Vinterföräldrar 2016/2017 del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Är det bara mitt barn som håller mig vaken på nätterna :rofl:

Nu har hon visserligen lite påverkan av vaccinet och sover förvissa men väldigt oroligt. Snuttar gör hon typ hela nätterna för att hålla koll på att jag inte försvinner. Räcker att jag lämnar henne själv 5 min så börjar hon gapa :meh:

När jag läser detta är jag glad att amningen inte fungerade. Det där snuttandet var så jobbigt. Men E verkar inte vara en bebis som kräver så mycket närhet överlag. Hon sover mycket bättre nu i egen säng.
 
Vagnen är lagad. Vad lätt den gick när den inte längre drog åt vänster. Fick låna ett chassi med svängbara hjul i några timmar. Jätte smidigt i affärer men hade aldrig funkat här på vintern/våren/hösten :angel:
 
Hemmaplan gick ju bra, så länge det bara handlade om att gå över gårdsplan. För då kunde vagnen stå strategiskt placerad...men på betetär det 150 meter från grind till stall och dessutom hus i vägen så inget jag testar.

Kan en bra, trådlös,babyvakt med talk-back funktion vara något?
Det har jag och den är guld värd. Nu är fröken lite för liten för att jag ska ha haft användning av talk-back men den kan nog bli bra sen :)
 
Här valde liten att sluta amma helt den här veckan, med kraftig minskning under föregående vecka. Vi har ju haft massa problem med amningen och fått köra ersättning parallellt, och jag kämpade länge med pump och vi fick vara två om amningen varje gång i början och ge honom ersättning i mungipan för att han skulle ta bröstet.. Men jag har älskat att amma, varje sekund, och har njutit så av att få mys-amma även om det inte kunnat hålla liten mätt. Dessutom har liten alltid blivit lugn av det. Men nu har han valt att inte vilja mer och jag är skitfånig men kände mig så ratad och värdelös som mamma igår att jag grät mig till ett migränanfall XXL, sånt jag inte haft på åratal.

Kunde inte bli gravid utan hormoner, inte föda naturligt utan akutsnitt, och sonen vill inte ens amma. Tur för mig o lillen att vi lever i modern tid annars hade vi inte levt nån av oss :( Men nu växer o frodas han åtminstone.
 
Kan en bra, trådlös,babyvakt med talk-back funktion vara något?
Det har jag och den är guld värd. Nu är fröken lite för liten för att jag ska ha haft användning av talk-back men den kan nog bli bra sen :)

Det är så jag planerar att göra i framtiden. Använder babyvakten flitigt här hemma, men precis som du skriver är det lite för tidigt för talk-back-funktionen än.


Efter många timmars surande och svärande lyckades jag vända psyket, snacka med maken (han var då redan ett steg före mig) och komma iväg till hästen ensam ikväll. På vägen hem kom jag på mig själv med att sitta och flina. :D Det gjorde gott för knopp och själ att gå 2 km med hästen i raskt tempo...men kroppen gnäller nu efteråt, speciellt magen. Måste ta tag i det där med separerade magmuskler på måndag. (Magen har fått ny form. Den övre delen putar som en kula och hängmagen hänger verkligen. Nu ikväll bränner det ungefär där jag tror är muskler, men med all deg är jag osäker.)

Men jag är verkligen glad över att jag kunde sluta älta och gräva ner mig ändå så pass snabbt. Pluspoäng till mig!

Tack för stödet här! :heart
 
Här valde liten att sluta amma helt den här veckan, med kraftig minskning under föregående vecka. Vi har ju haft massa problem med amningen och fått köra ersättning parallellt, och jag kämpade länge med pump och vi fick vara två om amningen varje gång i början och ge honom ersättning i mungipan för att han skulle ta bröstet.. Men jag har älskat att amma, varje sekund, och har njutit så av att få mys-amma även om det inte kunnat hålla liten mätt. Dessutom har liten alltid blivit lugn av det. Men nu har han valt att inte vilja mer och jag är skitfånig men kände mig så ratad och värdelös som mamma igår att jag grät mig till ett migränanfall XXL, sånt jag inte haft på åratal.

Kunde inte bli gravid utan hormoner, inte föda naturligt utan akutsnitt, och sonen vill inte ens amma. Tur för mig o lillen att vi lever i modern tid annars hade vi inte levt nån av oss :( Men nu växer o frodas han åtminstone.
Kram! :heart
Du är inte en dålig mamma. Kom ihåg det!
 
En beg Yaro La Vita Teal, turkos och silver. Den blir fin i stashen med min LL Twisted leaves, snLvart och grå:heart

Min lillgosa kan somna mellan 19-22 och sover till ca 6-7. Sen 1-2 ggr på dagen. Det är olika.

Och @malumbub finns det ingen som kan hjälpa dig motionera din häst? Som supersonic sa. Det går så fort! Från att de sen börjar röra sig utvecklas dom så mycket hela tiden. Ett,tu,tre är det inskolning och sen vet jag inte vad som hände med tiden. Nu fyller han tre... Jag är ibland någonstans kvar där han var 1,5 och var runt och utforskade allt. Jag skär maten åt honom fortfarande och hjälper honom att klä sig. Fast jag vet att han Kan och borde träna mer själv. Det blir lättare med rutiner längre fram. Den här bäbisperioden kan kännas så lång ibland,men jag vet sen i efterhand hur den egentligen bara flyger förbi.
Jag fegar med sjal, eftersom de kan vara så himla dyra. Vill testa mig fram först. Har bara haft trikå hittills och har en LL onbu sele som vi använder flitigt. Trikåsjalen ska jag nog göra nåt annat med, den känns för uttöjd i kanterna. Väntar på att få hem en vävd bomullssjal jag köpt begagnad. För att ha nåt att börja med.

Jag har en medryttare, men hon är 16 och fick en valp för några månader sedan, så hon har inte varit ute mkt efter det. Hon säger att hon vill, men sen blir det inget. Jag orkar för stunden inte skola in/testa nån ny. Har bokat tillridning en månad senare i sommar, men jag tycker inte att jag har varken lust eller råd att betala för en månad till, bara för att hästen inte ska bli tjockare...när det liksom egentligen går att lösa... Dessutom behöver jag komma ifrån och få egentid. Och det bad maken om ursäkt för idag att han glömt tänka på.
 
Sommaren hon föddes hade jag hästen på bete hos syrran mitt ute i ingenstans. Hovis skulle komma så jag, barnvagn (med barn i) och häst traskar ca 150 m längs 80-väg med massor av lastbilar. Har nog aldrig varit så glad över min mycket trygga häst :rofl: Att folk inte kan sakta in när man går med häst och barnvagn är däremot lite skrämmande...
De saktar inte in när man går med bara vagn eller bara häst heller. Eller ens när hästen dansar över halva vägen...
I ett tidigare stall hade vi som vana att vinkla ut körpiskan när bilarna kom (vi tömkörde och körde mycket). Det smattrade fint ibland. En gång blev vi t o m utskällda av en bilförare, för att vi piskat hans bil. Att han hade kört alldeles för nära oss var inte relevant enligt honom.
 
De saktar inte in när man går med bara vagn eller bara häst heller. Eller ens när hästen dansar över halva vägen...
I ett tidigare stall hade vi som vana att vinkla ut körpiskan när bilarna kom (vi tömkörde och körde mycket). Det smattrade fint ibland. En gång blev vi t o m utskällda av en bilförare, för att vi piskat hans bil. Att han hade kört alldeles för nära oss var inte relevant enligt honom.

Helt sinnessjukt. En tjej inte långt härifrån blev jagad av en bilist på stycket. Helt jävla galet!

Kl
Idag ska vi ha dopsamtal för vår lilleman. Dopet är nästa lördag. Vi blir omkring 30 personer, vuxna och barn i olika åldrar. Sambon har bestämt och ska fixa maten, jag beställer tårtorna :D Eftersom stora fyllde år förra veckan blir det lite kalas för henne (och så får hon också presenter).
 
Helt sinnessjukt. En tjej inte långt härifrån blev jagad av en bilist på stycket. Helt jävla galet!

Kl
Idag ska vi ha dopsamtal för vår lilleman. Dopet är nästa lördag. Vi blir omkring 30 personer, vuxna och barn i olika åldrar. Sambon har bestämt och ska fixa maten, jag beställer tårtorna :D Eftersom stora fyllde år förra veckan blir det lite kalas för henne (och så får hon också presenter).
(Gillar dopet, inte idioten.)
 
Nu kommer jag låta som en hysterisk morsa men alltså är det något fel på min bebis. Hon somnar vi 21.30-22 på kvällen och sen sover hon lätt till halv 12 dagen efter, då brukar jag gå och väcka henne. Hon äter kanske 3-4 gånger under dessa timmar men somnar om på en gång. Det här gör ju att hon inte sover så himla mycket på dagen, 2 gånger på någon timme i bärsele eller vagn.

Hon tar heller inte napp, snuttar inte på händer mer än smaskar på dom när hon är hungrig och hon har i princip slutat snutta på mig, gör det bara en kort stund efter hon ammat. Däremot kan hon ligga och snutta ut i luften när hon sover, pillar man in en napp blir hon arg och vaknar.

Är detta normalt? :confused:
 
Nu kommer jag låta som en hysterisk morsa men alltså är det något fel på min bebis. Hon somnar vi 21.30-22 på kvällen och sen sover hon lätt till halv 12 dagen efter, då brukar jag gå och väcka henne. Hon äter kanske 3-4 gånger under dessa timmar men somnar om på en gång. Det här gör ju att hon inte sover så himla mycket på dagen, 2 gånger på någon timme i bärsele eller vagn.

Hon tar heller inte napp, snuttar inte på händer mer än smaskar på dom när hon är hungrig och hon har i princip slutat snutta på mig, gör det bara en kort stund efter hon ammat. Däremot kan hon ligga och snutta ut i luften när hon sover, pillar man in en napp blir hon arg och vaknar.

Är detta normalt? :confused:

Min sover inte mer dagtid, och då sover han betydligt mindre än din nattetid :) Han växer som han ska så jag tror inte det är nåt knas. Eller är du rädd att din sover för mycket? Min slutade ju amma nu i veckan och har aldrig varit ett jättefan av napp, har ganska litet snuttbehov bortsett från just händer. Salivblaskad knytnäve är favoriten här hemma :nailbiting::D
 
Min sover inte mer dagtid, och då sover han betydligt mindre än din nattetid :) Han växer som han ska så jag tror inte det är nåt knas. Eller är du rädd att din sover för mycket? Min slutade ju amma nu i veckan och har aldrig varit ett jättefan av napp, har ganska litet snuttbehov bortsett från just händer. Salivblaskad knytnäve är favoriten här hemma :nailbiting::D
Nä, eller jag vet inte vad jag är rädd för. :p hon sover så sjukt länge bara. Men man kanske ska tacka och ta emot.

"Skönt" att det inte bara är min som inte verkar ha något direkt snuttbehov. Då kan jag nog sluta oroa mig.
 
Nu kommer jag låta som en hysterisk morsa men alltså är det något fel på min bebis. Hon somnar vi 21.30-22 på kvällen och sen sover hon lätt till halv 12 dagen efter, då brukar jag gå och väcka henne. Hon äter kanske 3-4 gånger under dessa timmar men somnar om på en gång. Det här gör ju att hon inte sover så himla mycket på dagen, 2 gånger på någon timme i bärsele eller vagn.

Hon tar heller inte napp, snuttar inte på händer mer än smaskar på dom när hon är hungrig och hon har i princip slutat snutta på mig, gör det bara en kort stund efter hon ammat. Däremot kan hon ligga och snutta ut i luften när hon sover, pillar man in en napp blir hon arg och vaknar.

Är detta normalt? :confused:
Det är aldrig fel att ringa bvc och fråga. Det är därför de finns. Oavsett om det är normalt eller ej, så ska de stötta dig och få dig att känna dig trygg.
 
Nu kommer jag låta som en hysterisk morsa men alltså är det något fel på min bebis. Hon somnar vi 21.30-22 på kvällen och sen sover hon lätt till halv 12 dagen efter, då brukar jag gå och väcka henne. Hon äter kanske 3-4 gånger under dessa timmar men somnar om på en gång. Det här gör ju att hon inte sover så himla mycket på dagen, 2 gånger på någon timme i bärsele eller vagn.

Hon tar heller inte napp, snuttar inte på händer mer än smaskar på dom när hon är hungrig och hon har i princip slutat snutta på mig, gör det bara en kort stund efter hon ammat. Däremot kan hon ligga och snutta ut i luften när hon sover, pillar man in en napp blir hon arg och vaknar.

Är detta normalt? :confused:

Helt normalt skulle jag vilja säga :) Vissa människor är såna även som vuxna :)

Tillägg: Jag blev lite konfunderad när lilleman sov bra på nätterna OCH på dagarna. Dottern sov liksom 9 timmar per natt och enstaka 20-minutare under dagen.
Han var ju uppe i typ 20 timmars sömn per dygn. Det var bara att tacka och ta emot :D Nu sover han kanske 15-18 timmar per dygn
 
Helt normalt skulle jag vilja säga :) Vissa människor är såna även som vuxna :)

Tillägg: Jag blev lite konfunderad när lilleman sov bra på nätterna OCH på dagarna. Dottern sov liksom 9 timmar per natt och enstaka 20-minutare under dagen.
Han var ju uppe i typ 20 timmars sömn per dygn. Det var bara att tacka och ta emot :D Nu sover han kanske 15-18 timmar per dygn
Jag är ju en sovare själv så hon har väl helt enkelt ärvt mina sovgener. :)
 
Knoddrick har svårt att slappna av och somna på kvällen. Jag är slut på tankekraft. Hur nattar ni?

Vi har samma problem. Det är lite olika vad som funkar här hemma. Ibland vill han bara ligga och snutta vid bröstet (händer aldrig annars) alternativt ha nappen, ibland vill han ha det helt tyst och ibland får jag helt enkelt ta honom på armen och gå runt. De gånger han gnäller (inget skrik) utan att ens öppna ögonen är han på väg att somna men är så trött att han inte vet var han ska bli av. Lite strykning över hjässan eller bröstkorgen och lägga till snuttefilten ett par gånger brukar hjälpa om han är väldigt orolig.

Ikväll somnade han bredvid sambon i soffan.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
442
Senast: Rosett
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
73 901
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 985
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 593
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp