Vinterföräldrar 2015- 2016

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ang vad vi har kvar måste jag kolla på min babylista :p Säng har vi, sambons farfar var snickare och snidade en jättefin om än inte så modern (tänk sängvagga) som det känns stort att få ärva. Kommer kompletteras med spjälsäng och bli inredning längre fram, men vågar inte ha barnet i sängen med oss och hunden. Skötbord, strumpor, några fler blöjskal, bärsjal och amningsbhar är väl det som är kvar. Och den där sabla vagnen. Finns ingenting till salu här uppe och folk är väldigt anti att skicka så det lutar åt att vi beställer nytt. Sedan förbrukningsartiklar, där har jag tänkt ha ersättning hemma från början utifall att, tvättlappar, salvor, termometer och olja. Och bindor till det där avslaget..

@Maja_Kandi Mjölkning är verkligen inte optimalt som ömtålig och otymplig.. På slutet fick jag tack och lov en medhjälpare för säkerhetsskull, det var riktigt tungt själv och då hade jag behövt sluta tidigare. Det är tur de bara kommer åt armarna när de vevar med fötterna, åtminstone i vår grop. Min handläggare på FK var väldigt anti och slog helt bort att inte utnyttja 60 dagar, "nejnej, man ska inte vara ute bland korna!". Får man fråga efter någon summering utav vad ni har från ikea? Tänkte åka dit något snart för handdukar men känner att man nog har betydligt mer att hämta när man ändå är där.

Nej mjölkningen är verkligen inte rolig... Jag har ingen möjlighet till medhjälpare så det får helt enkelt gå långsamt såna där gånger när det är skittungt. Vi har haft några kor som är experter på att veva farligt med fötterna utåt så de skulle kunna träffa mage/bröst (små jerseykor är lite vigare än stora Holstein...). Men för tillfället är det ingen som är sådär ruggigt jobbig, skönt att det inte är några kvigor som ska mjölka in iaf. Trampar är det såklart några som gör ändå men det är ju bara armarna som är ivägen som du säger. Det jobbigaste är ändå att springa fram och tillbaka i hela gropen, fylla på foder och bära hinken från ena änden till mitten flera gånger. Och står man i ena änden av gropen kan man ge sig fan på att nån i andra änden stampar av sig grejerna så man får kuta. :meh: Nu när magen är större är man ju tvungen att stå lite illa för att nå ordentligt också.

Vad skönt att din handläggare hade den inställningen! :) Har du hunnit sluta jobba än?

Ang Ikea så har vi mest bara ett skötbord därifrån i möbelväg till liten, men det är lite mer möbler som ska bytas ut och fixas för att jag ska få till barnrummet som jag vill. Så två stora byråer är inhandlade dit, då får jag plats med alla kläder och sängkläder och allt möjligt tänkte jag. :)
Sen köpte vi två såna där uppblåsbara skötbäddar med överdrag, en gosig handduk med "mössa", ett gäng frottétrasor som vi fick tips om osv.

Det här med salvor och grejer till skötbordet, vad behövs egentligen? :o

Jobbet just nu låter inte så kul. Hade du ansökt om att få gå hem tidigare? Annars låter det som om det är dags nu.

Vad gäller uppstötningarna så finns det mediciner att köpa på apotek, både receptfria som är godkända vid graviditet och sådana som du behöver rådfråga Bm om. Det är ju viktigt att du klarar att äta ok om du skall orka med förlossningen sen.

Att knipa av strålen när du kissar skall du INTE! använda som träningsform, det kan störa din förmåga att tömma blåsan. Det är bara till för att hitta musklerna. Börja med att knipa bakifrån, som om du behöver hålla inne gas, knip ihop längs hela underlivet och känn att du liksom lyfter det inåt i kroppen, avsluta med att knipa till med de muskler som kniper av strålen. Om du tycker att det är svårt så börja med att göra ett av knipen i taget, dvs bara ändtarm, bara slida resp bara urinrör. Lägg sedan samman dem enligt ovan beskrivning. Lycka till!

Tack! Jag tycker det är skitsvårt det där. Man hör ju att man ska öva men inte hur. Men då ska jag börja träna riktigt. ;)

Jag jobbar som tur är bara en vecka till, på måndag jobbar jag sista passet. Börjar verkligen längta nu, hittills har det känns hemskt motigt att inte få jobba men efter igår kände jag för första gången att det skulle bli så himla skönt...

Har jobbat mjölkning på morgonen idag, funkar fortfarande bra på morgnarna men det börjar kännas att det också kommer bli tungt. Sover dåligt nu också så att kliva upp halv fem är ju inte jättehumor.

Förresten fick jag nys om en förlossningsförberedande kurs igår, fick tag på kursledaren och bokade in redan på torsdag. Nästa tillfälle var inte förrän i mitten på december så det kändes som att det var bättre att ta det nu. :) Det verkar vara rätt likt profylax, jag är framför allt glad att den riktar in sig på oss som par och inte bara mig. Jag behöver vara säker på att sambon kommer kunna hjälpa mig och vet vad han ska göra när det är dags. Skulle gås igenom allt från andning, massage, ställningar osv. Både praktiskt och teoretiskt. Känns så skönt att jag äntligen hittade en sån kurs! :)

Jag vet inte om vi kommer att besöka förlossningsavdelningen i föräldragruppen. Jag och sambon har ändå varit där iom att vi fick åka in på ctg häromveckan så det känns ok. Kunde även konstatera att jag känner en av undersköterskorna och vet sedan tidigare vem en av barnmorskorna där är också.

@Milosari Jag har också märkt av att vissa är väldigt rädda om magen, bla i stallet. Är dock glad att slippa hantera de stökigaste hästarna i detta läget. Min häst är snäll men jag kan ha svårt att parera hennes (inte alltid så försiktiga) närmanden när hon vill bli kliad i ansiktet, så de hästar som jag vet inte är så försiktiga håller jag mig gärna ifrån nu och har fått ok från stallägaren att slippa dem. En och annan suckar när jag gör saker själv i stallet, men vad 17, det är ju den enda motion jag får nuförtiden. Kan varken ta långpromenader, rida eller styrketräna med någon reda. Fick tyvärr konstatera att cykling börjar bli sjukt obekvämt också. Skall se om det hjälper att höja styret, annars får det nog bli bussen snart.

Ang folk som skall känna på magen så nej, jag blir mest bara ställd, hinner inte dräpa med någon bra kommentar. Tycker dock att det blivit mindre nu när magen är större. Det är liksom självklart att det är en bebismage nu och då har det mest övergått till kommentarer om hur långt det är kvar och borde jag jobba osv.
Och @Bluefish jag hade nog varit rädd för att bli sparkad eller stångad i magen oavsett om där fanns en bebis eller ej :p. Men ja det där med att jag inte ska hålla på med hundarna så mycket har jag också hört. Jag tänker istället att jag får passa på så länge jag orkar och kan! Fick lite sammandragningar i helgen efter att jag sprintat lite väl långt i ojämn terräng men det gick ju över fort när jag började gå lite långsammare istället. Så då är det bara att tuta och köra känner jag.

Alltså det här med knipövningar, hur gör man egentligen? Jag har bara hört att man kan "stoppa" när man kissar, alltså mitt i så stryper man strålen typ 10 sekunder innan man kissar klart. Kan man göra mer? Hur?

Knipkulor! :idea: Går att binda fast något som tynger ner i öglan som hänger ut så blir det ren styrketräning för musklerna där nere :D Och det är jättelätt att hitta rätt muskler när man måste hålla kulorna inne.

Ang vad vi har kvar måste jag kolla på min babylista :p Säng har vi, sambons farfar var snickare och snidade en jättefin om än inte så modern (tänk sängvagga) som det känns stort att få ärva. Kommer kompletteras med spjälsäng och bli inredning längre fram, men vågar inte ha barnet i sängen med oss och hunden. Skötbord, strumpor, några fler blöjskal, bärsjal och amningsbhar är väl det som är kvar. Och den där sabla vagnen. Finns ingenting till salu här uppe och folk är väldigt anti att skicka så det lutar åt att vi beställer nytt. Sedan förbrukningsartiklar, där har jag tänkt ha ersättning hemma från början utifall att, tvättlappar, salvor, termometer och olja. Och bindor till det där avslaget..

Blöjskal, är det såna blöjor som man byter inlägg och tvättar i maskin istället för engångsblöjor man köper i affären?
Sen funderar jag på om det är bättre för bebis hud om man använder trasor som man tvättar i maskin och typ rapsolja och rengör rumpan med, än att köpa färdiga våtservetter?
Jag vet ingenting om avslag heller insåg jag nu :o

Knipkulor! :idea: Går att binda fast något som tynger ner i öglan som hänger ut så blir det ren styrketräning för musklerna där nere :D Och det är jättelätt att hitta rätt muskler när man måste hålla kulorna inne.

Blöjskal, är det såna blöjor som man byter inlägg och tvättar i maskin istället för engångsblöjor man köper i affären?
Sen funderar jag på om det är bättre för bebis hud om man använder trasor som man tvättar i maskin och typ rapsolja och rengör rumpan med, än att köpa färdiga våtservetter?

Vi använde tvättlappar i tyg och kokosolja att göra rent med. Enkelt och skönt att slippa alla kemikalier
http://www.testfakta.se/tester/föräldrar-och-barn/våtservett-för-barn-kan-ge-allergi

Vi använde tvättlappar i tyg och kokosolja att göra rent med. Enkelt och skönt att slippa alla kemikalier
http://www.testfakta.se/tester/föräldrar-och-barn/våtservett-för-barn-kan-ge-allergi

Ah kokosolja kanske är bättre? Så länge det håller sig flytande iaf, annars blir det lite bökigt kan jag tänka mig, använder ju kokosolja till mig själv vilket funkar bra om man bara ska smörja in huden då det smälter under tiden man smörjer.
Tanken på rapsolja dök upp i huvudet bara för att jag läst på innehållsförteckningar av barnolja att de innehåller rapsolja, så tänkte att det kanske är bra att använda ren rapsolja istället för att slippa tillsatser man inte vill ha, är ju dessutom alltid flytande så kan ju förvaras i en pumpflaska vid skötbordet!

Nej mjölkningen är verkligen inte rolig... Jag har ingen möjlighet till medhjälpare så det får helt enkelt gå långsamt såna där gånger när det är skittungt. Vi har haft några kor som är experter på att veva farligt med fötterna utåt så de skulle kunna träffa mage/bröst (små jerseykor är lite vigare än stora Holstein...). Men för tillfället är det ingen som är sådär ruggigt jobbig, skönt att det inte är några kvigor som ska mjölka in iaf. Trampar är det såklart några som gör ändå men det är ju bara armarna som är ivägen som du säger. Det jobbigaste är ändå att springa fram och tillbaka i hela gropen, fylla på foder och bära hinken från ena änden till mitten flera gånger. Och står man i ena änden av gropen kan man ge sig fan på att nån i andra änden stampar av sig grejerna så man får kuta. :meh: Nu när magen är större är man ju tvungen att stå lite illa för att nå ordentligt också.

Vad skönt att din handläggare hade den inställningen! :) Har du hunnit sluta jobba än?

Ang Ikea så har vi mest bara ett skötbord därifrån i möbelväg till liten, men det är lite mer möbler som ska bytas ut och fixas för att jag ska få till barnrummet som jag vill. Så två stora byråer är inhandlade dit, då får jag plats med alla kläder och sängkläder och allt möjligt tänkte jag. :)
Sen köpte vi två såna där uppblåsbara skötbäddar med överdrag, en gosig handduk med "mössa", ett gäng frottétrasor som vi fick tips om osv.

Det här med salvor och grejer till skötbordet, vad behövs egentligen? :o

Ja det är en klassiker! Fick ett annat problem under sista passet, en ko som helt sonika la sig tillrätta och tänkte sova mitt under mjölkning :D Den bakom blev väldigt fundersam över vad som pågick. Jag slutade 1a oktober, nu är det bara lite pyssel med våra kor hemma. Har inte fått något beslut om gravpeng än dock, en gammal arbetsgivare som jag inte är supertjenis med har släpat efter en hel månad med intyg. Men då får jag retroaktivt istället, förutsatt att jag blir beviljad. Fick en jättefin påse på apoteket idag efter mvcbesök med lite bra-att-ha-prylar, de gick igenom salvor som kunde vara värt att ha hemma också. Men barnolja, rumpsalva och hudkräm var nog det väsentligaste.

Ah kokosolja kanske är bättre? Så länge det håller sig flytande iaf, annars blir det lite bökigt kan jag tänka mig, använder ju kokosolja till mig själv vilket funkar bra om man bara ska smörja in huden då det smälter under tiden man smörjer.
Tanken på rapsolja dök upp i huvudet bara för att jag läst på innehållsförteckningar av barnolja att de innehåller rapsolja, så tänkte att det kanske är bra att använda ren rapsolja istället för att slippa tillsatser man inte vill ha, är ju dessutom alltid flytande så kan ju förvaras i en pumpflaska vid skötbordet!

Ha, ha, jag tycker tvärtom att det är smidigare om det inte är helt flytande :) Bara att ta en klick och sen smöja in.
Vill ni ha det flytande är rapsolja säkert jättebra även om jag misstänker att den gula färgen kanske stannar kvar mer på tvättlapparna?

Vi har använt helt vanliga Tvättlappar av papper och doppat i helt vanligt vatten. Har inte behövts något annat. Sen har vi våtservetter i skötväskan att ta till när man är på språng.

Låter både dyrt, omiljövänligt och obebisvänligt att använda våtservetter hemma. Men det kanske folk gör :o

Precis, mina blöjor heter AI2 och principen är ett tåligare skal som man byter ilägg i. Själva blöjan tvättas vid behov. Tycker det verkar super, miljövänligt, ekonomiskt och vänligt mot rumpan! Barnet ska bli mer medvetet så och ofta torr fortare. Det här är principen mina har, blöja + ilägg. Sedan är de ju himla fina!

ka1wyd.jpg
34gr4vr.jpg

Ha, ha, jag tycker tvärtom att det är smidigare om det inte är helt flytande :) Bara att ta en klick och sen smöja in.
Vill ni ha det flytande är rapsolja säkert jättebra även om jag misstänker att den gula färgen kanske stannar kvar mer på tvättlapparna?

Hmm min tanke var väl att det kanske kunde behövas något som gör det lättare att tvätta bort bajs tex, varav jag tyckte att flytande olja lät enklare att använda än en fast. Vad använder ni vid själva rengörandet innan ni smörjer med kokosoljan i så fall? för jag antar nu att du menar att ni bara smörjer efter tvättning med kokosoljan? Eller har jag missförstått allt? :p
Ingen aning om det stannar kvar men jag tror inte jag skulle ha något emot det.

Vi har använt helt vanliga Tvättlappar av papper och doppat i helt vanligt vatten. Har inte behövts något annat. Sen har vi våtservetter i skötväskan att ta till när man är på språng.

Låter både dyrt, omiljövänligt och obebisvänligt att använda våtservetter hemma. Men det kanske folk gör :o

Men åh, vatten hade jag av någon anledning helt glömt bort att man kan tvätta med :laugh:. Så tack för påminnelsen, blir tvättning med vatten och sedan insmorning med kokosolja här då och som du, ha våtservetter i skötväskan.

Jag vet inte men jag trodde de flesta använde våtservetter hemma?

Hmm min tanke var väl att det kanske kunde behövas något som gör det lättare att tvätta bort bajs tex, varav jag tyckte att flytande olja lät enklare att använda än en fast. Vad använder ni vid själva rengörandet innan ni smörjer med kokosoljan i så fall? för jag antar nu att du menar att ni bara smörjer efter tvättning med kokosoljan? Eller har jag missförstått allt? :p
Ingen aning om det stannar kvar men jag tror inte jag skulle ha något emot det.

Jag använder kokosoljan till själva rengöringen enligt principen först torka bort det värsta med bara tvättlapp fuktad med vatten eller hushållspapper, sen tar jag en fuktad tvättlapp med olja på och tar bort den sista smutsen med :).
På så sätt blir det både rent och återfuktat.

Precis, mina blöjor heter AI2 och principen är ett tåligare skal som man byter ilägg i. Själva blöjan tvättas vid behov. Tycker det verkar super, miljövänligt, ekonomiskt och vänligt mot rumpan! Barnet ska bli mer medvetet så och ofta torr fortare. Det här är principen mina har, blöja + ilägg. Sedan är de ju himla fina!

ka1wyd.jpg
34gr4vr.jpg

Åh dessa måste jag kolla upp! Har för mig vi får med något sådant i mammalådan men det är ju bara för nyfödda så kommer ju troligtvis behöva större. Fler ilägg kan nog behövas med.

Jag använder kokosoljan till själva rengöringen enligt principen först torka bort det värsta med bara tvättlapp fuktad med vatten eller hushållspapper, sen tar jag en fuktad tvättlapp med olja på och tar bort den sista smutsen med :).
På så sätt blir det både rent och återfuktat.

Ok då hänger jag med! Känner att jag ställer frågor som kanske bör vara rätt självklara :o

Vi gör precis lika. Har det någon gång torkat fast lite bajs använder jag olja men det har varit så sällan att flaskan vi fick i någon gratisbox fortfarande är knappt använd. Har sett många som använder våtservetter även hemma :confused: :meh:

Varierar lite mellan tvättlappar i papper (Ica basic, billiga och räcker länge) och i frotté från Ikea.

Många av färdiga våtservetter innehåller en del tillsatser som inte är bra varken för hud eller miljö. Jag tänkte köra på torra pappersservetter och vatten, tyg är väl ännu bättre bara man orkar tvätta ;)

Min bebbe är ju inlagd på neo och här använder man små kompresser som tvättlappar! De är mjuka och i lagom storlek. Så det kommer jag, i vart fall första tiden, även fortsätta med hemma. Går åt ca 3 st vid bajsblöja och en vid kiss-. Så en fpk räcker väldigt länge.

Första tiden är bajset så rinnigt att det går lätt att göra rent med bara vatten. Behöver man ngt ytterligare används här DAX tvättcréme. Den är återfuktande. Men ytterst sällan som den behövs. Jag anv bara vid första mecket. Amningsbajset är så kletigt att det inte behövs.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Är det någon som är sugen på att haka på en Buke-variant av Clara Lidströms (underbaraclaras på Instagram) fotoutmaning Fånga februari...
16 17 18
Svar
355
· Visningar
16 912
Senast: Cattis_E
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 169
Senast: lizzie
·
Gravid - 1år Det här kan bli lite rörigt, jag ber om ursäkt på förhand. Jag och maken har en dotter på 1.5 år. Hon är det bästa som hänt oss och...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
11 066
Senast: gulakatten
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 990
Senast: Nixehen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar