07:orna del 19

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ikväll red jag ett dressyrpass på klubbens ridbana, inspirerad av alla tips härifrån. :) Blev riktigt bra uppvärmning, även om Ariel ibland blev irriterad över hur nitisk matte plötsligt blivit. O_o

Hon var riktigt fin när vi värmt upp färdigt, eller vad man nu skall kalla det när jag fått henne mjuk, fokuserad och så hon svarar direkt både framåt, tillbaka och åt sidan. Red sedan igenom LC:1 och LB:1 inför tävlingen på söndag och där har vi en del att jobba på. :angel: Någonting händer vid programridning, kanske blir det lite för mycket kompromisser, för jag upplever henne mer stretig och okänslig. Vi tog oss igenom hyfsat ändå, även om galoppen fortfarande är i behov av stor utveckling. Får vi en 4:a är jag nöjd om man säger så. :laugh:

Men jag känner lite att jag hamnat i en vägkorsning, att jag måste göra ett val. Vad vill jag egentligen? Vill jag rida Fjord-SM i hoppning och/eller dressyr? Vill jag "bara" komma längre i min ridning? Vill jag tävla? Eller vill jag bara göra roliga saker och ibland rida för tränare? Känns som det är dumt att slösa tid, pengar och energi på någonting (har ju tränat kontinuerligt i ett år nu) om det inte är det jag allra helst vill göra...

KL
Här händer inte ett jota. Följer er andra i tystnad men själv gör jag ingenting med min lilla häst... Medis rider henne lite men annars står hon mest på bete och blir tjock... :banghead: Har börjat leta efter en rockard och hoppas att jag ska få hjälp med vidare inkörning på hemmaplan, är lite bökigt att dra iväg med transport varje gång. Bara det funkar så jag kan börja köra henne själv så ska vi väl ta oss ut lite igen hoppas jag! :)

Igår kom det hem två kossor hit som ska gå på bete här i sommar. Bra med lite växelbete så alla hästarnas rator blir uppätna... De har bott med en tråd emellan inatt men ikväll öppnade vi och släppte ihop dem. Queenie är inte ett dugg rädd för kossor, hon hade snarare the time of her life och flög runt som en galning ett bra tag. :p Lilla shettisen däremot är rädd för kor och försökte hålla sig så långt bort som möjligt. :D

Från igår, Queenie gick direkt fram och skulle hälsa!
DSC_0274_zpsbjxeg2xm.jpg

Provar dela en film från facebook från idag. :) Det blev skitkass kvalitet på filmen när jag laddade upp från telefonen, i mobilen är det jättebra bild? Suck...

Idag bjöd farbror hästen mig på bästa ridpasset på länge:love:. Och bara för att jag bokat tid på Brunmåla eftersom han fixar så mycket i galoppen, slår om eller jämfotahoppar bak, så fick jag inte ett omslag på hela ridpasset, trots att jag la upp tempot och försökte få upp honom i formen (han gräver gärna ner sig när man galopperar) så bibehöll han galoppen. Och bara för att han var så fin så var det ingen som såg:cool:. Men men, jag får väl njuta av känslan så länge den varar:D

Det vart sjukt kass bild på facebook, och inte mycket bättre på youtube. Men nu ser man iaf vad som är vad. Fattar inte varför när det är bra bild på mobilen men jaja.

Titta, vilka fina kossor! :love:

Idag har jag ridit min tränares ögonsten igen, dressyrade en stund och sen tog vi några språng på terrängbanan. :love: Han är väldigt liten jämfört med Chatsi, känns som en ponny att sitta på, tills man börjar galoppera!
Chatsi tog jag och sambon på en promenad nu ikväll, hon har några dagars vila.

KL
Här händer inte ett jota. Följer er andra i tystnad men själv gör jag ingenting med min lilla häst... Medis rider henne lite men annars står hon mest på bete och blir tjock... :banghead: Har börjat leta efter en rockard och hoppas att jag ska få hjälp med vidare inkörning på hemmaplan, är lite bökigt att dra iväg med transport varje gång. Bara det funkar så jag kan börja köra henne själv så ska vi väl ta oss ut lite igen hoppas jag! :)

Igår kom det hem två kossor hit som ska gå på bete här i sommar. Bra med lite växelbete så alla hästarnas rator blir uppätna... De har bott med en tråd emellan inatt men ikväll öppnade vi och släppte ihop dem. Queenie är inte ett dugg rädd för kossor, hon hade snarare the time of her life och flög runt som en galning ett bra tag. :p Lilla shettisen däremot är rädd för kor och försökte hålla sig så långt bort som möjligt. :D

Från igår, Queenie gick direkt fram och skulle hälsa!
DSC_0274_zpsbjxeg2xm.jpg

Provar dela en film från facebook från idag. :) Det blev skitkass kvalitet på filmen när jag laddade upp från telefonen, i mobilen är det jättebra bild? Suck...
Vad gullig hon är när hon räddar shettisen! En riktig kompis :)

Jag undrar hur det kommer gå när Caspian ser kossor för första gången. Det är klart nu att vi kommer att bo hos min gamla tränare under hösten och deras grannar har köttdjur. De skrämmer slag på Z som är världens filbunke. Blir nog en del promenader förbi kossorna först känns det som...

Igår red jag ut en sväng med Barb. Hon hostade två gånger i galoppen, fortsatte rida och sen inget mer. Så hoppas att det är på väg bort nu. Trodde dessutom att hon skulle vara trött, för hon hade varit ute på gräset i 13 timmar och så red jag diret. Brukar alltid låta henne stå inne nån timme innan jag rider men hann inte det. Var inte nödvändigt för ponny kändes härligt pigg och fräsch!

Tänkte precis fara och rida, men himlen öppnade sig och regnet öser ner. Tror jag väntar lite...

På måndag ska jag åka och provrida en häst:o (mitt hopp om Juno är bortblåst). Han är både vad jag verkligen vill ha och ändå inte. Han är gammal, 18 år, han är enorm, 170+. Jag gillar ju ponnisarna och har tänkte mig något under tio år iaf. Men den här kan ALLT! Han piaffar, passagar, gör seriebyten, piruetter och tja, hela baletten. Rent logistiskt är det meckigare (och dyrare) att ha en så stor häst, men samtidigt är det en häst som jag dels hade kunnat lära mig att rida allt möjligt på och dels hade kommit upp mer i klasserna på. Sen är den gudasnäll så även min man hade kunnat rida honom. Ja ja, hästen kanske är helt hemsk att rida så det är kanske inte aktuellt ändå.

Tog mig till stallet i ösreg, Hämtade blöta hästar som kom travandes till grinden (Juno såg inte halt ut!) från hagen och för första gången på jag vet inte när, sadlade jag blöt ponny och tänkte rida på stora banan i regnet. När jag red in på ridbanan slutade det regna och solen började skina! Bådade gott kände jag och visst gjorde det det. Helt hostfritt och hon kändes fin och trevlig:).
11219592_10206060314138798_2373891468095496198_n.jpg

@Fiorano
Kaptenen är inte såld än, han är 160. :angel:
Nä, jag förstår varför det lockar med en sån välutbildad häst! Snacka om läromästare! :) Härligt att Barbie var hostfri ikväll. :)

Kl
Här går hästar och kor i samlad trupp i hagen idag! Det är verkligen en fröjd för ögat! :love: Lilla shettisen gömmer sig bakom Queenie om kossorna blir för nyfikna men eftersom att Q inte bryr sig alls så verkar det vara helt lugnt. :)

@Fiorano är det inte typiskt att de alltid ser ut som sitt friskaste jag när man gett upp? Jag tycker låter fantastiskt bra med en sån läromästare. En sån skulle jag vilja ha!

Idag var jag och C hos min tränare igen. Idag hittade jag inte knapparna lika bra, han var inte lika bärig i sig själv i traven så jag fick jobba lite (med mig själv, min balans och snabbhet). Hon är mycket hårdare mot mig nu än vad hon brukade vara. På ett sätt bra för jag behöver det, och hon har rätt men ibland känns det som att jag borde köpt en läromästare i stället. Inte för att jag hade varit en bättre ryttare för det men det hade varit bättre för min utveckling på kort sikt i alla fall. Jag vill verkligen inte byta bort C för allt i världen men det skulle vara skönt om det hade gått lite lätt ibland. Han gick hyfsat bra att lasta idag, och står bra i trailern, så det är ju bra. Det är bara det att jag känner mig lite ensam i mitt hästande utan familj som förstår..

Tränaren tyckte i alla fall att vi skulle strunta i att harva runt i LättA i höst, och rida några msvC i stället med målet att rida MsvB nästa vår... Och grejerna är inga problem, men att göra dem bra när han är byggd som han är. Det är det svåra!

@Amanda_F Ja det känns ju lurigt med Juno att han faktiskt ser rätt bra ut nu. Nu tror jag faktiskt att det är mer rätt ayy vänta ut honom till september och se hur det har utvecklat sig. Sen är det ändå enkelt att inse att han inte är den ponny jag vill ha, men sitter lite i samma sits som Frugtis där. Han är i princip helt osäljbar. Det är utdömning eller att behålla som är alternativen liksom.

Ska hursom bli kul att prova den stora kusen. Han öptes förra hösten till dottern i familjen för att hon skulle ha en välutbildad häst att gå över från ponny till. Tyvärr är han för stor och väldigt svår att lösgöra så hon har tröttnat helt. Har ju sett honom en del och nog fr att han kan allt, men han ser onekligen inte särskilt lättriden ut. Han är byggd lite som C faktiskt och har samma problematik i sin form. Kan nog få rida honom en del innan han säljs till nån annan hursomhelst:).

@Fiorano det är ju svårt det där med läromästare för juniorer, vissa hästar tänker man är bra till det för de kan allt men så kräver de mer timing och styrka än vad många unga har. Z är en sån som vi tänkte skulle passa alla, men han är tung när han inte är lösgjord, och det blir han inte om man inte är kvick med stabil bål. C kommer aldrig bli läromästare på det sättet, det pågår för mkt i hans huvud. Men han lär mig saker ändå, på sitt eget sätt...

Har inte skrivit i tråden på ett tag nu men den senaste veckan har det gåty riktigt bra med pålle! Longerade över bommar i fredags och på slutet hade jag en lugn, avspänd häst som travade i låg form med riktigt fint schwung över bommarna :love:. Igår skrittade jag först ut med en kompis och avslutade med lite trav och galopp på vår stora hoppbana. Vi travade även över en bom för första gången på läänge och han var kolugn. Idag avancerade vi till att galoppera över en markbom mellan två hinderstöd (stod mot en långsida för maximal inramning) och han var sååå fin. Jag kunde korta galoppen med bibehållen lätt hand så att han hamnade precis rätt över bommen och han hade inte en tanke på att kasta sig varken innan eller efter. Blev så glad att jag avslutade där och bara öste beröm över honom. När det känns så här är han ju alldeles underbar och supermysig att rida!

Ska tillägga att jag fortsatt har gramanen som en trygghet. Hoppas inte att det påverkar honom/oss negativt, men eftersom han varit så fin och lyhörd tänker jag att den får vara kvar ett tag till. Fördelen är trots allt att jag kan länga ut den och låta den hänga slappt när den inte behövs, men korta upp den lite t.ex. första gången jag styr över en bom så att han känner att han är inramad.

Idag var det dags för årets första tävling. Vi tävlade två gånger förra året, LB:1 och LB:2. Det tyckte Ariel var superskoj, även om vi egentligen inte var tillräckligt tränade för uppgiften. Nu tyckte jag vi var det (LC:1 och LB:1), men det gick skräp rent ut sagt. Missbedömde hennes humör, så jag trodde att hon var så mentalt trött att hon tappade all framåtbjudning. Fick bära runt henne... :crazy: Men när hon vid tre olika tillfällen tittade på några hästar långt, långt borta under LB:1 insåg jag (för sent :rage:) att hon inte alls var mentalt trött utan bara totalt ointresserad av vår gemensamma uppgift. :mad:

Så nästa månad, då vi skall rida programridning LC:1 och LB:2 på torsdagen och tävla LB:2 på lördagen, då blir det både spö och sporrar på framridningen. :devil: För att påminna henne om att jag faktiskt existerar...

Märkte lite sådana tendenser när jag red igenom programmet i fredags, men tänkte inte så mycket på det. Hon blev dock sur när jag krävde "mycket" av henne helt plötsligt. Tränaren på ft-lägret påpekade vid något tillfälle att hon inte är unghäst längre, så jag kan kräva JOBB av henne. :angel:

Kommande vecka blir det fullt upp, dressyrträning för vanliga tränaren tisdag, hoppträning för vanliga tränaren fredag, dressyrträning för ny tränare lördag och poänghoppning med klubben på söndag. :banana:

@Habina Det där läget-att inse att ens häst inte längre är bebis är verkligen nåt alla här i tråden har gått igenom:D! Det är lite skillnad när en väl kommer på det och börjar rida och kräva mer.

@stjarnfrugt Ja ska bli riktigt kul att prova honom imorgon! Kommer säkert vara helt sjukt svårt att komma upp på en så stor häst som dessutom inte är riktigt genomriden:D.

@Jfrelin Tycker att divan verkligen ser VUXEN ut nu! En riktig dressyrhäst liksom:). Tror nog att ni kommer klara dina tävlingsmål utmärkt om hon bara håller sig från låsningar och sånt skräp.

Ikväll är det en sån där perfekt sommarhästkväll! Sol, blå himmel, vindstilla-men inte så himla varmt. Dvs rätt lugna mygg och en kan rida utan att flyta iväg i en svettpöl. Skrittade först ut en halvtimme och red sen på vår stora bana. Tempoväxlingar i trav och nu har jag hittat en ny riktigt fin ridkänsla i traven! Helt hostrfritt dessutom-happy me:D. Imorgon ska vi träna:).

Då har vi lika väder @Fiorano! :) Är så himla ridsugen nu... Men får ont av att typ ställa mig upp snabbt/sätta mig ner eller springa. Allt stötigt och sånt som sträcker magen. Så tyvärr känns ridning rätt uteslutet. :(

Igår var vi dock och köpte en rockard! Så nu hoppas jag få hjälp på hemmaplan så vi snart kan börja komma ut med vagn. :)

@Habina Det där läget-att inse att ens häst inte längre är bebis är verkligen nåt alla här i tråden har gått igenom:D! Det är lite skillnad när en väl kommer på det och börjar rida och kräva mer.

Det roliga är ju att jag TYCKER att jag kräver mycket mer. Men tränaren menade på att det inte var på långa vägar så mycket som hon egentligen klarar av. ;) Fördelen med att träna för någon som inte tränat en i ett år, den nya tränaren vet ju inte vilka "begränsningar" som finns. Vilket gjorde att vissa saker var plötsligt enkla att göra. :p

Men sedan måste jag bli mycket, mycket mer konsekvent i min ridning. Märker att hon svarar upp så bra mot det, så det handlar bara om att jag skärper mig så kommer hon att skärpa sig också.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
1 757
Senast: Kajsalisa
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 095
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
9 454
Senast: ako
·
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
6 963
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar