Vinterföräldrar 2015- 2016

Status
Stängd för vidare inlägg.
Bm idag, v26. Lyssnade på hjärtljud för första gången :love:
allt såg bra ut, blodtrycket hade gått ner lite (bara bra) och magen ligger precis nedanför mittenkurvan.

Hej @YaHilweh ! Funderade över vart du hade blivit av senast igår. Skönt att du är ok (om än gnällig :D).

Jag funderar på det här med musik till förlossningen. Är det någon som gjort en spellista och hur har ni i så fall tänkt? Funderar på om man borde ha med sig musik man blir peppad av eller typ valsång eller annat lugnande. Kanske bra att göra en skiva av varje sort? Här har de inte USB-möjlighet, så om man inte har laptop med sig får man bränna ner en CD.

Jag mår väl ganska bra egentligen, är som sagt mest gnällig. Stackars sambon som får ta det hela tiden, men idag tog han i vart fall med uniformen hem :angel: dock luktar den lik och behöver tvättas, men när den väl är tvättad :o:D

Ang. musik så är det absolut inget jag funderat över alls. Har en stark känsla av att jag inte kommer tänka på vad för musik som spelas i bakgrunden, vare sig det är Mozart eller Springsteen.

Jag la i decembermammor 2015 (på fb) ut en bild på en bodde som jag hade glömt bort att jag beställt. Genast var det någon som länkade till något där män förtrycker sina döttrar. Alltså, detta är min och sambons humor rakt igenom. Det är ett skämt i vår släkt och bland våra vänner. Men plötsligt fick jag frågan på meddelanden om sambon var muslim och tänkte kräva att min dotter bär slöja. :grin:
12189853_10207887291039203_5378804342570259322_n.jpg

KL
Hemma från bm! Allt såg fortsatt bra ut. Följer kurvan exakt, bra blodtryck, hjärtljuden lät precis som de skulle och liten sparkade på barnmorskan två gånger. :p Allt bra med andra ord! :) Tog inga prover nu, blir nästa gång (om två veckor) igen.

Tog upp det här med sura uppstötningar och blev genast tipsad om nåt som jag köpte på apoteket direkt efteråt. Får hoppas det hjälper bra!

Skulle ju ha farit iväg på en förlossningsförberedande kurs efteråt, men min bm hade ingen aning om vad det var för kurs eller vem det var som höll i den, vilket jag tyckte kändes lite misstänkt, så jag avbokade. :o På ett så pass litet ställe som här känns det mycket märkligt att barnmorskorna inte skulle veta om vad som finns i kurs-väg, särskilt som ledaren ska vara utbildad... Hon fick hemsidan och namn på ledaren så skulle hon kolla upp vad det var för nåt. Blir intressant att höra sen! Är det nåt vettigt hinner vi gå nästa tillfälle i december ändå. Tills dess har vi hunnit gå klart föräldrautbildningen och varit på kursen/föreläsningen på sjukhuset inför förlossningen så då borde man ju ha lite mer på fötterna så man vet om man har lust att betala 700 för en komplettering eller inte. :)

Jag mår väl ganska bra egentligen, är som sagt mest gnällig. Stackars sambon som får ta det hela tiden, men idag tog han i vart fall med uniformen hem :angel: dock luktar den lik och behöver tvättas, men när den väl är tvättad :o:D

Ang. musik så är det absolut inget jag funderat över alls. Har en stark känsla av att jag inte kommer tänka på vad för musik som spelas i bakgrunden, vare sig det är Mozart eller Springsteen.

Jag la i decembermammor 2015 (på fb) ut en bild på en bodde som jag hade glömt bort att jag beställt. Genast var det någon som länkade till något där män förtrycker sina döttrar. Alltså, detta är min och sambons humor rakt igenom. Det är ett skämt i vår släkt och bland våra vänner. Men plötsligt fick jag frågan på meddelanden om sambon var muslim och tänkte kräva att min dotter bär slöja. :grin:
12189853_10207887291039203_5378804342570259322_n.jpg

Men herregud, vad är det för fel på folk? Man får visst inte skoja om nånting alls längre? O_o Det där är min humor också, den var ju skitsöt! :love:

Sen ang att inte gilla att vara gravid, så håller jag med. Jag trivs inte alls med min kropp nu. Jag tyckte det var lite charmigt med lilla kulan fram tills den plötsligt inte var så liten längre, men nu är den ju bara i vägen och man är stor och klumpig. :p Precis som du skriver så är lusten som bortblåst, jag känner mig bara som en valross i den frågan. Jag har ju hittills haft tur vad gäller krämpor så jag ska nog inte klaga alls. Men här är ändå en till som mer än gärna vill ha resultatet av kulan men slippa bära den mer. ;) Det är ju helmysigt med lite sparkar och liv i magen, men resten!? Nja... :p

Tycker det är sjukt ofint att komma med såna frågor @YaHilweh, men jag kan förstå att folk reagerar. Det hade jag också gjort, även om jag håller det för mig själv. Jag hade tex aldrig utrustat min förmodade son med ett plagg som "skojar om" eller anspelar på machokulturen eller hur han ska "äga" en kvinna. Jag vill inte bidra till att normalisera bilden utav kvinnan som svag och i behov av en man, eller männen som stöddiga alfahannar, det känns inte som att det gynnar något utav könen. Sålänge mitt barn är omedvetet om vilket beteende/klädsel/hobbys som förväntas av hen är jag tacksam. Fasar inför skolan på så vis, då kan man inte längre skydda dem från andra människor som tycker att "men guuu det där är ju en tjejtröja och allt tjejer har/gör är ju sååå töntigt". Hoppas jag lyckas ge mitt barn självkänsla nog att inte bry sig om sånt.

Och tack för barnvagnsinput, även om valet inte blev enklare :p Vill att skyddet ska passa på vagnen så någon utav de två modellerna blir det dock.

Tycker det är sjukt ofint att komma med såna frågor @YaHilweh, men jag kan förstå att folk reagerar. Det hade jag också gjort, även om jag håller det för mig själv. Jag hade tex aldrig utrustat min förmodade son med ett plagg som "skojar om" eller anspelar på machokulturen eller hur han ska "äga" en kvinna. Jag vill inte bidra till att normalisera bilden utav kvinnan som svag och i behov av en man, eller männen som stöddiga alfahannar, det känns inte som att det gynnar något utav könen. Sålänge mitt barn är omedvetet om vilket beteende/klädsel/hobbys som förväntas av hen är jag tacksam. Fasar inför skolan på så vis, då kan man inte längre skydda dem från andra människor som tycker att "men guuu det där är ju en tjejtröja och allt tjejer har/gör är ju sååå töntigt". Hoppas jag lyckas ge mitt barn självkänsla nog att inte bry sig om sånt.
Tack!

Jag reagerade också, ganska starkt, men tänkte inte säga nåt. Men du sa det väldigt bra!

Och tack för barnvagnsinput, även om valet inte blev enklare :p Vill att skyddet ska passa på vagnen så någon utav de två modellerna blir det dock.

Alltså jag håller med dig i varje ord, men jag tycker faktiskt att det är rätt överdrivet att reagera så hårt på en body för en bebis...? Jag hade tyckt att det var högst osmakligt på ett äldre barn, men på en bebis blir det iaf för mig gulligt och solklart menat som humor. Att skriva "tjejtjusare" på en liten blå body är ju alltså lika hemskt eftersom man då antyder att det stackars barnet "måste" vara hetero och gilla tjejer?

Nej, jag håller som sagt med dig i allt du skriver men ibland går det lite till överdrift enligt mig. :)

Jag håller helt med i det @Maja_Kandi skrev, håller helt med där. Men det här handlar om en bebis som kanske på sin höjd kan ha bodyn i 4v om ens det.

Jag förstår absolut andras åsikter och blaha. Men jag anser även att i många fall har det gått för långt. Ingen ska tvingas göra något mot sin vilja och ingen ska heller födas in i en roll. Alla väljer sin egna väg, en 2 veckors bebis har inte så mycket mer val i livet än att äta, sova, bajsa. Ju äldre bebis blir ju mer val kommer hon själv få ta.

Jag kommer klä min dotter som jag vill, tills den dagen hon själv bestämmer vad hon vill ha på sig.
Går vi och handlar och hon vill ha en sjömanskostym, då får hon självklart en sjömanskostym.
Likadant om jag skulle få en son, jag kommer inte så länge han inte kan bestämma själv att klä honom i rosa och klänningar. När han själv har möjlighet att välja kläder så får han mer än gärna ha rosa och klänningar. Men han får välja det själv, det är inget val jag kommer att göra åt honom.

Att gå på mig på meddelande och anta att min sambo är muslim och att jag är nedtryckt och gör allt vad han säger. Det är bara sjukt, min sambo är så långt ifrån muslim han kan bli även om både han och jag i våra yrken arbetar med mycket invandrare. Jag har jobbat en hel del mot tvånget som finns i andra länder, att Sverige är ett fritt land. Men trotts detta anser jag att bodyn är skitkul och kommer att använda den även om jag får folk emot mig.

Ja, jag tycker det är gräsligt också. Dock inte fullt lika obehagligt som höhö-skämt om hur pappan ska bestämma över dotterns sexualitet och kärleksliv.

Nåja. Vi får väl enas i att vi är oeniga helt enkelt. :) Jag tycker att det är gulligt med små skämt-bodys på bebisar. Dock tycker jag som sagt att det kan vara högst olämpligt på äldre barn, men det är ju en annan sak. Vi har köpt en med texten "Jag har suttit inne i 9 månader", det antyder ju inte direkt att en sexmånaders bebis är kriminell och har sonat sina brott, utan är ju menat med humor. Vilket jag nog faktiskt tror att den allra största övervägande majoriteten ändå förstår. Liksom att ovan visade body är menad med humor och glimten i ögat.

F
Nåja. Vi får väl enas i att vi är oeniga helt enkelt. :) Jag tycker att det är gulligt med små skämt-bodys på bebisar. Dock tycker jag som sagt att det kan vara högst olämpligt på äldre barn, men det är ju en annan sak. Vi har köpt en med texten "Jag har suttit inne i 9 månader", det antyder ju inte direkt att en sexmånaders bebis är kriminell och har sonat sina brott, utan är ju menat med humor. Vilket jag nog faktiskt tror att den allra största övervägande majoriteten ändå förstår. Liksom att ovan visade body är menad med humor och glimten i ögat.

Fast det är ju just det som blir problemet. Texten är varken menad som humortext eller skriven med glimten i ögat. Den återspeglar en verklighet som jag är övertygad om att man som kvinna inte vill leva i.

Dock tycker jag som sagt att det kan vara högst olämpligt på äldre barn, men det är ju en annan sak.

Håller med, men varför är det mer lämpligt på ett mindre barn som inte har något att säga till om vad gäller budskap föräldrarna väljer att sända med barnet som verktyg? Jag är övertygad om att acceptans utav normativa "skämt" och dyl sår ett frö som gör det skitsvårt att vara annorlunda. Plötsligt blir det riktigt jobbigt om barnet känner att det har fel könsidentitet, sexualitet eller intressen. Och det är vi för moderna för nu. Annars får vi kanske barn(flickor) som tex lyssnar på kuratorn i den hemska tråden om sexuella trakasserier i skolan. "Jaha, det är jag som sänder ut fel signaler, killarna är ju bara som killar är mest, det är mitt fel".

@YaHilweh Jag försvarar på intet sätt den/de som skickat såna meddelanden, jag vill bara påpeka att många fler tänker som i mitt tidigare svar. Om man då köper olika könsbunda färger på bärsjalen och tycker budskap som på bodyn är festliga kommer folk undra och i många fall fråga för att förstå. Sen är inte alla lika socialt kompetenta och går över både en och två gränser för att hävda sig, och det är inte okej.

Vecka 27 idag och besök hos bm. Allt såg fint ut, lite dåligt järnvärde bara så dags att börja käka järntabletter för mig med.
Fick även en tid för läkarbesök nästa vecka för att diskutera ev deltidssjukskrivning och det känns skönt att den bollen är i rullning.
Alltihop har känts så himla overkligt hela vägen, nu börjar det kännas lite mer på riktigt när magen växer och det sparkas och lever runt därinne, och vi börjat köpa grejer och förbereda. Hoppas tiden vill gå fort sista biten :D

Har idag fått iväg alla ansökningar samt varit iväg på glukosbelastning, fy vad äckligt det var :wtf: Sedan trodde ju jag att man bara skulle få stick i fingret... Men nä det skulle fyllas ett rör från armvecket tre gånger :meh: Inte roligt när man avskyr sprutor samt astrött då jag knappt sovit en blund inatt, höll på att somna flera gånger i väntrummet när man skulle sitta där mellan varje blodprov.

Vi har köpt en med texten "Jag har suttit inne i 9 månader", det antyder ju inte direkt att en sexmånaders bebis är kriminell och har sonat sina brott, utan är ju menat med humor. Vilket jag nog faktiskt tror att den allra största övervägande majoriteten ändå förstår. Liksom att ovan visade body är menad med humor och glimten i ögat.
Alla vet att en nyfödd bebis inte suttit i fängelse. Alla vet att det är ett uppenbart skämt eftersom det är fullkomligt ickeförekommande.

Många flickors liv kontrolleras av en manlig släkting. Många flickor får inte välja vem de ska dejta. Många flickors sexualitet styrs av familjen. Att pappor ska ha problem med att deras döttrar har en sexualitet anses SÅ självklart att mängder med böcker, filmer, skämt går ut på det. Alla filmer om hur pappan höhö gör det svårt för pojkvännen eftersom han inte vill att hans lilla flicka ska bli utnyttjad och ha sex.

Du får ursäkta men jag kan inte skratta om ett skämt som är så baserat på våra unkna könsroller och på det förtryck som många flickor står under. Och nej, den problematiska synen på flickors sexualitet står inte bara muslimer för.

@YaHilweh Nej, jag skulle inte tro att pappan till barnet med en sån body var muslim för jag har aldrig sett en muslim köpa ett sånt plagg till sitt barn. Jag skulle gissa på en hyfsat outbildad svensk pappa, typiskt manligt yrke, inte superaktiv i hemmet, tar nära noll föräldradagar etc.

Vecka 27 idag och besök hos bm. Allt såg fint ut, lite dåligt järnvärde bara så dags att börja käka järntabletter för mig med.
Fick även en tid för läkarbesök nästa vecka för att diskutera ev deltidssjukskrivning och det känns skönt att den bollen är i rullning.
Alltihop har känts så himla overkligt hela vägen, nu börjar det kännas lite mer på riktigt när magen växer och det sparkas och lever runt därinne, och vi börjat köpa grejer och förbereda. Hoppas tiden vill gå fort sista biten :D

Men eller hur! För en månad sedan hade jag bara häst i skallen (är väl iof rätt oförändrat :D) men nu har hjärnan förstått även detta. Herregud, snart dags att föda och sen är den här :nailbiting: Spännande, skräckinjagande och väldigt, väldigt roligt! Visst hade du köpt en åkpåse? Vad valde du för sort? Jag funderar på hur man klär ett spädbarn vintertid. Overall som täcker händer, fötter, åkpåse och lock på liggdelen? Finns ju påsar med fårskinn tom, så ja, vad valde du och varför?

Jag får ju lämna två rör varannan vecka @Riru, och det är bara för att jag sa från början att jag gärna minimerade antalet blodprov pga obehagligt.. Slapp dock glukosen, är där så tidigt på morgonen så blodsockret är jättelågt ;)

Jag får ju lämna två rör varannan vecka @Riru, och det är bara för att jag sa från början att jag gärna minimerade antalet blodprov pga obehagligt.. Slapp dock glukosen, är där så tidigt på morgonen så blodsockret är jättelågt ;)

Oj, hur kommer det sig att du lämnar så mycket blodprov? Jag tror jag hittills bara fått gjort stick i fingret hos BM, förutom vid inskrivningen då det togs en massa rör.
Mjo jag hade tid klockan åtta på morgonen och har vanligtvis lågt blodtryck.. Och nu hade jag fastat i 12 timmar plus i princip ingen sömn :up:
Men jag antar att jag inte blev svimfärdig pga sockerlösningen man var tvungen att dricka nästan direkt man kom dit så det gick ändå :laugh:

Oj, hur kommer det sig att du lämnar så mycket blodprov? Jag tror jag hittills bara fått gjort stick i fingret hos BM, förutom vid inskrivningen då det togs en massa rör.
Mjo jag hade tid klockan åtta på morgonen och har vanligtvis lågt blodtryck.. Och nu hade jag fastat i 12 timmar plus i princip ingen sömn :up:
Men jag antar att jag inte blev svimfärdig pga sockerlösningen man var tvungen att dricka nästan direkt man kom dit så det gick ändå :laugh:

Pga detta http://www.1177.se/Gavleborg/Fakta-och-rad/Behandlingar/Rh-negativ-blodgrupp-och-graviditet/
Jag är rh-negativ och har bildat antikroppar mot barnet. Nu håller de koll så att nivåerna är jämna och inte ökar. Skulle de göra det tror jag en igångsättning är aktuell, om jag förstått det rätt. Men det ska inte vara farligt eller så, värsta tänkbara var väl att vi blev inlagda på prematuren och barnet fick ligga i solarium så det känns ok!

Är fö klar med blöjorna, kommer ha 3 olika märken att testa till en början. Lärde mig att man har en särskild sort nattetid också. Det har blivit en del pengar på tygisar såhär i början, hoppas nu det innebär en utgift nära 0 framöver! Ikea i helgen och tyglappar och kokosolja så är vi i hamn på den biten, ska bli kul att se hur det funkar.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Är det någon som är sugen på att haka på en Buke-variant av Clara Lidströms (underbaraclaras på Instagram) fotoutmaning Fånga februari...
16 17 18
Svar
355
· Visningar
16 912
Senast: Cattis_E
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 158
Senast: lizzie
·
Gravid - 1år Det här kan bli lite rörigt, jag ber om ursäkt på förhand. Jag och maken har en dotter på 1.5 år. Hon är det bästa som hänt oss och...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
11 066
Senast: gulakatten
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 990
Senast: Nixehen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar