Kul att du tror det kommer gå över!
Skojar
även om jag upplever att ju äldre barnen blir så kommer det mer "trots" dvs hitta sig själv, sina och andras gränser och testa dem, hela tiden. Men ju mer de förstår och går att resonera med, desto lättare blir det ju. Och lättare att förebygga.
Med Nora märker jag att det lättaste sättet att bryta när hon gör något galet är att föreslå någon annan aktivitet istället för att bara säga åt henne att låta bli. Hoppa över konflikten, förklara varför det inte är bra att hoppa från soffans ryggstöd och be henne hjälpa mig laga mat, eller föreslå att vi läser en bok. Det funkar 50% av gångerna
ibland blir hon bara tokarg, då får hon vara tokarg litegrann och sen frågar jag om hon vill ha en kram - det vill hon alltid. Men det hade nog inte gått att fråga henne direkt, hon måste nog få känna arg-känslan först en stund innan hon kan gå vidare liksom.
Med storasyster var det så enkelt, hon har alltid varit väldigt eftertänksam och aldrig gjort något hon inte var säker på att hon klarat av (vilket iofs för med sig andra svårigheter). Nora är mer pippi-typen som tänker "det har jag aldrig testat, så det klarar jag säkert!". Härligt och kul men gud så utmanande för en förälder