Vinterföräldrar 2015- 2016

Status
Stängd för vidare inlägg.
Är det fler än jag som har problem på namnfronten? Här hemma är det snart fullskaligt krig... Vi har varsitt flicknamn, 0 pojknamn och är totalt oense om vilket efternamn det blir..

Har ett par vi gillar, flicknamn är det sämre med men det känns inte aktuellt att fundera på efter ett så tydligt ultraljud. Det blir sambons torra efternamn, det är viktigare för honom än för mig. Det dyker upp något nytt namnförslag då och då men känns stört omöjligt att "välja" något innan man sett barnet en tid.

Var hos bm idag, 32+2 och tydligen fixerad. Så magen har inte blivit så stor som den "borde" men det förklarades med att barnet nu låg så långt ner. Har inte märkt något alls och känner ingen skillnad, hm. Smygbebis.

Vi har namn hyfsat klara tror jag. Största frågetecknet är efternamn, sambon vill ha sitt, vilket är ok för mig om vi gifter oss nån gång på sikt.

Vi har också namn klara, flicknamn var enkelt där båda hade favoritnamn men pojknamn var desto svårare, där startade vi på noll när vi började fundera men även det är klart.
Träffade BM idag, ordinarie var ledig så fick träffa en annan men det gick bra det med. Var dock så trött att jag bara ville därifrån och hade ingen lust att prata alls :p Fick ca 1-2 timmar sömn inatt pga envis värk i ryggen som vägrade försvinna hur jag än låg, satt, halvlåg, stöd av kuddar, värme... inget fungerade :mad:
Men men, allt såg bra ut iaf och kurvan där de mäter magen låg bra till och jag har en stadig viktuppgång på runt 300g/vecka.
Mitt järnvärde var bättre men fortfarande dåligt, får se om jag lyckas få upp det mer till nästa gång annars får jag kanske fundera på tabletter trots allt.
Och nästa vecka måste jag iväg på det där sockertestet, ser inte fram emot det, men kommer som tur är få ett eget rum att vara i så jag slipper sitta i ett väntrum i två timmar tills det är klart.

Vi hade flera flicknamn som vi tyckte om, pojknamn var jättesvårt! När ul visade att det faktiskt var en pojke fick vi tänka till ordentligt och har nu i alla fall lyckats hitta två namn som känns ok för oss båda. Men det känns som att man får vänta och se tills man träffar den lille och se vad han passar till, kanske tycker vi något helt annat när vi väl fått träffa honom.
Det känns viktigt att namnet fungerar bra även på sambons sida av släkten i England.
När man som jag jobbar med barn är det också många namn som förut varit ok men som man numera förknippar med elever :p

Hur det blir med efternamn har vi inte bestämt helt än, jag vill ju ha samma efternamn som mitt barn. Sambons efternamn är ju lite roligare eftersom jag har ett vanligt -son-namn, så om vi tänker oss att vi gifter oss i en inte alltför avlägsen framtid känns det nog ok med sambons efternamn.

Har varit ute och cyklat ikväll, lite småont i magen... tror inte det är någon fara utan typ trötta ligament (?) Men lite fundersam blir man ju.

Apropå vikt, hur har ni andra gått upp, i vilket tempo?
Jag har inte gått upp så mycket men tycker det går rätt fort nu när vikten börjat stiga.

@Jenka Ont i magen har jag också då och då. Framförallt på morgonen när jag stiger upp. Tror att det är så att bebisen passar på att knö in sig både här och där när jag sover och är avslappnad. Brukar rätta till sig efter någon timme.

Och vikten har gått lite olika fort i olika perioder. Gick först ner ett par kg, sen upp till 1,5 kg+ från ursprungsvikten fram till v 20, sen under några v i somras gick jag upp 1 kg/v och blev lite nervös inför fortsättningen. Men från v 20 (12 hela veckor) har jag gått upp ca 7 kg, så i snitt drygt 0,5 kg/v. Men det där är jätteindividuellt och beror på många faktorer såsom ursprungsvikt, hur fysiskt aktiv man kan vara, hur mycket vätska man samlar osv. Så länge din Bm inte blir orolig tycker jag att du skall försöka släppa det, eller ta upp dina funderingar med henom nästa gång ni ses. Som jag har nämnt innan i tråden har de sagt åt mig att de är nöjda så länge jag inte går ner i vikt (normalviktig från början).

@Jenka
Jag gick upp lite lagom i början, 4 kg på 22 veckor. Sen sa det hoppsan och blev 4 kg till på fyra veckor, och nu 2 kg på tre veckor... Så totalt 10 kg plus sen början... :crazy: Jag har aldrig varit nån direkt viktfixerad person men när det klättrade över 70 på vågen började jag tycka att det var jobbigt... Har alltid legat runt 60 ända sen högstadiet, och nu är det plötsligt 73... Startvikten var 63. Lite orolig är jag ju för vart det ska sluta med tanke på att det är från nu som barnet börjar växa ordentligt och lägga på sig vikt. Men som @Balahé säger så är ju det viktigaste att man följer sig egen kurva och att bm är nöjd...

Kl
Var hos bm igår. Allt såg fint ut, magen växer i alldeles perfekt takt, alla värden var bra och hjärtat lät som det skulle. :) Så än så länge var allt bara bra! Nu skulle det börja bli tätare kollar, v 29 nu, så bara 2,5 vecka tills nästa besök och sen varannan vecka framåt. Känns lite konstigt att det redan är så långt fram att man måste gå på så täta koller. :o

Vi fick plats i en föräldragrupp som träffas fyra gånger, varje tisdag i november. Sambon får ta ledigt de eftermiddagarna men det borde inte vara några problem... Jag har slutat jobba då :o så för mig är det lugnt.

@Balahé och @Maja_Kandi tack för svar. Ska till BM nästa vecka så jag tänkte fråga då. Är egentligen inte oroad över själva uppgången (men jag håller med, det är aldrig kul att se vågen stiga) så länge det inte börjar skena iväg som sagt ;)
Det onda gick över och liten har disco så det var nog bara trötthet eller så.

Jag har roat mig med att försöka få tag på en läkartid... Hur svårt kan det vara? Och kanske framförallt: hur kan man ha för korta läkartider för att ordna ett sjukintyg? (tänker att det inte tar så lång tid även med kort undersökning till skillnad från om något svårare ska diagnosticeras eller liknande).

@YaHilweh Häftiga efternamn! Jag röstar helt klart på något av dem. :D

Igår var jag iväg och myste med en 48-h bebis, han sov i mitt knä i 1 1/2 h men var så söt att han är ursäktad att min chailatte blev kall. :love: På något vis blev det ännu mer overkligt att det snart finns en sådan hemma hos mig.

@Jenka Jag låg stadigt still i vikt de första 10-14 veckorna, minns inte riktigt när det började gå upp. Omkring v 20 hade jag smygit upp ett par 3 kilo, sedan sa det bara pang och 5 kg dök upp på bara 3-4 veckor. :eek::(
Jag går in i v 34 imorgon och har gått upp närmare 12,5 kg,varav de senaste 5 veckorna ca 1 kg. Kläderna sitter ungefär som innan, men jag har trollat fram en dubbelhaka och gäddhäng som heter duga. Jag känner mig som en blåval ungefär, men min barnmorska tycker att precis allt är tip top så jag får väl vara nöjd.

Jag som har ett himla aktivt jobb är ju lite rädd att jag ska explodera när jag ska vara hemma... Sista månaderna när det ska växa som mest i magen ska jag alltså vara mycket mer still än vanligt... Hmm...

Liten i magen har en trevlig ovana att sparka på ett ställe långt ner till höger, typ i troskanten mot benet man känner till höger. Och det gör skitont! Frågade bm igår och hon klämde och kände för att se om det var nåt annat, men hon menade att det nog bara är så att det är ett favoritställe att banka på. :crazy: Ibland gör det så ont så jag får tvärnita och vika mig i sidan... Och det är ju inte direkt bekvämt när hon känner på magen heller... :cautious:

I övrigt verkar jag ha gått in i en ny trött-period. Känns som jag skulle kunna sova hela dagarna...

Frågade bm igår och hon klämde och kände för att se om det var nåt annat, men hon menade att det nog bara är så att det är ett favoritställe att banka på. :crazy: Ibland gör det så ont så jag får tvärnita och vika mig i sidan... Och det är ju inte direkt bekvämt när hon känner på magen heller... :cautious:

Ja de verkar ha sina små favoritställen, på mig är det höger revben och det sparkas ständigt och gör så f*rbannat ont :p Ibland känns det nästan som jag ska tappa andan. Och försöker jag hindra genom att trycka in mina fingrar där så pressas det med fötterna mot fingrarna en stund, sedan kommer en rejäl spark i frustration misstänker jag haha. Skitungar :devil:

Jag är mest förvirrad nu, bm ringde idag då hon fått svar från Umeå men det enda de sa var att jag var under utredning och de ville ha ännu ett blodprov från mig men också ett från fadern. Hur kan han vara intressant undrar man ju, antikropparna är det ju jag som bildat.. Skulle få mer info imorgon men det är ju inte utan att man är lite nojig.

Hur det blir med efternamn har vi inte bestämt helt än, jag vill ju ha samma efternamn som mitt barn. Sambons efternamn är ju lite roligare eftersom jag har ett vanligt -son-namn, så om vi tänker oss att vi gifter oss i en inte alltför avlägsen framtid känns det nog ok med sambons efternamn.

Precis så vi har tänkt. Vi har giftemål som plan inom 2år. Vi ska bara hitta ekonomin till det först :p

Apropå vikt, hur har ni andra gått upp, i vilket tempo?
Jag har inte gått upp så mycket men tycker det går rätt fort nu när vikten börjat stiga.

Jag var hon BM idag och fick lite små panik över vikten, jag vet att det absolut inte är någon fara och att jag kommer kunna gå ned allt igen. Men att få se siffrorna och inse att jag aldrig i hela mitt liv har vägt så här mycket. Är uppe på 85kg vägde in på 74kg, sedan insåg jag efter att sambon tagit en bild att jag börjar se ut som ett päron. Mina tidigare breda axlar är lixom borta :eek:

12143075_10207809189086703_5371748472325138713_n.jpg

Jag som är van och trivs i den här kroppsformen :eek::eek:
226168_4438010587420_146375141_n.jpg

Men målet är att 2017 göra Tough Viking med sambon, och ev. göteborgsvarvet.. Men det är bara ett kanske mål då jag tycker att det är sinnes tråkigt att springträna :p Men Tough Viking är planerat! Skulle gjort det i år redan, men jag hade inte klarat av att göra det helgen som var :p

Det låter ju som att ni alla har gått upp som mest typ där jag är nu, skönt :) Tack för svar. Ska till bm nästa vecka och tänkte ta upp det då men är egentligen glad bara det inte fortsätter med typ ett kg i veckan fram till februari.

Ikväll känns det som att bebis bestämt sig för att ligga raklång på höjden. Inte skönt. Gnäll gnäll.

Konstig fråga kanske, men är det någon här som typ läcker? :p
Har upptäckt då och då nu på senaste tiden att det är små våta fläckar på kläderna just vid bröstvårtorna.
Är det bara vätska/vatten? Är inne i vecka 29 nu så känns lite tidigt för att det ska vara mjölk?

@Riru Läcker inte där, men på andra ställen...ser ibland ut som om man kissat på sig lite, men är bara flytningar. Lite halväckligt sådär:yuck:

Varit på TUL med flödesmätning och allt såg bra ut. Bm tryckte från utsidan med ultraljudsproben och bebis sparkade på den från insidan. Mina magmuskler var emellan. Inte alls skönt faktiskt:cool: Bebis låg för stunden med huvudet neråt och har alltså hittat utgången. Hoppas bara att den gör det även om några veckor när det närmar sig. Känns bra att de har kollat och att avvikelsen i tillväxt inte var stor (om den följer nuvarande kurva görs inga fler undersökningar och man tror på högst genomsnittliga 3,5 kg vid 40+0). Fick se ansiktet i 3D för första gången, lik sin far minsann. Skojade med sambon och sa att vi får köpa en body med "lik pappa men söt ändå"-text:)

Konstig fråga kanske, men är det någon här som typ läcker? :p
Har upptäckt då och då nu på senaste tiden att det är små våta fläckar på kläderna just vid bröstvårtorna.
Är det bara vätska/vatten? Är inne i vecka 29 nu så känns lite tidigt för att det ska vara mjölk?

Det är säkert så att du läcker lite. Jag har läckt sedan v.18, så v.29 är inte så tidigt :p

AJ!!! Säger jag...:mad: har hållt mig till skritt de senaste två veckorna för att jag fick lite ont när jag hade travat en del på en uteritt. Idag kändes allt sådär super så jag ville bara känna på några steg i trav :banghead: och nu kan jag knappt gå. Kände precis när bäcken/höften inte klarade av att hålla ihop sig och saktade av med en gång men då var ju skadan redan skedd.
Får väl se hur det blir med fortsatt ridning överhuvudtaget nu då:(

Annars har vi köpt barnvagn. Går väl emot strömmen lite och köpte en crescent comfort. I slutändan hade vi inte så lite utrymme över i bagaget med hundburen så den får precis plats. Jämfört med alla andra vagnar vi provkört (provgungat?) så tyckte vi att den kändes trevligast. Vi frågar inte efter så mycket specialfunktioner och extragrejer så det kändes som en bra basic vagn. Sen var den så billig så det tar inte emot ifall man vill byta.

AJ!!! Säger jag...:mad: har hållt mig till skritt de senaste två veckorna för att jag fick lite ont när jag hade travat en del på en uteritt. Idag kändes allt sådär super så jag ville bara känna på några steg i trav :banghead: och nu kan jag knappt gå. Kände precis när bäcken/höften inte klarade av att hålla ihop sig och saktade av med en gång men då var ju skadan redan skedd.
Får väl se hur det blir med fortsatt ridning överhuvudtaget nu då:(

Annars har vi köpt barnvagn. Går väl emot strömmen lite och köpte en crescent comfort. I slutändan hade vi inte så lite utrymme över i bagaget med hundburen så den får precis plats. Jämfört med alla andra vagnar vi provkört (provgungat?) så tyckte vi att den kändes trevligast. Vi frågar inte efter så mycket specialfunktioner och extragrejer så det kändes som en bra basic vagn. Sen var den så billig så det tar inte emot ifall man vill byta.

Vad tråkigt att höra om ridningen. :( Jag har inte kunnat rida alls sen i början, gjorde för ont i magen. Vi körde in ponnyn istället så nu hoppas kunna börja köra henne lite framöver.

Vi har också köpt en Crescent Comfort! :D Lika som du tyckte vi att den kändes överlägset trevligast av de vi provade i butik. :)

Vad tråkigt att höra om ridningen. :( Jag har inte kunnat rida alls sen i början, gjorde för ont i magen. Vi körde in ponnyn istället så nu hoppas kunna börja köra henne lite framöver.

Vi har också köpt en Crescent Comfort! :D Lika som du tyckte vi att den kändes överlägset trevligast av de vi provade i butik. :)

Ja jag hoppas verkligen att jag kan fortsätta att skritta när smärtan lagt sig. Jag har ju varit så nöjd med att jag åtminstone kunnat göra det 20-40 min 3-5 dagar/vecka så jag fattar inte varför jag ens skulle prova traven?!:confused::banghead: Det har verkligen varit roligt att snöa in på detaljnivå i skritten.

Vad roligt att ni fastnat för samma vagn! :D Trodde vi skulle bli helt ensamna om att ens kollat på en crescent. Tycker alla andra känns väldigt stumma när man jämför med comforten. Tänker att det måste vara gött att ligga i en vagn med bra fjädring:up:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Är det någon som är sugen på att haka på en Buke-variant av Clara Lidströms (underbaraclaras på Instagram) fotoutmaning Fånga februari...
16 17 18
Svar
355
· Visningar
16 912
Senast: Cattis_E
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 171
Senast: lizzie
·
Gravid - 1år Det här kan bli lite rörigt, jag ber om ursäkt på förhand. Jag och maken har en dotter på 1.5 år. Hon är det bästa som hänt oss och...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
11 066
Senast: gulakatten
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 990
Senast: Nixehen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar