Wild Kids (ulvlek)

DL1
19:53 Elo röststar på Mirtai
20:05 Pegasus63 röstar på qitis
20:11 Hedinn röstar på glömmerallt
20:12 hemlig röstar på Elo

20:35 qitis röstar på Niyama
20:37 Magnum röstar på Hedinn
20:54 Blacksmithfarm röstar på hemlig
21:03 glömmerallt röstar på qitis
21:10 Aliisa röstar på glömmerallt
21:23 Mirtai röstar på Aliisa
21:27 Niyama röstar på qitis

21:29 qitis ändrar röst till glömmerallt
21:30 cirkus röstar på Aliisa
21:30 qitis ändrar röst till Aliisa
Qitis blodgivare
Cirkus bagare
Okej, börjar här. För att ha någonting att utgå ifrån...
Har inte hunnit sätta mig in i rollerna helt. Men gör ett försök att fundera lite i alla fall.

Känner mig allmänt förvirrad av alla olika möjliga schenarier med roller och omvandlingar - men hoppas att det ger sig med tiden. Nu blir det alltså inget käk inatt i alla fall?

Nu vet vi att Q är god, men jag hänger inte riktigt med i varför hon ändrade från GA till Aliisa? Det gjorde inget för ställningen, bara bytte vilken spelare hon lottades mot. Men, det var stressigt, så hon kanske inte hade koll - och som sagt är hon ju bevisligen god.
Hade Aliisa åkt hade det sett ut som en räddningsaktion av Q, men det vet vi nu att det inte var...
Det som skulle kunna vara en räddning, eller i alla fall en utjämning till lott är Niyamas röst på qitis, den gjorde att det då stod 2-2 mellan Q och GA...

Även cirkus var god. Både cirkus och Q röstade på Aliisa - funderar på om käkvalet gjordes för att kasta misstankar mot Aliisa? Eller möjligen Mirtai?

Pegasus, glömmerallt och Niyama röstade på Qitis, cirkus hade inga röster.
Pegasus röst känns ändå som en hyffsat bra förstadagsröst. Det måste inte betyda att han är god, såklart...
glömmerallt motiverar rösten med att Q borde vilja ha ut ulvar i första hand, före trollen. Nja... Om trollen finns kvar så vinner de istället för den sidan som skulle vunnit annars. Kanske är jag färgad av att jag nu ve att Q var god - men tycker inte att det är konstigt att man vill ha ut ett troll - det är nödvändigt för att goda ska vinna.
(aliisa röstar på GA pga detta, vilket gör att Mirtai röstar på Aliisa. Katten på råttan, råttam på repet...) GA menar att ett troll kan bli käkat, så vi måste inte slösa en röstning på det. Visst, men i DL1 finns det inte mycket info - om man hittar något som känns mer trolligt än ulvigt så är det väl bättre att rösta där än att låta bli för att man inte tror att det är en ulv?
Niyama motiverar sin röst på Q med att Q förvränger vad hon skriver.

I nuläget är det glömmerallt som skaver mest för mig. Rösten på qitis och den eventuella räddningen från Niyama.

Nä, känner att jag lika gärna kan rösta, kanske det får igång teoriandet :)

Blacksmithfarm röstar på glömmerallt
För att hennes röst på Q (som var god) skaver, det är viktigt att få ut ett troll, och hittar man någon man tror är troll, men ingen man tror är ulv så är det väl fullt rimligt att man röstar där?

Det här tyckte jag var skumt, måste ju vara viktigare att få ut ulvarna än trollen?
Mirtai röstar på Aliisa
glömmerallt röstar på qitis

För att hon välver att rösta på någon hen tror är troll, jag tyvker det är vikigare att försöka få ut ulvar(björnar)

Aliisa röstar på Glömmerallt

För att hon tycker att det är viktigare att få ut ulvar än troll och därför röstar på en som vill ha ut ett troll. Ett troll måste ju ut för att goda ska vinna, så jag tycker att det är nödvändigt att få ut ett troll.

Om jag förstått det hela rätt, måste vi prioritera trollen, då de vinner om vi lyckats få ut alla Björnar och ett eller båda trollen är kvar i leken när Björnarna är borta. Frågan är ju hur vi hittar dem?

Tror jag vill börja med Mirtai som är den första att tycka det är skumt att vilja ha bort trollen fast det ju tydligt står i reglerna att Trollen vinner om någon av dem är kvar när onda är borta eller har fler deltagare kvar än de goda.

Den andra kandidaten som även denne bortser från Trollens vinst fördel är Glömmerallt som även hon tycker det är skumt att rösta på någon man tror är troll.

Med detta i åtanke:

Pegasus63 röstar på Mirtai

Rösten kan komma att ändras om det blir nödvändigt för att samla rösterna eller om någon mer suspekt kandidat dyker upp.

PS: Tråkigt att Cirkus åkte på semester till Lejonkulan, men ändå skönt hon var så stor och rund så att Björnar och Troll inte orkar käka i natt :)

Tankar om trollen.
De kan ju inte tala med varandra men bör väl vilja samla ihop sej och sina röster?

Så om trollen följer varandra i röstningen? Det spelar ju ingen roll för dom om det är lejon eller björnar de röstar på förövrigt. De bör väl hålla ihop på något sätt? Inte bara förlita sej på att käka nattetid.

@Pegasus63 röstar på @qitis
@glömmerallt gör detsamma lite senare.
@Niyama lägger också sin röst där, tre minuter innan DL.
De två sistnämnda skulle kunna vara en björn och ett troll i den teorin,
Och då vet en av dom (björnen) att Q är god..men är båda ickegoda spelar det ju ingen roll att Q åker oavsett..

En annan syn på saken är ju @Blacksmithfarm som nämner att det kan ha varit tänkt som en räddningsröst. Rädda kvar Glömmerallt.
Det kan ju ge att Glömmerallt och Niyama är ulvar ihop. Eller troll, för den delen.

Om jag förstått det hela rätt, måste vi prioritera trollen, då de vinner om vi lyckats få ut alla Björnar och ett eller båda trollen är kvar i leken när Björnarna är borta. Frågan är ju hur vi hittar dem?

Tror jag vill börja med Mirtai som är den första att tycka det är skumt att vilja ha bort trollen fast det ju tydligt står i reglerna att Trollen vinner om någon av dem är kvar när onda är borta eller har fler deltagare kvar än de goda.

Den andra kandidaten som även denne bortser från Trollens vinst fördel är Glömmerallt som även hon tycker det är skumt att rösta på någon man tror är troll.

Med detta i åtanke:

Pegasus63 röstar på Mirtai

Rösten kan komma att ändras om det blir nödvändigt för att samla rösterna eller om någon mer suspekt kandidat dyker upp.

PS: Tråkigt att Cirkus åkte på semester till Lejonkulan, men ändå skönt hon var så stor och rund så att Björnar och Troll inte orkar käka i natt :)
Varför tänker du att vi måste prioritera trollen? Visst, en måste ut för att vi ska kunna vinna, men det gäller ju även ulvarna så det ligger ju lika mycket i deras intresse att få ut ett troll. I och med att trollen inte försvinner utan byter sida tycker jag det är vanskligt att satsa på troll framför ulvar. Hittills har två goda åkt, åker ett troll nu kan det lottas till ulvsidan, vilket ger ett klart övertag till dem. Jag skulle personligen helst få ut en ulv före ett troll, så jag håller inte med om synen om att vi måste prioritera trollen, även om ett måste ut så småningom.

Hade varit skillnad om vi redan fått ut åtminstone en ulv, men just nu kvittar det väl om det är troll eller ulv vi får ut. Kan inte alls se att troll skulle vara prioriterat i nuläget.

Tankar om trollen.
De kan ju inte tala med varandra men bör väl vilja samla ihop sej och sina röster?

Så om trollen följer varandra i röstningen? Det spelar ju ingen roll för dom om det är lejon eller björnar de röstar på förövrigt. De bör väl hålla ihop på något sätt? Inte bara förlita sej på att käka nattetid.

Och då vet en av dom (björnen) att Q är god..men är båda ickegoda spelar det ju ingen roll att Q åker oavsett..

En annan syn på saken är ju @Blacksmithfarm som nämner att det kan ha varit tänkt som en räddningsröst. Rädda kvar Glömmerallt.
Det kan ju ge att Glömmerallt och Niyama är ulvar ihop. Eller troll, för den delen.
Varför tänker du att trollen skulle vilja samla ihop sina röster? Enda anledningen är väl om ett troll skulle vara i riskzonen, annars finns det väl inget som helst syfte?

Tankar om trollen.

Trollen behöver ju inte "visa" sig för varandra på samma sätt som en fårulv gör, då de redan vet om varandra. Däremot är det ju fullt möjligt att ulv och/eller troll följer min röst på q, Trollen torde ju även de försöka gömma sig från både Lejon och Björn så de kan säkra vinsten när goda eller onda uppnått vinstvillkoren i en "normal" lek

Trollen behöver ju inte "visa" sig för varandra på samma sätt som en fårulv gör, då de redan vet om varandra. Däremot är det ju fullt möjligt att ulv och/eller troll följer min röst på q, Trollen torde ju även de försöka gömma sig från både Lejon och Björn så de kan säkra vinsten när goda eller onda uppnått vinstvillkoren i en "normal" lek
Tankevurpa för mej 🙈

Varför tänker du att vi måste prioritera trollen? Visst, en måste ut för att vi ska kunna vinna, men det gäller ju även ulvarna så det ligger ju lika mycket i deras intresse att få ut ett troll. I och med att trollen inte försvinner utan byter sida tycker jag det är vanskligt att satsa på troll framför ulvar. Hittills har två goda åkt, åker ett troll nu kan det lottas till ulvsidan, vilket ger ett klart övertag till dem. Jag skulle personligen helst få ut en ulv före ett troll, så jag håller inte med om synen om att vi måste prioritera trollen, även om ett måste ut så småningom.

Hade varit skillnad om vi redan fått ut åtminstone en ulv, men just nu kvittar det väl om det är troll eller ulv vi får ut. Kan inte alls se att troll skulle vara prioriterat i nuläget.
Håller med. Tycker det känns viktigare att hitta ulv än troll till denna lynchen.

Tittade en extra gång på vinstvillkoren, och du har rätt, räcker med att få ut ett troll för att trollen inte kan vinna om goda/onda utrotar varandra. Så vargpäls och trollhorn står lika högt på trofélistan från nu

Okej, börjar här. För att ha någonting att utgå ifrån...
Har inte hunnit sätta mig in i rollerna helt. Men gör ett försök att fundera lite i alla fall.

Känner mig allmänt förvirrad av alla olika möjliga schenarier med roller och omvandlingar - men hoppas att det ger sig med tiden. Nu blir det alltså inget käk inatt i alla fall?

Nu vet vi att Q är god, men jag hänger inte riktigt med i varför hon ändrade från GA till Aliisa? Det gjorde inget för ställningen, bara bytte vilken spelare hon lottades mot. Men, det var stressigt, så hon kanske inte hade koll - och som sagt är hon ju bevisligen god.
Hade Aliisa åkt hade det sett ut som en räddningsaktion av Q, men det vet vi nu att det inte var...
Det som skulle kunna vara en räddning, eller i alla fall en utjämning till lott är Niyamas röst på qitis, den gjorde att det då stod 2-2 mellan Q och GA...

Även cirkus var god. Både cirkus och Q röstade på Aliisa - funderar på om käkvalet gjordes för att kasta misstankar mot Aliisa? Eller möjligen Mirtai?

Pegasus, glömmerallt och Niyama röstade på Qitis, cirkus hade inga röster.
Pegasus röst känns ändå som en hyffsat bra förstadagsröst. Det måste inte betyda att han är god, såklart...
glömmerallt motiverar rösten med att Q borde vilja ha ut ulvar i första hand, före trollen. Nja... Om trollen finns kvar så vinner de istället för den sidan som skulle vunnit annars. Kanske är jag färgad av att jag nu ve att Q var god - men tycker inte att det är konstigt att man vill ha ut ett troll - det är nödvändigt för att goda ska vinna.
(aliisa röstar på GA pga detta, vilket gör att Mirtai röstar på Aliisa. Katten på råttan, råttam på repet...) GA menar att ett troll kan bli käkat, så vi måste inte slösa en röstning på det. Visst, men i DL1 finns det inte mycket info - om man hittar något som känns mer trolligt än ulvigt så är det väl bättre att rösta där än att låta bli för att man inte tror att det är en ulv?
Niyama motiverar sin röst på Q med att Q förvränger vad hon skriver.

I nuläget är det glömmerallt som skaver mest för mig. Rösten på qitis och den eventuella räddningen från Niyama.

Nä, känner att jag lika gärna kan rösta, kanske det får igång teoriandet :)

Blacksmithfarm röstar på glömmerallt
För att hennes röst på Q (som var god) skaver, det är viktigt att få ut ett troll, och hittar man någon man tror är troll, men ingen man tror är ulv så är det väl fullt rimligt att man röstar där?
Cirkus har också lekt länge senaste leken. Om tanken varför hon ev valdes. Tyvärr får inte goda lyan (blir alldeles förvirrad av att de kallas vargarna, för mig är det ulvar i tankarna :p) nån spioninfo förrän spionen är där. Och det kan vi ju undvika.

Vi ska snart äta här hemma, sen ska jag se om jag kan komma fram med lite mer egna tankar.

Tycker också ulv före troll. Tas ett troll är det 50/50 att det blir en ond en dessutom.
Och det är ju bra om de blir färre, inte fler..

1. Niyama
2. Blacksmithfarm
3. hemlig
4. cirkus-bagare
5. Pegasus63
6. Elo
7. qitis-blodgivare
8. Mirtai
9. glömmerallt
10. Aliisa
11. Magnum
12. Hedinn

Två troll
Troligen tre ulvar
Troligen fem goda

Om ett troll lynchas nu och blir ond kan det bli avgörande lynch imorgon kväll. Så det bästa nu är att lyncha en ulv.

Funderar bara lite här, återkommer med mer tankar men ska läsa igenom vad som skrivits igen.

Vi var 12 från början, 10 kvar. 2 troll. 8 onda/goda. Med en trolig fördelning på 3/5, risk för 4/4 (men känns osannolikt, så utgår ifrån den föregående, om inte annat för att det annars känns rätt kört). Om vi röstar ut ett troll ikväll kan det bli antingen 3/6 eller 4/5. Slipper bli av med en god inatt, men lynchar vi en god imorgon står det 4/4 och då kan leken vara slut efter natten om ulvarna käkar en god (eller ett troll som blir ond). Lynchar vi ett troll både idag och imorgon, som båda lottas till onda sidan står det 5/5 och samma scenario där, slut om ulvarnas käk lyckas.

Sen finns det ju en annan aspekt också, och det är ju trollens käk. Så visst kan det vara bra att bli av med båda för att de inte ska kunna käka, samtidigt kan ju de käka en ulv lika gärna som en god, så behöver inte vara enbart negativt. Av den anledningen tycker jag nästan att det är synd att trollen inte får käka inatt. :p

Så visst, vi är inte körda om vi röstar ut ett troll idag, och med lite tur hamnar det på goda sidan. Men det vet vi ju inte. Av den anledningen skulle jag föredra en ond - plus att en sån röstning skulle ge mer info i efterhand. I och med att även ulvar gladeligen röstar på ett troll skulle vi få ut minimalt med info från en röstning som går mot ett troll.

Men ja, hellre ett troll än en god, såklart.

DL1
19:53 Elo röststar på Mirtai
20:05 Pegasus63 röstar på qitis
20:11 Hedinn röstar på glömmerallt
20:12 hemlig röstar på Elo
20:35 qitis röstar på Niyama
20:37 Magnum röstar på Hedinn
20:54 Blacksmithfarm röstar på hemlig
21:03 glömmerallt röstar på qitis
21:10 Aliisa röstar på glömmerallt
21:23 Mirtai röstar på Aliisa
21:27 Niyama röstar på qitis
21:29 qitis ändrar röst till glömmerallt
21:30 cirkus röstar på Aliisa
21:30 qitis ändrar röst till Aliisa
Qitis blodgivare
Cirkus bagare

Ingen har behov av att visa sig för nån annan i denna lek. Med det menar jag att det inte finns nån ond utanför lyan och trollen känner ju till varandra även om de inte får prata med varandra mer än genom tråden.
Trollen vill i så fall glida med troligen. Likaså ulvar, oftast.

Dom som lägger udda-röster är Elo, jag själv, Magnum och bsf. Eftersom jag vet min egen roll lämnar det Elo, Magnum och bsf för att leta troll/ulv. Hellre ulv än troll, tänker jag. Även om vi måste ha ut ett troll för att goda ska vinna så känner jag att det kan vänta.
Elo har jag inte sett tillräckligt mycket av för att kunna göra en motivering, om nåt skulle kännas skumt.

Bsf känns letande, men det gör hon i och för sig oavsett sida har jag lärt mig den hårda vägen.

Magnum gjorde en tankevurpa här:
Tankar om trollen.

Om att trollen skulle vilja följa varandra. Hon har dock erkänt det och därför känns hon väl inte superskum just nu.

Summa summarum: inte klokare :p.

Om man kollar på de som följer röster så är det GA och Niyama som följer Pegasus63's röst på q.
Aliisa och q följer Hedinns röst på GA.

Cirkus och q följer Mirtais röst på Aliisa.

Både cirkus och q vet vi var goda. Men aliisa? Aliisa röstade på GA för att hon (aliisa själv) vill få ut en ulv före ett troll. Hon upprepar det idag.
1. Niyama
2. Blacksmithfarm
3. hemlig
4. cirkus-bagare
5. Pegasus63
6. Elo
7. qitis-blodgivare
8. Mirtai
9. glömmerallt
10. Aliisa
11. Magnum
12. Hedinn

Två troll
Troligen tre ulvar
Troligen fem goda

Om ett troll lynchas nu och blir ond kan det bli avgörande lynch imorgon kväll. Så det bästa nu är att lyncha en ulv.

Funderar bara lite här, återkommer med mer tankar men ska läsa igenom vad som skrivits igen.
Vilket gör att jag funderar på om hon är ett troll själv, som vill verka god?

Niyama måste jag kolla vidare på. Höll på att glömma henne.

Men tills vidare, till jag får tiden att kolla upp henne så lägger jag min röst på det bästa jag har så länge.

Jag vet att jag sagt ulvar före troll, men hellre troll än en god.
Därför: hemlig röstar på Aliisa
Och jag kan definitivt ev ändra när jag kollat mer på Niyama, om jag finner henne skummare.

Om man kollar på de som följer röster så är det GA och Niyama som följer Pegasus63's röst på q.
Aliisa och q följer Hedinns röst på GA.

Cirkus och q följer Mirtais röst på Aliisa.

Både cirkus och q vet vi var goda. Men aliisa? Aliisa röstade på GA för att hon (aliisa själv) vill få ut en ulv före ett troll. Hon upprepar det idag.

Vilket gör att jag funderar på om hon är ett troll själv, som vill verka god?

Niyama måste jag kolla vidare på. Höll på att glömma henne.

Men tills vidare, till jag får tiden att kolla upp henne så lägger jag min röst på det bästa jag har så länge.

Jag vet att jag sagt ulvar före troll, men hellre troll än en god.
Därför: hemlig röstar på Aliisa
Och jag kan definitivt ev ändra när jag kollat mer på Niyama, om jag finner henne skummare.
Igår röstade jag ju på GA för att jag tycker att det är märkligt att inte tycka att det är viktigt att få ut ett troll? Idag tycker jag dock att det är viktigare att få ut en ond än ett troll.

Igår röstade jag ju på GA för att jag tycker att det är märkligt att inte tycka att det är viktigt att få ut ett troll? Idag tycker jag dock att det är viktigare att få ut en ond än ett troll.

Läste ditt inlägg med rösten på GA igen och ja, så skrev du ju (som ditt inlägg ovan).

Jag tycker dock både ulvar och troll räknas som onda.

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
13 051
Senast: Madalitso
·
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
15 580
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 385
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 522
Senast: Niyama
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ridskoleryttare