Åh, pust, just nu är vi två trötta föräldrar. Det är så galet intensivt med barn! Och vi har förstått vid det här laget att lillan är av den intensivare sorten, minst sagt, nu när vi träffat många andra barn på öppna förskolan och i parker. Jag tänker att alla har sina utmaningar, så jag menar inte att vi har det värre än någon annan; jag fattar också att det är såhär att ha barn och en del har det dessutom betydligt värre. Men när man läser i föräldragrupper på Facebook eller träffar vänner med barn i samma ålder och hör hur de tex kan ha en nöjd bebis som sitter med en leksak, går att lämna ensam någon minut etc så känner jag bara
Vi känner oss SÅ avvikande och undrar ibland om vi gör nåt fel? Jag skulle säga att vi är inom 2 meter från lillan konstant, dygnet runt. Konstant passande. Sen är ju lillan också i närhetsperiod deluxe så hon skulle ju aldrig tillåtit att vi var längre ifrån henne även om vi kunde lämna henne, då går hon och hänger och drar oss gråtande i byxbenen, men ändå.
Jag/vi är helt slut efter en dag med lillan och dagarna går i ett. Eftersom det alltid varit totalt omöjligt för någon av oss att göra något hemma när vi är lediga med lillan så samlas allt på hög till kvällarna - all disk (berg efter dagen och rent i maskinen), allt plock hemma, all matlagning, all planering, all tvätt, strykning av det nödvändigaste, handling etc. Men så ska man ju när man kommer hem rodda middag och sen sanera hela kalaset och sen är det kvällsrutin, läggning och.... Man är ju så trött att jag/vi orkar max vara uppe 1-2 timmar efter lillan lagt sig vid 19:00 och då orkar man ju inte med allt det där som släpat efter. Hoppas hinner vi med nöd och näppe med det dagliga, typ plocka ut diskmaskinen. Sen brukar vi för första gången på hela dagen sitta ner i soffan kanske 30 minuter. Så det blir hela tiden bara mer - grejer som går sönder som måste lagas, växter som dör för att de inte fått vatten, nya saker som måste beställas till lillan (och till oss), andra småärenden som måste fixas... Alltså det måste ju bli bättre? Kommer man kunna få mer gjort med bebis så småningom? Alltså typ bara plocka i och ur diskmaskin under dagen? Jag fattar att det såklart kommer bli bättre. Just precis idag, just precis nu, är jag ändå lite avundsjuk på de som har bebisar av den lite lugnare sorten. Samtidigt som jag älskar hennes tokiga, galna och fantastiskt roliga sidor också.
Jag är så trött ikväll. Det har varit intensiva veckor med sjukdom x2 hos lillan, slag i huvudet och besök på akuten, tandsprickning deluxe och sen allt det vanliga som bara snurrar på (i typ 180 km/h).
PS. Lillan äter dammtussar. Så illa är det
PS nr 2. Har alltid seriöst undrat NÄR hinner föräldrar typ göra egna smoothies/klämmisar till barnen? Grötpinnar? Plättar? Fan, jag kämpar varenda eviga dag att ens ha tid att koka enkel gröt till henne i micron eller hinna bre en macka samtidigt som hon 1) håller på och slå dig gul och blå när hon klättrar på köksstolen en bit bort 2) hänger skrikandes i mitt byxben. Alltså vilka jävla superföräldrar som typ laga eget mat specifikt till bebis, SU egna kläder etc. Galet!!!!