Har varit på alla delar av föräldragruppen nu. Var bra att se film om en normal förlossning och inte bara att ha sett Hollywoodvarianterna. De som typ alltid börjar med att vattnet går på en fest och tre timmar senare är bebisen ute och alla lyckliga och fräscha
Såg även en film om amning som var ok rent informationsmässigt. Men lite trist tyckte jag avseende "pappans roll" för i enligt den filmen skulle
han städa, tvätta, laga mat, handla, byta blöja osv. Mamman skulle i princip bara amma hela tiden. Alternativa familjekonstellationer fanns inte alls där.
Däremot fanns filmen på flera olika språk (bla arabiska och somaliska) vilket jag tyckte var bra. Tyvärr berättade Bm efteråt, när vi hade kontroll, att de sällan fick möjlighet att använda den funktionen då de flesta av deras utlandsfödda mammor valde bort kursen. Synd tycker jag, men flera av dem har säkert tagit del i yngre syskons skötsel på ett annat sätt många gör här nuförtiden. Nåja, det var en parentes.
I vårt landsting får man inte gå på rundvisning på förlossningen av främst två skäl 1. smittorisken, det var för ett tag sedan MRSA-utbrott på förlossningen här och sedan dess har man dragit ner på alla onödiga kontakter mellan patienterna såsom rundvandringar, gemensam frukostbuffé mm. Tråkigt men förståeligt. 2. det var många som blev rädda när de hörde skriken från de förlossningar som pågick under tiden rundvandringen var och de var mer oroliga efter besöket än innan. Det var ju inte precis meningen med besöket.
Fick även höra en ny grej igår. Här får mamman tydligen inte fast föda under förlossningen
Det är soppor, näringsdrycker, fil, saft mm som gäller. Fick ingen riktig förklaring till det så om någon vet får ni gärna dela med er av kunskapen.
Fick godkänt på alla tester hos Bm. Blodtrycket var lägre igen, för mig mer normala 127/78. Vikten hade ökat (10 kg plus sedan starten), liksom SF-måttet som nu var tillbaka på den övre kurvan igen. Beräknad vikt hos bebis utifrån det var 2,8 kg i nuläget. Hen ligger kvar med huvudet neråt och rumpan upp. Hjärtljuden var bra och allt ok på urinprovet (förutom att jag druckit för lite, men det visste jag om). Tog inga blodprov denna gång eftersom jag nu skall börja gå på kontroll varannan vecka. Så om två v är det dags igen och då blir det stick i finger och i arm utöver det som gjordes denna gång. Fick veta av Bm att from nu kan förlossningen dra igång när som helst utan att man kommer att försöka stoppa den iom att bebis är så pass stor och det är så långt gånget. Så nu tyckte sambon att det var dags att tala om det för magen, han tycker gott att den kan komma ut nu, han börjar bli otålig