@YaHilweh Nu kan det vara jag som är ute och cyklar, men jag läste på FKs hemsida igår om föräldradagar för att försöka göra någon planeringen. Man har 195 dagar med SGI som jag fattar det, sedan om det var 40 till med lägsta ersättning/förälder. Om mannen får 90 av dessa kan han fortfarande ge mamman 105. Då får hon ändå mer än dubbelt så mycket tid, så jag är inte helt avig. Visst ska det vara upp till varje familj men jag tycker det är bra att staten vill se en mer närvarande pappa. Då kanske jag tex (och du för den delen) blir mer attraktiv på arbetsmarknaden och slipper stå där med en deltidstjänst för att AG räknar med att jag kommer sitta hemma i 2 år per barn. Om du läser i tråden om barn och jämställdhet pågår en diskussion kring huruvida pappor tom kan förlora jobbet om de tar ut lika mycket föräldraledighet, helt vansinnigt. Så hade det inte kunnat gå till om det blev mer normalt. För att inte tala om anknytning och barnets relation och trygghet med respektive förälder. Blev först igår varse om jämställdhetsbonus också och vad det var, också en morot i rätt riktning om det är ekonomin som blir lidande!
Jag hoppas verkligen att vi kommer kunna varva med flaska så han kan få mer tid med barnet och känna att han tar lika stort ansvar de första 6 månaderna när jag är hemma. Jag vill hemskt gärna kunna komma tillbaka till jobbet på halvfart så snart som möjligt. Iom att han jobbar skift kan jag i teorin enkelt jobba 2 pass/vecka anpassat till hans schema. Sedan är han hemma 6 månader så jag kan komma ut på riktigt lagom till semestern och förhoppningsvis säkra en fast tjänst på mitt jobb Isåfall jobbar jag 2 dagar/vecka 16h. Hur vi ska göra efter december vet jag inte riktigt. Kan tänka mig att ha dagis två dagar i veckan och fasa in lite långsammare. Eller också kanske svärfar vill vara barnvakt ett par dagar. Sparar gärna föräldradagar till framtiden som det känns nu.
Jag hoppas verkligen att vi kommer kunna varva med flaska så han kan få mer tid med barnet och känna att han tar lika stort ansvar de första 6 månaderna när jag är hemma. Jag vill hemskt gärna kunna komma tillbaka till jobbet på halvfart så snart som möjligt. Iom att han jobbar skift kan jag i teorin enkelt jobba 2 pass/vecka anpassat till hans schema. Sedan är han hemma 6 månader så jag kan komma ut på riktigt lagom till semestern och förhoppningsvis säkra en fast tjänst på mitt jobb Isåfall jobbar jag 2 dagar/vecka 16h. Hur vi ska göra efter december vet jag inte riktigt. Kan tänka mig att ha dagis två dagar i veckan och fasa in lite långsammare. Eller också kanske svärfar vill vara barnvakt ett par dagar. Sparar gärna föräldradagar till framtiden som det känns nu.