ju verkligen koncentrera mig för att inte tappa min sits och börja studsa och störa igen. Synd att man inte får rida lätt på tävling...

Bortsett då från att jag rider på 30% av helgens nivå när jag harvar ensam, så gick det väl hyfsat. Mitt andra problem är att jag rider med för lite ben. Får jag till både skänkeln och sitsen går det ju superbra. Varför ska det vara så svårt? :banghead:

Jag rider mest omkring på volterna nu för att träna detta, så det känns väldigt långt från nån tävlingsridning. Därför känns det inte som att det gör mig nåt att jag missat anmälan till en tävling v32. Har nog svårt att tro att jag hinner träna nåt program till helgen innan som är närmaste tävling... :o

Det är skitsvårt att rida... Jag VET att jag måste sitta "snett" när jag rider i höger varv, dvs flytta mig lite till höger, sänka höften och länga ut benet liksom. Det känns så sjukt konstigt och snett, men när jag väl gör det, så dansar Ariel under mig... Tacksamt med en häst som visar när jag sitter rätt så tydligt, men det är ändå så jobbigt när det känns fel. Fast det är rätt. :p

Sedan tycker jag alltid det går bättre när någon tittar på mig (är lik dig där), men försök istället att tänka att ni KUNDE rida själv. Heja, heja! :banana:

Ikväll red jag en helt otrolig dressyrträning på Ariel. :banana::banana::banana: Vi fick jobba med att öka och minska volten i trav, vilket ledde till en mjuk och trevlig fröken. När sedan tränaren bad oss gå över i galopp, så var det som om allt äntligen släppte. Jag kunde SITTA i sadeln när vi galopperade, vilket gjorde att jag faktiskt kunde använda mina skänklar (va? har jag skänklar? O_o). Vi fick prova att öka och minska volten i galopp, vilket verkligen kändes som en orimlig uppgift bara för några veckor sedan. Men nu satt jag där jag skulle och kunde lätt justera med benen hur jag ville att Ariel skulle bete sig. Så jäkla häftig känsla! :D Sedan går hon fortfarande lite utåtställd ibland, men jag måste lära mig att ta en sak i taget. :p

Tänk hur fort det kan svänga, från att vara totalt less och grinfärdig i söndags efter tävlingen till att sväva på moln ikväll. :love:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
1 757
Senast: Kajsalisa
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 095
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
9 454
Senast: ako
·
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
6 963
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar