Vinterföräldrar 2016/2017 del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
I morgon kl 7.15 på Nyhetsmorgon ska de prata om föräldrar som vill smitta sina barn med mässling. http://www.expressen.se/gt/foraldrarna-vill-smitta-sina-barn-med-massling-/

I artikeln uttalar sig en smittskyddsläkare om att det inte är olagligt, men jag undrar just om det inte skulle kunna vara det. Att medvetet smitta andra med vissa sjukdomar kan vara misshandel (ibland rent av grov misshandel). Vore intressant att få frågan prövad i domstol, faktiskt.
 
I artikeln uttalar sig en smittskyddsläkare om att det inte är olagligt, men jag undrar just om det inte skulle kunna vara det. Att medvetet smitta andra med vissa sjukdomar kan vara misshandel (ibland rent av grov misshandel). Vore intressant att få frågan prövad i domstol, faktiskt.
Även om den som blir smittad "är med på det"? Nu handlar det i och för sig om bebisar som inte kan berätta själva att de vill bli smittade men ändå.
 
Även om den som blir smittad "är med på det"? Nu handlar det i och för sig om bebisar som inte kan berätta själva att de vill bli smittade men ändå.

Man kan inte samtycka till vad som helst. När det handlar om små barn är det ju föräldrarna som samtycker i barnets ställe, men det finns gränser även där. Har svårt dock svårt att se hur principen som samtycke skulle täcka in att bli smittad av en sjukdom så är så pass potentiellt farlig som mässlingen är.
 
I morgon ska vi lämna in vagnen. Chassit är vint, så pass vint att jag börjat få ont i knäna och höfterna av att hela tiden behöva gå och belasta ena sidan för att fanskapet inte ska dra åt vänster.

Folk får säkert inte mer problem med sina emmaljunga än andra vagnar men aldrig mer emmaljunga, aldrig! Spendera 10k och få ont i kroppen, nej tack!
 
I morgon ska vi lämna in vagnen. Chassit är vint, så pass vint att jag börjat få ont i knäna och höfterna av att hela tiden behöva gå och belasta ena sidan för att fanskapet inte ska dra åt vänster.

Folk får säkert inte mer problem med sina emmaljunga än andra vagnar men aldrig mer emmaljunga, aldrig! Spendera 10k och få ont i kroppen.

Jag älskar vår emmaljunga, synd att du fått ett dåligt exemplar!
 
Jag älskar vår emmaljunga, synd att du fått ett dåligt exemplar!

Egentligen älskar jag vagnen. Snygg, rymlig och går jätte bra i lite tuffare terräng. Något måste gått snett när de monterade ihop den. Ska väl inte skylla på märket utan på affären och monteringen. Skulle vilja reklamera men det är nog för sent.
 
Egentligen älskar jag vagnen. Snygg, rymlig och går jätte bra i lite tuffare terräng. Något måste gått snett när de monterade ihop den. Ska väl inte skylla på märket utan på affären och monteringen. Skulle vilja reklamera men det är nog för sent.

Ja det kan ju bli fabriksfel på allt som tillverkas så är väl inte konstigt att även en emmaljunga får nåt fel ibland! Men garanrin gäller hoppas jag?
 
Egentligen älskar jag vagnen. Snygg, rymlig och går jätte bra i lite tuffare terräng. Något måste gått snett när de monterade ihop den. Ska väl inte skylla på märket utan på affären och monteringen. Skulle vilja reklamera men det är nog för sent.

Reklamation brukar vara två-tre år väl? Så länge man kan "bevisa" att det inte är man själv som orsakat det och att man reklamerar i skälig tid efter man upptäckt felet.

Trist med måndagsex. Haft två emmaljunga, supernöjd med båda. Värre med en vän till mig som köpte en buggaboo syskonvagn beg för typ 15" och avskyr den.
 
Ja det kan ju bli fabriksfel på allt som tillverkas så är väl inte konstigt att även en emmaljunga får nåt fel ibland! Men garanrin gäller hoppas jag?

Du har helt rätt. Blir bara så less på att något som kostar så förbaskat ska krångla. Det var detta som gjorde att jag var skeptiskt till en början att köpa ny vagn.

Det är 10 mil till butiken den är köpt i. Med förlossningsdepression och skrikig bebis har vi inte orkat ta oss dit förens nu. Jag är rädd att de kommer bråka om att vi inte kommit tidigare.
 
Lilleman har sovit dåligt och ätit sämre än vad han brukar (oftare utan att tömma ur helt). Det slog över medan jag höll på med maten så när den var klar bäddade jag ner honom i vagnen och gick till Ica för att hämta ett paket. Efter 30 m hade han somnat trots halv storm och regn från sidan. Sen sov han i en timme, en och en halv kanske, åt lite till och nu har jag lagt honom för natten.
 
Har under ett par dagar tänkt att vår lille snart kryper :eek: han snurrar runt och har även fått in backen.. Men jag valde att stoppa huvudet i sanden och tänka att det nog är inbillning, han är ju bara fem månader och bara liten bebis liksom.. Till dagens läkarbesök på BVC.. Både ordinarie läkare och den extra som var med som ny på jobbet (gissar jag :p det framgick nämligen inte) kom fram till den slutsatsen :eek:
Det går så fort :nailbiting: Så häftigt att se all utveckling, men åh.. Alltså.. Lite långsammare kunde väl tiden gå?!
 
Har under ett par dagar tänkt att vår lille snart kryper :eek: han snurrar runt och har även fått in backen.. Men jag valde att stoppa huvudet i sanden och tänka att det nog är inbillning, han är ju bara fem månader och bara liten bebis liksom.. Till dagens läkarbesök på BVC.. Både ordinarie läkare och den extra som var med som ny på jobbet (gissar jag :p det framgick nämligen inte) kom fram till den slutsatsen :eek:
Det går så fort :nailbiting: Så häftigt att se all utveckling, men åh.. Alltså.. Lite långsammare kunde väl tiden gå?!

Min älskade skrutta vände sig 90 grader på lekfilten och tog sig framåt nästan två decimeter på ren jädra envishet ikväll. 3,5 månad. Lägg av bäbisar! Det behöver inte va så bråttom :heart;)
Hon pratar så mycket nu också. Speciellt med storebror.

Ska prova rapsolja... Hon bajsade igår, men jag tycker att det känns "lite" för antalet dagar det går.

Håller med fullständigt ang att det borde nästintill vara barnmisshandel att inte vaccinera. Så bra vi har det här som har möjlighet till att skydda våra små liv.

Försöker få sålt massa saker just nu, då jag köpt på mig en dyr ny sjal i kortare längd... men den var så fiiiiiin! Inte sagt till maken än:D Ska åka hem och sortera bland tränsen och sälja några... Det tar emot. Men en ny häst ligger ju inte ens fem år framåt... Snarare tio...
Någon gång... Någon gång ska jag ha häst igen. Bara jag hittar den med stort H.
 
Man kan inte samtycka till vad som helst. När det handlar om små barn är det ju föräldrarna som samtycker i barnets ställe, men det finns gränser även där. Har svårt dock svårt att se hur principen som samtycke skulle täcka in att bli smittad av en sjukdom så är så pass potentiellt farlig som mässlingen är.
Intressant och låter ju rätt logiskt!
 
Min bebis har gått från att sova 22-5 till att vakna kl 3 för bajsblöja och mat. Det orkar jag verkligen inte hålla på med. :cautious:
 
Så jävla frustrerad just nu. Känner mig så låst och bortprioriterad och hur tungt jag sviker min häst. Jag får inte ihop det med hur jag ska kunna motionera henne.
Tiden har jag. Den mentala orken finns där. Det fysiska har backat lite igen, men är inte omöjlig att få tillbaka. Men vad gör jag av Knoddrick under tiden?

:(

Saknar att ha mamma nära så väldigt mycket just nu. Är förbannad, ledsen och frustrerad över att planerna helt omkullkastades i sommar och samtidigt glad över hur bra det ändå blev. (Mycket känslor!) Men det var ju inte så här det skulle bli. :banghead:
 
Min bebis har gått från att sova 22-5 till att vakna kl 3 för bajsblöja och mat. Det orkar jag verkligen inte hålla på med. :cautious:
Min ligger och fiser i sömnen just nu. Inget bajs sen tisdag kväll.
Hon har tidigare ammat vid 1-2 och sen igen vid 4-5, men den senaste tiden dragit på det till tre och sen vid 6...

Lilleman har sovit dåligt och ätit sämre än vad han brukar (oftare utan att tömma ur helt). Det slog över medan jag höll på med maten så när den var klar bäddade jag ner honom i vagnen och gick till Ica för att hämta ett paket. Efter 30 m hade han somnat trots halv storm och regn från sidan. Sen sov han i en timme, en och en halv kanske, åt lite till och nu har jag lagt honom för natten.
Jag tycker att våra två är läskigt synkade.
 
Min älskade skrutta vände sig 90 grader på lekfilten och tog sig framåt nästan två decimeter på ren jädra envishet ikväll. 3,5 månad. Lägg av bäbisar! Det behöver inte va så bråttom :heart;)
Hon pratar så mycket nu också. Speciellt med storebror.

Ska prova rapsolja... Hon bajsade igår, men jag tycker att det känns "lite" för antalet dagar det går.

Håller med fullständigt ang att det borde nästintill vara barnmisshandel att inte vaccinera. Så bra vi har det här som har möjlighet till att skydda våra små liv.

Försöker få sålt massa saker just nu, då jag köpt på mig en dyr ny sjal i kortare längd... men den var så fiiiiiin! Inte sagt till maken än:D Ska åka hem och sortera bland tränsen och sälja några... Det tar emot. Men en ny häst ligger ju inte ens fem år framåt... Snarare tio...
Någon gång... Någon gång ska jag ha häst igen. Bara jag hittar den med stort H.
Vadå för sjal? :D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
442
Senast: Rosett
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
73 901
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 985
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 593
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp