Det här är nog bara gravidhormoner som spökar, men - hur pass "engagerade" är era svärföräldrar i er graviditet? Anledningen till att jag frågar, är för att varken min svärmor eller min svärfar har överhuvudtaget nämnt graviditeten sedan jag och sambon berättade för dem i mitten av juli. Trots att vi träffar dem ganska ofta (träffade svärmor senast idag), så har ingen av dem ens nämnt graviditeten överhuvudtaget sedan juli. Inte frågat något om hur jag mår, eller hur det har gått på ultraljuden, ingenting. Squat. Zero. Min sambo har pratat med svärmor och hållit henne lite uppdaterad, men det har varit helt på hans eget initiativ.
Svärfar vet inte ens om att det är en pojke som vi väntar, eftersom sambon vägrar att nämna det om inte svärfar frågar åtminstone någonting om graviditeten.
Det känns lite småtråkigt att de inte är ett dugg intresserade, men å andra sidan så misstänker jag att det är så här det kommer att vara när sonen väl är född också. Min sambo har nämligen två andra (hel)syskon, som favoriseras kraftigt och helt öppet (svärmor favoriserar deras dotter, och svärfar favoriserar deras andra son). Jag vet att det kommer att bli "världens grej" i framtiden när min svägerska eller svåger ska ha barn, och räknar med att våra barn kommer att bli lika tydligt bortvalda som sambon redan är. (Men sambon är så van, så han orkar inte bry sig längre. När sambon fyllde 25, så glömde svärfar bort det. Ringde några veckor senare och muttrade fram ett förlåt och ett grattis, men gav ingen present eller så. När svågern fyllde 25, så var svärfar i gasen ordentligt och ringde i flera veckor innan för att vi skulle planera ett stort firande. "Man fyller bara 25 år en enda gång!" sade svärfar till mig, och jag kunde knappt hejda mig från att säga några väl valda ord).
Ja, nu lämnar jag nästan ämnet, men det var bara för att ge lite bakgrundsinformation. Hur hanterar man egentligen favoriseringar mellan syskon? Favorisering som med mycket stor sannolikhet också kommer att "drabba" ditt eget barn (i förhållande till framtida kusiner, helt enkelt).
Och nej, jag hade säkert inte varit lyckligare med svärföräldrar som var för engagerade eller intresserade heller. Men någon liten fråga eller kommentar hade ju kunnat vara trevligt, tänker jag...