Vinterföräldrar 2015- 2016

Status
Stängd för vidare inlägg.
När det gäller bebis och sova, så har vi köpt en "bedside crib". (Tänkte lägga in en bild, men på Buke är det så krångligt att jag aldrig ids). Men googla bedside crib så ser ni principen.
Vår är inte av den vanligaste sorten (Troll) utan vår är aningens äldre och rund i formen. Köpte den billigt begagnad och kan nu inte föreställa mig något annat. :p Verkar så otroligt smidigt att bebis sover ensam i sin säng, samtidigt som jag inte ens behöver resa på mig när det är dags för amning, utan bara kan dra honom till mig. Sjukt smidigt!

När han blir lite äldre så har vi skaffat en Stokke Sleepi spjälsäng, som vi ska montera i hans eget rum. (Sambon åker nog på själva monteringen... :p:D)

@Maja_Kandi Om jag inte är helt ute och cyklar så beror större risk för spädbarnsdöd att det blir väldigt mycket varmare för bebisen, framförallt då den ofta får sova mellan två vuxna med både pyjamas och täcke. Sover barnet i egen säng blir det mycket svalare.

Jag har precis som @AnnaKarin införskaffat en bedside crib. Mest på grund av att jag insåg att den vanliga spjälsängen inte kommer gå plats i vårt sovrum efter att den införskaffades... :meh: Då tanken är att amma känns det smidigt att ställa den bredvid min sida av sängen, och bara lyfta över plutten när det är matdags. Ett par bekanta har även tipsat om att deras bebisar som vägrat sova själva har varit ganska nöjda till slut med egen säng och en hand utsträckt från mamma eller pappa att snosa på. Sen hur det blir i verkliga livet återstår ju att se. ;)

185-510x375.jpg

Ungefär en sådan här blev det för vår del. Ett tips är att sätta fast den i den egna sängen, annars blir det risk för en glipa och bebisen kan trilla emellan.

I övermorgon går jag in i v 36, barnmorskan ska göra UL på torsdag för att se efter om marodören har vänt ned huvudet än. Om inte blir det troligtvis vändningsförsök och diskussion om snitt.

Jag har fått foglossningar ordentligt nu, det kom i helgen och vill inte alls släppa. Höfterna värker ordentligt, värst är det om jag blir kall eller varit still/i rörelse för länge. Korta perioder om 5 min är ganska lagom innan det är dags för vilopaus. :meh: Jag har även sedan i lördags en molande, nästan mensvärksliknande, smärta i ljumskarna ganska konstant. En väninna hävdar att det är konstanta förverkar, men om det stämmer har jag ingen aning om alls. Är det någon annan som känt av något liknande ett par dygn i sträck? :confused:

Min foglossning känns även i ljumskarna.

Jag skulle ju alltså vilja ha en spjälsäng som bedside crib, mest för att det känns onödigt att köpa två olika. Men vet inte om jag bara inbillat mig att det går?

Jag rekommenderar också spjälsäng som sätts fast i er säng, alternativt bedside crib. Det är väldigt smidigt! Även om bebisar ofta sover nära alt på en till en början. Jag tycker det har varit bra att ha en säker sida mellan mig och spjälsängen där bebisen har kunnat ligga för att sen successivt flyttas över i sin del av sängen. Men vi har bara använt ordinarie spjälsäng där vi tagit bort ena sidan och satt fast spjälsängen i vår säng och det har funkat bra och är så vi kommer att göra igen.
Vi har ju det mesta kvar sen dottern så det behöver inte köpas så mkt, dock är dottern född i augusti så det blir ju en del skillnad på storlekar vs årstid. Idag ska vi kolla på barnvagn, jag söker en med svängbara hjul, bra gung/fjädring och bra sufflett.

Jag rekommenderar också spjälsäng som sätts fast i er säng, alternativt bedside crib. Det är väldigt smidigt! Även om bebisar ofta sover nära alt på en till en början. Jag tycker det har varit bra att ha en säker sida mellan mig och spjälsängen där bebisen har kunnat ligga för att sen successivt flyttas över i sin del av sängen. Men vi har bara använt ordinarie spjälsäng där vi tagit bort ena sidan och satt fast spjälsängen i vår säng och det har funkat bra och är så vi kommer att göra igen.
Vi har ju det mesta kvar sen dottern så det behöver inte köpas så mkt, dock är dottern född i augusti så det blir ju en del skillnad på storlekar vs årstid. Idag ska vi kolla på barnvagn, jag söker en med svängbara hjul, bra gung/fjädring och bra sufflett.

Vad har ni för spjälsäng?

Min foglossning känns även i ljumskarna.

Jag skulle ju alltså vilja ha en spjälsäng som bedside crib, mest för att det känns onödigt att köpa två olika. Men vet inte om jag bara inbillat mig att det går?

Samma här, såg att Ikeas Sundvik och Gulliver spjälsängar går att ta bort ena sidan på men höjdlägena på sängbotten tror jag inte står, om jag inte är blind :p Så svårt att veta om det passar höjden på sängen.

Sen har vi ingen sängram på vår säng utan det är en sån där kontinentalsäng, kan man sätta fast en bedside crib/spjälsäng med borttagbar sida i en sådan säng?

Sen har vi ingen sängram på vår säng utan det är en sån där kontinentalsäng, kan man sätta fast en bedside crib/spjälsäng med borttagbar sida i en sådan säng?

Vi kommer ha en bedside crib (troll) jämte vår kontinentalsäng. Löste det så att vi häftade fast antihalkmatta under babysängen och satte ett spännband mellan babysängen och vår säng. Fäster i undersidan av resårbotten och det funkar fint trots att vi inte har några ben på sängen.

Vi kommer ha en bedside crib (troll) jämte vår kontinentalsäng. Löste det så att vi häftade fast antihalkmatta under babysängen och satte ett spännband mellan babysängen och vår säng. Fäster i undersidan av resårbotten och det funkar fint trots att vi inte har några ben på sängen.

Vi har exakt samma lösning med bedside crib och spännband runt resorbottten :D Snyggt är det inte men för oss har det funkat utmärkt :D

Vi köpte bedside crib och inte stor spjälsäng direkt eftersom det var det enda som fick plats i gamla lägenheten. Men som sagt har funkat jättebra! Sonen hat ofta sovi i nestet i criben. Enda nackdelen tycker jag har varit att madrassen är väldigt hård. Vi har löst det genom att ha haft en fleecepläd som vi har vikt ovanpå madrassen.

Samma här, såg att Ikeas Sundvik och Gulliver spjälsängar går att ta bort ena sidan på men höjdlägena på sängbotten tror jag inte står, om jag inte är blind :p Så svårt att veta om det passar höjden på sängen.

Vi har en gulliver. Hade den till våra stora barn och var så nöjd att vi körde på den igen. Tycker det är väldigt smidigt att kunna använda som förstasäng så pass länge som det går eftersom ena sidan går att plocka bort. Bara att sätta dit en "ramla inte ut planka" när man börjar använda nedersta läget med sidan borttagen.
Men på översta höjden som är den som krävs för att kunna ha bebis bredvid sin egna säng så är den ca 45 cm hög utan bebisens madrass.

Hur långt har alla kommit i sina "förberedelser"? :)

Kläder är vi rätt färdiga med, kanske något litet som behöver kompletteras bara men vi har nog så vi klarar oss till en början. Barnvagn köpte vi en begagnad Emmaljunga som var som i nyskick, med ligg- och sittdel. Gud vad jag längtar tills jag får köra runt med den soliga vårdagar! Regnskydd m.m. följde med vagnen, ska bara hitta någon bra skötväska med. Babynest har jag också köpt hem. Åkpåse också. Och idag klickade jag hem en amningskudde :)
I dagarna ska vi ta en tur till ikea och titta på skötbord, spjälsäng och någon liten byrå eller liknande till kläder. Så det har vi kvar, samt babyskydd till bilen. Tänkte också göra ett större inköp på apoteket om ett tag, salvor o.s.v. som kan vara bra att ha hemma. Och lite längre fram ska jag även köpa lite amningsbh:ar och sånt. Är ju inte dags förrän i februari så det känns bäst att vänta ett tag med tanke på att tuttarna fortfarande växer...

Köper ni täcke/filt och sängkläder eller är det någon som funderat på sovpåse?

Vi har en gulliver. Hade den till våra stora barn och var så nöjd att vi körde på den igen. Tycker det är väldigt smidigt att kunna använda som förstasäng så pass länge som det går eftersom ena sidan går att plocka bort. Bara att sätta dit en "ramla inte ut planka" när man börjar använda nedersta läget med sidan borttagen.
Men på översta höjden som är den som krävs för att kunna ha bebis bredvid sin egna säng så är den ca 45 cm hög utan bebisens madrass.

Tack tack för måttet! Blir lite för lågt för vår säng dock även med madrass i sängen :(

Kläder är vi rätt färdiga med, kanske något litet som behöver kompletteras bara men vi har nog så vi klarar oss till en början. Barnvagn köpte vi en begagnad Emmaljunga som var som i nyskick, med ligg- och sittdel. Gud vad jag längtar tills jag får köra runt med den soliga vårdagar! Regnskydd m.m. följde med vagnen, ska bara hitta någon bra skötväska med. Babynest har jag också köpt hem. Åkpåse också. Och idag klickade jag hem en amningskudde :)
I dagarna ska vi ta en tur till ikea och titta på skötbord, spjälsäng och någon liten byrå eller liknande till kläder. Så det har vi kvar, samt babyskydd till bilen. Tänkte också göra ett större inköp på apoteket om ett tag, salvor o.s.v. som kan vara bra att ha hemma. Och lite längre fram ska jag även köpa lite amningsbh:ar och sånt. Är ju inte dags förrän i februari så det känns bäst att vänta ett tag med tanke på att tuttarna fortfarande växer...

Köper ni täcke/filt och sängkläder eller är det någon som funderat på sovpåse?

Vi har köpt täcke, kudde och sängkläder till spjälsängen, det kommer ju hur som helst att användas så småningom tänkte vi. Har sytt en egen sovpåse i tunt material, de färdiga jag sett har för hög värmegrad för vår lägenhet.

Planerar att ha bebis i spjälsängen intill vår säng, hade helst velat ta bort långsidan mot vår säng, men vet inte om det går på den modellen vi har (fått begagnad).

I övrigt har vi nog köpt på oss vad vi behöver och lite till.

Har börjat känna av trycket mot bäckenbotten nu. Bebis ligger med huvudet neråt och när den rör sig ibland så känns det rätt rejält mot blåsan och bäckenet. Får springa på toaletten hur många gånger som helst per dag nu och kan vara precis lika kissnödig igen när jag rest mig upp. Lyckades inte hålla tätt när jag satt på huk och nös nu i helgen. Som tur var så var jag hemma när det hände och kunde fixa det direkt. Kan väl säga att det motiverade ganska starkt att skärpa till mig med knipövningarna, har tidigare tänkt lite att "jag vet att jag är stark i bäckenbotten, så det löser sig". Nope, tydligen inte. Så ni som ännu inte börjat få bebis längre ner eller redan känner er lätt inkontinenta - börja knipa nu!

Vi har köpt täcke, kudde och sängkläder till spjälsängen, det kommer ju hur som helst att användas så småningom tänkte vi. Har sytt en egen sovpåse i tunt material, de färdiga jag sett har för hög värmegrad för vår lägenhet.

Planerar att ha bebis i spjälsängen intill vår säng, hade helst velat ta bort långsidan mot vår säng, men vet inte om det går på den modellen vi har (fått begagnad).

I övrigt har vi nog köpt på oss vad vi behöver och lite till.

Har börjat känna av trycket mot bäckenbotten nu. Bebis ligger med huvudet neråt och när den rör sig ibland så känns det rätt rejält mot blåsan och bäckenet. Får springa på toaletten hur många gånger som helst per dag nu och kan vara precis lika kissnödig igen när jag rest mig upp. Lyckades inte hålla tätt när jag satt på huk och nös nu i helgen. Som tur var så var jag hemma när det hände och kunde fixa det direkt. Kan väl säga att det motiverade ganska starkt att skärpa till mig med knipövningarna, har tidigare tänkt lite att "jag vet att jag är stark i bäckenbotten, så det löser sig". Nope, tydligen inte. Så ni som ännu inte börjat få bebis längre ner eller redan känner er lätt inkontinenta - börja knipa nu!
Tack för påminnelsen! Jag känner mig lätt inkontinent mkt tidigare denna gången men glömmer ändå av knipövningarna. Suck! Måste bli bättre!

Alltså det här med knipövningar, hur gör man egentligen? Jag har bara hört att man kan "stoppa" när man kissar, alltså mitt i så stryper man strålen typ 10 sekunder innan man kissar klart. Kan man göra mer? Hur?

Kl, varning dör gnäll...
Har haft en riktig skitdag... Liten levde rövare som bara den hela dagen igår och det är inte direkt lugnare idag. Som sagt, visst är det mysigt och skönt att veta att den mår bra. Men vissa grejer gör direkt ont! Ibland trycker den som bara den åt nåt håll så hela magen blir spetsig och då känns det faktiskt som att huden ska spricka... Och ibland vette fan vad den gör, men det känns som att man får sammandragningar fast liksom på halva magen. Då måste jag stanna upp oavsett situation. Väldigt jobbigt med ett aktivt jobb. Idag hade vi två kvigor på rymmen, inte direkt roligt att försöka mota dem åt rätt håll när det var sånt party i magen så man bara ville sätta sig och slappna av. Sen var det mjölkning och det innebär ca tre timmar på stående fot utan att kunna pausa. Det har varit tungt att jobba mjölkningen på em tidigare också men idag var det verkligen TUNGT! :( Liten lade sig långt ner och långt fram och låg sen och tryckte och sprattlade så att jag knappt kunde gå rakt på hela tiden, blev tvungen att stanna upp flera gånger och bara andas en stund. Kunde bara gå långsamt, funkade inte alls att gå på i samma tempo som vanligt. Fick ont runt svanskotan och i ryggen (konstigt, jag gick ju sol en kamel...) och ville mest bara grina och åka hem. Lyckades hålla ihop tills jag var hemma, sen har jag gråtit till och från hela kvällen. Behöver väl kanske äta middag men jag vill inte ha alls. Har trugat i mig en macka men det tar emot nåt djävulskt... Känns som att jag kommer kräkas. Sura uppstötningar har jag haft mycket på sistone men nu är det riktigt jobbigt... Imorse åt jag ett par mackor, nästan ingen lunch och nu en macka till middag. Jag får inte i mig mer. :(

Som tur är så har jag ju bara en veckas jobb kvar. Men det är en tung vecka. Det är eftermiddagarna som är tyngst, och imorrn jobbar jag både morgon och kväll, onsdag kväll, torsdag morgon, fredag kväll och lördag+söndag både morgon och kväll, måndag morgon och sen går jag på ledighet... Bara en vecka, men plötsligt känns det som en halv evighet... Fem morgonpass och fem eftermiddagspass... Ska försöka få vara ledig lite på dagarna så jag inte hinner bli helt slut.

Hade egentligen tid hos bm på fredag men hon hade visst försökt nå mig idag för att ändra tiden. Får försöka ringa henne imorgon.

Ang vad vi har kvar måste jag kolla på min babylista :p Säng har vi, sambons farfar var snickare och snidade en jättefin om än inte så modern (tänk sängvagga) som det känns stort att få ärva. Kommer kompletteras med spjälsäng och bli inredning längre fram, men vågar inte ha barnet i sängen med oss och hunden. Skötbord, strumpor, några fler blöjskal, bärsjal och amningsbhar är väl det som är kvar. Och den där sabla vagnen. Finns ingenting till salu här uppe och folk är väldigt anti att skicka så det lutar åt att vi beställer nytt. Sedan förbrukningsartiklar, där har jag tänkt ha ersättning hemma från början utifall att, tvättlappar, salvor, termometer och olja. Och bindor till det där avslaget..

@Maja_Kandi Mjölkning är verkligen inte optimalt som ömtålig och otymplig.. På slutet fick jag tack och lov en medhjälpare för säkerhetsskull, det var riktigt tungt själv och då hade jag behövt sluta tidigare. Det är tur de bara kommer åt armarna när de vevar med fötterna, åtminstone i vår grop. Min handläggare på FK var väldigt anti och slog helt bort att inte utnyttja 60 dagar, "nejnej, man ska inte vara ute bland korna!". Får man fråga efter någon summering utav vad ni har från ikea? Tänkte åka dit något snart för handdukar men känner att man nog har betydligt mer att hämta när man ändå är där.

Alltså det här med knipövningar, hur gör man egentligen? Jag har bara hört att man kan "stoppa" när man kissar, alltså mitt i så stryper man strålen typ 10 sekunder innan man kissar klart. Kan man göra mer? Hur?

Kl, varning dör gnäll...
Har haft en riktig skitdag... Liten levde rövare som bara den hela dagen igår och det är inte direkt lugnare idag. Som sagt, visst är det mysigt och skönt att veta att den mår bra. Men vissa grejer gör direkt ont! Ibland trycker den som bara den åt nåt håll så hela magen blir spetsig och då känns det faktiskt som att huden ska spricka... Och ibland vette fan vad den gör, men det känns som att man får sammandragningar fast liksom på halva magen. Då måste jag stanna upp oavsett situation. Väldigt jobbigt med ett aktivt jobb. Idag hade vi två kvigor på rymmen, inte direkt roligt att försöka mota dem åt rätt håll när det var sånt party i magen så man bara ville sätta sig och slappna av. Sen var det mjölkning och det innebär ca tre timmar på stående fot utan att kunna pausa. Det har varit tungt att jobba mjölkningen på em tidigare också men idag var det verkligen TUNGT! :( Liten lade sig långt ner och långt fram och låg sen och tryckte och sprattlade så att jag knappt kunde gå rakt på hela tiden, blev tvungen att stanna upp flera gånger och bara andas en stund. Kunde bara gå långsamt, funkade inte alls att gå på i samma tempo som vanligt. Fick ont runt svanskotan och i ryggen (konstigt, jag gick ju sol en kamel...) och ville mest bara grina och åka hem. Lyckades hålla ihop tills jag var hemma, sen har jag gråtit till och från hela kvällen. Behöver väl kanske äta middag men jag vill inte ha alls. Har trugat i mig en macka men det tar emot nåt djävulskt... Känns som att jag kommer kräkas. Sura uppstötningar har jag haft mycket på sistone men nu är det riktigt jobbigt... Imorse åt jag ett par mackor, nästan ingen lunch och nu en macka till middag. Jag får inte i mig mer. :(

Som tur är så har jag ju bara en veckas jobb kvar. Men det är en tung vecka. Det är eftermiddagarna som är tyngst, och imorrn jobbar jag både morgon och kväll, onsdag kväll, torsdag morgon, fredag kväll och lördag+söndag både morgon och kväll, måndag morgon och sen går jag på ledighet... Bara en vecka, men plötsligt känns det som en halv evighet... Fem morgonpass och fem eftermiddagspass... Ska försöka få vara ledig lite på dagarna så jag inte hinner bli helt slut.

Hade egentligen tid hos bm på fredag men hon hade visst försökt nå mig idag för att ändra tiden. Får försöka ringa henne imorgon.

Jobbet just nu låter inte så kul. Hade du ansökt om att få gå hem tidigare? Annars låter det som om det är dags nu.

Vad gäller uppstötningarna så finns det mediciner att köpa på apotek, både receptfria som är godkända vid graviditet och sådana som du behöver rådfråga Bm om. Det är ju viktigt att du klarar att äta ok om du skall orka med förlossningen sen.

Att knipa av strålen när du kissar skall du INTE! använda som träningsform, det kan störa din förmåga att tömma blåsan. Det är bara till för att hitta musklerna. Börja med att knipa bakifrån, som om du behöver hålla inne gas, knip ihop längs hela underlivet och känn att du liksom lyfter det inåt i kroppen, avsluta med att knipa till med de muskler som kniper av strålen. Om du tycker att det är svårt så börja med att göra ett av knipen i taget, dvs bara ändtarm, bara slida resp bara urinrör. Lägg sedan samman dem enligt ovan beskrivning. Lycka till!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Är det någon som är sugen på att haka på en Buke-variant av Clara Lidströms (underbaraclaras på Instagram) fotoutmaning Fånga februari...
16 17 18
Svar
355
· Visningar
16 912
Senast: Cattis_E
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 170
Senast: lizzie
·
Gravid - 1år Det här kan bli lite rörigt, jag ber om ursäkt på förhand. Jag och maken har en dotter på 1.5 år. Hon är det bästa som hänt oss och...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
11 066
Senast: gulakatten
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 990
Senast: Nixehen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Västeråsträffstråden
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA