Vinterföräldrar 2015- 2016

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har gått upp 7-8 kg redan och är i v 17. Tror att jag var i v 10 när jag hade gått upp 5 kg så det har ju lugnat sig något. Men på alla sajter jag hittar så står det att man ska ha gått upp 2-5 kg vid det här laget... När ska man börja oroa sig? Har gjort glukosbelastning ua i v 7 tror jag det var. Var normalviktig när jag blev gravid. Slutade snusa, kanske kan det förklara lite?
Det låter helt normalt tycker jag! Viktuppgång under graviditet skiljer sig så otroligt mkt åt så alla dessa standardangivelser blir något knepiga att förhålla sig till. En del går upp mkt i början, en del mkt i slutet, en del på ett annat sätt och en del går upp pyttelite.
Skulle det vara något att oroa sig för så kommer säkerligen din bm att fånga upp dig.

Usch, knappt sovit inatt pga hosta. Varit förkyld några dagar och det överlever jag, men hosta är ju gräsligt... :arghh:

Jag vet inte riktigt hur mycket jag gått upp, väger mig så sällan och vet inte exakt vad jag vägde innan graviditeten... Skulle tro ca 5-7 kg nu i v21. Har fått en tydlig bula nu i alla fall :love:

Jag har gått upp 7-8 kg redan och är i v 17. Tror att jag var i v 10 när jag hade gått upp 5 kg så det har ju lugnat sig något. Men på alla sajter jag hittar så står det att man ska ha gått upp 2-5 kg vid det här laget... När ska man börja oroa sig? Har gjort glukosbelastning ua i v 7 tror jag det var. Var normalviktig när jag blev gravid. Slutade snusa, kanske kan det förklara lite?

Jag är i v. 24+5 och har gått upp 5 kg. Gick upp snabbt de första veckorna men misstänker vattenvikt som jag av någon anledning sedan blev av med. Så det kan ju vara vattenvikt du går och bär på. Jag blir lite fundersam på vad med vikten folk menar egentligen när de säger att man ska ha gått upp en viss vikt. Barnet och allt därinne väger ju såklart och det förstår jag att man ska gå upp, men känns som att en del menar att man ska gå upp mer, men då är det ju snarare eget fett% som ska upp? Är det alltså bra att gå upp i fettvikt när man är gravid? För min BM har påpekat att jag går upp långsamt men barnet och allt har växt som det ska och allt ser bra ut, så jag förstår inte riktigt problemet :p

Och jag slutade röka när jag fick reda på att jag blev gravid, men jag tror inte det påverkar så länge man inte använder mat och sötsaker som substitut till nikotinet om man blir sugen.

Jag är i v. 24+5 och har gått upp 5 kg. Gick upp snabbt de första veckorna men misstänker vattenvikt som jag av någon anledning sedan blev av med. Så det kan ju vara vattenvikt du går och bär på. Jag blir lite fundersam på vad med vikten folk menar egentligen när de säger att man ska ha gått upp en viss vikt. Barnet och allt därinne väger ju såklart och det förstår jag att man ska gå upp, men känns som att en del menar att man ska gå upp mer, men då är det ju snarare eget fett% som ska upp? Är det alltså bra att gå upp i fettvikt när man är gravid? För min BM har påpekat att jag går upp långsamt men barnet och allt har växt som det ska och allt ser bra ut, så jag förstår inte riktigt problemet :p

Och jag slutade röka när jag fick reda på att jag blev gravid, men jag tror inte det påverkar så länge man inte använder mat och sötsaker som substitut till nikotinet om man blir sugen.
I mitt fall så behöver jag gå upp en del extra i "fett" för att det ska finnas nåt att ta av när jag sen ska amma.

@Milosari Jag håller med Mois om att din Bm säkert kommer att fånga upp dig om något verkar tokigt. Jag gick ner första tiden (innan jag visste att jag var gravid) och hade inte gått upp mer än 1,5 kg från ursprungsvikten i v 20. Visst var det inte mycket, men både läkare och Bm är nöjda så länge jag inte går ner. Bara bebisen väger ju runt 3-4 kg när du är färdigbakad, extra blodmängd ca 1 l, moderkakan växer till, fostervatten bildas, brösten växer till osv så det ger ju några pluskilon oavsett. Sedan är det olika, vissa samlar mycket vätska, andra inget, vissa behöver gå upp mer för att förbereda inför amning, andra är överviktiga från början och kanske strävar efter att hålla vikten istället.

Jag vet! Gick visst in i 6e månaden igår :eek: Förstår inte hur det hände så snabbt :D
Jäklar! Kollade i appen och det hade visst jag också gjort (överraskande när vi ligger så lika ;)) tycker också det går förvånansvärt fort faktiskt. Imorgon ska jag till Ikea och shoppa :) blir att släpa med en kompis istället för sambon, han har inte förstått att jag tycker det är hög tid att förbereda (sen att jag är ute i lite fånigt god tid är en annan sak).

Ang vikt: som jag har förstått det bör människor som är smala från början gå upp lite extra (säkert inför amning) men inte annars. Min BM har mest pratat om att bebis etc väger 12 kg (tror jag) och sen kan man ju lägga på sig lite av att bli mindre rörlig etc men att det är bra att inte gå upp för mycket.

Hjälp vad jag har blivit blödig... Satt på tåget och läste förlossningsberättelser och var på väg att börja gråta i slutet av varje. Inte likt mig.

Jäklar! Kollade i appen och det hade visst jag också gjort (överraskande när vi ligger så lika ;)) tycker också det går förvånansvärt fort faktiskt. Imorgon ska jag till Ikea och shoppa :) blir att släpa med en kompis istället för sambon, han har inte förstått att jag tycker det är hög tid att förbereda (sen att jag är ute i lite fånigt god tid är en annan sak).

Ang vikt: som jag har förstått det bör människor som är smala från början gå upp lite extra (säkert inför amning) men inte annars. Min BM har mest pratat om att bebis etc väger 12 kg (tror jag) och sen kan man ju lägga på sig lite av att bli mindre rörlig etc men att det är bra att inte gå upp för mycket.

Tänkte också ta en tur till Ikea hyfsat snart, i alla fall för att kolla ut vad vi vill ha. Tycker det är rätt skönt att sprida ut kostnaderna så köper gärna lite grejer varje månad istället för att spara allt till slutet. Imorgon ska vi kika på en barnvagn från blocket :D
Och nästa helg kommer svärföräldrarna på besök, svärmor har stickat så mycket grejer till lillen att hon trodde hon skulle behöva en extra väska med sig :angel:

Då har vi gått exakt lika långt, vad roligt! :)

Jag vet inte hur mycket jag gått upp, väger mig inte annat än hos barnmorskan och sist jag var där var för fyra veckor sen. Dock känns det ju att man blivit lite tyngre men så farligt är det inte än tycker jag. :)

Vi ska också på Ikea snart! Närmare bestämt nästa söndag! :) Ska köpa byråer och ett skötbord så man kan börja ha allting på rätt plats. Wiie! :love:

Kl
Inatt har jag knappt kunnat sova alls. Skitdrygt att vakna varje timme och sen tar det minst en kvart att somna om igen, och larmet ringer halv fem... :meh: :banghead: Går jättebra att jobba på morgnarna (5-8) men nu i em (15-18) var det riktigt tungt och jobbigt. Spänner så förbannat om magen och jag orkar inte hålla emot det. De övre magmusklerna är värst. När jag kom hem bröt jag ihop en aning och grät som ett litet barn samtidigt som det hackades paprika och hela duschen. Kan tro att en förklaring kan vara den dåliga nattsömnen och att vi sen varit igång hela dagen med lite bygge och besök i omgångar, för såhär slut har jag inte blivit hittills nån gång innan. :o

Sjukt nöjd med dagens köp. En Emmaljunga edge duo s från förra året, knappt använd så den är nästan i nyskick. Den känns helrätt för oss :)
Imorgon blir det besök hos bm. Är det nu de börjar lyssna på hjärtljuden? (Är i v21 nu).

Skönt det inte bara är jag som måste gå på toaletten typ 300 ggr per natt...
Men usch vad jag lider med er.
114 dagar kvar (och plus 14 som jag säkert går över)
Men det börjar närma sig :-)

Sjukt nöjd med dagens köp. En Emmaljunga edge duo s från förra året, knappt använd så den är nästan i nyskick. Den känns helrätt för oss :)
Imorgon blir det besök hos bm. Är det nu de börjar lyssna på hjärtljuden? (Är i v21 nu).

Kul med barnvagnsköp!
Här är det hjärtljud i v25, det den här veckan är en gruppgrej om man vill och oavsett bara prat. Mer än så vet jag inte.

Kom hem från Ikea med badbalja, mobil, fårskinn, små kräkhanddukar till bebisen, och sänglådor till lakan etc för att frigöra en garderob.

Plus en massa annat som inte har med tillökningen att göra såklart ;)

Kom hem från Ikea med badbalja, mobil, fårskinn, små kräkhanddukar till bebisen, och sänglådor till lakan etc för att frigöra en garderob.

Plus en massa annat som inte har med tillökningen att göra såklart ;)
Nu är jag en partykiller :down:

Det sägs att fårskinn från Ikea inte är att betrakta som en barnprodukt eftersom de är behandlade med tungmetaller. Fårskinn som man tänker ha sin bebis på bör man köpa i babybutik för att de ska vara behandlade på rätt sätt.

Men du får googla själv och avgöra! Sorry för glädjedödande! :nailbiting:

Mvh Miks

Idag går vi in i v 26 idag! :) Imorgon dags för besök hos barnmorskan igen, skulle visst vara en massa provtagning och grejer... Jag som avskyr nålar fick med mig emlaplåster hem så jag kan fixa på morgonen. :angel: Sist var för fyra veckor sen, alltså i v 22+1, och då lyssnade vi på hjärtljud och pratade, typ. Fick intyget till FK då också. Känns ju som jag var där alldeles nyss, tiden går verkligen fort! :p

Det sägs att fårskinn från Ikea inte är att betrakta som en barnprodukt eftersom de är behandlade med tungmetaller. Fårskinn som man tänker ha sin bebis på bör man köpa i babybutik för att de ska vara behandlade på rätt sätt.

Mvh Miks

Oj jag hade ingen aning om att det var så känsligt! Jag har flera fårskinn liggandes hemma som jag tänkte använda bland annat i vagnen under madrassen för att minska eventuellt drag och hålla lite värme, men hur känsligt är det? Kan man använda ett "vanligt" med ett lakan ovanpå eller går det igenom?

Vid mitt besök hos BM i fredags fick jag med mig en mapp med papper som jag ska ha med mig till förlossningen. Det känns ju klokt i och med att det uppenbarligen inte är helt lätt att komma åt journaler från andra instanser. När jag kom hem upptäckte jag dock att det enda som står med i min sjukdomshistorik är en nära släktings typ 2 diabetes. Mina hjärtproblem, genetiska sjukdom och blodproppsrisk nämns inte över huvud taget. Är det inte så att det man får med sig är sin journal från MVC? Det skulle ju i sådana fall innebära att de inte skrivit ner något av detta utan bara skitit i det?

Jag är minst sagt trött på mödravården och alla brister som finns där. Det är bra att man får vård, men skulle jag åka till förlossningen utan att de får reda på mina sjukdomar blir en förlossning minst sagt farlig för mig. :banghead: :mad:
Vad gör man åt detta? Förutom att ringa och be om en ordentlig utskrift med all fakta i.. Jag vet inte om det spelar någon roll men min nuvarande BM är även enhetschef, innebär det att hon är ytterst ansvarig för hela MVC på min ort eller är det någon annan?

Mvh Miks

Men blä... Tänkt på det med allt annat men ingen koll på beredningstekniker. Får kolla upp det, tack för att du sa till.

Oj jag hade ingen aning om att det var så känsligt! Jag har flera fårskinn liggandes hemma som jag tänkte använda bland annat i vagnen under madrassen för att minska eventuellt drag och hålla lite värme, men hur känsligt är det? Kan man använda ett "vanligt" med ett lakan ovanpå eller går det igenom?
Under madrassen kan ju inte vara någon fara. Däremot hade jag inte bara haft ett lakan mellan bebisen och skinnet men du får avgöra själv :)

Men blä... Tänkt på det med allt annat men ingen koll på beredningstekniker. Får kolla upp det, tack för att du sa till.
Sist jag var på Ikea hittade man skinnen på mattavdelningen och de hade även en varningstext på baksidan. Du kan ju kolla om det står något.

Vi har två ekologiskt garvade skinn från Gotland och ett som vi köpt på babyproffsen. De ska vara säkra till bebisar. Men de är ju tyvärr betydligt mycket dyrare än Ikeas :down:

Mvh Miks

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Är det någon som är sugen på att haka på en Buke-variant av Clara Lidströms (underbaraclaras på Instagram) fotoutmaning Fånga februari...
16 17 18
Svar
355
· Visningar
16 914
Senast: Cattis_E
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 199
Senast: lizzie
·
Gravid - 1år Det här kan bli lite rörigt, jag ber om ursäkt på förhand. Jag och maken har en dotter på 1.5 år. Hon är det bästa som hänt oss och...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
11 072
Senast: gulakatten
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
13 013
Senast: Nixehen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar