Vinterföräldrar 2016/2017 del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Förstår chocken och kärleken.
DS är ingen "dödsdom". Man kan leva ett bra liv idag.
Vi pratade om bl a DS innan graviditeten och i början av den. Vi var båda väldigt överens om att DS inte skulle vara ett "hinder". Jag har genom jobbet sett och varit med om så mycket med barn med handikapp/utvecklingsavvikelser, så vi kände oss trygga. Vi var mer rädda för hjärtproblem (som brorsonen) eller spädbarnsepilepsi (som brorsdottern).


Jag menar verkligen inte att ett liv med DS är en dans på rosor och helt fantastiskt. Vi var bara rörande överens om att inte se på ett sånt besked som total mörker och låta det slå ner oss.

Jag kan verkligen inte formulera med ord det jag menar...

En dans på rosor är det verkligen inte. Minns när syrran för inte särskilt många år sedan sa "I år är första gången sen M började gå som jag har solbrända fötter.". Hon tog aldrig av sig skorna ifall hon behövde springa efter sin väldigt äventyrslystna dotter. Eller, hon hade oftast lite solbränna i prickform eftersom hon oftast hade foppatofflor. :D

Down syndrom i sig var jag inte heller rädd för när vi väntade dottern, dock är ju DS inte sällan förenat med andra sjukdomar eller funktionsnedsättningar (hjärtproblem, problem med mag- och tarmsystemet, NPF etc.) och det var jag - precis som du - desto mer orolig för. Men samtidigt kan ju de problemen drabba även barn med det vanliga antalet kromosomer.
 
Tack för era svar om nattning. Gav ork och inspiration!

Jag kan fylla i jag oxå även om jag känner att vi har det väldigt klent uppstyrt jämfört med många som har ritualer redan med nykläckta.
Lillen styr rätt mycket själv då vi insett att det inte känns humant att försöka tvångs-söva en klarvaken bebis (enda gången det skulle kunna funka är om han får hysterigråta sig till sömns och det är INTE ett alternativ för min del) och han kan ta natt allt från 20.30 till 23.30.. kvällspigg precis som både mor o far alltid varit, tja innan bebis då ;) Vi har vardagsrum på nedervåningen så där får han hållas som vanligt med oss, bara att blöjan byts om man börjar se tecken på trötthet så den ska vara så ny som möjligt när han somnar (att byta när han somnat är att be om två timmars kamp med övertrött bebis, den här killen väcker man inte om man inte är självplågare). Blir han övertrött och inget hjälper får man dra honom i vagnen tills han somnar, annars slocknar han i regel när han äter. Bärs upp till sängen, sover i babynest i spjälsäng bredvid vår säng, och där sover han tills han vill ha nappen vid 04-05 kanske och sen vaknar han helt för frukost nån gång mellan 5-7. Ofta (lyx :banana:) kan man lyckas söva om honom en stund igen om han ligger mellan oss i sängen efter maten och myser.

Och ja jag vet att förutom att han röjer till sent är jag sannolikt sjukt lyckligt lottad som har en bebis som sover så bra när han väl tar natt. Vet inte om det har med ersättning att göra, att han sover som en sten sedan. Å andra sidan är han inte mycket för att sova dagtid så jag har väl mitt då :angel:
 
Jag söver inte heller en klarvaken bebis kanske ska tilläggas utan hon får somna är hon somnar. Jag går dessutom mot strömmen och latjar gärnet med henne om jag märker att hon är pigg när jag tycker det börjar närma sig läggdags. :angel:

Apropå mitt tidigare inlägg om att jag var orolig över hennes sömn så är vi nu tillbaka i vår gamla sovrutin där hon sover ca 22-9 med matning vid 5. Samt en längre sovstund på eftermiddagen så hon hade nog bara ett stort sömnbehov just då. :idea:
 
Skulle heller aldrig lägga en pigg bebis. Min E har lite för mycket åsikter för att jag skulle orka med nåt sånt :angel:

Däremot lägger jag E vid minsta tecken på trötthet vilket hittills gör att kvällarna är enkla och roliga. E ska tycka det är mysigt och behagligt innan läggdags vilket brukar resultera i skratt och sedan dra snutten över ansiktet och somna. Jag går alltid ut ur rummet när hon somnat, utan protester :love:
 
Lilleman sov från 22-07.30 och jag la mig 23 så har fått en hyfsad natts sömn :D Kroppen är lite mer mörbultad efter att ha lagt plattor hela helgen och ridtur på pigg häst :p Jag och dottern tittar på hitta Nemo (igen :banghead:) och käkar frukost, lilleman somnade om efter maten och sover ännu :)
 
Vi försöker introducera välling, det går väl sådär.
All annan mat vi har gett henne har hon gladeligen smakat (ofta vilt grimaserandes) och tydligt visat att hon velat ha mer.

Välling tar hon två-tre sippar av, sen börjar hon skrika. Försöker man ge henne mer börjar hon gråta. :crazy:

Någon som har tips på hur man annars fasar ut nattamningen?
Sluta rakt av är ju ett alternativ. Vi har just börjat med att maken ger henne en flaska bröstmjölk mitt i natten och jag ammar två gånger, en före och en efter.

Han går ju på semester om två veckor och efter den ska han vara hemma till nyår och jag ska plugga 100 % så vi måste byta av så han börjar ta nätterna.

Hon äter inte särskilt mycket på natten, tar 60-80 ml från flaskan.
Dagtid ammar hon med 2-4 h intervall, en del är rent snuttande.
Nu är hon uppe i att äta minst 2 msk vanlig mat när hon får av oss på lunch och middag (blir inte alltid båda målen varje dag) samt 1 dl färdiggröt till frukost och efter middagen.
Hon tar inte napp.
 
@cute_beast nu vet jag inte hur gammal din dotter är, men vi slutade nattamma med Jay Gordons metod, dock något modifierad då hon var ca 10 månader gammal och metoden rakt av rekommenderas för barn äldre än 12 månader. Hela metoden går ut på att i tre faser sluta amma mellan två klockslag som en väljer själv, för att få några timmars ostörd sömn. Det amningsfria fönstret kan sen ökas när barnet blir större. Min dotter tog inte heller flaska eller napp och ratade välling helt, men det gick ändå och var en väldigt skonsam metod.

Nu fyller vår dotter ett år på torsdag och här slutade vi hux flux att amma helt och hållet förra veckan, och heureka, nu glufsar hon glatt en flaska välling på morgonkvisten samt sover mycket bättre. :angel:

Här finns lite information om du vill veta mer: http://drjaygordon.com/attachment/sleeppattern.html
 
Tror vi har en tand på g. Eller så har Knoddrick en vit prick i underkäken av nån annan anledning. Men förklarar varför hon varit ledsen till och från i några dagar och dessutom ammat mindre.
Blir nog en Alvedon ikväll.
 
F
Vi pratade om bl a DS innan graviditeten och i början av den. Vi var båda väldigt överens om att DS inte skulle vara ett "hinder". Jag har genom jobbet sett och varit med om så mycket med barn med handikapp/utvecklingsavvikelser, så vi kände oss trygga. Vi var mer rädda för hjärtproblem (som brorsonen) eller spädbarnsepilepsi (som brorsdottern).

.

40-50% ca med DS har ju just hjärtfel.. Det är en hög frekvens :(
 
Ni är helt outstanding på att uppdatera. Själv sitter man här med håret på sne och önskade att man hade mer energi att skriva. En 3,5 åring som är nästan döv (inte egentligen men när mamma säger nått) och en 5 månaders som sover flera timmar OM mamma ligger bredvid annars 10-20min. Sen att den döva 3,5 åringen springer och skriker: MAMMASYRRAN ÄR VAKEN stup i 90 kanske har sin del :p:rofl::eek::banghead:

Men men, mina barn mitt val och min kärlek ❤️

Lite mer sömn dock om man får önska nått...
 
Tror vi har en tand på g. Eller så har Knoddrick en vit prick i underkäken av nån annan anledning. Men förklarar varför hon varit ledsen till och från i några dagar och dessutom ammat mindre.
Blir nog en Alvedon ikväll.

Brukar vara blått (som ett blåmärke) precis innan den spricker igenom. Innan dess kan man ana något vitt där under typ.
 
E fortsätter överraska oss. I morse sov hon till tio i åtta, hon somnade halv åtta igår kväll. Jag blev livrädd när jag kollade klockan och inte hört något på hela natten men hon sov som en stock när jag tittade ner i hennes säng för att sedan på sekunden vakna och fyra av världens gulligaste leende.

Jag satt uppe till tolv igår så det var skönt att hon sov så länge. Gött att äntligen kunna vara vaken lite längre.
 
Ni är helt outstanding på att uppdatera. Själv sitter man här med håret på sne och önskade att man hade mer energi att skriva. En 3,5 åring som är nästan döv (inte egentligen men när mamma säger nått) och en 5 månaders som sover flera timmar OM mamma ligger bredvid annars 10-20min. Sen att den döva 3,5 åringen springer och skriker: MAMMASYRRAN ÄR VAKEN stup i 90 kanske har sin del :p:rofl::eek::banghead:

Men men, mina barn mitt val och min kärlek ❤️

Lite mer sömn dock om man får önska nått...
Jag har ingen 3,5-åring. Så jag har därför tid. När maken är hemma eller Knoddrick sover.
 
Ni är helt outstanding på att uppdatera. Själv sitter man här med håret på sne och önskade att man hade mer energi att skriva. En 3,5 åring som är nästan döv (inte egentligen men när mamma säger nått) och en 5 månaders som sover flera timmar OM mamma ligger bredvid annars 10-20min. Sen att den döva 3,5 åringen springer och skriker: MAMMASYRRAN ÄR VAKEN stup i 90 kanske har sin del :p:rofl::eek::banghead:

Men men, mina barn mitt val och min kärlek ❤️

Lite mer sömn dock om man får önska nått...
Hihi som @malumbub säger så har vi bara ett barn :D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
442
Senast: Rosett
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
73 901
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 985
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 593
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp