Vinterföräldrar 2015- 2016

Status
Stängd för vidare inlägg.
Många av färdiga våtservetter innehåller en del tillsatser som inte är bra varken för hud eller miljö. Jag tänkte köra på torra pappersservetter och vatten, tyg är väl ännu bättre bara man orkar tvätta ;)

Jo det är väl därför jag vill ha ett bättre alternativ även om det går att köpa ekologiska och allergivänliga våtservetter, men det borde ju bli väldigt dyrt i längden. Så blir nog vanliga tvättlappar samt kanske tvättlappar i tyg. Vet inte hur mycket tid på tvätt jag kommer ha lust till så får väl ha båda alternativen hemma :p Ska vi dock ha blöjor med inlägg så måste man ju ändå tvätta dessa så är ju bara att slänga med tvättlapparna samtidigt.

Och bläh, jag inser hur sen jag är med att skicka in alla papper för föräldrapenning och allt, har ju gått och väntat på ett intyg och ser nu när jag räknar dagarna att jag skulle fått det för över en månad sedan, och jag behöver det typ nu då jag måste skicka iväg allt helst denna veckan då jag måste ansöka senast 2 månader innan det är beräknat att barnet kommer. Så blir väl till att ringa runt imorgon.. :nailbiting:

Och @Bluefish jag hade nog varit rädd för att bli sparkad eller stångad i magen oavsett om där fanns en bebis eller ej :p. Men ja det där med att jag inte ska hålla på med hundarna så mycket har jag också hört. Jag tänker istället att jag får passa på så länge jag orkar och kan! Fick lite sammandragningar i helgen efter att jag sprintat lite väl långt i ojämn terräng men det gick ju över fort när jag började gå lite långsammare istället. Så då är det bara att tuta och köra känner jag.

Precis, håll igång så gott du kan med det som fungerar tycker jag. Rekommendationerna nuförtiden är ju att man skall ha en god kondition inför förlossningen. Nej, det kommer jag inte att ha för jag blir andfådd av typ allt redan, men det är bättre än om jag bara legat på sofflocket.

Har varit på alla delar av föräldragruppen nu. Var bra att se film om en normal förlossning och inte bara att ha sett Hollywoodvarianterna. De som typ alltid börjar med att vattnet går på en fest och tre timmar senare är bebisen ute och alla lyckliga och fräscha :crazy:

Såg även en film om amning som var ok rent informationsmässigt. Men lite trist tyckte jag avseende "pappans roll" för i enligt den filmen skulle han städa, tvätta, laga mat, handla, byta blöja osv. Mamman skulle i princip bara amma hela tiden. Alternativa familjekonstellationer fanns inte alls där.

Däremot fanns filmen på flera olika språk (bla arabiska och somaliska) vilket jag tyckte var bra. Tyvärr berättade Bm efteråt, när vi hade kontroll, att de sällan fick möjlighet att använda den funktionen då de flesta av deras utlandsfödda mammor valde bort kursen. Synd tycker jag, men flera av dem har säkert tagit del i yngre syskons skötsel på ett annat sätt många gör här nuförtiden. Nåja, det var en parentes.

I vårt landsting får man inte gå på rundvisning på förlossningen av främst två skäl 1. smittorisken, det var för ett tag sedan MRSA-utbrott på förlossningen här och sedan dess har man dragit ner på alla onödiga kontakter mellan patienterna såsom rundvandringar, gemensam frukostbuffé mm. Tråkigt men förståeligt. 2. det var många som blev rädda när de hörde skriken från de förlossningar som pågick under tiden rundvandringen var och de var mer oroliga efter besöket än innan. Det var ju inte precis meningen med besöket.

Fick även höra en ny grej igår. Här får mamman tydligen inte fast föda under förlossningen:confused: Det är soppor, näringsdrycker, fil, saft mm som gäller. Fick ingen riktig förklaring till det så om någon vet får ni gärna dela med er av kunskapen.

Fick godkänt på alla tester hos Bm. Blodtrycket var lägre igen, för mig mer normala 127/78. Vikten hade ökat (10 kg plus sedan starten), liksom SF-måttet som nu var tillbaka på den övre kurvan igen. Beräknad vikt hos bebis utifrån det var 2,8 kg i nuläget. Hen ligger kvar med huvudet neråt och rumpan upp. Hjärtljuden var bra och allt ok på urinprovet (förutom att jag druckit för lite, men det visste jag om). Tog inga blodprov denna gång eftersom jag nu skall börja gå på kontroll varannan vecka. Så om två v är det dags igen och då blir det stick i finger och i arm utöver det som gjordes denna gång. Fick veta av Bm att from nu kan förlossningen dra igång när som helst utan att man kommer att försöka stoppa den iom att bebis är så pass stor och det är så långt gånget. Så nu tyckte sambon att det var dags att tala om det för magen, han tycker gott att den kan komma ut nu, han börjar bli otålig:D

Har varit på alla delar av föräldragruppen nu. Var bra att se film om en normal förlossning och inte bara att ha sett Hollywoodvarianterna. De som typ alltid börjar med att vattnet går på en fest och tre timmar senare är bebisen ute och alla lyckliga och fräscha :crazy:

Såg även en film om amning som var ok rent informationsmässigt. Men lite trist tyckte jag avseende "pappans roll" för i enligt den filmen skulle han städa, tvätta, laga mat, handla, byta blöja osv. Mamman skulle i princip bara amma hela tiden. Alternativa familjekonstellationer fanns inte alls där.

Däremot fanns filmen på flera olika språk (bla arabiska och somaliska) vilket jag tyckte var bra. Tyvärr berättade Bm efteråt, när vi hade kontroll, att de sällan fick möjlighet att använda den funktionen då de flesta av deras utlandsfödda mammor valde bort kursen. Synd tycker jag, men flera av dem har säkert tagit del i yngre syskons skötsel på ett annat sätt många gör här nuförtiden. Nåja, det var en parentes.

I vårt landsting får man inte gå på rundvisning på förlossningen av främst två skäl 1. smittorisken, det var för ett tag sedan MRSA-utbrott på förlossningen här och sedan dess har man dragit ner på alla onödiga kontakter mellan patienterna såsom rundvandringar, gemensam frukostbuffé mm. Tråkigt men förståeligt. 2. det var många som blev rädda när de hörde skriken från de förlossningar som pågick under tiden rundvandringen var och de var mer oroliga efter besöket än innan. Det var ju inte precis meningen med besöket.

Fick även höra en ny grej igår. Här får mamman tydligen inte fast föda under förlossningen:confused: Det är soppor, näringsdrycker, fil, saft mm som gäller. Fick ingen riktig förklaring till det så om någon vet får ni gärna dela med er av kunskapen.

Fick godkänt på alla tester hos Bm. Blodtrycket var lägre igen, för mig mer normala 127/78. Vikten hade ökat (10 kg plus sedan starten), liksom SF-måttet som nu var tillbaka på den övre kurvan igen. Beräknad vikt hos bebis utifrån det var 2,8 kg i nuläget. Hen ligger kvar med huvudet neråt och rumpan upp. Hjärtljuden var bra och allt ok på urinprovet (förutom att jag druckit för lite, men det visste jag om). Tog inga blodprov denna gång eftersom jag nu skall börja gå på kontroll varannan vecka. Så om två v är det dags igen och då blir det stick i finger och i arm utöver det som gjordes denna gång. Fick veta av Bm att from nu kan förlossningen dra igång när som helst utan att man kommer att försöka stoppa den iom att bebis är så pass stor och det är så långt gånget. Så nu tyckte sambon att det var dags att tala om det för magen, han tycker gott att den kan komma ut nu, han börjar bli otålig:D
Vilken vecka är du i nu? :)

Här har fogarna en bra dag :) bäst att njuta!

Man äter inte direkt under förlossningen och du vill inte fylls upp tarmarna och behöva bajsa mitt i allt kort sagt.

Tack för svar. Anade att det hade med det sistnämnda att göra. Intressant bara att det både stått i information och sagts vid olika tillfällen att det är noga att man äter under tiden. Det är först nu man nämnt att det bara är flytande föda som gäller. Fick tom tips på profylaxkursen att ta med något som man tycker om att äta, för att ha som "belöning" vid delmålen. De gav som exempel att man fick äta en chokladbit för varje cm livmoderhalsen öppnat sig. Men visst, lite choklad fyller ju inte upp systemet som tex en hamburgare gör.

Det är olika rutiner på olika förlossningsavdelningar. Där jag födde (och även har jobbat) får/ska man gärna äta under förlossningen. Mig försökte de få i mackor när jag var öppen 8 cm, men det kunde de glömma ;) Man behöver inte vara orolig att det man äter ska hinna bli avföring som står såpass långt ner i tarmarna att det stör förlossningen, det tar rätt många timmar. Givetvis beroende på hur långt man har kommit i sitt förlossningsarbete och hur lång förlossningen blir då...

Man äter inte direkt under förlossningen och du vill inte fylls upp tarmarna och behöva bajsa mitt i allt kort sagt.

Tack för svar. Anade att det hade med det sistnämnda att göra. Intressant bara att det både stått i information och sagts vid olika tillfällen att det är noga att man äter under tiden. Det är först nu man nämnt att det bara är flytande föda som gäller. Fick tom tips på profylaxkursen att ta med något som man tycker om att äta, för att ha som "belöning" vid delmålen. De gav som exempel att man fick äta en chokladbit för varje cm livmoderhalsen öppnat sig. Men visst, lite choklad fyller ju inte upp systemet som tex en hamburgare gör.

Det har ingenting med ev avföring att göra :) Det är olika medicinska risker som jag inte minns exakt (någon typ av lunginflammation?). Men det råder delade meningar om dessa risker och på de flesta kliniker i Sverige finns inga kostriktlinjer idag :)

Det har ingenting med ev avföring att göra :) Det är olika medicinska risker som jag inte minns exakt (någon typ av lunginflammation?). Men det råder delade meningar om dessa risker och på de flesta kliniker i Sverige finns inga kostriktlinjer idag :)
Precis, glömde den biten i mitt inlägg. Om det händer något akut så att man behöver sövas så finns det risker med att söva någon som nyligen ätit. Ev kräkningar under narkosen kan göra att kräks hamnar i luftstrupen vilket kan ge lunginflammation. Det är dock inte det första jag skulle oroa mig för om jag plötsligt behövde sövas under min förlossning...:angel::idea:

Precis, glömde den biten i mitt inlägg. Om det händer något akut så att man behöver sövas så finns det risker med att söva någon som nyligen ätit. Ev kräkningar under narkosen kan göra att kräks hamnar i luftstrupen vilket kan ge lunginflammation. Det är dock inte det första jag skulle oroa mig för om jag plötsligt behövde sövas under min förlossning...:angel::idea:
En aspirationspneumoni är ju såklart inte så kul, men jag tycker att det borde kunna ske lika väl med flytande föda. Kanske tom lättare då iaf jag upplever att det har lättare att komma upp. Men jag håller med dig om att oron troligen inte hade legat där vid en ev sövning.

34 + 4 här, enligt kurvan vägde bebis 2,3 kilo. Var din vikt en uppskattning vid födseln eller i nuläget @Balahé?

Var på första föräldragruppträffen ikväll, det var vettigt! Film, vi fick dela upp oss i två grupper och komma med förslag på vad vi ville få ut av gruppen och lära oss om. Det här mötet kändes mest upplagt för att knyta kontakter, men vi hade inte jättemycket gemensamt med något annat par. Så jag och en annan blivande mamma satt mest tyst, övriga kände varandra från någon gravid-aktivitet. Sambon tyckte det var väldigt lärorikt men kramade krampaktigt mitt lår under själva födseln i filmen. Han kom hem med en spjälsäng idag som ska monteras någon dag! Alla hans gubbkompisar är lyriska över barnet och vill ge oss deras grejer från 50 år tillbaka så vi får värja oss för att inte bli överbelamrade :D

Jaha det sa de till oss på föräldrarkursen plus det med sövning.

Jag vet inte om jag ser fram emot den där filmen eller inte. :o Som sagt kan det ju vara nyttigt att få se en helt normal förlossning istället för de där extrema varianterna man får se på tv. Mammas favoritprogram "högriskförlossningar" går ju lite på repeat när man tänker på den biten annars. :crazy: Men jag är lite rädd att man ska bli rädd av det. :o Vi börjar föräldrakursen på tisdag nästa vecka.

I em ska jag till bm igen, nu ska jag börja gå med två veckors intervall. Är i v 30+3 idag. :) Sen är det en förlossningsförberedande kurs ikväll som verkar vara lite likt profylax. En utbildning som precis börjat erbjudas här i Östersund så jag har ingen aning om vad jag ska förvänta mig, men det ska bli roligt. :) Sambon tappade dock hakan när han insåg att kursen var på två-tre timmar, han trodde visst det skulle vara klart på en timme. :p

Har för övrigt fortfarande riktigt svårt att sova och vaknar flera gånger varje natt. Sen när det är morgon är jag jättepigg ändå så när hästarna är utsläppta kan jag inte somna om... Då min kollega blev tvungen att vabba igår så har jag jobbat 05-18 både tisdag och onsdag, men då är jag ledig hela dagen idag istället. Mina kollegor är ju bäst i världen så jag har kunnat sova på soffan en timme efter lunch båda dagarna samt i princip bara mjölkat och skött lite pappersarbete däremellan. Jätteskönt! Då orkar jag med eftermiddagen bättre. :)

Det här med sura uppstötningar ska jag ta upp med bm idag. Inatt kunde jag knappt somna om för så fort jag lade mig ner så var det som att det rann upp direkt. :crazy:

Jag vet inte om jag ser fram emot den där filmen eller inte. :o Som sagt kan det ju vara nyttigt att få se en helt normal förlossning istället för de där extrema varianterna man får se på tv. Mammas favoritprogram "högriskförlossningar" går ju lite på repeat när man tänker på den biten annars. :crazy: Men jag är lite rädd att man ska bli rädd av det. :o Vi börjar föräldrakursen på tisdag nästa vecka.

I em ska jag till bm igen, nu ska jag börja gå med två veckors intervall. Är i v 30+3 idag. :) Sen är det en förlossningsförberedande kurs ikväll som verkar vara lite likt profylax. En utbildning som precis börjat erbjudas här i Östersund så jag har ingen aning om vad jag ska förvänta mig, men det ska bli roligt. :) Sambon tappade dock hakan när han insåg att kursen var på två-tre timmar, han trodde visst det skulle vara klart på en timme. :p

Har för övrigt fortfarande riktigt svårt att sova och vaknar flera gånger varje natt. Sen när det är morgon är jag jättepigg ändå så när hästarna är utsläppta kan jag inte somna om... Då min kollega blev tvungen att vabba igår så har jag jobbat 05-18 både tisdag och onsdag, men då är jag ledig hela dagen idag istället. Mina kollegor är ju bäst i världen så jag har kunnat sova på soffan en timme efter lunch båda dagarna samt i princip bara mjölkat och skött lite pappersarbete däremellan. Jätteskönt! Då orkar jag med eftermiddagen bättre. :)

Det här med sura uppstötningar ska jag ta upp med bm idag. Inatt kunde jag knappt somna om för så fort jag lade mig ner så var det som att det rann upp direkt. :crazy:

Jag tittar på "One Born Every Minute" och det är mest normala förlossningar :)

34 + 4 här, enligt kurvan vägde bebis 2,3 kilo. Var din vikt en uppskattning vid födseln eller i nuläget @Balahé?

Var på första föräldragruppträffen ikväll, det var vettigt! Film, vi fick dela upp oss i två grupper och komma med förslag på vad vi ville få ut av gruppen och lära oss om. Det här mötet kändes mest upplagt för att knyta kontakter, men vi hade inte jättemycket gemensamt med något annat par. Så jag och en annan blivande mamma satt mest tyst, övriga kände varandra från någon gravid-aktivitet. Sambon tyckte det var väldigt lärorikt men kramade krampaktigt mitt lår under själva födseln i filmen. Han kom hem med en spjälsäng idag som ska monteras någon dag! Alla hans gubbkompisar är lyriska över barnet och vill ge oss deras grejer från 50 år tillbaka så vi får värja oss för att inte bli överbelamrade :D

2,8 kg var uppskattad vikt nu vid mätningen. Plus ca 1 kg till innan Bf trodde hon att jag kunde räkna med. En relativt stor bebis alltså. Spännande att se om hen är lång eller liten och rund bara. En längre bebis hoppas jag liksom är lite lättare att få ut än en kubik:D Huvudet är väl hur som helst det värsta:cool:

Hoppas du får hjälp med detta! För mig har det börjat lite mer nu med halsbränna och illamående, speciellt på kvällen, och har länge haft ont i magsäcksområdet. Så har fått medicin för detta och redan efter första tabletten igår så hjälpte det såpass mycket mot smärtan att jag sov nästan hela natten i sträck :up:

Började med att ta extra järn igår också och kan tänka mig att det kommer hjälpa lite mot en del smärta med, då jag misstänker att jag är full av blåmärken runt revbenen från bebis sparkar. Är ständigt ömt som sjutton och ibland räcker det med att bebis bara nuddar med foten så gör det hemskt ont, en välriktad spark har fått mig att vakna och nästan börja gråta under nätterna :( Har haft svårt att slappna av under nätterna då jag inte kan hålla undan vilda fötter med handen när jag väl somnar, så har inte blivit mycket sömn på ett tag.
Men eftersom jag varit så låg under lång tid och man får lättare blåmärken vid järnbrist (något jag hört iaf), så har jag förhoppningar att det ska bli bättre from nu och läka ut!

Känner mig irriterad och besviken... :mad:

Efter mycket om och men kom jag iväg för att köpa en begagnad barnvagn igår. Hade gjort research på vilken modell, märke etc, och hade lagt ner tid på att skriva en lista över allt man ska kolla på när man tittar på en begagnad vagn.

Jag fick se bilder innan, och noterade då något som såg ut som skav på handtaget, och frågade säljaren om det. Hon var helt oförstående och sa att hon inte alls förstod vad jag menade, och att det inte fanns några skavanker eller slitage. Jag frågade också om vagnen var helt komplett, (men det svarade hon visst aldrig riktigt på) utan skrev något om att den var i jättefint skick.

Jag åkte dit, (50 minuter enkel väg) och hittar då en hel del skav och fläckar på vagnen. Skavet på själva chassit spelar ingen roll, men det var lite fläckar på insidan av suffletten som jag måste försöka få bort. Prutade ner vagnen med 50 kronor och åkte hem med den.

Idag insåg jag av en slump att det inte var något lock med till själva liggdelen, och inte heller någon fotsack med till sittdelen. Jag kikade på annonsen (tagit en printscreen) och där står det att fotsack (samt ståbräda) ska ingå, men jag fick inte med något av det. Liggdelslocket känns viktigast i nuläget, eftersom det är det som jag kommer att använda först. Naturligtvis svarar inte säljaren på mina meddelanden, och nu står jag här med en halvkomplett vagn. :( Jag ska ge henne lite mer tid att svara, innan jag ringer upp, och i värsta fall får jag väl åka dit igen och ringa på.

Men, se det som en liten varning till er andra, så att ni har koll på vilken utrustning som BORDE ingå när ni åker och ska köpa en begagnad vagn... :(

Hoppas du får hjälp med detta! För mig har det börjat lite mer nu med halsbränna och illamående, speciellt på kvällen, och har länge haft ont i magsäcksområdet. Så har fått medicin för detta och redan efter första tabletten igår så hjälpte det såpass mycket mot smärtan att jag sov nästan hela natten i sträck :up:

Vad skönt att det blivit bättre för dig! :) Hoppas det hjälper här också! Jag vaknar flera gånger varje natt utan att jag vet riktigt varför. Men har haft mycket magknip nu på sista tiden, inatt när jag vaknade hade jag jätteont i magen, kändes som att jag behövde släppa ut typ tre liter luft minst, kunde knappt ta mig upp ur sängen för det gjorde så ont. Och när liten rör på sig flyttar smärtan liksom runt, svårt att förklara. Så från att ha skitont över hela magen, till att det försvinner, till att det plötsligt gör jätteont igen. Det lär väl ha att göra med hur den ligger och trycker gissar jag... Fick ju tips om inolaxol som jag köpte för att ta vid behov, men det är så satans äckligt så jag har dragit mig för att använda det in i det sista. Det är alltså för att få lite fart på magen. Men nu sista dagarna har jag knappt kunnat få ur mig nånting så har tagit det där i två dagar och plötsligt känns det mycket bättre, kanske man ska lyssna på bm lite mer och stå ut med att det smakar blä. :angel:

Men vad avis jag är på er som kan skilja ut kroppsdelarna! Jag känner inte alls så tydligt. Bara att det är nåt litet eller nåt stort, typ. :p Har känt nån rörelse uppe under revbenen men bara en gång hittills. Den biten verkar dock inte vara nåt att längta efter. :o :p

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Är det någon som är sugen på att haka på en Buke-variant av Clara Lidströms (underbaraclaras på Instagram) fotoutmaning Fånga februari...
16 17 18
Svar
355
· Visningar
16 912
Senast: Cattis_E
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 165
Senast: lizzie
·
Gravid - 1år Det här kan bli lite rörigt, jag ber om ursäkt på förhand. Jag och maken har en dotter på 1.5 år. Hon är det bästa som hänt oss och...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
11 066
Senast: gulakatten
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 990
Senast: Nixehen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar