Vinterföräldrar 2015- 2016

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vanliga vita flytningar har jag haft, men det jag reagerade mest på var att denna var helt annorlunda och bara en enstaka klump.

Men jag blev såklart superparanoid och googlade och allt var slempropp och för tidigt födda bebisar :banghead: inte alls hjälpsamt haha :p

Tror du kan vara lugn, ur mig har det runnit allehanda konsistenser och färger denna sommar :D:angel:

Vi har för övrigt gått igenom samma faser i början. ;) Shit pomfritt hur ska detta gå!? Oh my, är vi verkligen redo? Vill vi verkligen det här? Framför allt efter pappas jargong med allt som skulle bli katastrofalt var jag ordentligt deppig och ville inte alls. Men nu är jag bara förväntansfull och glad! Skönt att det utvecklas åt det håller. :angel: Och jag håller med, spelar liksom ingen roll hur mycket saker som görs iordning eller hur tjock jag blir, eller hur mycket det hoppar runt i magen. När man tänker tanken att man snart är tre och ska ha ansvar för en sån liten en, då känns det väldigt långt bort. :o

Jag hoppas på lika snabbt besked! Men de verkar medgörliga på FK om bara gammelchefen kan svara i telefon, det är han skyldig mig :rage: Ja, djurantalet varierar hela tiden här men en till människa?! Är ju snudd på ett barn själv känns det som, men det kommer nog gå bra. Och går det mindre bra finns det ju hjälp att få tänker jag, alt en pappa som får ha barnet så en annan kan gråta ut i sovrummet över känslan att inte räcka till.

Vår babyinredning står fö still eftersom vi inte får plats på nedervåningen och jag vägrar bo uppe eftersom jag är övertygad om att det spökar. Nu har sambo bokat ett medium :D Så vi ska kunna använda den utan att jag ringer i panik över skumma saker som händer. Känns spännande, jag är mer för att skratta åt dylikt men kommer säkert svälja det med hull och går när hen väl står här i mitt spökhus.

Vecka 24 idag, tiden går både snabbt och långsamt på samma gång! Har äntligen börjat känna av pyret lite mer, men fortfarande ganska otydligt och oregelbundet.
Har varit väldigt öm i övre delen av magen de senaste dagarna, magsäcken typ? Kanske håller den på att tryckas uppåt? Oskönt är det i alla fall O_o

Jag har nog inte panikat så mycket, men så tog det ju drygt halva graviditeten(inkl två ultraljud och ett par veckor med sparkar) innan jag vågade lita på att jag var gravid och att den inte bara kommer försvinna utan att jag märker något.

Har fönstershoppat till bebisen (och köpt doppresent till blivande syssling). Mycket fint finns det, men samtidigt: vilken jäkla konsumtionshets!
Fast rabattkuponger är alltid roligt ;)

Idag har vi haft gravid-fotografering! Har sån galen tur att en av mina bästa vänner är fotograf. Min sambo avskyr att vara med på kort men jag lyckades övertala honom, och det blev så magiskt fina bilder! :love: Jag har knappt någon bild på oss tillsammans så jag är så sjukt glad! Har inte hunnit få så många bilder än men de jag har fått är verkligen hur fina som helst! :love:

Kul med fotografering @Maja_Kandi ! Har funderat på det men varken jag eller sambon är så bekväma framför kameran. Kanske är roligare att satsa på fotograf ihop med barnet sen. Ta egna bilder på magen borde jag bli bättre på iaf nu när den faktiskt börjar synas.

kl
Har börjat virka ugglemobil. Måste köpa nytt garn dock, de är ju söta men pilligt värre!

Kul med fotografering @Maja_Kandi ! Har funderat på det men varken jag eller sambon är så bekväma framför kameran. Kanske är roligare att satsa på fotograf ihop med barnet sen. Ta egna bilder på magen borde jag bli bättre på iaf nu när den faktiskt börjar synas.

kl
Har börjat virka ugglemobil. Måste köpa nytt garn dock, de är ju söta men pilligt värre!

Jag gillar inte heller att vara fotomodell men jag kände att jag ville ha lite bilder, lyckades ju övertala sambon att vara med också och då kändes det inte alls lika obekvämt! :)

Kan bjuda på en, kan inte bestämma mig om den är bäst i färg eller svartvitt. :p

received_10153216373402547_zpsx7gswxna.jpeg

received_10153216373312547_zpsr6jjxofg.jpeg

:love: :love: :love:

Sen tog hon några bilder bara på mig men det är inte lika roligt. :p Några utan tröja, och då insåg jag när jag såg bilderna att jag nog visst lagt på mig mer än jag trodde... :o Huvva!

Hunden är ungefär så här rädd för katterna :rofl::rofl:
Hon satt precis vid grinden innan och tittade på Dagny, den lilla svarta bebiskatten. Plötsligt dök Glenn upp från ingen stans, då fick hon lov att gömma sig under köksbordet :p

12144802_10207784102219547_4681908296550734036_n.jpg

Jag börjar redan nu tröttna på att springa och kissa två gånger varje natt :o Det känns inte som jag gör något annat om nätterna, vaknar kissnödig så jag håller på att avlida. Men ganska skönt att det är i vart fall 5m till toadörren från sängen, men ibland hade det vart skönt att få sova en hel natt.

Inne i vecka 32 nu, bm "hotar" med att om 4-6v är det inte helt omöjligt att du är mamma. Det är läskigt och skrämmande men på samma gång något jag verkligen längtar efter.

Det jag saknar absolut mest idag är:
  • Att se mina fötter.
  • Att kunna raka min punani utan att behöva Yogans alfabet för att se och komma åt.
  • Att dricka ett glas rött framför brasan.
  • Att köra ett oordentligt benpass på gymet, alltid älskat att träna ben!
  • Att kunna pyssla här hemma utan att behöva sätta mig ned var 3:e minut.
  • Att sätta mig på hästryggen igen.
  • Att sluta springa på sjukan.
  • Att åter igen kunna gå i samma tempo som normala människor.

• Att kunna raka min punani utan att behöva Yogans alfabet för att se och komma åt.

:rofl: Jag är inte ensam om denna önskan.
Och ang rött vin, jag har avskytt rött vin under hela mitt liv men av någon underlig anledning så är det just rött vin jag har haft stora cravings på nu under graviditeten :confused: Det och surt. Och jag blir illamående av bara tanken på chips och nötter.. Och Colan har bytts ut till Jaffa/Fanta light, jag som inte druckit Jaffa/Fanta sedan jag var barn typ, och kaffet dricker jag nu svart, jag som tidigare alltid haft minst 1/3 mjölk och tyckt att svart kaffe är vidrigt och odrickbart :laugh: skumt! Och innan graviditeten så var 0,5-1kg godis lätt att få i sig under en kväll, nu kan jag bara ta några få bitar och sedan är det stopp, blir för sött, jag som alltid gillat godis!
Fikabröd går dock bra fortfarande men jag gissar att det är för att jag dricker svart kaffe till som tar bort mycket av det söta.
Ok jag råkade svamla iväg lite nu men men :p.

Har ni andra här några speciella cravings av saker ni tidigare avskytt eller avstår från sådant ni tidigare tyckt mycket om? Vet ni om det går tillbaka till det "normala" efter barnet kommit?

:rofl: Jag är inte ensam om denna önskan.
Och ang rött vin, jag har avskytt rött vin under hela mitt liv men av någon underlig anledning så är det just rött vin jag har haft stora cravings på nu under graviditeten :confused: Det och surt. Och jag blir illamående av bara tanken på chips och nötter.. Och Colan har bytts ut till Jaffa/Fanta light, jag som inte druckit Jaffa/Fanta sedan jag var barn typ, och kaffet dricker jag nu svart, jag som tidigare alltid haft minst 1/3 mjölk och tyckt att svart kaffe är vidrigt och odrickbart :laugh: skumt! Och innan graviditeten så var 0,5-1kg godis lätt att få i sig under en kväll, nu kan jag bara ta några få bitar och sedan är det stopp, blir för sött, jag som alltid gillat godis!
Fikabröd går dock bra fortfarande men jag gissar att det är för att jag dricker svart kaffe till som tar bort mycket av det söta.
Ok jag råkade svamla iväg lite nu men men :p.

Har ni andra här några speciella cravings av saker ni tidigare avskytt eller avstår från sådant ni tidigare tyckt mycket om? Vet ni om det går tillbaka till det "normala" efter barnet kommit?

Är likadan med smågodis, 4-5 bitar sedan är jag nöjd.
Jag har dock alltid älskat rödvin :love: tror mycket att jag saknar känslan av att ta det lugnt en fredagkväll med ett glas rött i handen.

Jag hade en period i början där jag hade cravings på Bullens pilsnerkorv :o

Från att ha vart kaffeberoende och hinkar kannvis kaffe/dag till att dricka 1-2 muggar MED MJÖLK :eek::eek::eek: Jag har alltid druckit svart kaffe!!

Kul för er som tappat sugen på de värsta sockerfällorna, en annan gjorde precis processen kort med gårdagens chipsrester :cool:;) Annars har jag inte fått några cravings, bara ett enormt sug efter olika maträtter då och då. Har ätit väldigt mycket husman senaste halvåret. Också kul med en sammanfattning över dagens saknad/längtan, sån vill jag också göra!

- En colagrogg, dricker i stort sett aldrig men nu kan jag tänka mig både en och tre fulingar
- Våga/kunna rida
- Tjäna pengar, gud vad jag vill spara ihop till ditten och datten men det gååår ju inte med jättemage

Sen vore det trevligt om jag kunde få min gamla form på brösten, men de här nya platta gör väl också sitt jobb så OK

Jag har inte haft något speciellt sug faktiskt. I somras klarade jag varken lukten eller smaken av grillat kött, trots att jag älskar det annars. Utöver det har inte maten förändrats nämnvärt. Fikar gärna dock :angel:

Jag var och hälsade på min häst igår som jag sålde i somras. Skönt att se att hon har det bra! Och härligt att få lukta lite häst igen... Saknar hästarna lite men som det är nu med så mycket jobb och växande mage hade jag inte orkat! Är på jobbet mellan ca 7-17.30 varje dag under veckorna, hem lite tidigare på fredagar... Hade jag varit tvungen att åka till stallet efter det hade jag varit död :crazy: Så det känns som helt rätt beslut att sälja. Men i framtiden vill jag gärna ha en ny hästkompis att ha roligt med :D

Jag har faktiskt inte haft några cravings. Nån gång har jag varit riktigt toksugen på nåt godis, ätit fem bitar och sen varit less... :p Köpte två chokladkakor (alltså jag ÄLSKAR choklad men kan inte äta en enda bit utan att ha femtio finnar i plytet dan efter så brukar aldrig köpa) åt två rader på vägen hem från affären å sen dess är dom orörda. :o En sväng kunde jag äta hur mycket chokladbollar som helst, men så blir jag plötsligt tvärless igen. :p Och kaffe har jag inte varit alls lika sugen på som vanligt. Knepigt det här... Men törstig är jag! Har aldrig druckit så mycket vatten som nu!

Ang att sakna så saknar jag också att kunna rida och träna som förut... Ponnyn kan inte stå utan att bli smällfet, allt vi byggt upp och tränat bort är nu tillbaka... Så himla ledsen över det... Hon var så himla fin och nu är hon som en heffaklump... :( Tur hon är dräktig hon också. Förhoppningsvis kan vi komma igång tillsammans igen nästa höst.

Skönt att ha eget stall på gården, man får en liten dos häst varje dag ändå. Men det börjar bli himla jobbigt att linda benen nu! :o

Gått in i v 33 nu. Hoppas på att allt ser bra ut på tul i veckan då en vän varnat för att hon hade blivit sjukskriven om hon inte redan varit ledig när man konstaterade att hennes barn var litet. Går gärna hem, men inte av den anledningen. Vill ju få mer ork att göra grejer, inte bli bänkad.

På temat saker jag saknar repeterar jag en del från er andra
-Att kunna dricka vin, helst rött
-Att äta en blodig biff
-Brieost och fikonmarmelad
-En rejäl promenad i friskt tempo
-Att plocka svamp
-Att rida, framförallt en skogstur i höstsolen
-Att kunna klä på sig, plocka upp grejer från golvet, fixa fötterna osv som är i golvhöjd - utan att det tar emot
-Att sova en hel natt, men det får jag nog sukta efter ett tag till.

Jag saknar mest att röra mig obehindrat och att träna. Och för tillfället sitter jag och är sjukt bitter för att jag inte verkar få semester=ingen möjlighet att resa bort innan bebis kommer (eller snarare tills jag är för långt gången för att få flyga/åka utomlands).

Ikväll har blivande pappan för första gången sett magen röra sig i alla fall. Alltid något. Och känt ordentliga sparkar, inte riktigt första gången dock men oftast lugnar den sig när han kommer och lägger handen på.

Helt rätt med vecka, har 31 fulla veckor i morgon.
Om jag har fått rätt siffror från BM så är det kanske 5 av 50 som går 40 fulla veckor. De flesta föder visst mellan vecka 36-38. Detta pga stora barn. Sedan är även HF vanligare vid diabetes (fråga mig inte varför dock).
En av de största anledningarna till att så många diabetiker slutar i snitt är även för att man inte pushar en diabetes mamma på samma sätt som en vanlig vid själva förlossningen. Av anledningen till att det finns andra sjukdomar (diabetes) som ställer till det ibland ändå. Därför kommer beslutet om snitt snabbare än vad det hade gjort om jag inte haft diabetes.
Om jag har förstått BM rätt vill säga. :p

Visst är dom hlet fantastiskt söta. Jag tror dock att Dagny kommer bli en riktig tjej. Hon gör vad hon vill, NÄR hon vill och inte när någon annan ber henne om det. Att det tar tid att vinna hennes förtroende, men har man väl gjort det har man en livslång kompis. Ett typiskt sto skulle jag säga i hästvärlden, medan Glenn är så mycket typisk valack han kan bli, han älskar alla som klappar, ger honom mat och myser med honom. Han kommer vara en sådan mans tänger ut från sovrumsfönstret för att han spinner för högt :p Har redan en sambo och en hund som snarkar som polska lastbilschaufförer. Tro mig, det räcker :p

Ska bli otroligt kul att se hur dom utvecklas i framtiden, de kommer få vara innekatter tills efter kastrering i vår. Sedan blir det kattlucka med förhoppningen att Glenn inte ska vandra så mycket :)

Tänk vad mycket nytt man kan lära sig! Jag förstår att det måste finnas många blandade känslor om att det är så vanligt att bebisen på ett eller annat sätt kommer så mycket tidigare. Det verkar ändå som att vården över lag har bra koll på eventuella risker och tar beslut utefter det istället för att chansa.
Vet du vad det är som gör att bebisarna ofta blir större?

Åh det låter härligt, jag hade en liten katt tidigare som verkligen var en enmanskatt (enkvinnaskatt kanske, men säg det snabbt 10 gånger...), han avskydde allt och alla som pesten. Sambon fick röra honom på nåder, vid skottår och akut brist på närvaro av mig. Han var däremot alltid tokmysig mot mig :love:.
Jag är svag för de där djuren som alla andra tycker är jobbiga, griniga och allmänt irriterande. Som exempelvis typiska ston. Dagny låter som en guldklimp i mina öron! :D

Är det fler än jag som har problem på namnfronten? Här hemma är det snart fullskaligt krig... Vi har varsitt flicknamn, 0 pojknamn och är totalt oense om vilket efternamn det blir..

Tänk vad mycket nytt man kan lära sig! Jag förstår att det måste finnas många blandade känslor om att det är så vanligt att bebisen på ett eller annat sätt kommer så mycket tidigare. Det verkar ändå som att vården över lag har bra koll på eventuella risker och tar beslut utefter det istället för att chansa.
Vet du vad det är som gör att bebisarna ofta blir större?

Åh det låter härligt, jag hade en liten katt tidigare som verkligen var en enmanskatt (enkvinnaskatt kanske, men säg det snabbt 10 gånger...), han avskydde allt och alla som pesten. Sambon fick röra honom på nåder, vid skottår och akut brist på närvaro av mig. Han var däremot alltid tokmysig mot mig :love:.
Jag är svag för de där djuren som alla andra tycker är jobbiga, griniga och allmänt irriterande. Som exempelvis typiska ston. Dagny låter som en guldklimp i mina öron! :D

Är det fler än jag som har problem på namnfronten? Här hemma är det snart fullskaligt krig... Vi har varsitt flicknamn, 0 pojknamn och är totalt oense om vilket efternamn det blir..

Om jag har förstått det hela rätt så är en av anledningarna ett paddlande blodsocker, till att bebis blir stor. Nu efter vecka 30 börjar det bli riktigt bökigt att få ordning på allt! Var dag är en kamp och nu kampar jag med försäkringskassan oxå...

Jag gillar Dagny, en dam med attityd! De har idag fått hela huset som lekplats för första gången. Så de verkar nöjda :p Ska strax gå ned och se om köket står kvar där det stod igårkväll eller ej. De har Elefantrace om nätterna :p

Ang. namn vi är ganska överens. Har några alternativ. På pojkfronten har vi inte grävt så mycket då det ska bli en flicka, men har något på lager i fall att.
Vi är lite oense bland flicknamnen, men jag tror att vi ska komma överens och vi har beslutat att när vi ser individen. Då kan vi ta beslutet på riktigt.
Ang. efternamn så blir det sambons då vi kommer ta det när vi gifter oss. Egentligen vill jag ha ett av mina gamla släktnamn men har fått ge mig. Hur coolt hade det inte vart att heta Fallrep i efternamn? Eller Bolling, det är två riktigt gamla släktnamn som vi kan ta om vi vill. Men sambon är inte lika förtjust i det :p

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Är det någon som är sugen på att haka på en Buke-variant av Clara Lidströms (underbaraclaras på Instagram) fotoutmaning Fånga februari...
16 17 18
Svar
355
· Visningar
16 912
Senast: Cattis_E
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 171
Senast: lizzie
·
Gravid - 1år Det här kan bli lite rörigt, jag ber om ursäkt på förhand. Jag och maken har en dotter på 1.5 år. Hon är det bästa som hänt oss och...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
11 066
Senast: gulakatten
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 990
Senast: Nixehen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar