Vinterföräldrar 2015- 2016

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jo självklart. Men jag tycker att vissa inlägg som trillade in lät lite hånande.
Detta verkar ju ha kommit ganska hastigt och inget någon räknat med när de planerat sin ekonomi hittills? Känns lite för sent att spara ihop till en buffert nu om man är beräknad i januari och framåt om det träder in första januari. Det ger ju inte mycket tidsrum för nya planeringar om man behöver lösa det på andra sätt.
Så jag tycker de hånande inläggen som trillade in, samt att man ska vara tacksam över vårt system var väldigt onödiga för att någon sa att det kommer bli struligt med ekonomin pga denna förändring. För antagligen så har man anpassat sig utefter de möjligheter som är nu och kunnat lösa det bra, men kommer det en förändring snabbt som kommer göra att de planer man hittills har inte kommer fungera ekonomiskt alls och dessutom inte ha tid att lösa så blir det ju självklart problem, även om det är en bra förändring.

Även om jag tycker infon borde finnas så är det fortfarande 300 dagar (plus lägstanivå) som den som är hemma mest kan ta ut så man har ju ett tag på sig att hitta en lösning.

@Riru jag tänker inte på förändringen alls, faktiskt. Jag tänker på alla som genom åren sagt att de inte har råd att "låta" pappan vara ledig, för han tjänar bättre. Där hade ju paren kunnat spara, skippa dendär nya bilen och all dyr inredning, femton hästar och allt vad det nu är. Där tycker jag det är ganska fult att skylla på att man inte har råd. Man har ju råd, men man har prioriterat all lyx framför det att pappan ska få vara hemma halva tiden. Ärligt talat tror jag att en stor del vill vara hemma själv, och mannen vågar/vill inte riktigt.

Är "de" jag och min sambo igen då jag ställde frågan?

Tänkte när jag postade senast att det kanske gick att läsa som att det var någon särskild i tråden som diskuterades, så är det inte från min sida iaf. Ditt inlägg la grundplåten för att snacka föräldraledighet och utvecklingen på den fronten :)

Jag förstår verkligen att alla har olika åsikter och olika förutsättningar.

Jag har inte någonstans kritiserat att vi har möjligheten att vara hemma mot betalning, det är en lyx vi har unnat oss här. Men vi har även betalt för det genom skatten. Vet kompisar som bor i andra länder där de får 1v ledigt pga förlossning.

Att ja själv kan välja att avstå barn, det är jag oxå fullt medveten om.
Att jag ställde frågan från start var att det inte kommer funka för vår familj, då jag prioriterar att ge familjen mat framför min kommande pension, löneökning och alla andra positiva sidor som grundtanken med att dela upp föräldradagarna är. Men alla familjer har olika ekonomiska förutsättningar.

Både sambon och jag är uppväxta med att vända på var krona, så vi kan inte direkt säga att vi slösar någonstans. Att nu tvättmaskin, torktumlare och vattenledning gav vika under en och samma månad. Det var inget vi direkt räknade med ekonomiskt.
Samt att vi köpte hus mitt under graviditeten och skaffade oss huslån. Men tittar man på våra fasta månadskostnader idag, så betalar vi 2000:- mindre i månaden för huslån, el, vatten, värme, internet, transport och mobil. Än vad vi gjorde i ettan utanför Göteborg, visst, en stor och nyrenoverad etta. Men du kan inte bo i en etta som vi skulle fått göra. 2 vuxna, 1 barn och 1 hund och sambon jobbar nätter och behöver sova om dagarna. Så detta har vart vår lösning :)

Mätte SF igår, tycker inte om att de ska mäta SF måtten så frenetiskt. Från nästa vecka blir det 2 CTG i veckan fram till förlossning. När jag går in i v. 37 blir det förlossningsplanering och ytterligare ett TUL (fjärde jag gör). vecka 35+0 idag.

@Riru jag tänker inte på förändringen alls, faktiskt. Jag tänker på alla som genom åren sagt att de inte har råd att "låta" pappan vara ledig, för han tjänar bättre. Där hade ju paren kunnat spara, skippa dendär nya bilen och all dyr inredning, femton hästar och allt vad det nu är. Där tycker jag det är ganska fult att skylla på att man inte har råd. Man har ju råd, men man har prioriterat all lyx framför det att pappan ska få vara hemma halva tiden. Ärligt talat tror jag att en stor del vill vara hemma själv, och mannen vågar/vill inte riktigt.

Ja de par som lever lyx ja, men de har ju åtminstone möjlighet att sänka sin levnadsstandard. Du verkar dock förutsätta att alla som klagar lever lyxliv? Finns ju par som lever precis på gränsen för att få sin ekonomi att gå runt och blir tvungna att planera på ett sätt som kanske inte är så jämställt men inte har något val. Och för dessa så finns det ju inte mycket att göra när sådana här förändringar sker så hastigt. Och det är de som faktiskt inte har råd, inte de som har pengar och vägrar dra ner på sin levnadsstandard, som jag pratar om.

Tycker inte jag hånade någon, men tycker det är tråkigt när andra (jag) sitter i en sits där jag sitter i tacksamhets skuld till sambon att han är okej med att betala för oss att klaga på generösa bidrag - jag menar inte det på ett sätt att man "skulle ha tänkt på det innan" då vi själva inte planerat våran tillökning, utan mer för att öppna ögonen och trots allt vara glad för att man får något - alls!

För rent krasst när jag tänker på det skulle jag vara både hemlös och pank med problem med barnomsorg och få en fullgod lön att ens ha råd med en etta om han väljer att nä, nu vill inte jag det här mer. Detta är en verklighet i ett land väldigt nära oss själva med system som endast gynnar landets egna invånare. Hans ena syster levde ihop med bebis i ett rum med kokvrå a 15kvadrat meter när det begav sig och är brittisk medborgare och fick hjälp av staten och än i dag behöver hon jobba 3 jobb för att ha råd med sin trea och leva ett normalt liv då hon är ensamstående. I mitt fall är jag inte berättigad till några bostadsbidrag och hade fått nöja mig med en bänk på gatan tillsammans med mini.

Hoppas inte någon känner sig påhoppad utan jag pratade mer generellt till Alla som bor i Sverige och har en sådan tur som får generöst med bidrag samt har en partner som får lov att vara närvarande. För övrigt har jag betalat likvärdig skatt likaså sambon i detta land (i nivå med svenska skattesatser) utan att ha någon som helst rättighet annat till fri sjukvård - inte ens skolan är gratis. Samt att jag betalat skatt i Sverige under många år utan att kunna utnyttja det heller. (@YaHilweh ville bara ta med att säga det då detta inte på något sätt har gynnat mig att betala skatt och ska ses som en självklarhet betald skatt = gratis rättigheter - har inget att göra med huruvida din sambo ska vara hemma en extra månad eller ej då vi troligtvis hade gjort exakt samma sak p.g.a ekonomi) Givetvis förstår jag att min situation är annorlunda och jag satt mig i denna sits själv. Men trots det är det många britter som är hemlösa eller bara kan drömma om ett eget boende oavsett storlek- hund, häst, intressen, bilar (ink barn) ja det är något för det absolut rikaste.

Hur det sedan står till med andras ekonomi är upp till var och en. Vi lever ett påkostat liv och har valt det, mycket onödigt och mycket lyxkonsumtion i form av resor, middagar, bilar etc. Men skulle vi behöva göra en justering p.g.a minskade inkomster skulle vi inte drömma om att sitta med en dyr bil etc. Man får helt enkelt anpassa sig. Drömmen är ju dock ett mer jämställt förhållande - därför har vi även på fullt allvar börjat fundera på hur vi skulle kunna lösa en eventuell flytt till Sverige.

Sorry att det blev långt men min mening var hur som haver att lyfta fram att det inte är så självklart att man ska få något alls!

Nä visst är det så! Min chef har själv fyra barn, så han förväntar sig nästan att jag kan försvinna lite när som och är glad för alla timmar jag jobbar fram till ledigheten. :)

Nu har jag ingen aning om vad du arbetar med, men det låter som en fullträff i mina öron. Skönt att det faller på plats! Hur länge till har du tänkt att arbeta? Du har ju inte speciellt många fler dagar än mig kvar. Känner du dig redo? Jag hoppas att ingen av oss här på Buke behöver gå över tiden speciellt, en väninna blev igångsatt häromveckan och det märktes hur tungt det var för henne det sista.
Jag hade nog inte velat veta den exakta tiden, men på ett ungefär hade varit fint. Det är ju ändå ett ganska stort spann med två veckor innan och efter BF som normal tid. Att kunna minska det till +/- 3 dagar hade varit toppen för mig. :)
Det är väl en sak med planerat snitt, då vet man ju innan ganska säkert vad som kommer hända och hur, men med en förlossning kan det ju vara väldigt olika.

Det går bra med mig! Det slog mig idag (snabbtänkt som få :meh:) att de vattniga flytningarna jag haft kanske inte alls är flytningar, utan lite fostervatten som läcker ut. Har du eller någon annan koll på om det kan stämma?
Efter natten på sjukhuset slog jag och mannen rekord, vi slocknade bägge två vid 18. Mannen försvann till jobbet vid 06:30, själv sov jag en timma till innan det var dags att börja jobba. :D Jag har haft lite sammandragningar idag men inga värkar. Skönt!

Jag jobbar inom vården, inom ett ganska smalt specialområde så mer specifik än så vill jag inte vara. Men visst låter det som en bra vikarie, det tycker jag med. Enda nackdelen är ju att jag själv inte får jobba med henne för hon verkar jätterar utöver sin kompetens. Jobbar 2 v till enligt plan, sedan ledig fram till förlossning osv.

Om jag är redo? Det vete 17. Blir man det? Har ju visserligen en del tråkiga graviditetsbesvär som jag gärna blir av med redan idag, men nej, vi har inte gjort klart allt här hemma och inte alls tränat tillräckligt med profylaxandning. Har plockat fram kompendiet från kursen så att vi skall ta tag i det asap. En kompis till mig avrådde starkt ifrån igångsättning, hon tyckte att det var väldigt jobbigt. Får väl försöka springa en runda eller hoppa studsmatta om de hotar med igångsättning längre fram:D

Det där med vattniga flytningar hade jag också en fundering på häromdagen, men njä, tror inte det. Det skall visst vara normalt att flytningarna ökar mot slutet. Men rent tekniskt kan fostervattnet läcka om det gått hål på hinnorna, det återbildas ju nytt hela tiden. Tror dock att de hade märkt det när du var på undersökning häromnatten.

@Janey Det där låter inte så skoj. Tur på det sättet att vi aldrig gjort allvar av planen att emigrera till GB. Förstår att ni diskuterar er framtid med sådana förutsättningar. Hoppas att det löser sig på ett bra sätt för er alla tre.

Tycker inte jag hånade någon, men tycker det är tråkigt när andra (jag) sitter i en sits där jag sitter i tacksamhets skuld till sambon att han är okej med att betala för oss att klaga på generösa bidrag - jag menar inte det på ett sätt att man "skulle ha tänkt på det innan" då vi själva inte planerat våran tillökning, utan mer för att öppna ögonen och trots allt vara glad för att man får något - alls!

För rent krasst när jag tänker på det skulle jag vara både hemlös och pank med problem med barnomsorg och få en fullgod lön att ens ha råd med en etta om han väljer att nä, nu vill inte jag det här mer. Detta är en verklighet i ett land väldigt nära oss själva med system som endast gynnar landets egna invånare. Hans ena syster levde ihop med bebis i ett rum med kokvrå a 15kvadrat meter när det begav sig och är brittisk medborgare och fick hjälp av staten och än i dag behöver hon jobba 3 jobb för att ha råd med sin trea och leva ett normalt liv då hon är ensamstående. I mitt fall är jag inte berättigad till några bostadsbidrag och hade fått nöja mig med en bänk på gatan tillsammans med mini.

Hoppas inte någon känner sig påhoppad utan jag pratade mer generellt till Alla som bor i Sverige och har en sådan tur som får generöst med bidrag samt har en partner som får lov att vara närvarande. För övrigt har jag betalat likvärdig skatt likaså sambon i detta land (i nivå med svenska skattesatser) utan att ha någon som helst rättighet annat till fri sjukvård - inte ens skolan är gratis. Samt att jag betalat skatt i Sverige under många år utan att kunna utnyttja det heller. (@YaHilweh ville bara ta med att säga det då detta inte på något sätt har gynnat mig att betala skatt och ska ses som en självklarhet betald skatt = gratis rättigheter - har inget att göra med huruvida din sambo ska vara hemma en extra månad eller ej då vi troligtvis hade gjort exakt samma sak p.g.a ekonomi) Givetvis förstår jag att min situation är annorlunda och jag satt mig i denna sits själv. Men trots det är det många britter som är hemlösa eller bara kan drömma om ett eget boende oavsett storlek- hund, häst, intressen, bilar (ink barn) ja det är något för det absolut rikaste.

Hur det sedan står till med andras ekonomi är upp till var och en. Vi lever ett påkostat liv och har valt det, mycket onödigt och mycket lyxkonsumtion i form av resor, middagar, bilar etc. Men skulle vi behöva göra en justering p.g.a minskade inkomster skulle vi inte drömma om att sitta med en dyr bil etc. Man får helt enkelt anpassa sig. Drömmen är ju dock ett mer jämställt förhållande - därför har vi även på fullt allvar börjat fundera på hur vi skulle kunna lösa en eventuell flytt till Sverige.

Sorry att det blev långt men min mening var hur som haver att lyfta fram att det inte är så självklart att man ska få något alls!

Fast i Sverige har vi ju föräldraledighet och det är en självklarhet här, således ser vi invånare det som en rättighet och något man tar för givet. Blir lite "barnen i Afrika" om man ska resonera som du gör här. Det finns alltid nån i världen som har det värre, det betyder ju inte att man själv inte vill ha det så bra som det bara går och som man faktiskt har rätt till, här i Sverige.

Fast i Sverige har vi ju föräldraledighet och det är en självklarhet här, således ser vi invånare det som en rättighet och något man tar för givet. Blir lite "barnen i Afrika" om man ska resonera som du gör här. Det finns alltid nån i världen som har det värre, det betyder ju inte att man själv inte vill ha det så bra som det bara går och som man faktiskt har rätt till, här i Sverige.

Såklart jag förstår det - det är ju inte speciellt synd om mig. Jag har tak över huvudet, jag lever bra. MEN det är värt en eftertanke - saker och ting kan ändras i Sverige likaså saker och ting kan förändras för mig. Självklart måste jag också vara glad för det jag har - spunnet ur en diskussion där en extra månad inte borde knäcka en familj och borde ses som något positivt :) Ville trots allt ge min syn på saken utan att för den sakens skull trycka på andras situationer. Varje familj har sin egna unika förutsättning.

Helt annan sak- "borde" man gå profylaxkurs? Värt pengarna?

Vi har profylax på alla våra tre föräldragruppsträffar. Har förvisso bara vart på första träffen än så länge, men det vi fick lära oss där och då skulle jag inte betala för. Men sedan hade både jag och sambon känslan "vad gjorde vi här" när vi klev ut från första träffen.
Får se om det blir en bättre känsla nästa gång :)

Är "de" jag och min sambo igen då jag ställde frågan?
Nej, jag vet ingenting om dig och ditt liv. Jag tänker främst på kvinnor i min omgivning (vänner och kollegor) som tar upp detta problem om och om igen. "Nej, han kan inte vara hemma. Amorteringarna och så avbetalningen på bilen. Vi har inte råd..." Där blir jag provocerad, då dessa personer (samtliga) har lån på 300 000 € plus bilen och övrigt. Då kan man inte påstå att man inte har råd. Man hade kunnat a) vänta med hus b) spara ihop c) köpa ett hus för 200 000€ d) sälja ett par hästar.

Ja de par som lever lyx ja, men de har ju åtminstone möjlighet att sänka sin levnadsstandard. Du verkar dock förutsätta att alla som klagar lever lyxliv? Finns ju par som lever precis på gränsen för att få sin ekonomi att gå runt och blir tvungna att planera på ett sätt som kanske inte är så jämställt men inte har något val. Och för dessa så finns det ju inte mycket att göra när sådana här förändringar sker så hastigt. Och det är de som faktiskt inte har råd, inte de som har pengar och vägrar dra ner på sin levnadsstandard, som jag pratar om.
Det förutsätter jag verkligen inte. Jag skrev om de som tar satsar på lyxliv, och sedan påstår att de inte har råd att dela lika. Det är ju helt enkelt inte sant, och de vill antingen inte erkänna att de prioriterat lyx över jämnställdhet, eller så är det så att de bara inte vill låta pappan vara hemma/pappan vill inte vara hemma och så skyller man på ekonomin.

Sen finns det ju självklart folk som blir gravida precis under en ekonomisk svacka och inte har hunnit spara ihop/studera färdigt/fått jobb. Då måste man ju göra det som är bäst för familjen. Det är ju absolut självkart.

Alla gör precis som de tycker. Det har jag ingen som helst åsikt om. Men man ska inte skylla på staten eller påstå att man inte har råd om sanningen är en helt annan.

Det här är verkligen inte min bästa timme. Har börjat sova allt sämre (vaknar en massa), blivit förkyld och tappat mycket aptit. Ätit alldeles för dåligt senaste dagarna, hoppas det vänder när förkylningen går ur. 5 koppar te, en macka och ett äpple blir det inga starka bebisar på. Helt omöjligt att somna om också, det känns som att någon försöker bryta sig ut navelvägen. Gnäll, gnäll men jag vill inte sova skit i fyra veckor till, kommer ju vara ett vrak redan innan nätterna med liten hungrig :arghh:

Någon kanske kan bidra med något roligt? Förslagsvis shopping? :angel:

Knappt 2 månader kvar till BF, är det någon idé att redan nu köpa amningstoppar/amnings-bh? Eller är det vanligt att det blir såpass stora förändringar den här sista tiden att man bör vänta med sådana köp tills det bara är någon vecka kvar?

Knappt 2 månader kvar till BF, är det någon idé att redan nu köpa amningstoppar/amnings-bh? Eller är det vanligt att det blir såpass stora förändringar den här sista tiden att man bör vänta med sådana köp tills det bara är någon vecka kvar?
Snarare vänta till några veckor efter bebisen är född, det händer en hel del med brösten innan produktionen stabiliserar sig. Köp nån billig variant nu innan eller nån sport-bh eller liknande i nån större storlek än du har idag som du kan ha till att börja med.

@Mois
Ah okej. Ingen panik att införskaffa sådant mao. :)
Har haft så mycket drömmar det senaste om att bebis föds/har fötts så känner lite smått panik när jag vaknar då vi inte har införskaffat allt som kan tänkas behövas ännu :nailbiting: Men kan vara lugn på klädfronten iaf.

@Riru Jag gjorde så som @Mois skriver här ovan. Köpte 2 st billiga i en större storlek än nuvarande. Skulle de inte fungera i storlek sedan är det inte hela världen. Skaffade även en amningstopp. Känner mest att det kan vara skönt att ha om man skall ut bland folk och måste amma "offentligt" sas. Hemma, själva, räknar jag med att jag i värsta fall kan knäppa av BH:n helt och linne eller tröja dras upp över brösten. Känns onödigt att lägga stora pengar på i förväg när man inte vet om amningen faktiskt kommer att fungera. Jag hoppas ju det, men har vänner där det inte funkat alls.

Det här är verkligen inte min bästa timme. Har börjat sova allt sämre (vaknar en massa), blivit förkyld och tappat mycket aptit. Ätit alldeles för dåligt senaste dagarna, hoppas det vänder när förkylningen går ur. 5 koppar te, en macka och ett äpple blir det inga starka bebisar på. Helt omöjligt att somna om också, det känns som att någon försöker bryta sig ut navelvägen. Gnäll, gnäll men jag vill inte sova skit i fyra veckor till, kommer ju vara ett vrak redan innan nätterna med liten hungrig :arghh:

Någon kanske kan bidra med något roligt? Förslagsvis shopping? :angel:

Tja, jag vet inte om det är så hemskt roligt men vi har plockat hem vår vagn nu, en Brio smile. Spjälsängen är monterad sedan ett par veckor och nu är madrassen också på plats. Sitter och tittar lite på solskydd till barnvagnen men avvaktar med det till våren tror jag. Fick ett regnskydd till vilket väl känns lite mer akut den här årstiden.

Har planerat att montera skötbordet idag, får väl se om det blir gjort. Känns lite tidigt, men eftersom jag känner mer och mer av att jag börjar bli mindre rörlig och smidig är det nog bra om vi gör det. Är nämligen jag som står för den mesta kompetensen vad gäller byggande. Mannen står för musklerna och jag för hjärnan i det fallet:D Dessutom finns det en uppenbar risk att jag börjar bygga själv när jag slutar jobba och inte vet vad jag skall hitta på hela dagarna:angel:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Är det någon som är sugen på att haka på en Buke-variant av Clara Lidströms (underbaraclaras på Instagram) fotoutmaning Fånga februari...
16 17 18
Svar
355
· Visningar
16 912
Senast: Cattis_E
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 146
Senast: lizzie
·
Gravid - 1år Det här kan bli lite rörigt, jag ber om ursäkt på förhand. Jag och maken har en dotter på 1.5 år. Hon är det bästa som hänt oss och...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
11 066
Senast: gulakatten
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 986
Senast: Nixehen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Intressanta uppfostringsmetoder?