07:orna del 19

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har ju inte longerat henne, då är det lättare att se rörelsestörningar tycker jag, så risken finns ju att hon fortfarande rör sig ojämnt då det vet jag inte, men i alla fall kändes det bra idag :)

@sassiball Strunta i att longera henne, tom veterinärer har ju problem att se hur hästarna rör sig på lina enligt ny forskning. De är ju alltid lite ojämna på böjt spår av naturliga orsaker. Jag hade som amatör och hästägare litat på min känsla i ridningen, och hållit igång henne enligt plan fram till återbesök. Vila blir hon ju inte bättre av så märker du ingen försämring i ridningen så kör på :)

*kl

Känner mig lite förvirrad efter träningen idag. Det gick bra, vi gick back to basic och jobbade med bjudningen och att gå för egen maskin. Jag hamnar ju lätt i ett läge där jag sitter och klämmer, trots att hon går framåt, och det har väl gjort sitt till att hon fått en ojämn egen bjudning trots att hon har energi. Det blir ibland svårt att skilja på bjudning och spring. Vilket gör bekymret med ojämna bjudningen i programmen och även att få fram henne till handen i övrigt med.

Men det blir lite krock med detta system och när jag rider för tyska tränaren. Jag blir ju rätt hårt drillad då i att hålla stöd på ytter och sätta hästen i ramen osv. Och när jag rider för denna samt för min gymnasietränare, då handlar det mer om att hästen själv ska lära sig att hålla sig i ramen. Jag tycker att det ger en mjukare ridning vilket passar mig bra för jag gillar detta med en sak i taget för att inte börja spänna mig och påverka hästen negativt för att jag stelnar ihop. För tyska tränaren är det mer att det ska ske så himla mkt samtidigt att jag lätt blir spänd och stel i armarna när jag rider själv sedan. Det funkar på träning och nån gång ensam men med tiden blir det alltid att jag rider runt och är som ett femte ben i handen vilket gör min häst mindre självbärig.

Inget av systemen är väl mer rätt än det andra, men jag känner att i det läge vi är i nu måste jag hålla en tydlig linje för mig själv. Jag måste etablera ett sätt att rida på så att det blir rutin och trygghet i det systemet och inte att jag hela tiden är ambivalent och byter. Sedan kan jag med tiden säkert plocka det bästa från båda, men just nu med den fas av "börja om på nytt hela tiden" som vi befunnit oss i sedan hon började ridas fullt ut i höstas, så blir det så jäkla hattigt att inte stå på samma ben alltid...
Så det känns lite besvärligt nu att fundera kring detta och hur jag ska göra med träningen. Jag vill inte välja bort nån av tränarna eftersom jag behöver all träning jag kan få. Men det kanske stjälper mer än det hjälper i dagsläget att ha för många inputs...:confused:

I vilket fall siktar vi på träning söndag igen. Jag ville inte att det skulle gå för lång tid nu när jag försöker få till detta. Måste få in rutinen för att inte börja sitta och hänga i handen igen. Blir väl inte varje vecka vi får till det två ggr men när det går hoppas jag att vi får till det så man får nån kontinuitet och kommer igång.
Tränaren satt upp och red ett tag för att känna på min häst, och jag fick mkt beröm för hur bra hon är på hjälperna :) Så nånting rätt har man ju gjort i 3,5 år iaf. Väldigt roligt också att tränaren bekräftade det jag själv brukar känna, att jämfört med andra hästar är min relativt liksidig och trevlig i munnen, går inte mkt emot och hänger där och är lyhörd. Problemet är att jag rider inte andra hästar längre, så då börjar jag gnälla på min onödigt mkt... :o

@Jfrelin klokt att inte åka enkom till Sharpman från Stockholm jag hade inte tyckt det var värt det . Dessutom finns ju inget kul i fråga om dressyrutrustning alls med undantag för typ 2 kandar Max och typ 3 olika dressyrskydd ☺️ Kan skvallra nästa gång Mias ska ha lagerrensning om du vill .

Kl
Jag är M.I.A nu en vecka framåt tror jag så ni får ha en fin sommarvecka allihopa med hästarna ! Åker norrut till Vaikijaur och tveksamt om täckningen tillåter slösurfande alls ;)
Min 00 går med sin ponnykompis i beteshagen och har det bra och ska ridas lite av medryttaren under tiden . Rundade av med ett toppenpass för tränaren på honom ikväll :) 07:a drillas av ägaren .

Ha det fint allihopa !

Bild på mig och Ariel från fälttävlanslägret. :love:

150624_003_559ecf472a6b221bd111cf3e.jpg

@Habina Underbar bild! Är ni i Hofors?

*kl*
Tränade för tränare nr 1 idag hemma hos honom. Gick jättebra. Divan kändes fin och inte alls trött från igår. Syrran var med och filmade och fotade lite. Hon hade order att filma skolorna så det gjorde hon men filmade inte den fantastiska galoppen :p
Det är ju så roligt att se foton och film på sig. Herregud vad långa tyglar jag rider med...... visst nu var det inte tävlingsform men ändå. Det är extra intressant att se att det är olika beroende på vilket varv jag rider i. Jaja bara att träna på.

Här kommer ett ihopklipp av alla skolorna idag. Oredigerat i vanlig ordning när det kommer till mig

Här är en bildbomb :p

Bästa bilden!! Kan någon förklara vad jag gör med händer,armar samt tömmar?

@Jfrelin Superfint :) Jag tycker inte alls att du har störigt långa tyglar :) Men det kan ju bero på att jag försöker lära mig att länga ut dem igen, eftersom jag annars bara korvar ihop min häst enligt den här senaste instruktören och min gymnasietränare. Håller med dom. Hästen behöver använda sin hals, och jag tycker faktiskt det ligger nåt i det. Det är ju bättre att jag lär mig att rida fram till handen än att hon är kort fram och lång bak... Jag tror att tygellängden kommer att lösa sig själv när hon är mer självbärig.

Trist dock i mitt fall att det jag nu försöker ändra i min ridning, inte är tävlingsmässigt gångbart. Så jag får nog leva med att rida på dåliga procent resten av året och istället tänka att starterna är miljöträning.

Har du haft kiro på henne btw? Jag tycker inte alls att hon ser speciellt låst ut, men vill minnas att du strök en start i MSVC pga detta?

@Jfrelin Superfint ju! Jag kan förstå när jag tittar på bilderna vad du menar med tygellängden men jag uppfattade inte alls det när jag kollade på filmen.

Har inte ridit på två dagar nu, ska jogga i morgon bitti, varesig han vill eller inte, sen är det träning i samma ridhus som du var i idag, på lördag. Uteritt eller promenad och tömkörning på sön och sen veterinären på mån. Det är inga smittsamma bakterier i alla fall, men jag tror han ev har trånga luftvägar. Vi får se, sen ska vi kolla tänderna också efter den lilla olyckan med inspänningen för några veckor sen. För säkerhets skull. Vaddå jag hypokondrisk för min häst? Neeeej då, bara lite. :angel: Better safe than sorry... :meh:

@stjarnfrugt tyglarna känns inte så långa när jag rider. Hon är framme vid bettet och har bra stöd. Formen är ju bra ändå så det är ju tur. Men det blir ju snyggare och lättare om tygellängden blir kortare nu när hon är kortare
Kirop var ute precis innan betessläppet så det var precis efter MSV C. Nu känns hon som vanligt igen och jag hoppas musklerna kommit på plats så hon slipper bli låst igen.

@Amanda_F Tack!
Tycker inte du är nojig. Lika bra att du kollar allt i början. Det gjorde jag med Joline också.

@Jfrelin Ok, då är jag med :)

@Amanda_F Jag tycker också att det är bra att du kollar. En ny häst måste man ju lära känna och veta vad som är normalt osv. Sen efter några år tycker jag att det är lättare att tolka när det är problem och bara tjafs. Men i början är det helt klart en poäng att köra på uteslutningsmetoden.
Jag är lite avundsjuk på att du kan göra allt sånt där, och är glad att jag bodde på bättre ställe när min var ny. Här är det ju omöjligt att ens hitta en bra konsult att gå igenom sadlarna så det är tur att det jag har är gångbart...

Min får en genomgång av tänder, vaccination och så koll av ryggen igen 10/8. Planerade in det så det inte stör de tävlingar jag är anmäld till. Ska bli intressant att höra ffa ang ryggen. Har även haft bettet lite mer upphissat nu senaste halvåret efter inrådan av tränare. Ska bli intressant att se hur det ev påverkat munnen. Har ju haft lägre förr pga överbettet men fick problem med att hon började fippla med det istället.

@Habina tyckte väl jag kände igen mig. Var där 3 år i rad när jag var yngre och red träningslägret för FT. Urkul! Då hoppade jag minsann deras svåraste hinder utan att blinka :p
Om det fortfarande är Anki som är instruktör så är det ju en jättebra sådan.

@polly p Vilken fantastisk fölunge :love: Vad är det för stam mer än Figaro R?

Klart man blir fölsjuk när det föds 4 st i ens stall. Men samtidigt så är det inte mitt intresse att ha hästen mammaledig i 1,5 år ännu när vi knappt kommit igång efter 1,5 års rehab och tjorv. Och sen har jag inga förutsättningar att ha varken föl eller yngling. Men det är klart att man funderar på vilken hingst man skulle välja osv, men minimikravet är iaf att hon går stadigt i MSV så hon visar att hon duger till nåt innan...

@Habina tyckte väl jag kände igen mig. Var där 3 år i rad när jag var yngre och red träningslägret för FT. Urkul! Då hoppade jag minsann deras svåraste hinder utan att blinka :p

Jodå, hon är kvar. :) Gjorde underverk med min lätta sits, blir lite svårt att stå upp med händerna kvar vid framvalvet. ;)

*kl

Känner mig lite förvirrad efter träningen idag. Det gick bra, vi gick back to basic och jobbade med bjudningen och att gå för egen maskin. Jag hamnar ju lätt i ett läge där jag sitter och klämmer, trots att hon går framåt, och det har väl gjort sitt till att hon fått en ojämn egen bjudning trots att hon har energi. Det blir ibland svårt att skilja på bjudning och spring. Vilket gör bekymret med ojämna bjudningen i programmen och även att få fram henne till handen i övrigt med.

Men det blir lite krock med detta system och när jag rider för tyska tränaren. Jag blir ju rätt hårt drillad då i att hålla stöd på ytter och sätta hästen i ramen osv. Och när jag rider för denna samt för min gymnasietränare, då handlar det mer om att hästen själv ska lära sig att hålla sig i ramen. Jag tycker att det ger en mjukare ridning vilket passar mig bra för jag gillar detta med en sak i taget för att inte börja spänna mig och påverka hästen negativt för att jag stelnar ihop. För tyska tränaren är det mer att det ska ske så himla mkt samtidigt att jag lätt blir spänd och stel i armarna när jag rider själv sedan. Det funkar på träning och nån gång ensam men med tiden blir det alltid att jag rider runt och är som ett femte ben i handen vilket gör min häst mindre självbärig.

Den Tyska ridningen kräver mkt, mkt mer disciplin på att halvhalterna verkligen fungerar och det blir verkligen avslöjande om dom inte gör det, därav din känsla.. been there , done that! Men när det fungerar.. WOW!

Men det krävs en hel del av ryttaren och verkligen träning på banan, vad jag förstår så rider du inte så mkt på banan så det är inte alls konstigt att det känns som du inte hinner med allt du ska göra och att det känns som du har ett femte ben i handen .. been there, done that! Men I promise att när man verkligen disciplinerar sig så kan du rida mkt framåt , hinna med vad som helst och du känner att du har T I D i allt du gör eftersom hästen då har bjudning på riktigt, bär sig och väntar! Oslagbar känsla!!

Den andra "mjukare" ridningen som du säger verkar mer utgå ifrån att det känns bättre för en själv men är nog egentligen ganska långt ifrån vad som krävs för att kunna få det riktigt fint.. been there, done that!

@Jfrelin Tycker du sitter mkt bättre i vänster varv, framförallt i slutorna.. ser nästan ut som du sitter i vänster sluta när du ska göra din högersluta.

Divan har verkligen blivit jättefin!

@fio Tack! Hon skickar över mig till vänster hela tiden. Måste tänka mer på att trampa ner till höger. Såg också att det är dax för kiropraktor för mig med är ju själv helt sned :p
Att det ska vara så jädra svårt hela tiden :D

Jag hoppade för övrigt ett hinder jag inte skulle hoppa. ;) Hon räknade upp vilka som skulle svänga till vänster efter vattnet och hoppa lilla lådan som sista hinder, men glömde säga mitt namn. Så glad i hågen svängde jag höger efter vattnet och hoppade en stockoxer på 90 cm... :angel: Tydligen hade hon sagt någonting i stil med "Jaha, det gick ju bra, hästen litar ju verkligen på henne". :love: Tyckte själv att hindret var lite stort när jag styrde emot, men trodde ju att tränaren gjort bedömningen att vi skulle klara det. :p

Jag hoppas kunna åka igen, men det blir inte nästa år tyvärr. Har lite för mycket annat inplanerat redan. :grin:

@fio Fast nja, jag tycker inte alls att det mjukare är bekvämare. Kanske är fel ord att kalla det mjukare ridning men kanske lite friare, inte lika hårt i ramen. Faktum är att min häst rör sig mkt mer när jag rider så och jag kan knappt sitta ner i traven, och eftersom jag hela tiden tvingar henne att bära upp huvudet själv så kan jag heller inte sitta och tjuvhålla mig i tyglarna. Bekvämt är det inte alls, men på nåt vis känns det som att det är mkt svårare och därmed måste det ju vara bättre :angel: Inget får ju vara för enkelt.
Tror inte alls att det är svårare att komma lika långt på det viset, det bygger på den klassiska dressyrens grundtänk och så vitt jag vet håller de en rätt hög nivå på tex SR i Wien. Min gymnasietränare rider regelbundet för bla Arthur Kottas och hämtar mkt inspiration där. Det är inte alls frågan om nån bekvämlighetszon och att hästen knappt går framåt och därmed är bekväm att sitta på.

Sen är ju alla tränare olika. Jag red för en i mälardalen som också är tysk beridare men hennes filosofi byggde också mer på att hästen ska vara fri och inte hållas fast utan att man ska rida hästen till rätt placering och inte placera den där och sen rida. Enkelt uttryckt.
Som sagt det ena behöver inte vara mer rätt eller fel än det andra. Men jag tror att det är viktigt att man håller sig till samma linje tills man kommit en bit. Annars är man ju alltid kvar i startgroparna. Som jag för tillfället.

Sen är det ju så delikat tränarläge här uppe så att det finns hela tre tänkbara tränare i dressyr. Wow. Min gymnasietränare som kommer hit 3 ggr/termin. Tyska tränaren som kommer hit lite när det passar, kan vara alltifrån var sjunde vecka till var tredje, dvs rätt olika. Sen finns då den här jag nu hittat, som tränat för och jobbat ihop med båda tidigare nämnda tränare, som jag faktiskt har möjlighet att få nån kontinuitet med då det är möjligt att rida varje vecka. Iaf som dagsläget är. Och den sistnämnda stämmer bäst ihop med den förstnämnda vad gäller metoden man använder fram till Rom.
Så det är ju också lite upp till mig själv om jag vill träna ofta och hålla en viss linje eller rida mer ensam och försöka hålla en linje på egen hand. Eller vara ständigt förvirrad. Jag ska i vilket fall rida för tyska tränaren nästa vecka och se hur mkt skäll jag får :o

Jag rider fö på banan ca 4 dagar per vecka. Försöker hålla 2 uteritter så att vi kan klättra en gång och en lite mer konditionsbaserat. Så har jag försökt lägga upp det i de perioder hon nu hållit sig ridbar sedan jag började ha som mål att tävla.

Red inne idag och gjorde lite repetitioner av gårdagen. Kändes lite lustigt att gå in i ridhuset den första soliga dagen för veckan, men ute har vi tyvärr inga speglar.
Jag tyckte det gick rätt bra, framförallt kom jag ihåg instruktionerna. Tror jag, ingen var ju där och kontrollerade...

Är framförallt väldigt nöjd med att min häst inte en enda gång hade en tendens att krulla ihop sig och bli tom fram :) förvisso blev det lite springigt emellanåt, men å andra sidan blev det aldrig så att hon dog i avbrotten och grävde ner sig. Det borde vara på rätt väg iaf. Red i slutet på en åttvolt med avbrott till trav över meddellinjen och ny galoppfattning (lite som galoppvägen från LB:3) och det fungerade hyfsat. Hon är fortfarande för öppen i formen just i fattningen men det kommer väl. Hinner inte riktigt få upp henne på yttertygeln innan nya fattningen och det hänger väl ihop med det, men hon fattar iaf och jag slipper sparka in henne i galoppen efter ett halvt varv som i söndagens tävlingsstart...

@stjarnfrugt , tack:)! Tycker också hon är ljuvlig:love:. Gjorde tre försök med dressyrhingst men sen blev det byte och då till Canterbury. Mitt sto hoppar himla trevligt så det blir väl en allrounder/ft häst:)!

Vad fina ni är @Jfrelin :)!

Jag är såå sugen att komma igång med träning kontinuerligt! Blivit lite halvdant med henne och hoppas hitta någon bra här. Åker till min "gamla" men är lite långt då dom flyttat. En timma tar det dit och det tycker jag är smådrygt men funkar ok nu på sommar och höst. Vi bor låångt ut i skogen..
Har anmält mig till en lb:3 och la:1 här framöver. Vi är inte nå´t klara men får se det som att vi tränar på att tävla:D!

Litet klipp..Som sagt jobbar på att kunna sitta på henne..så såpass långt är vi komna;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
1 754
Senast: Kajsalisa
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 092
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
9 451
Senast: ako
·
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
6 963
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar