Vinterföräldrar 2015- 2016

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har fått tipset och har väl tänkt köra på det när det gäller vantar. Att använda strumpor till en början. De trillar inte av på samma sätt enligt min kusin.

Jag tror min lilla parvel har vänt på sig där inne... Rörelserna känns inte lika som innan. I ett par veckor har det känts väldigt lika, fötter till vänster å en rumpa som buktar ut till höger. Men nu känns det inte så längre. Sparkarna är inte på samma ställe och känns inte lika tydligt/hårt. Det går ju isf emot att den skulle vara påväg att fixera sig och ha sjunkit ner...? Vilket då alltså inte förklarar att magen inte hade vuxit... Så nu blev jag ju nojig igen... :crazy:

Jag tror min lilla parvel har vänt på sig där inne... Rörelserna känns inte lika som innan. I ett par veckor har det känts väldigt lika, fötter till vänster å en rumpa som buktar ut till höger. Men nu känns det inte så längre. Sparkarna är inte på samma ställe och känns inte lika tydligt/hårt. Det går ju isf emot att den skulle vara påväg att fixera sig och ha sjunkit ner...? Vilket då alltså inte förklarar att magen inte hade vuxit... Så nu blev jag ju nojig igen... :crazy:
Kolla om du kan lokalisera rumpan någonstans. Kan ju vara att bebis ligger med fötterna mot din rygg, då känns sparkarna inte lika tydligt som när den sparkar utåt magen. Säkert ingen fara, men åk in och gör ett Ctg om du känner dig orolig.

Kl. Tack för era krya på dig-hälsningar till lillan. Fick lägga tillbaka henne på solen igen då värdena gått upp och vikten ner. Hon är ändå piggare så det känns skönt. Hoppas att vi snart får åka hem, även om personalen på neo är kanonbra längtar man ju hem nu. Nästan en hel vecka på sjukhus så det är inte så kul längre.

@Balahé
Bara för att jag skrev det där så har det känts som vanligt i magen idag igen! :) Så skönt! I bilen påväg till Ikea var det fullt race och rätt som det var så tryckte det ordentligt på urinblåsan så jag nästan kissade på mig. :p Men nu känner jag fossingarna på samma ställe som vanligt igen. :)

Förstår att du är less på sjukhuset! Hoppas det vänder snart så ni får komma hem!

Efter idag kan jag konstatera att den här parveln inte kan ha fixerat sig än. Herregud vad det har varit livat! :o :love: Ena timmen känns det som det gjort senaste veckorna och sen plötsligt putar det ut ordentligt åt nåt annat håll så man tror den försöker bryta sig ut! :p Livlig kan man lugnt säga!

En heldag till Ikea blev det alltså idag. Kom hem med en väska och en necessär tänkt till BB, insåg att vi inte ägde nåt av det. :o En spjälsäng, enkel men rejäl, blev inte den billigaste som vi hade tänkt innan men är himla nöjd! Samt ett stort skåp och två grindar vilka vi har monterat nu på kvällen. Att först springa runt på Ikea och sen kräla runt på golvet för att bygga ihop allt var väl ingen superbra grej för min kropp... Verkligen ordentligt mör nu. Sambon fick följa med ut och ta in pållarna och ta av täcken å pyssla. Han är bäst! Nu ska jag försöka att inte göra för mycket imorgon... Men det är böcker som ska flyttas från de gamla gräsliga hyllorna i blivande barnrummet ner till bottenvåningen och det nya skåpet. Plus att spjälsängen ju inte är monterad... Hmm. Får binda fast mig själv i soffan. :p

Var precis på TUL v 36+2
Bebis ligger perfekt på +1.4% och förlossning i Varberg planeras in (Varberg har inte Neo utan då blir det Halmstad). Vi har 2mil till Varberg och 10mil till Halmstad så vi förespråkar Varberg. Främst för att sambon har 10mil hem från jobbet om/när jag behöver få hem honom.

Även CTG såg mkt bra ut. Nästa CTG är på torsdag.

Nu får du vara beredd @YaHilweh, min lilla kom på v 36+1;-)

Nu börjar det närma sig med utskrivning för oss. Börjar med att få permission ett par dagar för att se att värdena inte skjuter i höjden igen utan behandling. Vi gjorde ju uppehåll tidigare och då gick värdet upp igen på drygt ett dygn. Denna gång är värdet efter behandling lägre så de tror inte att det skall öka igen.

Skönt att ni snart får åka hem @Balahé! :)
Och spännande att det börjar närma sig för några andra av er...

Kl
Idag blev det ett besök hos bm. Alla värden och hjärtljud var bra så det känns skönt :) Var bara andra gången vi mätte magen idag, måttet visade tydligen på v30 vilket det är på fredag så han ligger några dagar före :D

Någon som har koll på hur länge basen till ett babyskydd "håller"/rekommenderas att användas?
Vet att det är 5-7 år för babyskyddet men gäller det även basen?

@Balahé
Jag håller alla tummar och tår för att ni får åka hem idag!

Idag är sista dagen i v 38, imorgon kör vi v 39. Jag jobbar min sista vecka nu, det börjar kännas rätt skönt att få bara vara hemma en liten stund.

Jag är inte jättesvullen, men jag har fått svårt att böja in fingrarna helt och i fötterna spänner det när jag vinklar dem mycket. Kan det vara vätska även om det inte direkt syns? Värst är det på morgonen och kvällen. Mina fingertoppar känns hårdare än vanligt, udda känsla..

Någon som vet hur lång tid det tar för vätska man samlat på sig att försvinna? Var det inte @Matmissbrukaren kanske som samlat på sig en del?

@Mois Jag har för mig att det är samma tid på basen. Det beror på att plasten blir försvagad med åldern, mer än själva slitaget. Men dubbelkolla gärna, jag kan ha fel!

Nu får du vara beredd @YaHilweh, min lilla kom på v 36+1;-)

Jag vet, kan komma vilken dag som nu. Är lite smånervös, men märker även tydligt på sambon att det påverkar honom oxå. Han bryr sig på ett helt annat sätt, frågar och stöttar, är orolig över hur han ska göra med jobbet. Om han måste åka mitt i en utryckning eller något.
Han ska prata med sin chef om det idag, för han har ändå 10mil hem från jobbet och sedan har vi ytterligare 2-2.5mil till Förlossningen. Om det inte blir Halmstad för då är det ytterligare 10mil.

Men bebis låg så bra i sina värden och storlek så det blir nog ingen igångsättning i v.37-38 som det var snack om först. Så länge inget oförberett händer vill säga.

Du som precis vart/är i situationen. Vad hade du med dig och vad använde du dig av, samt var/är det något du saknar? Tänker på förlossningsväskan :)
Har inte börjat packa den än, men ska börja med det i eftermiddag tänkte jag. Ska bara ordna mindre flaskor och ha med eget Shampoo/Salsam (landstingets brukar inte vara det bästa om man vill känna sig annat än sträv). :p

Bör man tvätta den tjocka madrassen som ska vara i spjälsängen? Kommer ha bäddmadrass ovanpå som ska tvättas innan användning så bebis kommer ju inte ligga direkt på den tjocka, och den luktar inget speciellt men ändå? Den är ju ny och jag vet ju att man alltid ska tvätta sängkläder annars innan man använder dem men vet inte hur noga det är med madrasser. Hur har ni gjort?

Bör man tvätta den tjocka madrassen som ska vara i spjälsängen? Kommer ha bäddmadrass ovanpå som ska tvättas innan användning så bebis kommer ju inte ligga direkt på den tjocka, och den luktar inget speciellt men ändå? Den är ju ny och jag vet ju att man alltid ska tvätta sängkläder annars innan man använder dem men vet inte hur noga det är med madrasser. Hur har ni gjort?
Jag har inte tvättat madrassen. Har inte haft en tanke på det. Tvättat sängkläder, spjälsängsskydd och allt sådant. Men inte madrassen.

Jag vet, kan komma vilken dag som nu. Är lite smånervös, men märker även tydligt på sambon att det påverkar honom oxå. Han bryr sig på ett helt annat sätt, frågar och stöttar, är orolig över hur han ska göra med jobbet. Om han måste åka mitt i en utryckning eller något.
Han ska prata med sin chef om det idag, för han har ändå 10mil hem från jobbet och sedan har vi ytterligare 2-2.5mil till Förlossningen. Om det inte blir Halmstad för då är det ytterligare 10mil.

Men bebis låg så bra i sina värden och storlek så det blir nog ingen igångsättning i v.37-38 som det var snack om först. Så länge inget oförberett händer vill säga.

Du som precis vart/är i situationen. Vad hade du med dig och vad använde du dig av, samt var/är det något du saknar? Tänker på förlossningsväskan :)
Har inte börjat packa den än, men ska börja med det i eftermiddag tänkte jag. Ska bara ordna mindre flaskor och ha med eget Shampoo/Salsam (landstingets brukar inte vara det bästa om man vill känna sig annat än sträv). :p
Oj, ja, vad använde vi? Egen mat/fika till förlossningen var i vårt fall bortkastad. Hanns inte med och jag fick inte vara i annat än sängläge. Musik tog jag med lite, var rätt trevligt när jag kunde koncentrera mig på den. Kläder åt mig, filt åt liten (alla kläder vi har är för stora), egna mensskydd och trosor när det värsta lagt sig. Landstingets är inte så sköna. BH m inlägg. Kameran. Medicin och hygiengrejer.
När vi sedan blivit kvar har ju ffa kläder, godis, tidningar och inneskor varit bra. Nu måste jag pumpa så over and out.

Kom på ett par grejer till. Jag har mycket mjölk i förhållande till vad bebis orkar äta så en mjölkuppfångare är mycket bra. Sätter på det bröst som inte ammas på så samlar den upp det som spontant rinner ut.

Papper och penna är också jättebra att ha. Åtminstone jag har fått teflonhjärna och glömmer bort allt. Hade jag haft laptop eller surfplatta hade jag velat ha den med in också. Ffa till BB-tiden.

Nu pumpa igen

@Eina , jag hade jättemkt vätska i kroppen pga HF. Jag upplever att det tog ca två veckor att bli av med det värsta. Jag tappade 14 kg 14 dagar och det mesta av det var vätska.

@Balahé
Jag håller alla tummar och tår för att ni får åka hem idag!

Idag är sista dagen i v 38, imorgon kör vi v 39. Jag jobbar min sista vecka nu, det börjar kännas rätt skönt att få bara vara hemma en liten stund.

Jag är inte jättesvullen, men jag har fått svårt att böja in fingrarna helt och i fötterna spänner det när jag vinklar dem mycket. Kan det vara vätska även om det inte direkt syns? Värst är det på morgonen och kvällen. Mina fingertoppar känns hårdare än vanligt, udda känsla..

Någon som vet hur lång tid det tar för vätska man samlat på sig att försvinna? Var det inte @Matmissbrukaren kanske som samlat på sig en del?

@Mois Jag har för mig att det är samma tid på basen. Det beror på att plasten blir försvagad med åldern, mer än själva slitaget. Men dubbelkolla gärna, jag kan ha fel!

Yes!
Drog på mig ett ex antal kg i vätska. Jag har inte vägt mig alls under denna graviditeten pga ätstörningsproblematik men uppskattningsvis handlar det om minst 7-8 kg. Men sanningen är nog närmare 10 kg..
Nu är lillan 6 dagar gammal och det har börjat försvinna lite vid anklarna men annars så upplever jag att det mesta är kvar än så länge.
Men jag la på mig några kg vätska då jag väntade storasyster med och jag gick upp totalt 16 kg med henne och jag tappade allt på nästan 3 veckor. Med andra ord så rasade kilona av!
Jag känner mig dock lite smalare i ansiktet, magen har dragit ihop sig helt okej på en vecka, tuttarna är gigantiska och avslaget som en vanlig mens. Magen har kommit igång den med.

Så, det tar lite tid för vätskan att försvinna men kroppen arbetar på andra vis så det är ju inte så konstigt. Jag har så pass med vätska kvar att jag fortfarande kan göra handavtryck på benen men försvinna lär det ju göra men jag gissar på 1-2 veckor till.

Angående förlossningsväska så här med facit.

Under förlossningen använde vi ingenting mer än kameran. Ingen egen dricka. Jag drack saft och vatten som dom stod för.
Jag födde på förmiddagen så åt lunch inne i förlossningsrummet efteråt innan vi vägde och mätte lillan. Till det drack jag min läsk jag hade med för jag var lite darrig och kände att jag behövde en sockerkick.

Jag hade mina innetofflor med och det var guld värt! Rekommenderas!

På BB använde vi en filt till lillan och ett set med kläder, men vi åkte hem efter en natt på BB och efter förlossningen så hade vi sjukhusets kläder på henne. Dom är ju inte så rena efteråt så det är bra att använda deras så blir inte bebisens egna fulla med fosterfett och blodrester direkt. Dom föds inte nytvättade direkt ;)

Det blev lite godis på kvällen och egen dricka men sen använde jag inget speciellt faktiskt.

Amningsbh väntade jag till efter förlossningen med att köpa, vis av erfarenhet. Mina tuttar har växt från min normala stl 75B/C till nu 80D men då är den på gränsen känner jag. Men tog en D eftersom dom brukar lugna sig efter några veckor, i början fylls dom på rätt rejält.
Så kan ni så avvakta med att köpa bh eller köp en att ha på BB och köp fler sen.

Lite så jag känner med packning. Man läser överallt och det känns som att många packar för att bo utomlands i tre veckor. Där ingenting finns till bebis.
Jag har som plan att använda mig av landstingets kläder och bebiskläder. Dom skickar ju ändå bara iväg det för tvätt :p

Lite lösgodis och sött att dricka har jag som plan att ha med mig, mkt för blodsockrets skull och att sist mådde jag sjukt illa när jag fick glukosdropp (vilket jag kommer få om bls sjunker).

Jag har inte tvättat madrassen. Har inte haft en tanke på det. Tvättat sängkläder, spjälsängsskydd och allt sådant. Men inte madrassen.

Ok det kanske inte behövs då så jag skippar nog det.

Och ang BB väskan så har jag inte packat någonting än. Och kommer nog inte packa så mycket heller, men ska införskaffa ett par innetofflor iaf.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Är det någon som är sugen på att haka på en Buke-variant av Clara Lidströms (underbaraclaras på Instagram) fotoutmaning Fånga februari...
16 17 18
Svar
355
· Visningar
16 912
Senast: Cattis_E
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 130
Senast: lizzie
·
Gravid - 1år Det här kan bli lite rörigt, jag ber om ursäkt på förhand. Jag och maken har en dotter på 1.5 år. Hon är det bästa som hänt oss och...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
11 066
Senast: gulakatten
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 986
Senast: Nixehen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Bästa ledtillskottet?
  • Intressanta uppfostringsmetoder?