Vinterföräldrar 2015- 2016

Status
Stängd för vidare inlägg.
@YaHilweh Nu kan det vara jag som är ute och cyklar, men jag läste på FKs hemsida igår om föräldradagar för att försöka göra någon planeringen. Man har 195 dagar med SGI som jag fattar det, sedan om det var 40 till med lägsta ersättning/förälder. Om mannen får 90 av dessa kan han fortfarande ge mamman 105. Då får hon ändå mer än dubbelt så mycket tid, så jag är inte helt avig. Visst ska det vara upp till varje familj men jag tycker det är bra att staten vill se en mer närvarande pappa. Då kanske jag tex (och du för den delen) blir mer attraktiv på arbetsmarknaden och slipper stå där med en deltidstjänst för att AG räknar med att jag kommer sitta hemma i 2 år per barn. Om du läser i tråden om barn och jämställdhet pågår en diskussion kring huruvida pappor tom kan förlora jobbet om de tar ut lika mycket föräldraledighet, helt vansinnigt. Så hade det inte kunnat gå till om det blev mer normalt. För att inte tala om anknytning och barnets relation och trygghet med respektive förälder. Blev först igår varse om jämställdhetsbonus också och vad det var, också en morot i rätt riktning om det är ekonomin som blir lidande!

Jag hoppas verkligen att vi kommer kunna varva med flaska så han kan få mer tid med barnet och känna att han tar lika stort ansvar de första 6 månaderna när jag är hemma. Jag vill hemskt gärna kunna komma tillbaka till jobbet på halvfart så snart som möjligt. Iom att han jobbar skift kan jag i teorin enkelt jobba 2 pass/vecka anpassat till hans schema. Sedan är han hemma 6 månader så jag kan komma ut på riktigt lagom till semestern och förhoppningsvis säkra en fast tjänst på mitt jobb :up: Isåfall jobbar jag 2 dagar/vecka 16h. Hur vi ska göra efter december vet jag inte riktigt. Kan tänka mig att ha dagis två dagar i veckan och fasa in lite långsammare. Eller också kanske svärfar vill vara barnvakt ett par dagar. Sparar gärna föräldradagar till framtiden som det känns nu.

@Bluefish Vi har hela tiden gjort planeringen på tidigare 60 låsta dagar för partnern och det har funkat kanon för oss. Det ekonomiska tappet vi skulle göra om vi gick hemma 50% var trots jämnställdhetsbonus är inte värt det. Utan då är frågan snarare om jag ska behålla ensamvårdnaden första tiden, vilket vi absolut inte vill.

Jag känner att det ekonomiska är desto viktigare än att vi är hemma lika mycket och sambon känner desamma. Visst, han kommer inte vara hemma heltid i flera månader som jag kommer vara i början. Men han kommer att vara hemma mycket, så det där med anknytning kommer troligtvis inte bli några problem.

Vi lever som vi känner för det, vi hjälps åt med allt och har alltid gjort. Både med städ, tvätt och matlagning. Men jag tycker att matlagningen är roligare än vad han tycker, vilket gör att jag står vid spisen mer än vad han gör. Tvätt kastar vi i när det behövs, även om jag har lite restriktioner när han kastar in tvätt då han gärna kastar in allt på en gång. Jag börjar tröttna på den grå/rosa nyansen i mina vita t-shirts.
Han tar en stor del av städet och har alltid gjort, då han är mer pedant än mig. Utomhus hjälps vi åt lika mycket, jag är ute med både trimmer och motorsåg när jag har tid, vilket även han är.

Jag känner inte att jag vill att någon annan ska bestämma över hur vi delar upp vår ekonomi, när vi klarar av att dela upp allt annat. Vi är vuxna individer och börjar tröttna på att olika myndigheter tar ifrån oss vår egna bestämmande rätt.

Men vafalls! Vad innebär detta, är det på gång? Eller ska du "sluta" dig och knipa? Och hur kändes värkarna, förstod du att det var såna du hade?

Nja var svaret jag fick. :D Det kommer når det kommer.

Jag är enligt undersökning öppen ca 1 1/2 cm, vilket tydligen man kan vara ett par veckor innan det hela sätter igång. Livmodertappen är bara 1/2 cm lång, om det däremot betyder att det är snart dags fick jag inget svar på. Bebisen gör som den vill, även om det är lite tidigt nu är det faktiskt bara en vecka kvar till att den inte skulle räknas som för tidigt född.
Min mamma har ju fött tidigt med två av tre, så det kanske blir en novemberbebis för mig?

Värkarna började kanske 30 min efter sex med mannen, om det är orsaken vete katten för jag har svårt att påstå att jag i mitt val-liknande tillstånd tillförde speciellt mycket egentligen. :angel:
Först fick jag en molande värk i ryggen, långt ner i trakterna omkring höftbenen. Värkarna i sig smärtade mest i ljumskar samtidigt som magen blev stenhård. Smärtan i ryggen blev värre under tiden jag hade en värk, sedan försvann den ibland helt men oftast kändes det ungefär i ryggen som när jag har en ordentlig mensvärk. Det hela började omkring 23, jag lyckades somna vid midnatt men vaknade igen omkring 1 av att det gjorde ondare. Enligt en värkapp jag hade sinnesnärvaro nog att trolla fram kom värkarna med omkring 2-3 minuters mellanrum. Mannen väckte jag omkring 2, som övertalade mig att ringa förlossningen. Hade inte min BM bekräftat säte hade jag troligtvis fått stanna hemma, jag kände själv att även om det kom ofta så kändes det på något vis inte riktigt "på allvar". Svårt att förklara.. Ont hade jag ju, men det kändes mer som att kroppen pinade mig än att någonting faktiskt höll på att hända.

Däremot antog varenda barnmorska, undersökterska och läkare jag träffade att jag är hemma och har slutat jobba. Jag som har planerat två veckor till på jobbet utöver denna? Är det jag som är tokig eller de som har förutfattade meningar? :confused:

Grattis @Evenstar

Idag har jag varit hos BM och bebis växer som den ska, magen följer kurvan, men tydligen så gör inte resten av min kropp det. Hon tycker att jag behöver gå upp mer i vikt själv också. Jag tycker dock att det är onödigt att satsa på att lägga på sig extra kilon om man inte gör det "automatiskt".

Mina järnnivåer var lägre än sist trots järntabletter, har dock bara tagit dem varannan dag för att jag varit rädd att få problem med magen, men tycker ändå att det borde gått upp något för det är ju ändå 100mg extra varannan dag. Så nu måste jag ta dem varje dag.

Grattis @Evenstar! :)

@Eina
Vad konstigt att din bm haft så fel ang sätesbjudning? Läskigt att det plötsligt blev nära skarpt läge! Kände du på nåt vis direkt att det var just värkar? Är du i v 37 nu eller? :)

Kl
Hat en vän som har bf idag! Så spännande! Skönt att kunna ventilera lite med henne och få lite tips av nån som ligger före. :)

Vi planerar en till Ikeatripp snart, får väl se när det blir. Så fort vi varit där kan vi äntligen slänga ut de gamla möblerna ur barnrummet och börja fixa iordning där på riktigt! :)

Jag känner inte att jag vill att någon annan ska bestämma över hur vi delar upp vår ekonomi, när vi klarar av att dela upp allt annat. Vi är vuxna individer och börjar tröttna på att olika myndigheter tar ifrån oss vår egna bestämmande rätt.

Ang detta så känner jag att vi är så otroligt lyckligt lottade som öht har de möjligheterna i Sverige. Så ser det inte ut på många andra platser, om någon? Att få betald föräldraledighet är jag väldigt ödmjuk inför. Att sedan myndigheten sätter vissa ramar att förhålla sig till inom detta är ju bara för allas bästa. Barnets, pappan och ffa mamman. Det gynnar ju inte mig eller någon annan kvinna om andra kvinnor tar hela föräldraledigheten, då fortsätter ju diskrimineringen på arbetsmarknaden inte minst. Det cementerar rollen att kvinnan är en primärförälder och pappan som någon mindre lämpad att ta ansvar för sitt barn. Vill man inte anpassa sig till detta finns andra vägar att gå, man måste inte utnyttja föräldraledigheten som den är utformad. I andra länder sparar man pengar för att den ena (ja, oftast mamman) ska kunna gå hemma. Jag tror att ett system som arbetar för jämlikhet vad gäller FL-dagar gynnar alla i längden.

Vi tjänar mer pengar till hushållet om pappan är hemma tom. Hans fp är avsevärt högre än min (bara det..), så om han tar ut fp och jag skaffar en sysselsättning på 80% i sommar är vi över vad vi får när han tar ut sin vanliga lön och jag får min lägre ersättning. Men vi klarar oss, och då får barnets behov gå före att maximera inkomsten första tiden.

Ändå, häftigt om du blir först ut @Eina ;) Ang jobbet så gör som du känner. Är du påverkad och orolig kanske det inte är lönt att jobba mer nu. Det här får väl ändå ses som en indikation på att det kan dra igång snart, lite jobbigt om man står vid kopiatorn eller liknande då.

Och grattis @Evenstar!

@Eina Visst är det spännande det där att man nästan förutsatts ha gått hem en viss tid innan, även om man inte har ett jobb som räknas som tungt? Jag har också två veckor kvar på jobbet enligt planering, sedan semesterdagar som jag tar ut fram till Bf och därefter får det väl bli föräldrapenning tror jag. Tydligen är jag också "duktig" som cyklar och promenerar korta sträckor, men nåt måste man ju göra. Du får väl känna efter om du orkar/vill jobba in i det sista eller de från MVC kanske vill sjukskriva dig nu?

Blir mina nattliga besvär med ryggen värre får jag kanske sjukskriva mig pga kognitiv svikt eller nåt eftersom hjärnan helt klart blir lite slöare av att jag sover sämre/mindre. Det är ju sådär bra när man håller på att introducera en vikarie som skall ta över och undrar över en massa grejer:D Japp, jag har fått en vikarie:banana: Visserligen inte på hela min tjänstgöringsgrad (beror på vikarien, inte att det inte behövs så många %) men det är bättre än inget. Tyvärr går hon bara bredvid lite grand nu och kommer inte att börja på riktigt förrän efter jag gått hem.

@Maja_Kandi och @Jenka

Det känns jätteskönt att slippa säte! Snitt är ingenting jag längtat efter, och jag hade väl inga större planer på att föda med sätesbjudning så jag är riktigt nöjd. Idag på förmiddagen hade jag ett inplanerat vändningsförsök, jag är lika glad att slippa det med. :D

Angårende min barnmorska är jag lite ambivalent. Det har strulat en hel del med MVC, till den nivå att jag av och till funderat på att göra en anmälan på grund av allt slarv. BM som jag har är verkligen inte ny och borde nog ha vetat bättre i många fall, men det verkar som att hon tagit fel på bebisens axlar och rumpa när hon känt efter. Att hon däremot inte tittat med UL är lite underligt utan bara bokade vändning rakt av.

Nu ser det ut som att vi bara inväntar normal förlossningsstart, inatt låg bebisen väldigt långt ner så risken att den lyckas vända på sig ska vara minimal. Jag är beräknad till den 1/12, så jag har för mig att jag är först ut bland oss i denna tråden?

Ändå, häftigt om du blir först ut @Eina ;) Ang jobbet så gör som du känner. Är du påverkad och orolig kanske det inte är lönt att jobba mer nu. Det här får väl ändå ses som en indikation på att det kan dra igång snart, lite jobbigt om man står vid kopiatorn eller liknande då.

Jag är nog egentligen inte mer orolig nu än innan, mer än över att vattnet skulle gå som en flodvåg när jag sitter i den snygga designersoffan på jobbet. :laugh: Jag sitter hemma och arbetar imorgon, så får det bli en diskussion med min chef hur de nästkommande veckorna blir. Jag är rätt bortskämd med en underbar arbetsgivare som inte riktigt förstår det här med att det skulle vara ett problem att jag kanske inte kan jobba 100% hela vägen in, utan behöver ta det lite som det kommer. :)

@Eina Visst är det spännande det där att man nästan förutsatts ha gått hem en viss tid innan, även om man inte har ett jobb som räknas som tungt? Jag har också två veckor kvar på jobbet enligt planering, sedan semesterdagar som jag tar ut fram till Bf och därefter får det väl bli föräldrapenning tror jag. Tydligen är jag också "duktig" som cyklar och promenerar korta sträckor, men nåt måste man ju göra. Du får väl känna efter om du orkar/vill jobba in i det sista eller de från MVC kanske vill sjukskriva dig nu?

Blir mina nattliga besvär med ryggen värre får jag kanske sjukskriva mig pga kognitiv svikt eller nåt eftersom hjärnan helt klart blir lite slöare av att jag sover sämre/mindre. Det är ju sådär bra när man håller på att introducera en vikarie som skall ta över och undrar över en massa grejer:D Japp, jag har fått en vikarie:banana: Visserligen inte på hela min tjänstgöringsgrad (beror på vikarien, inte att det inte behövs så många %) men det är bättre än inget. Tyvärr går hon bara bredvid lite grand nu och kommer inte att börja på riktigt förrän efter jag gått hem.

Men vad skönt ändå att du fått en vikarie nu! Även om jag lider med dig och din kognitiva svikt. Jag har själv blivit drabbad av akut hjärncellsminskning vid väl utvalda tillfällen (läs akuta incidenter vid arbete) och hasplat ur mig allt möjligt opassande..
Men ja, det här med hemgång är väl som allt annat gällande graviditet och föräldraskap, alla vet bäst och har koll på vad som gäller. Jag har fått både den ena och andra kommentaren över att jag tänkt arbeta fram till 5 dagar innan BF, bland annat att jag är "kaxig och kanske lite elak mot bebisen". Hur är det elakt? Det är inte direkt som att jag arbetar med radioaktiv strålning..

@Maja_Kandi och @Jenka

Det känns jätteskönt att slippa säte! Snitt är ingenting jag längtat efter, och jag hade väl inga större planer på att föda med sätesbjudning så jag är riktigt nöjd. Idag på förmiddagen hade jag ett inplanerat vändningsförsök, jag är lika glad att slippa det med. :D

Angårende min barnmorska är jag lite ambivalent. Det har strulat en hel del med MVC, till den nivå att jag av och till funderat på att göra en anmälan på grund av allt slarv. BM som jag har är verkligen inte ny och borde nog ha vetat bättre i många fall, men det verkar som att hon tagit fel på bebisens axlar och rumpa när hon känt efter. Att hon däremot inte tittat med UL är lite underligt utan bara bokade vändning rakt av.

Nu ser det ut som att vi bara inväntar normal förlossningsstart, inatt låg bebisen väldigt långt ner så risken att den lyckas vända på sig ska vara minimal. Jag är beräknad till den 1/12, så jag har för mig att jag är först ut bland oss i denna tråden?

Jag är nog egentligen inte mer orolig nu än innan, mer än över att vattnet skulle gå som en flodvåg när jag sitter i den snygga designersoffan på jobbet. :laugh: Jag sitter hemma och arbetar imorgon, så får det bli en diskussion med min chef hur de nästkommande veckorna blir. Jag är rätt bortskämd med en underbar arbetsgivare som inte riktigt förstår det här med att det skulle vara ett problem att jag kanske inte kan jobba 100% hela vägen in, utan behöver ta det lite som det kommer. :)

Men vad skönt ändå att du fått en vikarie nu! Även om jag lider med dig och din kognitiva svikt. Jag har själv blivit drabbad av akut hjärncellsminskning vid väl utvalda tillfällen (läs akuta incidenter vid arbete) och hasplat ur mig allt möjligt opassande..
Men ja, det här med hemgång är väl som allt annat gällande graviditet och föräldraskap, alla vet bäst och har koll på vad som gäller. Jag har fått både den ena och andra kommentaren över att jag tänkt arbeta fram till 5 dagar innan BF, bland annat att jag är "kaxig och kanske lite elak mot bebisen". Hur är det elakt? Det är inte direkt som att jag arbetar med radioaktiv strålning..
Äh bebisen far ju knappast illa av att du jobbar och det är ju så nära att det inte gör något om den kommer. Vad du själv klarar av känner du ju. Sen beror det ju på vad man jobbar med om det ställer till det för jobbet eller inte om man plötsligt går hem utan förvarning.

@Maja_Kandi och @Jenka

Ja, det är jätteskönt att äntligen ha fått klart med en vikarie, en som dessutom känns väldigt bra att lämna över till. Visst har hon inte samma inriktning som mig, men vi är så få i landet så det kan man inte räkna med. Blev helt lycklig när jag var på konferens i Stockholm och fick träffa kollegor med samma intresse:D. Hon har ändå lång erfarenhet (mycket längre än mig) och har relevanta vidareutbildningar samt att hon fått en snabbkurs i den senaste tekniken vi har hos oss (är inte så vanligt att man har en sådan maskin så många vet inget om behandlingen). Dessutom tycker hon att min inriktning är intressant så hon har fått både litteraturtips, länksidor och lite annan info jag samlat på mig. När jag kommer tillbaka kanske hon också kan en del om mitt specialområde vilket hade varit kanonbra. Sjukt nöjd med det således:)

Fördelen med att vara längre gången i graviditeten (=det syns mycket tydligt) är att många har förståelse för att man inte är helt skärpt längre. De flesta som jag träffar nu är dessutom inte nya för mig så de vet att jag inte är såhär svamlig och trögtänkt annars. Hade jag träffat mig för första gången en trött dag strax innan lunch nu hade jag nog undrat:cautious:

Åh, jag just det, jag instämmer med @Jenka , bebisen mår nog inte dåligt av att du jobbar. En av min mammas kollegor åkte direkt från jobbet till förlossningen och en kollega på mitt förra jobb var på ett jobbärende på sjukhuset när vattnet gick. Båda de förlossningarna gick bra och barn och mor mår utmärkt. Såå länge måste du kanske inte jobba :D

@Bluefish Utan då är frågan snarare om jag ska behålla ensamvårdnaden första tiden, vilket vi absolut inte vill.
.

Min sambo är vansinnig över att de låst ännu en månad till hans förmån men skulle aldrig acceptera att vi "kringgår" systemet med ensamvårdnad.
Jag köper inte att man inte har råd att båda tar föräldraledigt, det finns utbildningar, timvikarie osv även en arbetslös :)

Nu vill inte min sambo vara hemma så mycket, utan han kommer vara hemma 1 dag varann vecka och från hösten 2016 (vi har Bf i mars) så kommer vi lämna önskemål att han jobbar enbart kväll/natt några kvällar i månaden. samt varann helg så jag kan gå in på "timme" på dagtid och varann helg när han är ledig.

Haha, ja det bör poängteras att det gäller barn födda från 1 janauri 2016 . Gravidhjärnan glömde den detaljen :rofl:

Ja, jag tänkte mest så inte alla börjar flippa ut och måste lägga om planeringen när det nu troligen inte kommer gälla dom som är beräknade dom två första veckorna i december här i tråden, för dom bebisarna kommer förhoppningvis innan nya året :p

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Är det någon som är sugen på att haka på en Buke-variant av Clara Lidströms (underbaraclaras på Instagram) fotoutmaning Fånga februari...
16 17 18
Svar
355
· Visningar
16 912
Senast: Cattis_E
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 147
Senast: lizzie
·
Gravid - 1år Det här kan bli lite rörigt, jag ber om ursäkt på förhand. Jag och maken har en dotter på 1.5 år. Hon är det bästa som hänt oss och...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
11 066
Senast: gulakatten
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 990
Senast: Nixehen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar