Vinterföräldrar 2015- 2016

Status
Stängd för vidare inlägg.
Men eller hur! För en månad sedan hade jag bara häst i skallen (är väl iof rätt oförändrat :D) men nu har hjärnan förstått även detta. Herregud, snart dags att föda och sen är den här :nailbiting: Spännande, skräckinjagande och väldigt, väldigt roligt! Visst hade du köpt en åkpåse? Vad valde du för sort? Jag funderar på hur man klär ett spädbarn vintertid. Overall som täcker händer, fötter, åkpåse och lock på liggdelen? Finns ju påsar med fårskinn tom, så ja, vad valde du och varför?

Jag får ju lämna två rör varannan vecka @Riru, och det är bara för att jag sa från början att jag gärna minimerade antalet blodprov pga obehagligt.. Slapp dock glukosen, är där så tidigt på morgonen så blodsockret är jättelågt ;)

Jag köpte åkpåsen på hm tror jag det var, hittade en som såg varm och ombonad ut :D Sen har vi skaffat en overall också, så får se vad som kommer passa lillen bäst. Jag tycker också det är svårt det där med hur man ska klä bebisen, jag som själv fryser hela tiden vill ju gärna ha mycket och varma kläder men det är ju inte säkert att lillen tycker likadant :p Jag tror man får prova sig fram helt enkelt. Vi har skaffat lite olika i klädväg så vi kan prova vad som blir bäst.
Min plutt kommer ju i februari så förhoppningsvis är det inte så långt kvar till våren då :)

Min mamma sa att hon ofta klätt oss ungar för varmt, så jag tror man kan börja som du tänkt utan problem @Jenka. Tänker att man stoppar ner handen i början och känner efter om ungen håller på bli kokt eller om det är lagomt.

Risken för PSD ökar om barnet är för varmt. Lager på lager är lättare tycker jag, då kan man ta bort om man tex går in i en butik och lägga till om det behövs.

Pga detta http://www.1177.se/Gavleborg/Fakta-och-rad/Behandlingar/Rh-negativ-blodgrupp-och-graviditet/
Jag är rh-negativ och har bildat antikroppar mot barnet. Nu håller de koll så att nivåerna är jämna och inte ökar. Skulle de göra det tror jag en igångsättning är aktuell, om jag förstått det rätt. Men det ska inte vara farligt eller så, värsta tänkbara var väl att vi blev inlagda på prematuren och barnet fick ligga i solarium så det känns ok!

Är fö klar med blöjorna, kommer ha 3 olika märken att testa till en början. Lärde mig att man har en särskild sort nattetid också. Det har blivit en del pengar på tygisar såhär i början, hoppas nu det innebär en utgift nära 0 framöver! Ikea i helgen och tyglappar och kokosolja så är vi i hamn på den biten, ska bli kul att se hur det funkar.

Ah, låter jobbigt men skönt att det inte ska vara någon fara och att de har bra koll :)

Skönt att ha det klart! Måste ta mig till någon butik med sådant så jag kan kika på det IRL och känna och klämma lite. Kul med IKEA :D Jag gjorde en beställning därifrån så nu är spjälsäng med alla tillbehör, badbalja, tyglappar m.m. påväg. Men fy vilken saftig frakt :wtf: Är nog första och sista gången jag beställer något därifrån, var lite för desperat och stressad med att få hem grejer för att skita i det dock så et blev som det blev.

Alla vet att en nyfödd bebis inte suttit i fängelse. Alla vet att det är ett uppenbart skämt eftersom det är fullkomligt ickeförekommande.

Många flickors liv kontrolleras av en manlig släkting. Många flickor får inte välja vem de ska dejta. Många flickors sexualitet styrs av familjen. Att pappor ska ha problem med att deras döttrar har en sexualitet anses SÅ självklart att mängder med böcker, filmer, skämt går ut på det. Alla filmer om hur pappan höhö gör det svårt för pojkvännen eftersom han inte vill att hans lilla flicka ska bli utnyttjad och ha sex.

Du får ursäkta men jag kan inte skratta om ett skämt som är så baserat på våra unkna könsroller och på det förtryck som många flickor står under. Och nej, den problematiska synen på flickors sexualitet står inte bara muslimer för.

@YaHilweh Nej, jag skulle inte tro att pappan till barnet med en sån body var muslim för jag har aldrig sett en muslim köpa ett sånt plagg till sitt barn. Jag skulle gissa på en hyfsat outbildad svensk pappa, typiskt manligt yrke, inte superaktiv i hemmet, tar nära noll föräldradagar etc.

Ang delen du skrev till mig. Jag förstår vad du menar och håller som sagt med dig, men tycker fortfarande är det är en lite överdriven reaktion på en body menad för spädbarn. JAG (och uppenbarligen flera andra) tycker att det är humor och gulligt. Andra får tycka vad de vill. Så alltså, vi är oeniga. :) Hoppas vi kan lämna den diskussionen så.

Kanske är det gravidhormoner som rusade i taket åt det senare. Men jag tycker att det är närapå övertramp mot personligt påhopp som riktas mot @YaHilweh s sambo. Hur man kan läsa ut så mycket elakt från en body är för mig obegripligt, i princip säger du ju att alla som tycker att såna är söta är outbildade och oansvariga. Men det är en annan diskussion som jag inte orkar med. Den här tråden får gärna fortsätta ha sin trevliga ton.

Hur man kan läsa ut så mycket elakt från en body är för mig obegripligt, i princip säger du ju att alla som tycker att såna är söta är outbildade och oansvariga.
Nej, det har jag inte sagt. Vi kan absolut släppa diskussionen men då får du vara vänlig att inte lägga ord i min mun eftersom jag då givetvis vill bemöta det du skriver.

Varför jag "läser in sånt" har jag redan redogjort för. Vill du verkligen förstå kan jag försöka förklara än mer pedagogiskt men jag gissar att du inte är särskilt intresserad av det så jag låter helst bli.

Apropå kläder... Jag har tänkt overall+filt och "locket" till vagnen men det kanske blir för kallt?
Om det blir för kallt eller inte är ju helt omöjligt att sia om. Här i Skåne kan ju hela vintern vara i temperatur som nu, ca 10 grader mitt på dagen, eller som för några år sedan -15-20 grader under flera veckor. Vi har köpt en tunn overall och har tänkt komplettera med filt, lock och ev åkpåse om det blir svinkallt. Har även köpt ett underställ i merinoull ifall det skulle behövas. Det finns ju grejer i affären om vädret skulle bli mycket "vintrigare" än normalt här. Ofta är det bara blåsigt och regnigt:mad:

@YaHilweh Nej, jag skulle inte tro att pappan till barnet med en sån body var muslim för jag har aldrig sett en muslim köpa ett sånt plagg till sitt barn. Jag skulle gissa på en hyfsat outbildad svensk pappa, typiskt manligt yrke, inte superaktiv i hemmet, tar nära noll föräldradagar etc.

Åh, vad bra. Vi behöver inte alls klura ut hur vi ska lägga upp vår föräldraledighet, det hela visade sig pga att jag köpte en body som jag tyckte var både kul och söt. Tur att någon annan kan lösa det åt oss, genom ett klädinköp. Vill du vänligen analysera resten av vår garderob oxå är du snäll? Menar, om detta klädinköp bestämmer hur vår föräldraledighet ska delas. Vad bestämmer då resten av kläderna i vår/bebis garderob?

Lågutbildad? Jag skulle definitivt inte se min sambo som lågutbildad med två högskoleexamen. Sedan att han valt att arbeta med just de yrke jag alltid drömt om och att det är vad jag antar att du kallar manligt yrke. Det är väl ändå upp till honom?

Men jisses @YaHilweh jag skrev bara vad en sån body hade signalerat till mig. Givetvis betyder det inte att 100% av alla som köper en sådan lever upp till den fördomen jag har.

Det jag ville ha sagt var att jag inte alls ser islamkopplingen då det för mig signalerar nåt helt annat. Det var allt. Att du på fullaste allvar tror att jag bryr mig en millimeter om vad din snubbe jobbar med visar ju att du totalt missuppfattat cirka allt det citerade.

Jag ber så hemskt mycket om ursäkt för att JAG la ut en bild på en body som JAG köpt till mitt barn.

Det ska absolut inte hända igen, speciellt inte när plötsligt min sambo blir indragen i det hela med elaka påståenden.
Jag ville absolut inte skapa någon jäkla diskussion om det. Alla har vi våra egna åsikter, det är toppen att Sverige är ett fritt land och att alla får tänka och tycka precis som dom vill.

Men jag anser att detta är färdig diskuterat och jag ser att min sambo lämnas utanför det hela!
Detta var en trevlig diskussion som handlade om graviditet/förlossning för oss som ska ha barn i vinter. Ser gärna att det återgår till det.

Kl
Ang vad man ska ha i vagnen och inte tycker jag också är skitsvårt. :o Vi har fått så himla mycket kläder, bland annat pyjamaser, och jag fick en jättevarm åkpåse i ull. Hon som jag fick den av sa att man inte behöver mer än pyjamas ens vid -20 när man har den men hur ska man veta det? :o Vi har inte köpt några ytterplagg, men filtar hat vi gott om... Måste man investera i en overall kanske? När ni skriver lock till vagnen, är det alltså det som dras över själva liggdelen när barnet ligger i eller har jag missat nånting? :p

Jag ber så hemskt mycket om ursäkt för att JAGla ut en bild på en body som JAG köpt till mitt barn.
Herrejisses. Be inte om ursäkt när du 1) verkligen inte behöver och 2) inte menar det. Jag hade aldrig skrivit någonting angående bodyn om det inte vore för att 1) Du själv tog upp att ni/du fått kritik för den eller 2) någon redan aktiv i tråden hade uttryckt en åsikt vilket sedan ledde till en diskussion.

Hade du inte velat att en enda bukefalist skulle ha en åsikt hade det ju varit bättre att antingen inte posta bilden alls eller posta den utan att blanda in kritiken du fått. Det här är ingen blogg, ingen skyddad verkstad. Det är ett diskussionsforum där saker och ting kan komma att diskuteras. Jag kommer aldrig någonsin begripa varför så många, speciellt i såna här nischade trådar, anser sig ha rätt att bestämma vem som får skriva i tråden samt vad den får skriva. Särskilt som ni själva argumenterar emot samt hittar på grejer och sedan förväntar er att det ska stå oemotsagt med motiveringen att ni vill "släppa diskussionen".

Tips till alla ni som tycker att den här posten eller tidigare poster av mig är sååå onödiga och sååå trista i er såå mysiga tråd: Svara inte. Om ni svarar får ni dock tyvärr tyvärr räkna med att jag kommer bemöta det ni skriver.

Kl
Ang vad man ska ha i vagnen och inte tycker jag också är skitsvårt. :o Vi har fått så himla mycket kläder, bland annat pyjamaser, och jag fick en jättevarm åkpåse i ull. Hon som jag fick den av sa att man inte behöver mer än pyjamas ens vid -20 när man har den men hur ska man veta det? :o Vi har inte köpt några ytterplagg, men filtar hat vi gott om... Måste man investera i en overall kanske? När ni skriver lock till vagnen, är det alltså det som dras över själva liggdelen när barnet ligger i eller har jag missat nånting? :p

Jag har tänkt köpa ett äkta fårskinn att ha i vagnen. De både kyler och värmer vid behov, sedan blir resten bestämt efter hand att vädret visar sig har jag tänkt :)

Jämförde bilder från denna vecka och förra, magen har börjat vandra nedåt och den blir hårdare för var dag. Skulle försöka raka mig igår, kunnat flytta magen i vart fall lite tidigare. Men nu såg jag verkligen ingenting. Jag saknar att kunna se mina kroppsdelar och jag vill ha tillbaka min navel där den ska vara! Den kryper allt längre ut.

Jag har tänkt köpa ett äkta fårskinn att ha i vagnen. De både kyler och värmer vid behov, sedan blir resten bestämt efter hand att vädret visar sig har jag tänkt :)

Jämförde bilder från denna vecka och förra, magen har börjat vandra nedåt och den blir hårdare för var dag. Skulle försöka raka mig igår, kunnat flytta magen i vart fall lite tidigare. Men nu såg jag verkligen ingenting. Jag saknar att kunna se mina kroppsdelar och jag vill ha tillbaka min navel där den ska vara! Den kryper allt längre ut.

Jag vill också ha tillbaka min kropp :p Har alltid varit smidig, nu kan jag knappt sätta mig upp i sängen längre utan att ta sats :angel:
Och naveln som alltid varit inåt pekar nu rätt ut och syns till och med genom tröjan...

Men du skulle väl ha relativt snart?
Jag har lite dålig koll på när det är dags för alla, kanske någon som sitter vid en dator vill leta reda på senaste listan och putta fram den :)

Idag har jag spenderat några timmar med att röja på övervåningen/rensa/flytta runt grejer. Vi byggde nytt och övervåningen är inte inredd än, inga väggar alls så det är som en stor vind där allt samlats huller om buller. Så nu är det i alla fall lite finare däruppe :) Men det känns i ryggen nu... Gissar att det blir soffläge resten av kvällen! Längtar tills det blir lite ordning däruppe, är så sugen på att börja inreda lillens rum :D Dock blir det ett senare projekt, han kommer vara i vårt sovrum i början så ska vi ta tag i att fixa övervåningen någon gång nästa år.

December
1/12 - Eina, 1:a barnet, 29, Borås
5/12 - Bluefish, 1:a barnet, Pojke, 22 år, Sundsvall
5/12 - Balahé, 1:a barnet, Skåne
11/12 - YaHilweh, 1:a barnet, 27 år, Göteborg/Veddige, Flicka
22/12 - Lilltess, 1:a barnet, 23 år, Trelleborg

Januari
3/1 - Maja_Kandi, 1:a barnet, 25 år, Östersund
4/1 - Riru, 1:a barnet
12/1 - Festina_Lente, 3:e barnet (1a flickan)
23/1 - _Maria_, 1:a barnet (kön okänt), 28 år, Blekinge
24/1 - sondag, 1:a barnet, 25 år
24/1 - Positron, 1:a barnet, 26 år, Halmstad
26/1 - HemligaGardiner, 1a, 22 år Göteborg
30/1 - AnnaKarin, 1:a barnet, pojke

Februari
1/2 - Mois, 2:a barnet (2:a flickan), 31 år, Skåne
4/2 - Evenstar, 1:a barnet, 28 år, Stockholm, pojke
5/2 - Jenka, första barnet,28 år, Stockholm
14/2 - Janey, 1:a barnet (Pojke), 26 år London
26/2 - Milosari, 1:a barnet 34 år
26/2 - Hjartagna, 2a barnet, 37 år Lindome, troligen flicka

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Är det någon som är sugen på att haka på en Buke-variant av Clara Lidströms (underbaraclaras på Instagram) fotoutmaning Fånga februari...
16 17 18
Svar
355
· Visningar
16 912
Senast: Cattis_E
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 157
Senast: lizzie
·
Gravid - 1år Det här kan bli lite rörigt, jag ber om ursäkt på förhand. Jag och maken har en dotter på 1.5 år. Hon är det bästa som hänt oss och...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
11 066
Senast: gulakatten
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 990
Senast: Nixehen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Lugnande medel till hund.