Vinterföräldrar 2015- 2016

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ang små hjul fram så nä, de fastnar inte. Har en Brio Smile och innan köp läste jag tex på barnvagnsbloggens test av den. Där rullade den bra tom i snö!

Fyra fastahjul gör vagnen stabilare men tyngre att köra och svänga så fundera på vart du mest kommer använda den och vilka behov du har.

Happy har rätt dåligt andrahandsvärde så jag hade kollat på begagnad.

Aha, men ja det är säkert hormonellt om du nu inte bytt tvättmedel eller liknande nyligen och fått allergiutslag från detta?
Själv fick jag typ panik och provade en massa olika tvättmedel för allergi, städade huset varje dag ifall det skulle vara damm/kvalsterallergi, kollade upp vad det kunde vara i matväg jag kanske var allergisk mot osv osv :angel:. Men inget hjälpte utan det försvann utav sig självt sedan. Dock trodde ju min BM att det var tvärtom för mig, att det inte hade med graviditeten att göra utan att det var allergi. Men men.

Nope, inget nytt tvättmedel eller sånt. Har reagerat på tvättmedel innan och då har det varit mer toppiga prickar som dessutom kliat. Nu är det väl mer som platta prickar/fläckar. Ska visa upp mig för BM på onsdag, det ska bli spännande ;)

Jag tyckte om brio happy när vi provade i butiken, det var faktiskt mitt andraval. Det finns många happy på blocket, i alla fall i min närhet, och de verkar gå att hitta väldigt nya till bra pris också. Annars är väl Emmaljunga citycross och kronan duo liknande vagnar. Alla de modellerna finns med lufthjul.

Senast ändrad:
Idag var vi inne i stan och jag fick köpa lite större kläder. Jag som levt i leggings hela sommaren fick äntligen med mig ett par gravidjeans hem :p Hade gärna fortsatt med leggings tiden ut om det inte vore för det att det börjar bli kallare ute. Kan vara skönt att kunna växla med jeans kyliga dagar eller dagar då jag är utomhus mycket på jobbet.

Pyret i magen har fortsatt buffa runt hela helgen :love: Verkligen från en dag till en annan, kände knappt nåt innan ju! Nu kommer tydliga puffar lite varstans i magen flera gånger om dagen, som känns tydligt utanpå :)

Ni som blivit sjukskrivna - är det bm som gör det eller ska man gå till läkare för sånt? Jag vill inte sluta jobba helt ännu, men skulle kanske behöva dra ner på tiden lite för heltid orkar jag inte länge till tror jag...
Hoppas ni andra haft en skön helg!

@Evenstar Nu är jag inte sjukskriven, men har fått besked av Bm att säga till om jag behöver bli det så att hon kan boka in mig hos läkaren. Det är alltså läkare som sjukskriver.

Kl. Nu börjar det närma sig. 6 v kvar till Bf. Har börjat få besvär med att bebis trycker mot en nerv. Börjar med klåda inuti, börjar bränna lätt och blir sedan ömt eller domnat på en bit av bröstkorgen.

Är det någon mer som upplever matthet i musklerna? Kan få det lite när som, både i ben och axlar. Funderar på om det också är helt normalt, eller om man bör kolla upp nåt.

Idag var vi inne i stan och jag fick köpa lite större kläder. Jag som levt i leggings hela sommaren fick äntligen med mig ett par gravidjeans hem :p Hade gärna fortsatt med leggings tiden ut om det inte vore för det att det börjar bli kallare ute. Kan vara skönt att kunna växla med jeans kyliga dagar eller dagar då jag är utomhus mycket på jobbet.

Pyret i magen har fortsatt buffa runt hela helgen :love: Verkligen från en dag till en annan, kände knappt nåt innan ju! Nu kommer tydliga puffar lite varstans i magen flera gånger om dagen, som känns tydligt utanpå :)

Ni som blivit sjukskrivna - är det bm som gör det eller ska man gå till läkare för sånt? Jag vill inte sluta jobba helt ännu, men skulle kanske behöva dra ner på tiden lite för heltid orkar jag inte länge till tror jag...
Hoppas ni andra haft en skön helg!

Läkare sjuksksjukskriver men bm kan boka in dig. Här verkar de föredra att mödravården för det och inte vc.

@Evenstar Nu är jag inte sjukskriven, men har fått besked av Bm att säga till om jag behöver bli det så att hon kan boka in mig hos läkaren. Det är alltså läkare som sjukskriver.

Kl. Nu börjar det närma sig. 6 v kvar till Bf. Har börjat få besvär med att bebis trycker mot en nerv. Börjar med klåda inuti, börjar bränna lätt och blir sedan ömt eller domnat på en bit av bröstkorgen.

Är det någon mer som upplever matthet i musklerna? Kan få det lite när som, både i ben och axlar. Funderar på om det också är helt normalt, eller om man bör kolla upp nåt.

Jag går in i v 30 idag, har börjat känna mig mycket tröttare igen och framför allt som du säger, matt i musklerna. Som att man får massor av mjölksyra, fast det kommer av att gå upp för en trappa, att skrapa mattorna i liggbåsen på jobbet, att sopa stallgången... Såna där saker som man gör helt utan att märka det i vanliga fall känns plötsligt som att man aldrig gjort det förut. Bränns i musklerna efter ett tag, axlarna är värst för mig.

Kl
I helgen har jag varit så trött! Hade kunnat sova hela dagarna... Men det var näst sista jobbhelgen så bara att bita i. Bara två veckor kvar att jobba! :eek: Har haft mycket magknip också, känns som att jag skulle behöva rapa upp typ tio liter luft eller nåt... Har sovit dåligt på nätterna och vaknat med jätteont i magen så man knappt kan vända på sig.

Nån mer som är grymt törstig hela tiden? Det verkar vara det mest liknande cravings jag har, vatten. :p

Sitter här och knåpar på annonsen för att rekrytera in min vikarie. Inte min favoritsyssla att gallra i ansökningar, ha intervjuer och hela biten, men en liten del som följer med allt det roliga på jobbet.

Känns plötsligt mycket närmare nu att jag ska bli tvåbarnsmamma, även om det är 4 månader kvar. :)

Sitter här och knåpar på annonsen för att rekrytera in min vikarie. Inte min favoritsyssla att gallra i ansökningar, ha intervjuer och hela biten, men en liten del som följer med allt det roliga på jobbet.

Känns plötsligt mycket närmare nu att jag ska bli tvåbarnsmamma, även om det är 4 månader kvar. :)

En vikarie för mig intervjuades förra veckan, men jag behövde inte ha något med det att göra. Det fixade chefen och de fackliga, skönt att slippa tänka på det! Jag hoppas bara att det var nån vettig och att den tar jobbet, så jag slipper stressa om det (även om det inte ska vara mitt problem egentligen).

Det känns helt sjukt att det är 7e månaden nu! Låter ju som att det snart är dags :nailbiting:

En vikarie för mig intervjuades förra veckan, men jag behövde inte ha något med det att göra. Det fixade chefen och de fackliga, skönt att slippa tänka på det! Jag hoppas bara att det var nån vettig och att den tar jobbet, så jag slipper stressa om det (även om det inte ska vara mitt problem egentligen).

Det känns helt sjukt att det är 7e månaden nu! Låter ju som att det snart är dags :nailbiting:
Jag sitter ju som ekonomichef på ett litet bolag med bara en ytterligare ekonom, så det blir liksom mitt problem per automatik att rekrytera vikarie. Finns ingen annan som kan göra det,eftersom ägaren inte vill ta den biten.

Däremot om det inte fungerar när jag väl går hem är det ju inte mycket att göra, även om jag nog kan tänka mig att svara på frågor via mail den här gången också om det behövs.

Ang små hjul fram så nä, de fastnar inte. Har en Brio Smile och innan köp läste jag tex på barnvagnsbloggens test av den. Där rullade den bra tom i snö!

Fyra fastahjul gör vagnen stabilare men tyngre att köra och svänga så fundera på vart du mest kommer använda den och vilka behov du har.

Fast Brio Smile har ju inga minihjul fram direkt. Jämfört med exempelvis go/go Next eller ännu mer Bugaboo Cameleon så är det ju jättestor skillnad :)

Stora (minst storlek som Smile) svängbara hjul fram som går att låsa vid behov är bäst om man frågar mig :)

Vart off från internet ett tag nu. Men läst igenom det jag missat.

Ang. barnvagn så valde vi att köpa en Emmaljunga CrossCountry -09 begagnad av en gammal klasskompis till mig. Den är väl ganska ful egentligen, men den kostade oss 1000:-
Det är en kombinerad sitt/ligg, vändbar med 4 stora fasta och punkteringsfria däck.
Precis vad vi var ute efter här på landet. Vår plan är att lägga pengar på en smidigare sittvagn runt 8 månaders ålder, därför kändes kraven på denna inte jättehöga. Mer än att den ska vara smidig på landet, kunna släpas genom snö och få plats i bilen.
11825708_1158497467498908_7435666358354286483_n.jpg

Planen är inte att använda vagnen så mycket, men det beror ju helt på vad bebis själv tycker. Jag har även införskaffat en trikåsjal samt en Mei-tai att bära bebis i. Så jag hoppas att hon accepterar det. Mei-taien är mest för sambons skull, både då trikåsjalen är rosa och lite mer tidskrävande att knyta.

214950313_33027992-e02f-423f-9463-61fb4d589a51.jpg

@Maja_Kandi Jag är också törstig. Och kan inte dricka för mycket sent på kvällen för då blir det garanterat halsbränna under hela natten. Speciellt allt kolsyrat gör saken värre. Chips var inte heller en bra idé konstaterade jag i helgen.

Vill förresten tacka den som påpekade att man kan ta magnesiumtabletten på kvällen istället. Tar nu både morgon och kväll och slipper oftast kramper på natten om jag gör så:up:

Börjar någonstans inse hur kort tid det är kvar när jag bara skall jobba max 5 v till. Skrev alltså fel i mitt förra inlägg, är 7 veckor kvar till Bf. V 33+1 idag. Föräldragruppen börjar nu i veckan, skall bli intressant att se vad det ger.

Allt är förberett här hemma, utom skötbordet som skall monteras, så nu kan bebis få komma när den vill. Skulle dock behöva fixa lite smått med städning (torka damm- så tråkigt:yuck:), förbereda mat till första tiden att ha färdigt i frysen och ev baka något att stoppa i frysen. Mannen kan såklart både städa och laga mat, men damma hatar vi båda och brukar försöka hjälpas åt med så det går fortare och hans matlagning är väldigt basic. Det innefattar inga grytor eller liknande som jag gärna äter på höst och vinter. Så det har jag planerat att göra storkok på så att vi kan ta fram när vi blir sugna.

Jag var på mitt andra TUL idag i vecka 33.

Bebis ligger -5% och har en beräknad vikt på 1983g och i dagsläget beräknas hon ligga på 3200g vid födsel. Om tillväxten fortsätter som den gjort hittills. Bebis har fixerat sig och ligger med huvudet nedåt. Jag trodde jag skulle märka någon skillnad när hon lagt sig med huvudet nedåt, jag tycker hela tiden man läser om folk som känner en klump nedåt när bebis vänt sig.Men jag märker så ingen som helst skillnad.

Läkaren var glad över värdena och tyckte att det var roligt att se en diabetikermamma ligga på bra nivå vid den här veckan, och att håller jag mitt blodsocker och HbA1c i schack så ska det mycket till för att det ska bli en liten sumobebis. Han tyckte även att jag verkade mycket pigg. Tydligen är det inte så vanligt.

Hur har ni tänkt kring bebiskläder?

Vi har kanske 2-3 bodys i storlek 50
4-5 i storlek 56

En pyjamas i var storlek (tänkt skaffa några till)
Lite strumpor och någon mössa.. Men hur mycket behöver man egentligen? Vi kommer ha tvättmaskin (åkte på att köpa en ny då den gamla gett upp, så den anländer nästa vecka) så tvätta kommer vi att göra. Men det är kanske inte så kul att behöva tvätta allt varje dag...

4-5 i storlek 56

Lite strumpor och någon mössa.. Men hur mycket behöver man egentligen? Vi kommer ha tvättmaskin (åkte på att köpa en ny då den gamla gett upp, så den anländer nästa vecka) så tvätta kommer vi att göra. Men det är kanske inte så kul att behöva tvätta allt varje dag...
Jag har inte tänkt något med antal klädesplagg än men kommer att satsa på mest pyjamaser. När de är så små så kan de ha samma kläder dygnet runt (inte behöva byta om kvällstid alt morgon utan ist när det passar/har blivit smutsigt) och en hel pyjamas är varm och go nu när bebis kommer mitt i vintern.

4-5 i storlek 56
.

Jag fick en hel kasse babykläder igår, så vi har 14 bodys i storlek 50 och 6 bodys i storlek 56. Dock är det bara tre av varje som är omlottbodys, så det är i huvudsak några sådana som jag tänker komplettera med. (Och så kanske någon uppsättning "fin-kläder", när det kommer gäster eller man ska bort nånstans.) :)

Ska köpa några pyjamaser i storlek 50-56, och kanske någon fleeceoverall i storlek 50 också. Byxor fick jag 3 stycken i storlek 50, och 8 stycken i storlek 56, så där kompletterar jag bara om jag hittar något oemotståndligt. :p:)

Fast Brio Smile har ju inga minihjul fram direkt. Jämfört med exempelvis go/go Next eller ännu mer Bugaboo Cameleon så är det ju jättestor skillnad :)

Stora (minst storlek som Smile) svängbara hjul fram som går att låsa vid behov är bäst om man frågar mig :)

Blev en Brio Smile! Valde ett startpaket så man fick med babyskydd, liggdel samt Brio Primo & Go Bas så känns som man har allt som behövs för att ta sig hemifrån nu iaf. :)

4-5 i storlek 56

Tror inte man behöver så mycket, och komplettera kan man ju alltid göra efter nedkomst när man vet behovet lite mer. Vi har fått lite prylar nu så har kanske 5-6 bodys och 3-4 pyjamaser i vardera storlek. Ett par mössor känns viktigt när det är vintertid, vår kommer behöva befinna sig utomhus från början när det ska fixas.

Vill fö ha en happy här, tror den vore perfekt till att börja med.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Är det någon som är sugen på att haka på en Buke-variant av Clara Lidströms (underbaraclaras på Instagram) fotoutmaning Fånga februari...
16 17 18
Svar
355
· Visningar
16 912
Senast: Cattis_E
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 170
Senast: lizzie
·
Gravid - 1år Det här kan bli lite rörigt, jag ber om ursäkt på förhand. Jag och maken har en dotter på 1.5 år. Hon är det bästa som hänt oss och...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
11 066
Senast: gulakatten
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 990
Senast: Nixehen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar