Vinterföräldrar 2015- 2016

Status
Stängd för vidare inlägg.
@YaHilweh
Ja ett fårskinn lät ju som en bra idé! :) Vi skulle få ett av min svärmor så jag får väl invänta det då. ;)

Undrar lite vart @Festina_Lente tagit vägen?

KL
Jobbade äntligen sista eftermiddagspasset idag, egentligen har jag dubbelpass imorgon också men jag bytte till mig så att han som ska gå på min rad sen jobbar min em imorgon så tar jag hans morgon på fredag. Morgnarna är inte alls lika jobbiga så det kändes så himla skönt! :) Har varit alldeles gråtfärdig efter varje em nu den senaste veckan...

@YaHilweh
Ja ett fårskinn lät ju som en bra idé! :) Vi skulle få ett av min svärmor så jag får väl invänta det då. ;)

Undrar lite vart @Festina_Lente tagit vägen?

KL
Jobbade äntligen sista eftermiddagspasset idag, egentligen har jag dubbelpass imorgon också men jag bytte till mig så att han som ska gå på min rad sen jobbar min em imorgon så tar jag hans morgon på fredag. Morgnarna är inte alls lika jobbiga så det kändes så himla skönt! :) Har varit alldeles gråtfärdig efter varje em nu den senaste veckan...

För mig är det också eftermiddagarna som är värst. Jag ligger ändå en månad efter dig... Gråtfärdig och ont i hela kroppen när jag kommer hem, och framför allt helt slutkörd. Den här veckan har varit underbar eftersom jag inte jobbat med barnen. Möten, föreläsningar osv mån-ons och sen höstlov tors-fre. Jag ska ju till läkaren på tisdag för att diskutera deltidssjukskrivning, att jobba 45+h i veckan känns inte hållbart längre :crazy:

För mig är det också eftermiddagarna som är värst. Jag ligger ändå en månad efter dig... Gråtfärdig och ont i hela kroppen när jag kommer hem, och framför allt helt slutkörd. Den här veckan har varit underbar eftersom jag inte jobbat med barnen. Möten, föreläsningar osv mån-ons och sen höstlov tors-fre. Jag ska ju till läkaren på tisdag för att diskutera deltidssjukskrivning, att jobba 45+h i veckan känns inte hållbart längre :crazy:

Ja att kliva upp halv fem är faktiskt inte så värst jobbigt, men att jobba 15-18 är verkligen skitjobbigt! Jag förstår att det varit skönt med en paus från barnen i veckan, och iaf jag har lärt mig uppskatta långhelger mycket mer nu. :) Hoppas du får igenom så du kan jobba mindre framöver. Förstår att det blir kämpigt när du jobbar så mycket!

Jämförde bilder från denna vecka och förra, magen har börjat vandra nedåt och den blir hårdare för var dag. Skulle försöka raka mig igår, kunnat flytta magen i vart fall lite tidigare. Men nu såg jag verkligen ingenting. Jag saknar att kunna se mina kroppsdelar och jag vill ha tillbaka min navel där den ska vara! Den kryper allt längre ut.

Samma här, känner mig så oerhört klumpig dessutom och ont hela tiden, står jag upp bara korta stunder så känns det som det brinner i ryggen och gör ont som satan :banghead: Har nästan glömt hur det är att inte vara gravid när man slipper allt detta :p.

Jag vill också ha tillbaka min kropp :p Har alltid varit smidig, nu kan jag knappt sätta mig upp i sängen längre utan att ta sats :angel:
Och naveln som alltid varit inåt pekar nu rätt ut och syns till och med genom tröjan...

Usch ja, jag måste först anstränga mig för att rulla över till rätt sida, sedan pressa mig upp till sittande läge med armarna, så som man måste göra när man genomfört bukoperation av något slag och inte får använda magmusklerna :laugh:

Nu får ni vara snälla och hjälpa mig att identifiera vad som sker. Har nu både igår och idag på morgonen (innan jag stigit upp) fått rejält ont i ryggen, typ som mensvärk (har kraftig mensvärk). Har suttit kvar under några minuter tror jag, har inte kollat klockan. Igår gick smärtan utåt ena låret och idag mer längst ner mot mage/bäcken. Någon som har någon idé? Funderar över förvärkar men att få en per dygn och utan att jag tycker att magen känns hård? Har inte känt av något mer, varken igår eller hittills idag. Bebis är aktiv som vanligt så hem verkar inte påverkas.

Nu får ni vara snälla och hjälpa mig att identifiera vad som sker. Har nu både igår och idag på morgonen (innan jag stigit upp) fått rejält ont i ryggen, typ som mensvärk (har kraftig mensvärk). Har suttit kvar under några minuter tror jag, har inte kollat klockan. Igår gick smärtan utåt ena låret och idag mer längst ner mot mage/bäcken. Någon som har någon idé? Funderar över förvärkar men att få en per dygn och utan att jag tycker att magen känns hård? Har inte känt av något mer, varken igår eller hittills idag. Bebis är aktiv som vanligt så hem verkar inte påverkas.

Jag har haft mensvärksliknande (eller snarare identiska men varar bara korta stunder) smärtor från och till under flera veckor, har dock inte reflekterat över det. Antar att det är normalt som det mesta annat? Min bm sammanfattade åtminstone det jag upplevde som graviditetskrämpor.

Ang. det här med att få klart med prylar, sängar och sådant, hur har ni "delat upp" det? Jag tycker att jag får dra det tyngsta lasset där (det är ju väldigt roligt att förbereda, det är inte det) medan min sambo grejar på som vanligt med sitt. Han är den som tagit initiativ till föräldrakursen och är väldigt med på vad som händer med ungen men han har fixat minimalt hittills. Nu har jag sagt att det är upp till honom att greja resten, han får visa mer intresse än såhär. Är jag hård och dramatisk månne? Den kommer ju inte imorgon men nu är det ändå vecka 35.

Jag har haft mensvärksliknande (eller snarare identiska men varar bara korta stunder) smärtor från och till under flera veckor, har dock inte reflekterat över det. Antar att det är normalt som det mesta annat? Min bm sammanfattade åtminstone det jag upplevde som graviditetskrämpor.

Ang. det här med att få klart med prylar, sängar och sådant, hur har ni "delat upp" det? Jag tycker att jag får dra det tyngsta lasset där (det är ju väldigt roligt att förbereda, det är inte det) medan min sambo grejar på som vanligt med sitt. Han är den som tagit initiativ till föräldrakursen och är väldigt med på vad som händer med ungen men han har fixat minimalt hittills. Nu har jag sagt att det är upp till honom att greja resten, han får visa mer intresse än såhär. Är jag hård och dramatisk månne? Den kommer ju inte imorgon men nu är det ändå vecka 35.
Jag har gjort allt hittills. Sambon var med och hämtade vagnen (och med och betalade då). Han hatar att shoppa, jag tycker det är roligt så "uppdelningen" stör mig inte där (har dock haft en del diskussioner idag om hemmets skötsel...), har vi varit iväg ihop har vi kikat lite ihop.

Att det är normalt tror jag också, men jag undrar mer om vad det egentligen är. Det påstås ju att värkar känns som kraftig mensvärk, men riktiga värkar redan vete 17. Borde väl vara förvärkar ändå, trots att det gör relativt ont. Har tid hos Bm igen om knappt 2 v så vi avvaktar väl till dess om inget annat sker.

Hos oss har vi inte delat upp inköpen/göromålen direkt medvetet. Det har blivit det som fallit sig mest naturligt. De stora grejerna (skötbord, vagn, bilstol) har vi valt och köpt tillsammans, kläder är det mest jag som köpt eftersom jag är den som befinner mig i stan regelbundet. Sådant som behövs till hemapoteket har jag fixat, är jag som har koll på vad jag vill ha/behöver i salvor, tabletter osv samt att jag ändå är där och fyller på mina mediciner regelbundet. Blöjor har sambon köpt lite då och då och även köpt lite annat smått och gott som man kan köpa i mataffären, han har även propsat på att telefonnumret till förlossningen skall ligga framme from nu och att väskan skall packas nu. Har du fixat allt hittills får väl sambon ta tag i resten. Du börjar väl också bli lite mer otymplig nu gissar jag och kanske tröttare också.

Vi har också delat upp det som det fallit sig. Alla större grejer har vi varit två om, barnvagn, bilstol, möbler etc. Kläder har vi mestadels fått och det vi köpt är det jag som valt för att han helt enkelt inte är intresserad. Det stör mig inte. :) Jag har även valt småsaker som ett par nappflaskor, nappar och sånt. Men de gånger han vill ha en åsikt så beslutar vi gemensamt. Lite blöjor och tvättlappar har han köpt när han handlat och det funnits på extrapris. :)

Aj. Ägnade en stund åt att städa, det var en dålig idé. Förstår inte det här med bra och dåliga dagar när det gäller fogarna, finns ju inget direkt mönster.

@Jenka Jag känner igen det där. I lördags klippte jag vår (ganska kuperade) gräsmatta, vilket slutade med en helt inaktiv söndag med värmefilt och ont konstant. I torsdags spacklade jag ett rum samt målade tak under onsdagen, och kände ingenting mer än vanligt. Det finns ingen logik alls till vad som inte fungerar... :banghead:

Håller med er, @Jenka och @Eina, finns ju inte något direkt som kan skvallra i förväg. Det kan ju komma av precis vad som helst, att kliva ur bilen tex. Att sitta på huk har jag dock konstaterat att jag bör undvika i möjligaste mån, det brukar inte sluta väl. Drygast var nog ändå den gången när vi började dagen med lite morgonsex och jag inte kunde gå ordentligt på hela dagen pga fogarna. Nej, jag berättade inte varför jag hade ont, bara muttrade lite om foglossning:angel: Och nej, det var inga avancerade ställningar alls, men det räckte tydligen till.

Andra dagar, som idag, kan jag fortfarande gå nästan helt normalt efter både cykling, handling, damsugning och mockning. Är lite stel om jag suttit still en längre stund bara.:bump:

Drygast var nog ändå den gången när vi började dagen med lite morgonsex och jag inte kunde gå ordentligt på hela dagen pga fogarna. Nej, jag berättade inte varför jag hade ont, bara muttrade lite om foglossning:angel: Och nej, det var inga avancerade ställningar alls, men det räckte tydligen till.

Haha jag känner igen det där också! :D:angel:

Är det något som förändrats iom graviditeten här är det sexet. Total torka tom nyligen. Och egentligen redan innan, vi prickade tydligen in precis rätt timmar när ungen blev till för det var månadens enda tillfälle :grin: Nu när jag har lust och massor av den hinner han knappt ta av sig tröjan innan jag får svamp. Igen. Måste till apoteket för fjärde gången nu och sen får det väl bli separata sovrum och overall inomhus.

Är det något som förändrats iom graviditeten här är det sexet. Total torka tom nyligen. Och egentligen redan innan, vi prickade tydligen in precis rätt timmar när ungen blev till för det var månadens enda tillfälle :grin: Nu när jag har lust och massor av den hinner han knappt ta av sig tröjan innan jag får svamp. Igen. Måste till apoteket för fjärde gången nu och sen får det väl bli separata sovrum och overall inomhus.

Här var det så löjligt. Jag hade p-stav i nästan tre år och hade liten och ingen lust alls, svårt att få upp nån lust alls. Dessutom mens typ en månad i stöten, extremt upphetsande... Not. :meh: Så när jag tog ut staven kom lusten äntligen tillbaka och det var plötsligt roligt i sovrummet igen! Tills jag lyckades bli gravid typ direkt (hann inte ens få riktig mens)... Då försvann lusten igen och sen dess har jag inte hittat den. :arghh: Och nu känner man sig bara klumpig och ivägen hela tiden och så långt ifrån sexig det bara går. Gnäll gnäll. Lite undrar man ju när man ska kunna leva ut den biten på riktigt igen. :o

För min del har graviditeten varit positiv för sexlusten. Har först nu de senaste veckorna börjat känna mig mindre sugen. Har annars varit betydligt mer lättstartad och haft lätt att få orgasm, så lätt att jag fått avbryta för att låta mannen hinna ikapp. Känns som när jag var tonåring igen. Trevlig bieffekt av hormonerna som jag inte hade haft något emot att permanenta:)

Jag hade en period när lusten ökade men senaste veckorna har det varit rätt dött. Försökte oss på't i helgen men det blev bara pannkaka av det, magen var i vägen och när vi bytte ställning gjorde det ont istället och vi avbröt. Varpå jag fick ett litet sammanbrott och började gråta, tyckte att jag är så tjock att jag inte ens kan ligga längre :meh: (tycker inte egentligen att jag är tjock och har aldrig brytt mig särskilt mycket om vikt, och är stolt över och älskar lilla magen :love:). Fick något hormonrus och bröt ihop en stund. Får prova igen nån annan dag ;)

Sambon och jag var på första föräldrakursen igår och både han och jag kom därifrån med känslan "Vad gör vi här :confused:"
Visst, träffa andra i samma situation, var en tjej i samma ålder som jag, med samma namn och som har BF 11/12, det var iof lite kul.
Men annars känner jag inte att det gav någonting, mycket profylax och andning men samtidigt inte information om det än vi tidigare fått. Vi gick även genom bedövningsmöjligheter.
Hoppas på mer matnyttig info nästa gång.

Nästa vecka är det dock dags för besök på förlossningen :)

Hur har ni tänkt göra med vaccin mot influensa? Såg på nyhetsmorgon idag att gravida i trimester 2 och 3 tillhör en högriskgrupp som bör vaccinera sig. Jag hatar verkligen sprutor i alla dess former... Vill inte alls! Har aldrig vaccinerat mig tidigare, men nu blev jag hemskt osäker... Har ju bf mitt i största smittoperioden... Får även barnet skydd av vaccinet?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Är det någon som är sugen på att haka på en Buke-variant av Clara Lidströms (underbaraclaras på Instagram) fotoutmaning Fånga februari...
16 17 18
Svar
355
· Visningar
16 912
Senast: Cattis_E
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 157
Senast: lizzie
·
Gravid - 1år Det här kan bli lite rörigt, jag ber om ursäkt på förhand. Jag och maken har en dotter på 1.5 år. Hon är det bästa som hänt oss och...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
11 066
Senast: gulakatten
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 990
Senast: Nixehen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar