Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
@Positron Det finns en vits med att de lägger profylaxkursen relativt sent, lägger man för långt innan tränar folk inte för "det kan man göra sen" och då har man glömt hälften. Vi tränade inte ihop den första veckan efter kursen, utan var och en på sitt håll. Det rekommenderas inte. Plötsligt har sambon glömt bort vissa väsentliga delar och menar på att "men jag behöver inte göra så för att orka". Nu handlar det ju inte om vad han orkar utan om att jag och bebisen skall få mesta möjliga syresättning under värkarbetet så jag får nog plocka fram boken med andnings/värkkurvorna och friska upp hans minne. Är ju inte så lyckat om han coachar något som gör det svårare för oss, när det är dags måste det sitta i ryggmärgen på honom så att han kan visa mig rätt om jag glömmer i hastigheten.
Jag känner igen det där med att andra är mer nojiga och rädda om en än vad man själv är. Och att man låter bli att berätta vad man gör när de inte är med Tänker att jag känner bäst vad som är ok för mig och min kropp.@Positron Jag såg också att det inte alls var så värst länge kvar! Jag hoppas ju verkligen att liten stannar i magen tills efter nyår, kändes faktiskt mindre kul med en jul- eller nyårsbebis... Men vad vet man!
Träffade mamma häromdagen. Hon lånade lite plats i vår frys. Såg tungt ut när hon lyfte ur backen ur bilen så jag tänkte att vi kan ju bära varsin ände ner till källaren, men "nej men du ska väl inte bära tungt nu!?" så jag fick bära hela tre små påsar på typ tillsammans två kilo... Tilläggas kan att hela backen inte alls vägde så värst mycket som min kära mor fick det att se ut som... Jag lyfter dagligen betydligt mycket mer än det, men det sa jag förstås inte högt, då hade jag väl fått höra både det ena och det andra.
Passade iaf på att säga till henne att i jul vill vi bara vara hemma, jag ska sitta på arslet i soffan och inte göra nånting, typ. Knipa ihop! Hon blev precis som väntat väldigt stött. Julen är nån form av helig ritual i vår familj och nåde den som inte vill komma på julmiddag! Trots att det bara innebär flera timmar av stress, äta mat i sällskap med familjen som är precis lika pressade och ansträngt trevliga som jag själv. För att sen äntligen få åka hem och slappna av. Det ska kombineras med julmiddag hos sambons mamma och pappa på varsitt håll också. Brukar bli jullunch hos svärfar, julmiddag hos mamma och sen en extra julmiddag hos svärmor på juldagen. Ett evigt körande och tidspassande. Skitkul verkligen. Att yra runt i bil hela julhelgen när det enda man vill är att sitta still och bara vara ifred... Det är en sak jag saknar med att jobba som personlig assistent. Då kunde jag boka in mig på jobb varenda jul så hade jag alltid nånting att skylla på.
Fast Brio Smile har ju inga minihjul fram direkt. Jämfört med exempelvis go/go Next eller ännu mer Bugaboo Cameleon så är det ju jättestor skillnad
Stora (minst storlek som Smile) svängbara hjul fram som går att låsa vid behov är bäst om man frågar mig
Besök hos BM igår, det visade sig att jag hade haft något låga järndepåer senast jag var där för sisådär 14 veckor sedan hade haft ett värde på 50 och gränsen låg på 60 så nu blir det att knapra niferex varannan dag. Hb låg på 114 igår.
Första gången vi mätte magen vilket gav SF-mått på 27 (v26+2) och siffernörden i mig ser fram emot en kurva att följa
Allt annat såg fint ut, karatekid visade upp alla sina färdigheter när BM klämde på magen och var överlag extremt aktiv igår
Vi skulle anmäla oss till föräldragrupp också och det fanns tydligen inget tillfälle förrän 5 januari så det känns som att det blir väldigt sent för vår del. Anmälde oss också till profylaxkursen som de erbjuder så vi skulle få datum hemskickat.
Det blev helt plötsligt väldigt påtagligt att det faktiskt inte är så lång tid kvar när man bokade in alla besök och sånt där och med tanke på att julen ligger mitt i så lär det gå i en rasande fart
Ja det måste vara bättre att ha profylaxen i slutet. Kan tänka mig att det skulle kunna bli ett liknande scenario för mig och min sambo som för er. Han glömmer och jag får repetera för honom
Däremot stod det i infon att man skulle gå på en där föräldrautbildningen mellan v24 och 30. Och jag kommer väl vara i 37-38 så det tyckte jag kändes sent. Men så har jag ingen aning om vad den innebär eller hur viktig den är heller.
Måste citera detta igen och kommentera. Har fått hem barnvagnen nu och jag hade ju föreställt mig att bakhjulen skulle vara i samma storlek som framhjulen och att framhjulen skulle vara väldigt mycket mindre än dom var så jag blev lite smått chockad när jag fick se dem. Och nöjd! Ena katten är möjligtvis mer nöjd än mig då vi fann honom ligga och sova där i lite senare när vi satt ihop vagnen
Mitt Hb låg på 111 på senaste testet och innan det på 109, måste man verkligen äta järntabletter eller kan man se om man klarar sig på förändring av kost? Jag fick lägga till ägg i min kost efter första dåliga testet och det gick ju upp lite iaf på 3-4 veckor. Är det bara jag somblir påverkad av lågt järnvärde, tex trötthet, eller blir även bebis påverkad?
Här antar jag att man blir bokad till föräldrakurs automatiskt för jag har fått hem ett brev på posten om träffdagar och vad som ska tas upp vid varje tillfälle, start i november.
Jag har också börjat inse att det inte är så långt kvar nu! Så måste sätta lite fart på renoveringen här hemma som legat lite på is ett tag, har ingen lust att gå igenom allt bök när bebis redan är här, då vill jag ta det lugnt.
Förresten så undrar jag en sak, går det bra att använda ett vanligt bord som skötbord att ha i barnrummet? Och lägga en sån där bädd med kanter på? Eller måste man ha en bänk som har "upphöjningar" som sticker upp på sidorna och håller bädden på plats?
Hittade ett gammalt bord som jag funderar på att måla och skruva fast lite krokar i och har gott om plats för förvaringskorgar m.m. Och skötbord är ju inte billiga, så hade varit trevligt att slippa den utgiften om jag ändå kan använda bordet vi har.
Vårt skötbord är från Ikea och av den modellen som går att göra om till en skänk/byrå/hylla och den har ju inga kanter runt skötbädden och jag ser inga som helst problem med det. Däremot är ju vanliga bord ofta lite lägre och det skulle jag se som större problem. Man tillbringar rätt mycket tid vid det och det blir jobbigt för ryggen om det är för lågt. Samtidigt finns det många som klarar sig helt utan skötbord och bara byter på golv/säng/köksbord så det beror på hur höga krav man harMåste citera detta igen och kommentera. Har fått hem barnvagnen nu och jag hade ju föreställt mig att bakhjulen skulle vara i samma storlek som framhjulen och att framhjulen skulle vara väldigt mycket mindre än dom var så jag blev lite smått chockad när jag fick se dem. Och nöjd! Ena katten är möjligtvis mer nöjd än mig då vi fann honom ligga och sova där i lite senare när vi satt ihop vagnen
Mitt Hb låg på 111 på senaste testet och innan det på 109, måste man verkligen äta järntabletter eller kan man se om man klarar sig på förändring av kost? Jag fick lägga till ägg i min kost efter första dåliga testet och det gick ju upp lite iaf på 3-4 veckor. Är det bara jag somblir påverkad av lågt järnvärde, tex trötthet, eller blir även bebis påverkad?
Här antar jag att man blir bokad till föräldrakurs automatiskt för jag har fått hem ett brev på posten om träffdagar och vad som ska tas upp vid varje tillfälle, start i november och jag är beräknad 4e januari.
Jag har också börjat inse att det inte är så långt kvar nu! Så måste sätta lite fart på renoveringen här hemma som legat lite på is ett tag, har ingen lust att gå igenom allt bök när bebis redan är här, då vill jag ta det lugnt.
Förresten så undrar jag en sak, går det bra att använda ett vanligt bord som skötbord att ha i barnrummet? Och lägga en sån där bädd med kanter på? Eller måste man ha en bänk som har "upphöjningar" som sticker upp på sidorna och håller bädden på plats?
Hittade ett gammalt bord som jag funderar på att måla och skruva fast lite krokar i och har gott om plats för förvaringskorgar m.m. Och skötbord är ju inte billiga, så hade varit trevligt att slippa den utgiften om jag ändå kan använda bordet vi har.
Bebisen tar vad järn den behöver efter vad jag förstått, men det är ju trist för dig om du ligger lågt. Dels blir du ju påverkad nu och dels kommer du ju att förlora en del järn iom blödningen vid/efter förlossningen. Kolla med din Bm. Här nöjer de sig med att kolla Hb och tar inte nytt ferritin -prov (stavning?) om inte Hb sjunker. Leverpastej vet jag ger mycket järn, gjorde en kostplan en gång på gymnasiet och läraren blev impad av att jag lyckades täcka järnbehovet iom leverpastejsmörgåsen på morgonen. Så om du gillar det är det ju ett bra alternativ.
Om du ändå skall fixa till bordet kan du ju sätta på kvartsstavar eller fyrkantslister i den storlek du har på skötbädden så kan den ju inte glida av så lätt.
Vårt skötbord är från Ikea och av den modellen som går att göra om till en skänk/byrå/hylla och den har ju inga kanter runt skötbädden och jag ser inga som helst problem med det. Däremot är ju vanliga bord ofta lite lägre och det skulle jag se som större problem. Man tillbringar rätt mycket tid vid det och det blir jobbigt för ryggen om det är för lågt. Samtidigt finns det många som klarar sig helt utan skötbord och bara byter på golv/säng/köksbord så det beror på hur höga krav man har
Hmm sant, får nog ta och köpa dom där tabletterna imorgon och se hur det går. Har ingen lust att få krånglig mage men är jobbigt att vara trött hela tiden med och det kanske blir jättejobbigt vid förlossningen om man är väldigt låg så ja..
Äter inte leverpastej men tack för tipset ändå!
Ah smart med lister!
Tänkte inte alls på det där med höjden, får mäta och jämföra höjdskillnaden med vanliga skötbord och se om det kanske går ändå.
Jag äter duroferon för att höja järnet lite. Trodde också att jag skulle få magproblem eftersom jag läst att många får det. Ätit det i månader nu och inga problem med magen alls, funkar lika perfa som vanligt så det behöver ju inte bli krångel med magen.
Vårt skötbord är från Ikea och av den modellen som går att göra om till en skänk/byrå/hylla och den har ju inga kanter runt skötbädden och jag ser inga som helst problem med det. Däremot är ju vanliga bord ofta lite lägre och det skulle jag se som större problem. Man tillbringar rätt mycket tid vid det och det blir jobbigt för ryggen om det är för lågt. Samtidigt finns det många som klarar sig helt utan skötbord och bara byter på golv/säng/köksbord så det beror på hur höga krav man har
Jag låg också så lågt! Min mage pallade inte alls järntabletter. Det blev räsermage deluxe! Allt jag pt under en dag kom ut efter en halvtimme. Inte speciellt kul!Jag var på besök hos bm i veckan och mitt blodvärde var nere på 82, inte konstigt att jag är lite matt. Detta trots att jag ätit järntabletter sedan v 8... Nu är jag ordinerad tre tabletter om dagen. Jag som blir kass av att bara äta en om dagen Tror att det bara går rakt igenom mig... Har blutsaft också som jag tänker bli flitigare med plus ännu mer järnrik kost. Suck! Men får jag upp värdet så kommer det nog att kännas som att jag flyger fram
Tack för tipset! Jag har precis samma problem med att det går rakt igenom mig, så tre tabletter om dagen känns liksom inte realistiskt. Jag ska höra nästa gång om injektioner, vet att de är dyra... Börjar nytt jobb den 1 dec o det skulle vara härligt att få lite energi till dess så att jag orkar presteraJag låg också så lågt! Min mage pallade inte alls järntabletter. Det blev räsermage deluxe! Allt jag pt under en dag kom ut efter en halvtimme. Inte speciellt kul!
Jag fick tillslöt järndropp! En gång innan förlossning och en gång direkt efter. Det var som om någon dragit upp rullgardinen! Plötsligt behövde jag inte sova tre timmar mitt på dagen. Helt fantastiskt! En vecka efter förlossningen hade jag Hb137. Från hb87 som lägst har jag för mig!
Be om järninjektioner! Sjukt värt det!
Mvh Miks