Vinterföräldrar 2015- 2016

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det där med uppdelningen av ledighet behöver vi som tur är inte bry oss om ifråga om ekonomi, vi tjänar nämligen precis lika mycket så det kommer inte bli nån skillnad. :) Väldigt skönt! Vi har tänkt som så att jag är hemma så länge jag ammar, har tänkt försöka helamma i ca sex månader, men sen vet man ju aldrig hur det går. Sambon har alltid semester i juli så då blir det förhoppningsvis lämpligt att jag börjar gå tillbaka och jobba lite då, för att sen jobba på riktigt from augusti och då får han vara hemma. Jag jobbar bara en km hemifrån så blir det nånting i början kan jag oftast pila hem en snabbis. :)

Det är klubbat, från 1 januari 2016 gäller det.
Jag kan inte hitta att det är klubbat. Visst det finns med i budgetpropositionen som är framlagd. Men jag hittar inte att det är antaget ännu. Nog för att sannolikheten att det inte blir så inte är så stor, men var har du sett att det är klubbat???

Jag känner inte att jag vill att någon annan ska bestämma över hur vi delar upp vår ekonomi, när vi klarar av att dela upp allt annat. Vi är vuxna individer och börjar tröttna på att olika myndigheter tar ifrån oss vår egna bestämmande rätt.
Man får dela upp precis exakt hur man vill och sköta sitt liv exakt precis som man vill. Däremot får man ju givetvis pröjsa lite själv då. Att staten skulle gå in och stödja den ojämställdhet som vi har delvis pga att familjer vill "välja själva" känns ju för mig väldigt orimligt.

29 dagar kvar till Bf idag. Inne på sista månaden (fram till Bf alltså). Undrar hur lång tid det är kvar egentligen? Kan ju vara både bra och dåligt att veta exakt datum för vissa grejer, men nu hade det faktiskt varit skönt med en deadline. Om det inte blir att jag går över mer än ett par dagar, då vill jag nog helst inte veta det redan utan få lov att hoppas att det blir runt det tänkta datumet...

Hur går det för dig @Eina ?

Jag kan inte hitta att det är klubbat. Visst det finns med i budgetpropositionen som är framlagd. Men jag hittar inte att det är antaget ännu. Nog för att sannolikheten att det inte blir så inte är så stor, men var har du sett att det är klubbat???

Dels sa de det på radion för nån dag sen. Vilket program vet jag inte då det var sambon som hörde det.
Jag har googlat resten :angel:

Här har du några sidor, några sisådär som källor men de säger alla samma sak så därför får de vara med ändå :)
http://www.etc.se/inrikes/en-tredje-pappamanad-infors-redan-i-januari
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20868646.ab
http://www.vk.se/1565068/klart-for-tredje-pappamanad
http://www.expressen.se/nyheter/klart-for-tredje-pappamanad/
http://www.di.se/artiklar/2015/11/3/klart-for-tredje-pappamanad/
http://www.svd.se/tvang-ar-fel-vag-till-jamstalldhet

Alltså jag tycker att uttrycket pappamånad är så knäppt. I vårt fall tog min man ut alla föräldradagar utom de så kallade pappamånaderna som jag tog ut :meh:.
Vi var nog lediga ungefär lika mycket men eftersom jag inte hade någon sgi så var det bättre att jag var oavlönat ledig och att han tog alla föräldradagarna eftersom vi fick ut mycket mer pengar då.

29 dagar kvar till Bf idag. Inne på sista månaden (fram till Bf alltså). Undrar hur lång tid det är kvar egentligen? Kan ju vara både bra och dåligt att veta exakt datum för vissa grejer, men nu hade det faktiskt varit skönt med en deadline. Om det inte blir att jag går över mer än ett par dagar, då vill jag nog helst inte veta det redan utan få lov att hoppas att det blir runt det tänkta datumet...

Har vi exakt samma datum? 29 dagar här med, luktar tävling :cool:;)

Dels sa de det på radion för nån dag sen. Vilket program vet jag inte då det var sambon som hörde det.
Jag har googlat resten :angel:

Här har du några sidor, några sisådär som källor men de säger alla samma sak så därför får de vara med ändå :)
http://www.etc.se/inrikes/en-tredje-pappamanad-infors-redan-i-januari
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20868646.ab
http://www.vk.se/1565068/klart-for-tredje-pappamanad
http://www.expressen.se/nyheter/klart-for-tredje-pappamanad/
http://www.di.se/artiklar/2015/11/3/klart-for-tredje-pappamanad/
http://www.svd.se/tvang-ar-fel-vag-till-jamstalldhet

Av https://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Utskottens-dokument/Betankanden/Arenden/201516/SfU5/ framgår att ärendet skall debatteras den 11 november. Först därefter tar riksdagen beslut i frågan.

Så helt fastslaget är det inte och därför inte särskilt konstigt att det inte står något på tex försäkringskassans hemsida.

Man får dela upp precis exakt hur man vill och sköta sitt liv exakt precis som man vill. Däremot får man ju givetvis pröjsa lite själv då. Att staten skulle gå in och stödja den ojämställdhet som vi har delvis pga att familjer vill "välja själva" känns ju för mig väldigt orimligt.
Men det fattaru väl att de inte kan. Hur ska de då ha råd med sina mångmiljonlån, avbetalning på nya bilen och soffan och alla hästar. :mad:

Äh bebisen far ju knappast illa av att du jobbar och det är ju så nära att det inte gör något om den kommer. Vad du själv klarar av känner du ju. Sen beror det ju på vad man jobbar med om det ställer till det för jobbet eller inte om man plötsligt går hem utan förvarning.

Nä visst är det så! Min chef har själv fyra barn, så han förväntar sig nästan att jag kan försvinna lite när som och är glad för alla timmar jag jobbar fram till ledigheten. :)

Ja, det är jätteskönt att äntligen ha fått klart med en vikarie, en som dessutom känns väldigt bra att lämna över till. Visst har hon inte samma inriktning som mig, men vi är så få i landet så det kan man inte räkna med. Blev helt lycklig när jag var på konferens i Stockholm och fick träffa kollegor med samma intresse:D. Hon har ändå lång erfarenhet (mycket längre än mig) och har relevanta vidareutbildningar samt att hon fått en snabbkurs i den senaste tekniken vi har hos oss (är inte så vanligt att man har en sådan maskin så många vet inget om behandlingen). Dessutom tycker hon att min inriktning är intressant så hon har fått både litteraturtips, länksidor och lite annan info jag samlat på mig. När jag kommer tillbaka kanske hon också kan en del om mitt specialområde vilket hade varit kanonbra. Sjukt nöjd med det således:)

Fördelen med att vara längre gången i graviditeten (=det syns mycket tydligt) är att många har förståelse för att man inte är helt skärpt längre. De flesta som jag träffar nu är dessutom inte nya för mig så de vet att jag inte är såhär svamlig och trögtänkt annars. Hade jag träffat mig för första gången en trött dag strax innan lunch nu hade jag nog undrat:cautious:

Åh, jag just det, jag instämmer med @Jenka , bebisen mår nog inte dåligt av att du jobbar. En av min mammas kollegor åkte direkt från jobbet till förlossningen och en kollega på mitt förra jobb var på ett jobbärende på sjukhuset när vattnet gick. Båda de förlossningarna gick bra och barn och mor mår utmärkt. Såå länge måste du kanske inte jobba :D

Nu har jag ingen aning om vad du arbetar med, men det låter som en fullträff i mina öron. Skönt att det faller på plats! Hur länge till har du tänkt att arbeta? Du har ju inte speciellt många fler dagar än mig kvar. Känner du dig redo? Jag hoppas att ingen av oss här på Buke behöver gå över tiden speciellt, en väninna blev igångsatt häromveckan och det märktes hur tungt det var för henne det sista.
Jag hade nog inte velat veta den exakta tiden, men på ett ungefär hade varit fint. Det är ju ändå ett ganska stort spann med två veckor innan och efter BF som normal tid. Att kunna minska det till +/- 3 dagar hade varit toppen för mig. :)
Det är väl en sak med planerat snitt, då vet man ju innan ganska säkert vad som kommer hända och hur, men med en förlossning kan det ju vara väldigt olika.

Det går bra med mig! Det slog mig idag (snabbtänkt som få :meh:) att de vattniga flytningarna jag haft kanske inte alls är flytningar, utan lite fostervatten som läcker ut. Har du eller någon annan koll på om det kan stämma?
Efter natten på sjukhuset slog jag och mannen rekord, vi slocknade bägge två vid 18. Mannen försvann till jobbet vid 06:30, själv sov jag en timma till innan det var dags att börja jobba. :D Jag har haft lite sammandragningar idag men inga värkar. Skönt!

Tycker minsann att ni i Sverige ska vara tacksamma. Här får vi vara tacksamma för att sambon får en veckas ledigt i samband med förlossningen. Det är allt. Finns paternity leave, men väldigt få har implementerat det i sina företag och med min sambos chef kan ju han titta i stjärnorna om någonting som innebär pappaledigt, vab etc. I vårt fall har jag inget annat VAL än att ta ett steg tillbaka - oavsett vad jag vill göra.

Skulle jag sedan vilja jobba tidigt är det egentligen upp till hans familj att ta hand om bebis (min familj i Sverige) då dagis kostar 10.000+ kr i månaden :eek: och därmed skulle inte löna sig för oss att jag jobbar. Han är den högavlönade och summa är att jag inte kommer kunna jobba de närmsta åren på heltid. Våran plan är väl så länge vi är här och jag vill jobba är att jag jobbar deltid på helger - just för att jag inte vill vara ifrån arbetsmarknaden för länge samt det sociala. Men det som oroar mig då är när vi ska ha tid för varandra som familj samt att jag haft typiskt kontorsjobb vilket innebär stängt på helger (har dock inget emot att jobba i butik men problemet här är att det är så löjligt lågbetalt med £6.45 som standard drygt 80kr i timmen innan skatt att det igen inte direkt lönar sig i förhållande till livskvalite att aldrig kunna vara en hel familj tillsammans).

Hans ena syster jobbar dock på förskola/dagis deltid och har dock hintat om att om jag vill - senare kan jobba deltid där och då kan ha mini där gratis under jobb-tid. Det är drygt 20 timmar i veckan och långt ifrån vad jag sysslat med tidigare (förutom att jag jobbat som ridinstruktör med barn från 4år) men skulle innebära en viss frihet och självständighet för mig. :) Pengamässigt klarar vi oss bra men det är mer som svensk vill jag ha en viss självständighet "ifall något skulle hända".

Mycket att fundera på. :down:

Ja, vi är onekligen bortskämda här @Janey. Har ju som sagt en mamma i min föräldragrupp som har medborgarskap både här sen ungdom och sedan USA där hon bor. I samband med barnet tror jag hon blev mer eller mindre tvungen att flytta hit igen. Där har man 2-4 veckor ledigt enligt henne efter förlossningen, ingenting innan. Sedan förväntar AG att du är tillbaka och barnpassningen får du då försöka lösa bäst du kan. Så att båda föräldrarna får vara hemma med ersättning här känns lyxigt, och vår noja över att sätta 14månaders på förskola kanske inte helt befogad. Verkligenheten ser ju betydligt sämre ut på andra ställen, men det blir ju funktionella familjer där med.

Fast fungerar det inte ekonomiskt pga att man blir tvingad att göra på ett visst sätt utan att kunna påverka det, oavsett vad det är och vilket land, så tycker jag allt att man kan få klaga lite utan att någon ska komma och säga att man minsann ska vara tacksam "för det finns alltid någon som har det värre".

Fast fungerar det inte ekonomiskt pga att man blir tvingad att göra på ett visst sätt utan att kunna påverka det, oavsett vad det är och vilket land, så tycker jag allt att man kan få klaga lite utan att någon ska komma och säga att man minsann ska vara tacksam "för det finns alltid någon som har det värre".

Men vi som opponerar oss säger ju att man får klaga och inte minst göra som man vill, men det är inte systemet som är problemet, utan de individuella förutsättningarna. Systemet är väldigt generöst, men nu alltmer åt båda hållen vilket inte passar alla. Man kan ju spara ihop en buffert om man går på knäna när båda föräldrarna ska vara hemma med barnet eller jobba det man kan. Här går ju våra myndigheter in och underlättar så att man ska kunna skaffa barn oavsett förutsättningar, är inte det något man ska bejaka?

Men vi som opponerar oss säger ju att man får klaga och inte minst göra som man vill, men det är inte systemet som är problemet, utan de individuella förutsättningarna. Systemet är väldigt generöst, men nu alltmer åt båda hållen vilket inte passar alla. Man kan ju spara ihop en buffert om man går på knäna när båda föräldrarna ska vara hemma med barnet eller jobba det man kan. Här går ju våra myndigheter in och underlättar så att man ska kunna skaffa barn oavsett förutsättningar, är inte det något man ska bejaka?

Jo självklart. Men jag tycker att vissa inlägg som trillade in lät lite hånande.
Detta verkar ju ha kommit ganska hastigt och inget någon räknat med när de planerat sin ekonomi hittills? Känns lite för sent att spara ihop till en buffert nu om man är beräknad i januari och framåt om det träder in första januari. Det ger ju inte mycket tidsrum för nya planeringar om man behöver lösa det på andra sätt.
Så jag tycker de hånande inläggen som trillade in, samt att man ska vara tacksam över vårt system var väldigt onödiga för att någon sa att det kommer bli struligt med ekonomin pga denna förändring. För antagligen så har man anpassat sig utefter de möjligheter som är nu och kunnat lösa det bra, men kommer det en förändring snabbt som kommer göra att de planer man hittills har inte kommer fungera ekonomiskt alls och dessutom inte ha tid att lösa så blir det ju självklart problem, även om det är en bra förändring.

@Riru Det kan jag förstå och hålla med om. Men jag tror att det gynnar alla att tänka att FP inte finns till för att ge arbetslösa en inkomst en tid, det har vi a-kassan till. Vi har ett perspektiv i Sverige som utgår från barnets behov, sedan har vi ett jätteproblem med löneskillnader och och diskriminering på arbetsmarknaden som kan motarbetas bla på det här sättet. För egen del sa jag upp mig bara någon vecka efter att jag förstått att jag var gravid. Jag hade liksom inget val, på den arbetsplatsen finns inga möjligheter för dig som gravid. Då blir du ersatt, om du är kvinna, för att flera resonerar som så att de tjänar mest på att mamman är hemma på heltid/längst. Det provocerar mig att folk vill tillbaka dit nu när utvecklingen går framåt, för det var ingen kul sits och jag önskar att ev dotter här slipper den situationen om 30 år.

Pratade fö med en vän som jobbar inom socialtjänsten, hen sa att det trots allt inte var något tvång med öronmärkta pappadagar, det tillämpades inte på det viset? Så kan man föra över sina dagar ändå?

Och till sist en parentes för att understryka att jämlikhet på arbetsmarknaden måste arbetas för.
http://www.metro.se/nyheter/nu-jobb...t-sa-stort-ar-lonegapet/EVHokd!e8LlkNLXPw5Ws/

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Är det någon som är sugen på att haka på en Buke-variant av Clara Lidströms (underbaraclaras på Instagram) fotoutmaning Fånga februari...
16 17 18
Svar
355
· Visningar
16 912
Senast: Cattis_E
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 147
Senast: lizzie
·
Gravid - 1år Det här kan bli lite rörigt, jag ber om ursäkt på förhand. Jag och maken har en dotter på 1.5 år. Hon är det bästa som hänt oss och...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
11 066
Senast: gulakatten
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 990
Senast: Nixehen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Cykla på Rügen?
  • Era bästa smaksättningar...
  • Hudvårdstråden 2