Vinterföräldrar 2015- 2016

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Maja_Kandi Mina foglossningar sitter mer centrerat mellan låren. Vid Punanin så att säga, har till och från känslan av att någon sätter en kniv mellan benen. Haft fogproblem sedan v24-25 ungefär. Nu senaste 2v har jag dock inte känt någonting utan känner mig piggare än någonsin.

Bebis har tydligen fixerat sig. Ett steg i rätt riktning! Nu ska jag ställa mig och baka lussekatter bara för att jag kan! Det regnar och är urtråkigt väder, så jag känner inte alls för att vara ute och röja vilket var planen egentligen. Men det får bli en annan dag.

Vi fick igår på förlossningsvisningen veta att det var besöksförbud på BB. Vilket i sig är riktigt skönt, att få tid att umgås med bebis bara familjen. Men både sambon och jag insåg problemet, svärmor kommer inte bli lycklig av den vetskapen.
Min kära mor hon är fantastisk och vi är så lika hon och jag, hon vet att ja hör av mig om det är något. Hon har tagit steget tillbaka och låter mig och sambon själva få lära oss. Medan svärmor är lite överbeskyddande, jag har världens bästa svärmor och jag älskar henne verkligen. Men ibland vill hon lite för mycket och litar inte helt på att hennes som faktiskt klarar av det :p

Vad drygt att ni är så många som börjar få krämpor. Lider med er. Gick en runda själv här på sjukhuset igår och njöt av att kunna gå normalt. I typ en kvart, sen började jag känna av kroppen lite. Men ändå, hela 15 min som en normal människa igen!

På hemgångsfronten ser det mörkt ut. Gulsoten är värre och vi blev därför överflyttade till neo. Behandlas med solning och mängder av mat. Nya prover tas under dagen.

Vad drygt att ni är så många som börjar få krämpor. Lider med er. Gick en runda själv här på sjukhuset igår och njöt av att kunna gå normalt. I typ en kvart, sen började jag känna av kroppen lite. Men ändå, hela 15 min som en normal människa igen!

På hemgångsfronten ser det mörkt ut. Gulsoten är värre och vi blev därför överflyttade till neo. Behandlas med solning och mängder av mat. Nya prover tas under dagen.

Hur är känslan när magen inte är kvar? Att kunna röra sig igen?
Förstår att det måste var grymt att kunna gå som en vanlig människa igen och slippa det eviga vaggandet :p

Håller tummarna för att bebis repar sig fort!

Hur är känslan när magen inte är kvar? Att kunna röra sig igen?
Förstår att det måste var grymt att kunna gå som en vanlig människa igen och slippa det eviga vaggandet :p

Håller tummarna för att bebis repar sig fort!
Känns lite konstigt att vara så rörlig igen. Men skönt. Träningsvärken från förlossningen är dock inte helt borta än. Drog rejält i handtagen på slutet och fick stryk i musklerna runt skulderbladen och i underarmarna. Det känns lite än, troligen också pga amningen och bärnadet man inte är så van vid.

Tyckte först att jag blivit väldigt smal på en gång, men har ju sett att det finns en viss mage kvar. Innan var den som en boll och nu som typ en väljäst bulldeg i konsistens. Mjuk och mysig att ligga på enligt lilla dottern iaf. Ska bli spännande att väga mig hemma sen.

Tuttarna växte däremot till något helt enormt bara på några timmar. Från en C-kupa till minst E skulle jag tro. BHn jag köpte blev för liten på en gång. Nu har det lugnat sig och brösten är stora men inte längre stenhårda och brännande.

@Jenka
Ja vi kikade lite men det finns en så billig basic variant på Ikea så vi köper en sån när vi ändå är där. :)

@YaHilweh
Hm. Ja jag kände av lite mer nu i em när vi var och köpte köksbordet. Får gå långsamt som satan... Blir väl så illa tvungen att bli bättre på att göra ingenting. :meh:

@Balahé
Har inte heller tänkt tanken om träningsvärk. :o Men det låter ju som sagt rätt logiskt! Krya på lillan!

@Maja_Kandi Kan tipsa om ett gravidbälte, har hjälpt mig massor. Det ska sitta så pass lågt att det blir svårt att ta ut fulla steget. Går långsammare än vad mormor gör, känns det som :p

Oj vad ni skrivit de senaste dagarna!

Jag har hållit mig inne i min hormonbubbla, funkat bäst att mest bara få vara. Men nu känns det som att jag är ute på andra sidan :)

Fick tag i sjukgymnasten idag och det var inga problem att få komma dit. Hon som jag pratade med tyckte det var konstigt att bm sagt att det i princip inte fanns något att göra åt saken. Så jag får nog prova på Tens/akupunktur som förstagrej och så får vi se om det finns någon träningsgrupp som skulle passa. Jag hade ju älskat vattengympa (som det blötdjur jag är:p) men inte kunnat hitta någon grupp när jag sökt på egen hand.

Tycker det är lurigt det där med foglossningen. Jag har uppfattat det som att det skulle förvärras av fysisk aktivitet (på infobladet jag fick stod det Max 30 min promenad t ex) och bli bättre av vila. Men jag märker ingen skillnad när jag varit stilla några dagar mot när jag går längre promenader med hunden och sånt (ja promenaderna tar visserligen bra mycket längre tid än vad de annars hade gjort men typ 4-5 km brukar de väl landa på). Tycker snarare att det är som värst när jag blir stilla långa stunder, det bästa är nästan att komma upp och vagga omkring i några minuter varje timme (oavsett om jag är sittande eller liggande). Nu har jag i alla fall vant mig vid att göra saker på ett sånt sätt att det inte gör så ont att jag vill gråta en skvätt, typ sitter alltid ner när jag tar på mig strumpor och byxor för att stå på ett ben är ju bara att glömma:mad:

Tycker det är lurigt det där med foglossningen. Jag har uppfattat det som att det skulle förvärras av fysisk aktivitet (på infobladet jag fick stod det Max 30 min promenad t ex) och bli bättre av vila. Men jag märker ingen skillnad när jag varit stilla några dagar mot när jag går längre promenader med hunden och sånt (ja promenaderna tar visserligen bra mycket längre tid än vad de annars hade gjort men typ 4-5 km brukar de väl landa på). Tycker snarare att det är som värst när jag blir stilla långa stunder, det bästa är nästan att komma upp och vagga omkring i några minuter varje timme (oavsett om jag är sittande eller liggande). Nu har jag i alla fall vant mig vid att göra saker på ett sånt sätt att det inte gör så ont att jag vill gråta en skvätt, typ sitter alltid ner när jag tar på mig strumpor och byxor för att stå på ett ben är ju bara att glömma:mad:

För mig verkar det vara bättre att slappa hela dagarna och bara pyssla runt hemma :p. Kommer det så kommer det och det är ju inget jag kan göra något åt men oftast är det inget riktigt smärtsamt. Dock har jag märkt att efter att jag varit mer aktiv så kommer det som ett brev på posten och gör mycket ondare än vanligt, får nästan hasa fram fötterna när jag ska ta mig någonstans för lyfta på benen gör för ont, och resa sig från sittande läge är ett projekt i sig.. Så ja, för mig stämmer det nog iaf att fysisk aktivitet förvärrar det.

Och på tal om aktivitet, jag trodde ju att bebisrörelserna skulle minska nu den sista tiden då det ska börja bli trångt? Men istället tycker jag att bebis har blivit mer aktiv, och mycket kraftigare rörelser, utifrån sett ser ju magen ut att röra sig som en hoppborg ibland, sparkar, slag och utbuktningar åt alla håll och kanter.. Ibland låter det även som att det knäpper/knäcker till i revbenen när hen är där och grejar, finns det något där bakom (känns som det är på insidan iaf) som de kan haka fast i eller något som ger ett ljud? Fick även samma ljud vid samma ställe en gång när jag tog ett djupt andetag. Kanske är någon muskelknuta, stelhet eller något som dras ut.

Och @Balahé hoppas bebis blir bra snabbt så ni får komma hem.

Även jag blir sämre av fysisk aktivitet, även om det varierar lite hur mycket jag klarar.

Vecka 29 idag! Har virkat klart både filt och ugglemobil :)

@Riru och @Jenka Jo att säga att jag inte blir sämre av fysisk aktivitet var väl kanske inte hela sanningen. Jag kan ju inte rida i någon högre gångart än skritt och raska promenader är big no no, likaså agility. Men just att såsa sig fram i en dryg timme med hunden eller skritta i typ 30 minuter och tänka på att verkligen sitta mitt på hästen och jobba på sitsen verkar snarare göra gott.

Jag är överörlig sen innan, ganska ordentligt. Så jag funderar på om det påverkar extra mycket? Jag tänker ju mycket på min hållning när jaga är ute och går/rider och tänker att det kanske är något i det som gör att det faktiskt blir bättre. Spänna muskelkorsetten under kontrollerade former=inte lika stor belastning som när allt är avslappnat.

Så ont som jag hade mån-ons denna vecka när jag satt stilla på utbildning 8-16 har jag inte haft tidigare. Men även annars har jag duktigt ont, vaknar varje gång jag vänder mig i sängen och stapplar fram när jag suttit stilla en stund.

Ja det där med karatekid i magen... trodde också att det skulle lugna ner sig? Har dessutom fått för mig att de ska sova mer än de är vakna men här är det typ tvärtom! Lite rädd att det blir värsta speedade bebisen som kommer ut :p

En liten fråga. :) Vad har ni för mössor/vantar till liten? Vi har fått tunna bomullsmössor och vantar men det kanske blir lite kallt på vintern?

Jag håller också med om att prova SI-ledsbälte/foglossningsbälte. Både utifrån egen erfarenhet och andras. Att sitta eller ligga för still var värst även för mig. Hoppas att ni får bättre stabilitet när bebis sjunker ner med huvudet. Vet flera som upplevt det och kände det själv. Kunde visserligen inte gå mycket fortare hela promenaden, men lite snabbare en stund och framförallt en hel kvart mer än när det var som värst.

Att bebisen skall bli lugnare på slutet är en myt. Ja, det blir trängre och rörelserna annorlunda, men det skall inte bli mer stilla. Hoppas att det inte är era Bm som gett den infon. Här har de varit väldigt tydliga med detta och även i de böcker jag läst i ämnet. Man skall alltså vara uppmärksam på rörelse ända i det sista, tills den är ute. Det var en grej de även sade åt mig under öppningsskedet på förlossningen.

En liten fråga. :) Vad har ni för mössor/vantar till liten? Vi har fått tunna bomullsmössor och vantar men det kanske blir lite kallt på vintern?
Bomullsmössor. Tänker att den är rätt skyddad? Overallen har både luva (så det blir väl som dubbla mössor) och händer så separata vantar har vi inga.

Ja det där med karatekid i magen... trodde också att det skulle lugna ner sig? Har dessutom fått för mig att de ska sova mer än de är vakna men här är det typ tvärtom! Lite rädd att det blir värsta speedade bebisen som kommer ut :p

Haha ja det är jag också lite rädd för, men skönt iaf att de inte kan krypa direkt för det hade varit jobbigt :laugh: Kläd- och blöjbyten kanske blir intressant dock.

Jag planerar ju att sticka mössor i ull, men det får vi väl se hur det blir med den biten :p
Annars kommer vi till en början ha det vi får i lådan som bas, är en finstickad mössa, en tunn bomullsmössa, en typ "rånarluva" där hela ansiktet är öppet, samt ett par bomullsvantar och ett par varmfodrade vantar som matchar overallen. Sedan har pileoverallen och åkpåsen vi köpte "inbyggda" vantar som man kan vika över vid behov.
Men för kallt vet jag inte om det kommer bli, overallerna och åkpåsen har ju luva.

Att bebisen skall bli lugnare på slutet är en myt. Ja, det blir trängre och rörelserna annorlunda, men det skall inte bli mer stilla. Hoppas att det inte är era Bm som gett den infon. Här har de varit väldigt tydliga med detta och även i de böcker jag läst i ämnet. Man skall alltså vara uppmärksam på rörelse ända i det sista, tills den är ute. Det var en grej de även sade åt mig under öppningsskedet på förlossningen.

Nej inte BM, var något jag läst på "Gravid vecka för vecka" på mammasidan.se
Vecka 28 - "Barnet är nu så stort att det fyller ut livmodern helt, det finns därför inte längre plats för så många armrörelser som tidigare. Många upplever nu mindre och annorlunda fosteraktivitet än tidigare. Du ska ändå vända dig till barnmorska eller förlossningsavdelningen om du märker att barnet rör sig markant mindre än normalt."

Så jag förväntade mig väl att det skulle bli mindre och mindre för varje vecka eller något, men är ju nu i vecka 33 och känns som det bara blir värre och värre så jag blev lite fundersam på om det är normalt.
Men då behöver jag inte vara orolig iaf :)

Edit* läste nu på vecka 34 att "fostret har mycket mindre plats att röra sig på men är lika aktiv som förut", så jag missförstod väl stycket i vecka 28.

Senast ändrad:
Jag tänkte också sticka lite och använder då främst ullgarner. Tänker att babyplagg går undan att göra så det lär bli en del gjort. Det är också någonting jag kan roa mig med lite på jobbet när det är mycket dötid. Tänkte sticka mössor, vantar och tossor/strumpor.
Vi har inte skaffat någon overall eller åkpåse men jag tänker att det inte lär behövas så mycket när när bebis ligger så väl inbäddad men jag hoppas på att kunna bära mycket i sjal/sele och då är det ju något annat antar jag. Så svårt att veta innan! Har någon en handbok?!?:p

Just nu sitter jag och dammar av symaskinen (eller ja, sambon konstaterade att tryckluft är bra grejer och traskade precis iväg med den:rofl:) så att den kan få lite olja och jag kan sy en massa minibyxor och annat skoj:D

Bomull och en lite tjockare för vinterbruk! Men inga vantar, något par kommer nog införskaffas men annars tror jag på overall som täcker även händer och fötter, tror det är lätt hänt att strumpor/vantar "halkar av".

Vill också skicka krya på hälsningar till bebis-@Balahé, hoppas det går framåt med gulsoten. Har också fått info att det är vanligt och sällan någon fara.

Fick ett babynest idag från oväntat håll, jag som inget skulle ha. Men jag ser fördelarna, kan ligga mjukt om ombonat i alla rum helt plötsligt!

Tack allihop för input! :) Vi var på julmarknad idag och jag hittade ett lite tjockare stickat set med typ strumpor och vantar, fast mest som tuber liksom som man kan dra utanpå kläderna. Jättesöta och såg väldigt användbart ut! :)

En kompis erbjöd oss precis att låna overaller i strl 62 och 68, med både huva och såna ärmslut som man viker över händerna och fötterna. Perfekt ju! :) Som KI säger borde det ju då räcka med en bomullsmössa. :)

Imorrn bär det av till Ikea! Blir så bra, då kan jag äntligen fixa iordning alla möbler och börja packa in allt där det ska vara! :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Är det någon som är sugen på att haka på en Buke-variant av Clara Lidströms (underbaraclaras på Instagram) fotoutmaning Fånga februari...
16 17 18
Svar
355
· Visningar
16 912
Senast: Cattis_E
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 130
Senast: lizzie
·
Gravid - 1år Det här kan bli lite rörigt, jag ber om ursäkt på förhand. Jag och maken har en dotter på 1.5 år. Hon är det bästa som hänt oss och...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
11 066
Senast: gulakatten
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 986
Senast: Nixehen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar