Vinterföräldrar 2015- 2016

Status
Stängd för vidare inlägg.
Känner mig irriterad och besviken... :mad:

Efter mycket om och men kom jag iväg för att köpa en begagnad barnvagn igår. Hade gjort research på vilken modell, märke etc, och hade lagt ner tid på att skriva en lista över allt man ska kolla på när man tittar på en begagnad vagn.

Jag fick se bilder innan, och noterade då något som såg ut som skav på handtaget, och frågade säljaren om det. Hon var helt oförstående och sa att hon inte alls förstod vad jag menade, och att det inte fanns några skavanker eller slitage. Jag frågade också om vagnen var helt komplett, (men det svarade hon visst aldrig riktigt på) utan skrev något om att den var i jättefint skick.

Jag åkte dit, (50 minuter enkel väg) och hittar då en hel del skav och fläckar på vagnen. Skavet på själva chassit spelar ingen roll, men det var lite fläckar på insidan av suffletten som jag måste försöka få bort. Prutade ner vagnen med 50 kronor och åkte hem med den.

Idag insåg jag av en slump att det inte var något lock med till själva liggdelen, och inte heller någon fotsack med till sittdelen. Jag kikade på annonsen (tagit en printscreen) och där står det att fotsack (samt ståbräda) ska ingå, men jag fick inte med något av det. Liggdelslocket känns viktigast i nuläget, eftersom det är det som jag kommer att använda först. Naturligtvis svarar inte säljaren på mina meddelanden, och nu står jag här med en halvkomplett vagn. :( Jag ska ge henne lite mer tid att svara, innan jag ringer upp, och i värsta fall får jag väl åka dit igen och ringa på.

Men, se det som en liten varning till er andra, så att ni har koll på vilken utrustning som BORDE ingå när ni åker och ska köpa en begagnad vagn... :(

Nej men fy vad tråkigt! :( Det är så himla svårt det där när man inte riktigt vet vad man ska kolla efter... Vi hade sån tur att sambons storasyster for och tittade åt oss, och hon har järnkoll. Så när hon ringde och sa att den var komplett och i nyskick så kunde man liksom lita på det. Jag hade ju aldrig märkt om nånting saknades för jag vet ju inte vad som ska finnas. :o Så tråkigt när säljare drar nytta av ens okunskap... Hoppas dock att det bara är ett misstag i ditt fall så att du får vad som saknas. Bra att du hade tagit printscreen på annonsen!

Vad skönt att det blivit bättre för dig! :) Hoppas det hjälper här också! Jag vaknar flera gånger varje natt utan att jag vet riktigt varför. Men har haft mycket magknip nu på sista tiden, inatt när jag vaknade hade jag jätteont i magen, kändes som att jag behövde släppa ut typ tre liter luft minst, kunde knappt ta mig upp ur sängen för det gjorde så ont. Och när liten rör på sig flyttar smärtan liksom runt, svårt att förklara. Så från att ha skitont över hela magen, till att det försvinner, till att det plötsligt gör jätteont igen. Det lär väl ha att göra med hur den ligger och trycker gissar jag... Fick ju tips om inolaxol som jag köpte för att ta vid behov, men det är så satans äckligt så jag har dragit mig för att använda det in i det sista. Det är alltså för att få lite fart på magen. Men nu sista dagarna har jag knappt kunnat få ur mig nånting så har tagit det där i två dagar och plötsligt känns det mycket bättre, kanske man ska lyssna på bm lite mer och stå ut med att det smakar blä. :angel:

Men vad avis jag är på er som kan skilja ut kroppsdelarna! Jag känner inte alls så tydligt. Bara att det är nåt litet eller nåt stort, typ. :p Har känt nån rörelse uppe under revbenen men bara en gång hittills. Den biten verkar dock inte vara nåt att längta efter. :o :p

Haha ja Bm sa ju åt mig att börja äta järntabletter för längesedan men det ar jag ju struntat i fram tills nu :p Man ska kanske inte vara så vrång nej. Får se hur magen tar det nu då, är ju det som gjort att jag inte velat ta extra järn för jag vill inte ha mer problem med magen.

Jo jag tror också det beror på hur bebis ligger och trycker, kan ju komma åt nerver och vad som helst som är känsligt.

Och jag kan väl inte direkt säga att jag kan skilja på kroppsdelar så tydligt :D, utan det är att jag vet att fötterna är där dom är då jag får sparkar och bebis kan ibland pressa ut en fot i sidan och hålla kvar/dra längs magen en bit som då känns väldigt väl.

@Maja_Kandi Att vi vet vilka kroppsdelar som är vilka är ju mycket för att vi var på ultraljud och de där berättade vad som var vad av de olika bulorna. Då kände vi på dem och har nu koll på vad som är var. Huvud neråt ger ju att armarna är det som fäktar kring blåsan och nedre delen av magen medan fötterna är de som är i mitten, under bröstbenet, och envisas med att trycka på en nerv och då och då kicka runt lite, ungefär i höjd med rumpan som vanligen ligger ute längs ena sidan av magen. Läser ibland om att folk kunnat ta tag om en fot, det fattar jag inte hur det går tillO_o

@Riru Lägg till något som håller fart på magen om du nu skall börja ta järntabletterna (om du inte fått sådana som är laxerande vill säga). Linfrön, fullkorn, torkad frukt påstås hjälpa. För mig fungerar citrusfrukter bra, det är mycket fibrer i dem och C-vitaminet underlättar kroppens upptag av järn ur kosten. Päron är också sådant som är relativt känt för att sätta fart på magen, precis som plommon och vindruvor. Du behöver ju ändå försöka få i dig mycket näring och kanske behöver lägga till mellanmål så då kan det lika bra vara något sådant som underlättar för tarmarna.

Kl. Ang vagn hade vi inte heller koll på vad som "skall" ingå, men eftersom vi köpte av vänner så fick vi istället en hel massa extragrejer till, åkpåse, solskydd, regnöverdrag, babyskydd (valde vi dock bort iom åldern på det) mm.

Vad mycket ni skriver, hinner aldrig med buke längre känns det som.
Igår köpte vi oss en ny bil, så nu har vi två där barnvagn får plats. Kraven på den nya var inte så höga utan mest för att vi måste ha två bilar. Blev en Saab 9-5 -01, den andra vi har är en QashQai -14
Så nu är vi både panka och glada för två bilar :p Jag blir låst ute på landet när sambon arbetar när vi bara har en bil. Han jobbar 10 mil bort och har pass där han är som nu hemifrån fre.lör.sön, kommer hem 01.30 ungefär på söndag natt. Jag hatar att vara låst, tänk om något skulle hända, bussen går 2 gånger om dagen och jag har 8km till närmsta affär. Så nu är jag nöjd! Sedan är Saaben (Yngve) ganska rolig att köra.

På bebisfronten ser allt bra ut, lite för bra enligt läkaren på TUL förra veckan. Han sa att det var ovanligt att mans om diabetiker låg så bra i kurvan som jag gjorde. Då beräknades bebis till 3200g vid födsel, men jag har en stark känsla av att det kommer ändras. BM är hela tiden på mig om att från nästa vecka kan du nästan räkna med bebis när som, och det skrämmer mig. Samtidigt som jag är så sinnes trött på att vara gravid.
Har nog aldrig riktigt tyckt om känslan av att vara gravid och det skäms jag lite för. Alla säger hela tiden att det är en fantastisk tid, men jag tycker verkligen inte det. Så gnällig som jag vart sista tiden har jag väl aldrig vart. Jag känner inte igen mig själv och jag trivs inte i kroppen för dagen. Jag har ont överallt, jag läcker bröstmjölk från mitt gamla piercinghål och mina slemhinnor är torrare än någonsin. Min sexlust är lika med noll, jag har vanligen ganska hög sexlust. Men nu kan jag gå i veckor utan att det gör något, sambon är frustrerad till tusen men jag har mest ont och är gnällig.
Jag kan inte aktivera hunden som hon behöver, jag är hemma ensam mycket och ja, jag vet inte jag klagar på det mesta just nu.

Idag ska jag till Mvc igen, får se vad som sägs denna gång.

Hej @YaHilweh ! Funderade över vart du hade blivit av senast igår. Skönt att du är ok (om än gnällig :D).

Har inte packat väskan än, men lagt ihop vad grejer vi skall ha med till bebis (kläder, mössa, filt) och skrivit en lapp med resten på. Är ju mycket som skall med som man använder till vardags, typ underkläder och hygienartiklar. Kameran skall laddas och minneskortet rensas, samma med filmkameran (själva förlossningen skall inte filmas!). Skulle nog kunna packa ner både amnings-BH, amningslinne, träningsbyxor och lite strumpor så länge, men har inte tagit tag i det. Samma sak med mina mediciner (skall ner till gamla dosen efter förlossning så jag har ju lite kvar av de tabletterna).

Jag funderar på det här med musik till förlossningen. Är det någon som gjort en spellista och hur har ni i så fall tänkt? Funderar på om man borde ha med sig musik man blir peppad av eller typ valsång eller annat lugnande. Kanske bra att göra en skiva av varje sort? Här har de inte USB-möjlighet, så om man inte har laptop med sig får man bränna ner en CD.

@Balahé

Jag äter redan en portion blandade fullkornsflingor/puffar till frukost varje morgon som hittills har varit hur bra som helst för magen, men behövs kanske något mer nu när jag tar järntabletter.
Jag är lite rädd för att äta frukt nu när jag är gravid även om det rekommenderas att äta frukt varje dag O_o Tänker på alla gifter från besprutning som går igenom skalen och ekologisk frukt är ju svindyrt om man ska äta det varje dag. Eller går det inte igenom skalet på citrusfrukter? Vindruvor vore trevligt men det är väl något av de mest besprutade frukterna?

@YaHilweh I så fall får väl jag också skämmas för jag har nog inte en enda gång under graviditeten känt att det är något underbart, bara vart en massa olika besvär med kroppen, smärtor m.m. Så nä, fantastiskt är det då inte även om själva anledningen till allt besvär är fantastiskt! :D

Har inte packat något än, men kommer troligtvis få köpa lite nya kläder för detta då jag inte tror att de kläder jag har nu kommer passa och vara skönt att ha på sig när det är dags ändå. Har ju ändå 2 månader kvar så magen kan ju växa mycket på den tiden. Men jag planerar att skaffa ett par mjuka innetofflor, mjukisbyxor, amningslinne, amningsbh samt någon kofta att ha med i klädesväg till mig själv iaf, resten får jag kolla upp lite närmre.

Har nog aldrig riktigt tyckt om känslan av att vara gravid och det skäms jag lite för. Alla säger hela tiden att det är en fantastisk tid, men jag tycker verkligen inte det. Så gnällig som jag vart sista tiden har jag väl aldrig vart. Jag känner inte igen mig själv och jag trivs inte i kroppen för dagen. Jag har ont överallt, jag läcker bröstmjölk från mitt gamla piercinghål och mina slemhinnor är torrare än någonsin. Min sexlust är lika med noll, jag har vanligen ganska hög sexlust. Men nu kan jag gå i veckor utan att det gör något, sambon är frustrerad till tusen men jag har mest ont och är gnällig.
Jag kan inte aktivera hunden som hon behöver, jag är hemma ensam mycket och ja, jag vet inte jag klagar på det mesta just nu.

Du är inte ensam om att ogilla att vara gravid och du ska absolut inte skämmas. Jag gillar resultatet av graviditeten, dottern är ju helfestlig, men graviditeten som sådan innebar en sådan brutal sänkning av mitt allmäntillstånd och såna överjävliga smärtor att jag aldrig, aldrig vill uppleva det igen.

Många sa till mig att "När hon väl är född kommer du sakna graviditeten och se tillbaka på den som en underbar period", men om man gör det tror jag beror på hur man är kopplad som person. Att min knodd är toppen gör inte graviditeten underbar, den var ju vad den var - ett rent helvete, faktiskt. En annan kanske låter de positiva känslorna för bäbisen spilla över på minnet av graviditeten som då blir mer positivt.

@Maja_Kandi Vi hade två som var rädda inför förlossning i vår grupp, och jag tror att filmen lugnade dem litet. Innan har det känts/låtit som en enda lång krystvärk i 30 timmar som ska härdas ut, men riktigt så är det ju inte. Man får ju vila mellan och att det gör ont är ju ändå alltid ett framsteg i processen. Jag tycker det kändes bra att se, förlossningen måste man ju genomgå. Och som med allt annat så går det över :) BM tröck på att om det är att det ska göra ont som känns jobbigt så finns det hjälp och smärtlindring att få när man vill.

Men vad trist med vagnen @AnnaKarin, hoppas nu människan har vett att skämmas och höra av sig. Det är sånt här som får mig att snegla på nytt. Dessutom tycker jag de få vagnar som säljs här är alldeles för dyra för att det ska vara lönt att köpa beg. Jag menar en utgången modell från 07 för 3000??? Velar fö mellan Brio Smile och Happy, någon som har något att säga? Bor ju längs grusväg men är ingen långpromenadare. @Pontevecchio kanske hade en smile, eller?

Velar fö mellan Brio Smile och Happy, någon som har något att säga? Bor ju längs grusväg men är ingen långpromenadare.

Vi köpte en ny Brio Smile (har både asfalt och grusvägar häromkring), även makens syster som ska föda snart hon med har köpt en Smile (bor i änden av en grusväg mitt ute i skogen). Har inte varit i butik och känt på en enda vagn så har ju inget att jämföra med på så sätt. Men jag lutade först mot en Happy då den såg mer rejäl ut men det var någon här i tråden som skrev att den inte skulle vara så bra eller att den hade dåligt andrahandsvärde, och det säger ju en del.
Så det blev Smile. Och jag måste säga att jag blev förvånad över de rejäla hjulen så det är positivt! För det var en av anledningarna till att jag tvekade inför den här vagnen. Gillar även att framhjulen går att ställa in så att de antingen är svängbara eller låsta. Och vagnen verkar inte speciellt klumpig att använda som sittvagn när det väl blir dags, men det märks väl när man väl kommer dit.

Vi köpte en ny Brio Smile (har både asfalt och grusvägar häromkring), även makens syster som ska föda snart hon med har köpt en Smile (bor i änden av en grusväg mitt ute i skogen). Har inte varit i butik och känt på en enda vagn så har ju inget att jämföra med på så sätt. Men jag lutade först mot en Happy då den såg mer rejäl ut men det var någon här i tråden som skrev att den inte skulle vara så bra eller att den hade dåligt andrahandsvärde, och det säger ju en del.
Så det blev Smile. Och jag måste säga att jag blev förvånad över de rejäla hjulen så det är positivt! För det var en av anledningarna till att jag tvekade inför den här vagnen. Gillar även att framhjulen går att ställa in så att de antingen är svängbara eller låsta. Och vagnen verkar inte speciellt klumpig att använda som sittvagn när det väl blir dags, men det märks väl när man väl kommer dit.

Det är det som får mig att titta på den, happyn har ju verkligen uselt andrahansvärde. Och smile ser smidigare ut om man ska iväg, men med pyttehjul. Har läst fler som inte upplevt det som ett problem, kanske i 2 dm snö men då skottar ju vägen. Det lutar åt en sådan!

Det är det som får mig att titta på den, happyn har ju verkligen uselt andrahansvärde. Och smile ser smidigare ut om man ska iväg, men med pyttehjul. Har läst fler som inte upplevt det som ett problem, kanske i 2 dm snö men då skottar ju vägen. Det lutar åt en sådan!
Vi tyckte att hjulen på Brion kändes för klena, så vi köpte en Tako istället. Ett polskt märke som funnits länge, vagnen är lättkörd och stabil och hjulen är 2 tum större, vridbara (och förstås låsbara), med liggdel, sittdel och babyskydd (+ adapter till vagnen). Än så länge är vi väldigt nöjda, den är ju inte testad i snö än men vi har inte hittat några underlag där den har problem än! Likvärdiga vagnar vi kunde hitta var Emmaljunga och Kronan, och då hade vi fått betala typ det dubbla (minst).

Brio Smile är skitsmidig (den går bokstavligt talat att ratta runt med bara ett pekfinger på handtaget), men det är mer en stads- eller gå-på-hyfsat-välpreppade-grusvägar-vagn. Vet man med sig att man ska röra sig mycket i (mycket) snö eller på väldigt ojämna underlag skulle jag nog ta en annan vagn.

Jag har en Smile, har varit jättenöjd :)

@Maja_Kandi Vi hade två som var rädda inför förlossning i vår grupp, och jag tror att filmen lugnade dem litet. Innan har det känts/låtit som en enda lång krystvärk i 30 timmar som ska härdas ut, men riktigt så är det ju inte. Man får ju vila mellan och att det gör ont är ju ändå alltid ett framsteg i processen. Jag tycker det kändes bra att se, förlossningen måste man ju genomgå. Och som med allt annat så går det över :) BM tröck på att om det är att det ska göra ont som känns jobbigt så finns det hjälp och smärtlindring att få när man vill.

Men vad trist med vagnen @AnnaKarin, hoppas nu människan har vett att skämmas och höra av sig. Det är sånt här som får mig att snegla på nytt. Dessutom tycker jag de få vagnar som säljs här är alldeles för dyra för att det ska vara lönt att köpa beg. Jag menar en utgången modell från 07 för 3000??? Velar fö mellan Brio Smile och Happy, någon som har något att säga? Bor ju längs grusväg men är ingen långpromenadare. @Pontevecchio kanske hade en smile, eller?

Jag och @Tassetass har likadana Smile faktiskt :) jag är skitnöjd med min, så lättkörd och smidig med smarta lösningar och stabil. Happy är väl stabilare men blir tyngre att vända/svänga med fyra fasta hjul. Dåligt andrahandsvärde också vad jag sett

@Tassetass @Pontevecchio Är det någon dämpning på Smile eller är den mer styv? Jag har än så länge bara kollat runt lite på nätet och sådär men det är Smile som varit i topp so far för mig i alla fall. Den känns smidig för vad vi kommer behöva.

@Tassetass @Pontevecchio Är det någon dämpning på Smile eller är den mer styv? Jag har än så länge bara kollat runt lite på nätet och sådär men det är Smile som varit i topp so far för mig i alla fall. Den känns smidig för vad vi kommer behöva.

Den har dämpning, men inte lika mycket som vagnar av modell stridstank. :) Lite kan man dessutom reglera genom att pumpa däcken mer eller mindre till max, precis som med cyklar.

@Balahé

Jag äter redan en portion blandade fullkornsflingor/puffar till frukost varje morgon som hittills har varit hur bra som helst för magen, men behövs kanske något mer nu när jag tar järntabletter.
Jag är lite rädd för att äta frukt nu när jag är gravid även om det rekommenderas att äta frukt varje dag O_o Tänker på alla gifter från besprutning som går igenom skalen och ekologisk frukt är ju svindyrt om man ska äta det varje dag. Eller går det inte igenom skalet på citrusfrukter? Vindruvor vore trevligt men det är väl något av de mest besprutade frukterna?

@YaHilweh I så fall får väl jag också skämmas för jag har nog inte en enda gång under graviditeten känt att det är något underbart, bara vart en massa olika besvär med kroppen, smärtor m.m. Så nä, fantastiskt är det då inte även om själva anledningen till allt besvär är fantastiskt! :D

Har inte packat något än, men kommer troligtvis få köpa lite nya kläder för detta då jag inte tror att de kläder jag har nu kommer passa och vara skönt att ha på sig när det är dags ändå. Har ju ändå 2 månader kvar så magen kan ju växa mycket på den tiden. Men jag planerar att skaffa ett par mjuka innetofflor, mjukisbyxor, amningslinne, amningsbh samt någon kofta att ha med i klädesväg till mig själv iaf, resten får jag kolla upp lite närmre.

För min del har det inte räckt med bara de vanliga fibrerna (frukost = müsli med frukt och nötter samt bröd med fröer i) utan jag har fått lägga till mer. Vet inte hur mycket besprutning som går igenom citrusskalen. Köper ekologiska bananer, får äpplen från föräldrarna (obesprutade) och käkar vanliga citrusfrukter. Har inte ätit mycket vindruvor alls för jag tycker inte att det är goda nu (gillar det i vanliga fall, inte nu). Men ja, de är besprutade. Finns väl kanske ekologiska att få tag i? Man bör ju hur som helst inte äta mängder av druvor då de innehåller mycket socker. Plockade bär i somras och frös in så det har jag som är ok (hallon och jordgubbar främst, har även fått lite hjortron).

Ja besprutning går igenom citrusskal tyvärr. Vindruvor och bananer är värst så där håller jag mig till ekologiskt men äter vanligt i övrigt beroende på vad som finns att få tag på.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Är det någon som är sugen på att haka på en Buke-variant av Clara Lidströms (underbaraclaras på Instagram) fotoutmaning Fånga februari...
16 17 18
Svar
355
· Visningar
16 912
Senast: Cattis_E
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 165
Senast: lizzie
·
Gravid - 1år Det här kan bli lite rörigt, jag ber om ursäkt på förhand. Jag och maken har en dotter på 1.5 år. Hon är det bästa som hänt oss och...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
11 066
Senast: gulakatten
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 990
Senast: Nixehen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar