Watership Down [Ulvlek!]

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag snurrade in mig fullständigt känner jag. Men här kommer lite tankar, någon som kan reda ut dem åt mig? :angel:

Eftersom vi nu vet att fio var ond, kände jag att jag var tvungen att läsa om från början. När jag för ovanlighetens skull har tid (kan ju inte städa! :eek:).

Glömmerallt kickar igång det hela med att rösta på Paddington till borgmästare. Bollen__ hakar på, men röstar istället på cirkus. Sedan kontrar fio med

Cirkus den elake.. näääee Paddington blir bra för mig också.

fio röstar på Paddington som bm

Att fio syftar på cirkus som elak kan vara från förra leken. Jag tror inte cirkus är ulv, då skulle det ju passa bra för fio att rösta på henne som borgmästare. Funderar däremot på om Paddington kan vara ond? Antingen då att även glömmerallt är ond, eller att hon är god och fio passar på att rösta på samma, när en god nu så lämpligt röstade på en ond.

Fio ändrar sedan sin röst på borgmästare till LenaH. Jag förstod aldrig varför hon fick för sig att motiveringen till Paddington inte dög, det som saknades var ju bara att röst + motivering skulle vara i samma inlägg. Men skulle det kunna vara så (spånar vilt nu!) att det blev en diskussion i lyan om att det var dumt av fio att följa ulven glömmerallt i rösten på ulven Paddington? Att det blev alldeles för utstickande, om någon av dem lynchades eller siades?

Det skulle i sådana fall betyda att LenaH inte är ulv, men jag törs inte riktigt lita på den slutsatsen ännu.

Sedan röstar fio på koppen. Alibi eller är koppen god? När fio lägger sin röst är det två som röstat, varav en på koppen. Det känns kanske lite vågat att rösta på ulvkollega i det läget, men det har hänt förr. Tror det var någon lek där två eller tre av mina kollegor röstade på mig så jag rök, det blev ett rätt bra alibi. Så jag vill inte utesluta möjligheten att koppen är ulv.

Paddington röstar på fio, vilket gör att fio har fyra röster och just då kommer att lynchas. Skulle en kollega göra så? Hm... Kanske... Kan fio haft sådan oro för kolikhästen (jag skulle haft det!) att hon bett om att bli utröstad? Eller skulle ulven glömmerallt justerat röstningen och försov sig? Kanske på koppen? Mirtai röstar på koppen efter Paddingtons röst, det skiljer tre minuter. Sedan skulle glömmerallt komma in och göra så det blev lottning mellan koppen och fio.

Fast det låter dumt. Hm... Tror jag backar lite på den teorin. ;)

Vill även tillägga efter min skumläsning att koppen verkar väldigt redig. Jag instämmer inte i alla teorier, men jag förstår dem. Vill lägga henne lite mer åt goda sidan, med brasklappen att hon kan få hjälp av lyan. Även om lyan inte alltid ger sådan hjälp.

Däremot har jag helt missat Mirtai, inte bra! :nailbiting:

Angående det lila

Det är kanon att leta onda, men även om det här inte rört mig så kan jag inte annat än att fundera om du inte försöker peka ut onda utifrån konstruerade scenarios. Jag lägger röst 2 på en person, när jag lägger den så har fio redan 3 röster och har haft det i drygt 10 minuter så jag bör rimligen ha haft koll. Det var 6 kvar förutom mig som kunde rösta.

Menar du att lyan skulle planera att lägga inte mindre än 3 av 7 (6+ min)röster på GA för att eventuellt hindra att fio åkte ut? Och samtidigt förutsätta att ingen röstar på fio och omintetgör drevet? I mina ögon låter det som högst märkligt och inget som jag kan föreställa mig att någon lya planerar, möjligen kan det bli så av misstag men planera att outa stora delar av lyan när det inte ens är någon större chans att det lyckas känns mest korkat.

Men du vill kanske kalla mig Snurria och bollen__ korkade ;)?

Jag kan hålla med dig lite här men framförallt om du velat räddningsrösta borde du väl lagt din röst på koppen och inte på mig hon hade ju två röster och jag bara en. Därför hade jag inte med din röst som möjlig räddningsröst.

Visst skulle koppen och du kunnna vara ulvar ihop men som jag tog upp tidigare när jag kikade på röstordningen tror jag inte koppen är ulv.

En sak jag funderade över - det var ju i någon tidigare lek där man pratade om spelsättet att när det finns en ond utanför lyan så lägger den rösten på samma person som den första ulven röstat på..Nu vet vi ju bara om ulven fio, men jag fick den tanken i skallen när jag kollade på rösterna..

Nej vi pratade om att just fåret brukar göra så den vet ju om ulvarna det gör oftast inte de onda utanför lyan och den här leken är inget undantag.

Jag är inne på samma tankespår, undrar om lyan försökte äta BM och det var därför det gick som det gick. Eller också hamnade BM-posten i lyan. Eller också vill ulvarna få oss att misstänka just det... :banghead:

Nu hänger jag inte med... skulle lyan självmant hoppat över käk för att lura oss??

Du har ju rätt i det.
Nej, jag vill inte kalla er korkade ;)

Jag känner mig bara ganska lost nu, så jag försöker vända och vrida på saker.

Att delar av rösterna kom så tätt på varandra gör det svårare att försöka luska ut något tycker jag...
För mig känns det som du bestämt dig för att jag ska framstå som ond och letar bevis utan att egentligen ha fog för det och försöker fabricera bevis.

Jag är enligt dig skum för att jag förvirrade mig i en rollbeskrivning, lade andra rösten av 4 på GA och spontant hejade på ängeln (som många brukar göra) när käket misslyckades. Är det seriöst något som du anser att kan vara en felsägning från en ond? Eller som tyder på Ulvighet?

Det känns ärligt som du låtsas leta onda och vill sprida misstankar.

Nu hänger jag inte med... skulle lyan självmant hoppat över käk för att lura oss??

Det skulle ju också vara en tanke, men nej det var inte så jag menade. Jag resonerade mer allmänt kring att det inte känns självklart var BM-posten hamnade, menade inte att koppla samman det med ulvarnas käk.

För mig känns det som du bestämt dig för att jag ska framstå som ond och letar bevis utan att egentligen ha fog för det och försöker fabricera bevis.

Jag är enligt dig skum för att jag förvirrade mig i en rollbeskrivning, lade andra rösten av 4 på GA och spontant hejade på ängeln (som många brukar göra) när käket misslyckades. Är det seriöst något som du anser att kan vara en felsägning från en ond? Eller som tyder på Ulvighet?

Det känns ärligt som du låtsas leta onda och vill sprida misstankar.

Fast jag har inte misstänkt dig för att du förvirrade dig kring Borgmästarrollen.
Det enda jag gjorde var att (igår) fråga om du menade rollen generellt, eller rollen i leken.

Att jag tog upp dina kommentarer kring ängeln var snarare att jag funderade på om du hade en god specialroll och ville hinta om det (ängel/spion...)

Så nej, jag låtsas inte leta.
Jag letar för fullt, men har skitsvårt att hitta något just nu.

Jag känner mig vilse.:crazy:
Men jag måste rösta nu, för att vara säker på att inte missa DL

Har funderat och funderat kring gårdagens röstningar och nomineringar. Och det känns som om det är lättare att hitta de som inte borde sitta i lyan än de som kanske gör det.

Jag tror ju att någon eller några av ulvarna har varit delaktiga bland rösterna på GA-koppen-fio (alltså inte nödvändigtvis på alla tre, men att alla som röstade på dessa tre skulle vara goda är osannorlikt) Men jag har svårt att se vem/vilka i nuläget.

Så då funderade jag istället kring uddarösterna. Och fastnade lite för LenaH...
Hon säger att hon velade mellan GA och Paddi, men röstade sedan på Paddi (försök till att undgå den granskning som de som ingår i ett drev normalt får?).
Dessutom var LenaH som fio till slut nominerade till BM. Kanske resonerade de som så att vi inte skulle misstänka LenaH just eftersom fios ändring skulle dra misstankar till sig?
Jag är alltså inte helt säker på den här teorin, men jag måste som sagt rösta nu - måste lämna datorn snart.

Blacksmitfarm röstar på LenaH
för att jag tror att det kan vara så att fios nominering skulle få LenaH godförklarad + hennes uddaröst.

Jag kan hålla med dig lite här men framförallt om du velat räddningsrösta borde du väl lagt din röst på koppen och inte på mig hon hade ju två röster och jag bara en. Därför hade jag inte med din röst som möjlig räddningsröst.

Visst skulle koppen och du kunnna vara ulvar ihop men som jag tog upp tidigare när jag kikade på röstordningen tror jag inte koppen är ulv.

Tack för den passningen, men där får jag hålla med dig, med tanke på röststatistiken och koppens fejd med fio så känns koppen oulvig, möjligen kan hon vara ficktjuven. Röststatistiken säger väldigt lite om mig och om de flesta andra.

När det gäller dig har jag svårt att se dig som ulv i och med att du stack fram hakan och röstade och en ulv följde efter direkt, hade du suttit i lyan hade du troligen avrått fio från den manövern.

Väntar på att alvedonen ska dämpa febern och huvudvärken innan jag orkar leka :( så ni inte tror att jag håller mig i bakrunden. Försökt sova i fyra timmar utan att lyckats :( det suger att vara sjuk!

Fast jag har inte misstänkt dig för att du förvirrade dig kring Borgmästarrollen.
Det enda jag gjorde var att (igår) fråga om du menade rollen generellt, eller rollen i leken.

Att jag tog upp dina kommentarer kring ängeln var snarare att jag funderade på om du hade en god specialroll och ville hinta om det (ängel/spion...)

Så nej, jag låtsas inte leta.
Jag letar för fullt, men har skitsvårt att hitta något just nu.

Det var allt sammantaget, att du läger mycket energi på att få mig att se misstänkt ut. Det mest skumma är ditt långa inlägg som placerade mig i lyan tillsammans med Snurris, och bollen_ som får mig misstänksam. Ja du kan leta onda på allvar, men den som gör det förutsättningslöst skulle förmodligen skrotat idén att ulvarna medvetet startar ett drev för att skydda en kompis och med stor risk att misslyckas under DL1.

Jag utgår därför från att du inte letade förutsättningslöst och fundera på vad du hade i kikaren.

Fio röstar på Koppen. Vågar en nybörjarulv rösta på en kollega så tidigt? Dessutom lägga andra rösten på denne isåfall? Nog för att ulvarna kan göra vadsom men i mina ögon så gör det att Koppen lutar mer åt det goda hållet än det onda.
20:48 Lilltess röstar på fio
20:51 Habina röstar på fio
21.08 Koppen röstar på fio
21.24 Paddington röstar på Fio
21.28 FiaM röstar på fio

Tycker det är svårt att utläsa saker ur rösterna på fio. Om ulvarna förstod att fio skulle åka så kan det ju rymmas någon/några röster från de onda där. Men det känns som att det blir så mycket spekulationer, jag tänker ex. varför skulle Lilltess om hon är ond lägga första rösten på en kollega? Det känns rimligare att hon är god men vi har ju märkt att ulvarna kan göra vad som helst. Andra och sista rösten brukar väl också bli ganska granskade, alltså borde ulvarna undvika att lägga röster där men det har ju hänt förut att de gjort det..

Igår tyckte jag att det stack ut lite att Klara valde att lägga en första (och den enda) röst på Lobelia men jag förstår absolut hur hon tänker när hon förklarat idag. Visst finns fortfarande risken att det stod mellan 2 onda och Klara inte ville lägga den avgörande rösten på en ond kollega men jag tror nog inte på det. När Klara röstade hade Koppen 2 röster och fio 3. Rösterna på GA kom senare. Tycker att det talar för att Klara är god just att hon valde att lägga sin röst där den inte var avgörande när hon både var osäker och blev BM.

Hmm, måste läsa vidare..

Frågan är om någon ulv verklig lagt en röst på fio. Enda anledningen jag ser är att koppen eller GA också skulle vara onda, då de var närmast i röster. Annars borde de ha försökt räddninfsrösta för att fio skulle stanna, men om både koppen och GA är onda så kanske det kvittade var rösterna hamnade.

Det var allt sammantaget, att du läger mycket energi på att få mig att se misstänkt ut. Det mest skumma är ditt långa inlägg som placerade mig i lyan tillsammans med Snurris, och bollen_ som får mig misstänksam. Ja du kan leta onda på allvar, men den som gör det förutsättningslöst skulle förmodligen skrotat idén att ulvarna medvetet startar ett drev för att skydda en kompis och med stor risk att misslyckas under DL1.

Jag utgår därför från att du inte letade förutsättningslöst och fundera på vad du hade i kikaren.

Okej.
Det inlägg du nämner är det enda som jag vet om där jag har funderat kring att du skulle vara ond.
Jag tycker därför inte att jag har lagt mycket energi på att få dig att se misstänkt ut.

Jag gjorde en liten uppställning för när fio, ga o koppen fick sina röster, funderade vidare på ga's inlägg där hon färgmarkerat "räddningsröster".
Jag missade helt enkelt att beakta exakt när rösterna kom in, samt att din var en andraröst på ga när det för att ha blivit räddningsröst hade varit bättre att rösta på Koppen.

Du hade väl färgmarkerat Mirtais röst som möjlig räddnintsröst?

Om hon ville rädda fio räckte det inte med hennes röst på Koppen (oavsett hur många röster hon hunnit se)
Om Mirtais röst är räddningsförsök - varför kommer det ingen mer röst på Koppen? (av andra onda ifall ingen god hakar på)
Som räddningsröst är Mirtais röst helt enkelt verkningslös.
Tror att det är just för att ingen mer god röstade på mig. Hade jag fått fler röster från onda så riktas ju strålkastarna direkt mot dem.

väldigt spännande läsning att vara föremål för så många teorier måste jag säga.. till Er som undrade om jag fortfarande läser så gör jag självklart det. Mkt intressant och lärdomsrikt att vara ulv och ha en del av facit och se hur ni resonerar runt det.

*ja jag vet att jag är död*

Jag måste lägga en säkerhetsröst tidigt, men förhoppningsvis så hinner jag kika in innan DL. Jag önskar jag varit mer säker men som det är nu har jag några vagt misstänkta för att vara onda och ett par jag tror kan vara goda.

Paddington har utmärkt sig, eller snarare fio har hjälpt till att få mig att misstänka henne. Den främsta orsaken är fios nominering, det kan vara en nybörjar miss att kasta sig över först bästa ond som fått en röst. Den andra grejen som jag har på Padington är att hennes röst på fio kan vara ett utslag av att fio ändå verkade åka och då skulle tanken vara en alibi röst. Jag vet att det inte är en vattentät teori men just nu finns inte mycket mer än indicier mot någon. Min känsla säger att jag kan ha rätt.

Mitt andra alternativ är BSF, jag kan inte släppa att hon verkade mer intresserad av att få mig att framstå som ond/ulv när hon kom med sin teori om mig Snurris och bollen_ i lyan+ flera andra inlägg som ifrågasatte saker om mig. Med tanke på den milt uttryckt håliga teorin om mig i lyan med både snurris och bollen__ som sällskap. Sitter hon i lyan och känner att hon måste fabricera teorier? Det hjälper inte riktigt att hon nu verkar ta tillbaks allt och försöker släta över och mena att misstankarna ninte var så allvarliga, snarare tvärt om. Jag är dock rädd att jag mest är paranoid här.

Lobelia röstar på Paddington enligt ovan

Senast ändrad:
Tycker @Habina har många intressanta tankar. När det gäller följande undrar jag dock lite:

Att fio syftar på cirkus som elak kan vara från förra leken. Jag tror inte cirkus är ulv, då skulle det ju passa bra för fio att rösta på henne som borgmästare.

Skulle det inte vara just en sån sak som skulle kunna iscensättas? Om cirkus sitter i lyan är hon ju lätt så skärpt att hon kan ordna en sån sak, särskilt om hon vet att fio kommer avslöjad inom det snaraste. Eller går du på något annat när du säger att du inte tror att cirkus är ulv?

Tycker @Habina har många intressanta tankar. När det gäller följande undrar jag dock lite:

Skulle det inte vara just en sån sak som skulle kunna iscensättas? Om cirkus sitter i lyan är hon ju lätt så skärpt att hon kan ordna en sån sak, särskilt om hon vet att fio kommer avslöjad inom det snaraste. Eller går du på något annat när du säger att du inte tror att cirkus är ulv?

Hur skulle cirkus kunna veta att fio snart kommer att bli avslöjad?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
13 141
Senast: Madalitso
·
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
15 937
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 553
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
12 581
Senast: bollen__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Storlek röd Kong?