Vinterföräldrar 2015- 2016

Status
Stängd för vidare inlägg.
Planen är inte att använda vagnen så mycket, men det beror ju helt på vad bebis själv tycker. Jag har även införskaffat en trikåsjal samt en Mei-tai att bära bebis i. Så jag hoppas att hon accepterar det. Mei-taien är mest för sambons skull, både då trikåsjalen är rosa och lite mer tidskrävande att knyta.

Var köper man sådana sjalar?

Hur har ni tänkt kring bebiskläder?

Vi har kanske 2-3 bodys i storlek 50
4-5 i storlek 56

En pyjamas i var storlek (tänkt skaffa några till)
Lite strumpor och någon mössa.. Men hur mycket behöver man egentligen? Vi kommer ha tvättmaskin (åkte på att köpa en ny då den gamla gett upp, så den anländer nästa vecka) så tvätta kommer vi att göra. Men det är kanske inte så kul att behöva tvätta allt varje dag...

Vi har köpt runt 70 plagg i 50 och 56 (sammanlagt alltså). Har tvättmaskin + tumlare men lär inte orka tvätta jämt så blev en del :p har bodys, typ mjukisbyxor, overaller, hoodies osv. Kommer få en del kläder nu i helgen också tydligen.

Hur har ni tänkt kring bebiskläder?

Vi har kanske 2-3 bodys i storlek 50
4-5 i storlek 56

En pyjamas i var storlek (tänkt skaffa några till)
Lite strumpor och någon mössa.. Men hur mycket behöver man egentligen? Vi kommer ha tvättmaskin (åkte på att köpa en ny då den gamla gett upp, så den anländer nästa vecka) så tvätta kommer vi att göra. Men det är kanske inte så kul att behöva tvätta allt varje dag...

Har inte räknat igenom på ett tag, men gissar att vi har typ 3-5 bodys i resp storlek 50, 56, 62. Samma antal byxor/storlek. En tröja i vardera 50 och 56. Pyjamas har vi inte så många, vi har rätt varmt i vårt hem så det blir nog body/tröja och sovpåse utan ärm till natten. Har fått lite strumpor och har tre mössor, två bomull, en stickad. Får se hur stor bebis blir om vi klarar oss på det vi har köpt, annars har blivande mormor lovat att kompletteringshandla. Vi har nämligen bara tillgång till tvättstugan 2 ggr/v i vårt hus så om det blir en "kräkig" typ får vi nog ha lite mer att välja på.

Har egentligen bara en grej till jag vill ha, men det får vänta tills bebis är ute. Det är en "tedddyoverall", de där som ser ut som en teddybjörn med öron på. Sjukt söta tycker jag. Känns dock onödigt att köpa en sådan när vi har en tunnare overall, det är ju sällan det blir så kallt här i Skåne. Blir det riktigt kallt får det dock bli något mer ytterplagg, då räcker kanske inte filt i vagnen.

KL. Någon som börjat packa BB-väskan än? Har ni koll på vad ni skall ha med er?

Jag har verkligen ingen som helst aning om vad en bebis ska/bör ha på sig vid vilken tidpunkt känner jag. :o Vi har fått massvis med kläder i 50 och 56 så kommer knappast behöva köpa nånting mer. Har mest bara kompletterat med massvis med strumpor. Men skulle det visa sig att det behövs så är det ju alltid roligt att handla nytt. :angel: Har köpt lite i 62 också men har inte en susning om hur mycket av varje storlek vi har. Har ju köpt nya byråer som ska monteras och packas upp i, då blir det lite enklare att ha koll på allting. Men det är lite annat som ska slängas ut ur rummet först innan det kan monteras några byråer så jag väntar på att vi ska få tid till det. Hoppas det blir gjort inom två veckor så jag har nåt att göra sen när jag ska vara hemma. :p

Skrivit en lista åtminstone @Balahé, är i vecka 33 nu och kan bli tal om igångsättning i 38 men det får vi se. Känns helt i sin ordning att börja tänka på det praktiska iaf, inte långt kvar nu.

@Bluefish Som vi då. Har försökt sammanfatta det till en lista utifrån den info jag fått från förlossningen, den lista som stod i gravid-boken vi fick, det som stod i Föda-boken vi köpte och vad man sagt på profylaxen (var mest prat om att ta med mat och profylaxboken :) ). Får kanske lägga till något efter föräldragruppen, men tror det knappt.

Då har vi nog föräldragruppen ungefär samtidigt, vi har första tillfället 28e. Känns ju sent men det spelar väl egentligen ingen roll. Hoppas på att få mer info då om processen kring förlossningen men det är väl syftet :D

Var köper man sådana sjalar?

Jag hittade min Mei-Tai på tradera för 120:-. Finns mängder av sidor på nätet, har snöat in lite på det där med ergonomiskt bärande. Men mycket beror ju på om bebis accepterar att bli buren eller ej. Finns även massor med beskrivningar på hur man syr en egen.

Har köpt en icke märkes trikåsjal, då jag vill se om bebis tycker den är okej eller ej. Innan jag lägger 6-700:- på en sådan.
Har som plan att införskaffa mig en ringsjal dock.

Jag tycker att det här med att sjals ser så otroligt mysigt ut :love:

Vi börjar föräldrakurs om 2v, problemet är att sambon bara kan följa med på 1 av 4 tillfällen (då är även visning av förlossningen inräknad i de träffarna). Så ska titta på möjligheten till föräldrapenning de dagar vi har kurs. Han kan tyvärr inte gå en timme tidigare heller, utan hela dagen eller inte alls.

Vi börjar föräldrakurs om 2v, problemet är att sambon bara kan följa med på 1 av 4 tillfällen (då är även visning av förlossningen inräknad i de träffarna). Så ska titta på möjligheten till föräldrapenning de dagar vi har kurs. Han kan tyvärr inte gå en timme tidigare heller, utan hela dagen eller inte alls.

Vet du om visning av förlossningen är med på alla föräldrakurser överallt? :) Hade varit väldigt skönt att få se hur allt ser ut där på plats innan man är där i skarpt läge...

Ang förlossningsväska så har jag inte alls tänkt på den än... Gick in i vecka 30 idag så det känns inte jätteakut. Vad har ni andra packat/tänkt packa för nånting? Har ju sett lista i gravid-appen samt lista i boken från bm, men inte mycket mer än ögnat igenom den då det alltid känts så avlägset...

Vet du om visning av förlossningen är med på alla föräldrakurser överallt? :) Hade varit väldigt skönt att få se hur allt ser ut där på plats innan man är där i skarpt läge...

Ang förlossningsväska så har jag inte alls tänkt på den än... Gick in i vecka 30 idag så det känns inte jätteakut. Vad har ni andra packat/tänkt packa för nånting? Har ju sett lista i gravid-appen samt lista i boken från bm, men inte mycket mer än ögnat igenom den då det alltid känts så avlägset...

Det vet jag inte riktigt, men jag har fått höra här i Varberg att kan jag inte gå på själva visningen som föräldragruppen har bokat. Så kan jag ringa och boka en tid själv :)

Ang. förlossningsväska så har jag inte tänkt på det alls. Känner att "det blir som det blir" typ. Enda jag egentligen planerat än så länge är att airbagen är avstängd i bilen där babyskyddet ska stå.

Ang barnkläder, det jag märkt nu efter 2,5 v är att barn har kalla fötter och därför använder vi bara tjockare strumpor, de som är lite flossade på insidan.

Ang barnkläder, det jag märkt nu efter 2,5 v är att barn har kalla fötter och därför använder vi bara tjockare strumpor, de som är lite flossade på insidan.

Precis det fick jag tips om! Har därför laddat upp värsta lagret med såna strumpor. :) Kanske ska försöka komma över lite varmare sockar att ha när man är ute med barnvagnen också...

Här (Stockholm) verkar det inte vara det. Bara en förlossningsförberedande föreläsning men inte rundvisning då det är för många. Utifrån vad jag fick höra av bm.

Här (Stockholm) verkar det inte vara det. Bara en förlossningsförberedande föreläsning men inte rundvisning då det är för många. Utifrån vad jag fick höra av bm.

Okej, verkar vara lite olika. Vi börjar i föräldragrupp första tisdagen i november så hoppas få veta lite mer då. Har även bokat in en föreläsning som ska vara förberedande inför förlossningen som hålls på sjukhuset ett kväll, kanske man kan få se själva avdelningen då... Annars får jag ringa dit och fråga om man får komma dit innan helt enkelt. :)

Okej, verkar vara lite olika. Vi börjar i föräldragrupp första tisdagen i november så hoppas få veta lite mer då. Har även bokat in en föreläsning som ska vara förberedande inför förlossningen som hålls på sjukhuset ett kväll, kanske man kan få se själva avdelningen då... Annars får jag ringa dit och fråga om man får komma dit innan helt enkelt. :)
I Kronoberg fick man inte besöka förlossningen innan, men det var 5 år sedan. Det var pga smittor och sjukdomar.. Om jag minns rätt. Har inte hört något om hur det är här i Skåne, men för Lund finns det en film på deras hemsida som visar lokalerna.

Här händer det inte så mycket. V 22 nu, har känt av något litet sprattel eller så är det bara gaser. Svårt att säga. Har rätt rejält med foglossning vissa kvällar, då kommer jag inte ur soffan. Men på morgonen känns det bra igen och i helgen promenerade jag runt en mil totalt ute i skogen. Dagen efter så var jag testledare på hundmentalbeskrivning i 5 timmar = ajajaj för fötter och rygg ;). Men det är det liksom värt. Jag tänker inte sitta stilla i soffan innan jag absolut måste.

Andra människor är väldigt rädda om min mage. De håller in sina hundar så de inte kan hoppa på mig fast jag inte bett om det. Är man verkligen så känslig? När de egna hundarna hoppar så styr jag undan eller spänner magen om det är så att vi håller på och busar. Det gör ju inte ont, så kan det vara farligt ändå?

Har också råkat ut för "tafsare". En äldre kvinna på mitt jobb kom bakifrån och la händerna på min mage bara sådär. Jag blev så chockad att jag kom av mig helt. Har hela tiden tänkt att det där kan jag allt avvärja i tid. Men man lär sig kanske?

Jag vet inte om vi kommer att besöka förlossningsavdelningen i föräldragruppen. Jag och sambon har ändå varit där iom att vi fick åka in på ctg häromveckan så det känns ok. Kunde även konstatera att jag känner en av undersköterskorna och vet sedan tidigare vem en av barnmorskorna där är också.

@Milosari Jag har också märkt av att vissa är väldigt rädda om magen, bla i stallet. Är dock glad att slippa hantera de stökigaste hästarna i detta läget. Min häst är snäll men jag kan ha svårt att parera hennes (inte alltid så försiktiga) närmanden när hon vill bli kliad i ansiktet, så de hästar som jag vet inte är så försiktiga håller jag mig gärna ifrån nu och har fått ok från stallägaren att slippa dem. En och annan suckar när jag gör saker själv i stallet, men vad 17, det är ju den enda motion jag får nuförtiden. Kan varken ta långpromenader, rida eller styrketräna med någon reda. Fick tyvärr konstatera att cykling börjar bli sjukt obekvämt också. Skall se om det hjälper att höja styret, annars får det nog bli bussen snart.

Ang folk som skall känna på magen så nej, jag blir mest bara ställd, hinner inte dräpa med någon bra kommentar. Tycker dock att det blivit mindre nu när magen är större. Det är liksom självklart att det är en bebismage nu och då har det mest övergått till kommentarer om hur långt det är kvar och borde jag jobba osv.

Jag är ganska rädd om magen, tycker jag. Tar de minst riskfyllda positionerna i lagårn och leder hellre 8åringen än 6 månaders. Hoppande hundar är dock svårt att undvika, grannens har en förkärlek för att rymma hit och bli på sprudlande humör.. Det tror jag inte gör något, om man får en buff eller knuff hit och dit men däremot hästsparkar och horn känns onödigt att riskera. Våra underbara kreatur rymde idag, åt olika håll. Har föst och tjoat och letat i 1½ timme nu. Kände mig lite frusen om händerna när jag kom hem igen och nu gör det så jäkla ont, kan knappt räta ut fingrarna. Tror jag vinkar från fönstret om de beger sig ut på fler äventyr i år..

Det här med folk som hela tiden ligger på angående om man bör jobba tycker jag är drygt i längden. Jag hade ju inte jobbat om jag inte behövt liksom, kunde jag gå hemma oavlönad i fyra månader hade jag ju gjort det. Det känner jag ska vara min ensak, även om problemet är ur världen nu. Har dock fortfarande inte fått något besked från FK men det är inte så mycket att göra åt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Är det någon som är sugen på att haka på en Buke-variant av Clara Lidströms (underbaraclaras på Instagram) fotoutmaning Fånga februari...
16 17 18
Svar
355
· Visningar
16 912
Senast: Cattis_E
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 170
Senast: lizzie
·
Gravid - 1år Det här kan bli lite rörigt, jag ber om ursäkt på förhand. Jag och maken har en dotter på 1.5 år. Hon är det bästa som hänt oss och...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
11 066
Senast: gulakatten
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 990
Senast: Nixehen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar