Vinterföräldrar 2015- 2016

Status
Stängd för vidare inlägg.
Alltså grejen är att sambon inte kommer ta den kontakten. Men han blir överlycklig de gånger jag överraskat honom på liknande sätt.

Häromåret när han fyllde år bjöd jag hit hela gamla gänget han gick i skolan med. Många av dom hade han inte pratat med sedan de slutade, men har pratat om. Han blev överlycklig, så jag vet att han inte skulle ta illa vid sig på något sätt. Snarare se det som en språk i arselet för att ta tag i det själv i framtiden.
Jag håller med @Mois och hade själv inte uppskattat om mannen gjort något liknande för mig. Snarare blivit rejält sur över "överförmynderi" - jag bestämmer själv om och när jag tar kontakt. Men vi är ju alla olika och om du tror att din sambo skulle uppskatta det så kör!

Idag röstades det igenom med 90 låsta dagar. Trist nog (om än logiskt) innebär det också att jämställdhetsbonusen sänks.

Idag röstades det igenom med 90 låsta dagar. Trist nog (om än logiskt) innebär det också att jämställdhetsbonusen sänks.

Kan man läsa om det någonstans? Var det from 1 januari 2016?
Ny föräldraträff idag, andning, avslappning och samarbetsövningar kan man nog kalla det! Sedan en del om amning, tycker det var väldigt givande.

Kan man läsa om det någonstans? Var det from 1 januari 2016?
Ny föräldraträff idag, andning, avslappning och samarbetsövningar kan man nog kalla det! Sedan en del om amning, tycker det var väldigt givande.

Ja, barn födda efter årsskiftet.
Jag läste det på försäkringskassans Facebook sida.

Var in och läste på facebooksidan, som sagt - bra! Men alltså kommentarsfältet, blir helt provocerad. Flera briljanta förslag om att i första hand göra lönerna lika mellan könen. Toppat med att anledningen till att kvinnor har sämre löner inte beror på att de är mer riskabla att anställa, utan att de jobbar inom kvinnodominerade yrken. Som är sämre betalda pga vadå liksom. Ah, helt matt, fick sammandragningar.

Helt normaaaaalt ska du se @Jenka :D

Kl
Kom precis hem från BM. Idag i v 32+3. Har gått upp ett kg till på två veckor (+12 totalt). Toppenbra värden som vanligt, visade inget på urinprovet men hon skulle skicka på odling ändå. Enligt henne "får" man ha mer och mer sammandragningar nu framöver men de ska inte göra ont eller bli regelbundna. Jag har haft rätt mycket på slutet och ibland släpper de inte så lätt och börjar göra ont innan det går över. Imorse klev jag upp halv fem för att gå på toa och sen hade jag som lite mensvärk när jag lade mig igen, hade lite när jag vaknade vid sex också. Kunde vara som en liten förvärk tydligen (som jag fattade det kan det vara rätt normalt den här tiden?). Sen mättes magen och den hade inte vuxit nånting de senaste två veckorna... Hon mätte och mätte och kände efter länge och tryckte så hårt att det gjorde riktigt ont. Hon trodde att det antagligen var så att liten sjunkit ner åt rätt håll så att det var därför magen inte hade vuxit uppåt. Så länge den lever om som vanligt så ska det väl inte vara nån fara ändå (det är en riktig vilde som åker med mig).

Men så sa hon att fortsätter jag få mycket sammandragningar så ska jag antingen ringa henne eller till förlossningen. :o Då blev jag ju nervös på riktigt! Fick en ny tid redan om en vecka. Då ska det mest bara mätas och försöka få en uppfattning om hur den ligger, var tydligen lite svårt att avgöra nu men troligen har alltså huvudet börjat gå ner djupt. Kan hon inte känna utanpå då så kommer hon känna efter vaginalt. :o Jag är rätt övertygad om att den ligger så, huvudet ner med fötterna till vänster och rumpan högt till höger, det stämmer bra med hur rörelserna känns. Men hon ville vara säker.

Jag har hela tiden tyckt det varit lite jobbigt att allt sett så bra ut så nu börjar jag ju bli nervös på riktigt och måla upp allt möjligt konstigt. :crazy:

För din skull, @Maja_Kandi hoppas jag att du slipper den vaginala undersökningen. Alltid skönt att slippa dem. Därmed inte alls sagt att det är samma undersökning som de gjorde på mig. De var osäkra på om bebis var tillräckligt fixerad för en förlossning och försökte rucka på henne nerifrån. Not nice.

Är för övrigt fast på BB ett tag till. Lillan har börjat bli gul, brösten spänner som 17 och de är oroliga för mjölkstockning iom att hon är lite liten i maten. Extra koll av läkaren idag, vägning före och efter maten samt en härrans massa pyssel med brösten. Tur att de är trevliga här, att vi har eget rum och att tösen är så söt så att det blir värt det.

Just ja, don't fear the first poo☺. Jag har blivit lite varnad av vänner om hur vidrigt det skulle vara. Det var inte svårt alls, trots en del syslöjd i underlivet. Har man tendens till hård mage kan det ändå vara bra att vara redo med något lösande. Om ifall att.

Just ja, don't fear the first poo☺. Jag har blivit lite varnad av vänner om hur vidrigt det skulle vara. Det var inte svårt alls, trots en del syslöjd i underlivet. Har man tendens till hård mage kan det ändå vara bra att vara redo med något lösande. Om ifall att.

Skönt att höra någonting annat än skräckhistorier, det där med toalettbesök målas ju annars upp till något som får Lovecrafts historier att bli mysiga godnatt-sagor.

Det är alltid lite tulat det där - å ena sidan brukar man vara rätt glad över den extra övervakningen om nu någonting skulle vara galet. Å andra sidan är sjukhus oftast inte kul och man vill bara hem.. Bra där att ni verkar ha det så bra det bara går ändå. :)

@Maja_Kandi Jag fick göra en vaginal undersökning på grund av det förmodade sätet. Det var väl inte direkt lika trevligt som när mannen är där och pillar, men det gjorde inte ont på något vis och var mest obehagligt en kort stund. Ingenting att oroa sig för om det är samma som de gjorde på mig. :)

Besök hos BM igår, där finns inget förtroende eller tillit kvar, men det är väl max 2 besök kvar så det får vara.. Magen har gjort ett tillväxtsprång, från att knappt ha rört sig sist till att hoppa upp lite över kurvan.

Jag har börjat samla på mig en del vätska, jag antar att det kan påverka en del det med. Blodtrycket har äntligen stabiliserat sig och nått den skyhöga punkten 100/60 :bow:, det förklarar de minskade yrselanfallen. Järnvärdet fortsätter stiga :confused:, ligger på 138 nu. Allt som allt känns det rätt stabilt ändå..

Nu är basen till babyskyddet insatt i bilen (Ska man kunna "gunga" det lite åt sidorna? Fast sitter det ju, men inte så pass att man inte kan rucka lite på det.), så nu är det ganska fritt fram för ungen att titta ut. I helgen får vi lite renoveringshjälp så det skulle uppskattas om det kan vänta tills efter det. Men med min tur lär jag väl gå över tiden och behöva igångsättning. :meh:

Någon annan som känner sig ganska klar med de större bitarna?

@Balahé
Som jag förstod det skulle hon bara bekräfta om det var huvudet som var neråt eller inte för att veta om det är därför som magen inte vuxit. Hittills har det följt kurvan exakt med lika många cm som veckor, men nu stod det alltså still sen förra gången (två v sen). Men om bebis sjunkit ner så kan det ju bero på det. Hon undrade om jag tyckte att magen ändrat form men just då hade jag lite blackout. Svårt att säga tycker jag... Men jag hoppas att magen vuxit och att det känns utifrån, aldrig roligt med nån vaginal undersökning alls. :crazy:

Skönt att höra om det där första toalettbesöket! Inget jag funderat jättemycket över tidigare men nu när man tänkte efter så... :p

Kan tänka mig att det är lite tudelat kring att vara kvar på sjukhuset, men ändå skönt att ni har det så bra det går. :) Vad innebär det att lillan blivit lite gul?

@Maja_Kandi Jag fick göra en vaginal undersökning på grund av det förmodade sätet. Det var väl inte direkt lika trevligt som när mannen är där och pillar, men det gjorde inte ont på något vis och var mest obehagligt en kort stund. Ingenting att oroa sig för om det är samma som de gjorde på mig. :)

Antar att det är samma undersökning det blir här om det blir så. Skönt att höra! :)

Kl
Kom precis hem från BM. Idag i v 32+3. Har gått upp ett kg till på två veckor (+12 totalt). Toppenbra värden som vanligt, visade inget på urinprovet men hon skulle skicka på odling ändå. Enligt henne "får" man ha mer och mer sammandragningar nu framöver men de ska inte göra ont eller bli regelbundna. Jag har haft rätt mycket på slutet och ibland släpper de inte så lätt och börjar göra ont innan det går över. Imorse klev jag upp halv fem för att gå på toa och sen hade jag som lite mensvärk när jag lade mig igen, hade lite när jag vaknade vid sex också. Kunde vara som en liten förvärk tydligen (som jag fattade det kan det vara rätt normalt den här tiden?). Sen mättes magen och den hade inte vuxit nånting de senaste två veckorna... Hon mätte och mätte och kände efter länge och tryckte så hårt att det gjorde riktigt ont. Hon trodde att det antagligen var så att liten sjunkit ner åt rätt håll så att det var därför magen inte hade vuxit uppåt. Så länge den lever om som vanligt så ska det väl inte vara nån fara ändå (det är en riktig vilde som åker med mig).

Men så sa hon att fortsätter jag få mycket sammandragningar så ska jag antingen ringa henne eller till förlossningen. :o Då blev jag ju nervös på riktigt! Fick en ny tid redan om en vecka. Då ska det mest bara mätas och försöka få en uppfattning om hur den ligger, var tydligen lite svårt att avgöra nu men troligen har alltså huvudet börjat gå ner djupt. Kan hon inte känna utanpå då så kommer hon känna efter vaginalt. :o Jag är rätt övertygad om att den ligger så, huvudet ner med fötterna till vänster och rumpan högt till höger, det stämmer bra med hur rörelserna känns. Men hon ville vara säker.

Jag har hela tiden tyckt det varit lite jobbigt att allt sett så bra ut så nu börjar jag ju bli nervös på riktigt och måla upp allt möjligt konstigt. :crazy:

Kanske inte så lugnande men min mage har tom backat lite på måtten när barnet sjunkit ner. Var ingen fara sålänge fosterrörelser var normala :)

Väntar på leverans från apoteket, nu står jag inte ut längre. Kommer inte ta vaccinet iom att jag är sjukare nu än förra veckan, måste bli frisk från detta i första hand. Sovit tre timmar totalt inatt, haft ett tryck neråt och som kraftig mensvärk som både hållit mig vaken och väckt mig. Eller också vaknar jag av att jag har så mycket slem i halsen att jag knappt får luft, väldigt glamoröst.

Besök hos BM igår, där finns inget förtroende eller tillit kvar, men det är väl max 2 besök kvar så det får vara.. Magen har gjort ett tillväxtsprång, från att knappt ha rört sig sist till att hoppa upp lite över kurvan.

Jag har börjat samla på mig en del vätska, jag antar att det kan påverka en del det med. Blodtrycket har äntligen stabiliserat sig och nått den skyhöga punkten 100/60 :bow:, det förklarar de minskade yrselanfallen. Järnvärdet fortsätter stiga :confused:, ligger på 138 nu. Allt som allt känns det rätt stabilt ändå..

Nu är basen till babyskyddet insatt i bilen (Ska man kunna "gunga" det lite åt sidorna? Fast sitter det ju, men inte så pass att man inte kan rucka lite på det.), så nu är det ganska fritt fram för ungen att titta ut. I helgen får vi lite renoveringshjälp så det skulle uppskattas om det kan vänta tills efter det. Men med min tur lär jag väl gå över tiden och behöva igångsättning. :meh:

Någon annan som känner sig ganska klar med de större bitarna?
Vår bas till babyskyddet satt som berget. Gick inte att vicka på alls. Är du säker på att det sitter som det ska? Vad har du för babyskydd?

Mvh Miks

Vår bas till babyskyddet satt som berget. Gick inte att vicka på alls. Är du säker på att det sitter som det ska? Vad har du för babyskydd?

Mvh Miks

Basen lär ju inte åka någonstans, men dfet går liksom att skaka lite på allt när man satt i stolen. Jag har köpt en Maxi Cosi Cabriofix, tror den heter så iaf!

Kanske inte så lugnande men min mage har tom backat lite på måtten när barnet sjunkit ner. Var ingen fara sålänge fosterrörelser var normala :)

Väntar på leverans från apoteket, nu står jag inte ut längre. Kommer inte ta vaccinet iom att jag är sjukare nu än förra veckan, måste bli frisk från detta i första hand. Sovit tre timmar totalt inatt, haft ett tryck neråt och som kraftig mensvärk som både hållit mig vaken och väckt mig. Eller också vaknar jag av att jag har så mycket slem i halsen att jag knappt får luft, väldigt glamoröst.

Jo det var lugnande... Vad skönt att höra! Den har då levt rövare precis som vanligt idag. :)

Är det förvärkar du känner månntro? Min BM sa idag att det kan kännas som mensvärk... För din skull hoppas jag att du hinner bli frisk innan förlossningen! Låter inte alls speciellt roligt det där! Krya på dig!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Är det någon som är sugen på att haka på en Buke-variant av Clara Lidströms (underbaraclaras på Instagram) fotoutmaning Fånga februari...
16 17 18
Svar
355
· Visningar
16 912
Senast: Cattis_E
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 145
Senast: lizzie
·
Gravid - 1år Det här kan bli lite rörigt, jag ber om ursäkt på förhand. Jag och maken har en dotter på 1.5 år. Hon är det bästa som hänt oss och...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
11 066
Senast: gulakatten
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 986
Senast: Nixehen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar