Vinterföräldrar 2015- 2016

Status
Stängd för vidare inlägg.
O @Maja_Kandi min största sträck är ett kejsarsnitt i vaket tillstånd. Kommer inte att under några omständigheter vilja vara vaken (el ta en sådan nål i ryggen) utan säger som du... Hellre dör jag...

Vad skönt att höra att jag inte är själv!!! Första gången jag bläddrade igenom kapitlet om förlossning i Gravid-boken räckte det med att bara se bild på när de satte epidural för att jag skulle få äkta panik. Fy farao! Sa till min sambo att han får försvara mig med kniv eller vadsomhelst om dom ens kommer på tanken. Då får de hellre klubba ner mig alltså... Nu hoppas jag ju såklart att det ska gå lika smidigt för mig som det gjort för dig med dina två pojkar, så man slipper allt vad smärtlindring heter, men lustgas kan jag väl tänka mig att använda. :)

@Maja_Kandi hade vi inte befunnit oss på BB så hade vi inte hunnit in...
Jag hade varit orolig på dagen och varit på extra kontroll eftersom bebis inte hade rört sig lika mycket.
De sa att om jag var orolig för rörelserna (även att allt såg bra ut) så kunde jag komma in och sova där (jag var ju trots allt 41+4 dagar gången då) Så vi åkte tillbaka på kvällen för att sova. De kollade mig för säkerhetsskull med den mojängen man sätter på magen (minns ju såklart inte vad den heter just nu) för att se på hjärtljud och värkar. Denna plockades av vid kl 23.15 och sedan la vi oss för att sova... Du kan ju förstå att de hade lite svårt att tro mig när jag sa att det tryckte på ca 10 min efter att jag pratade med dem kl 00.55 när jag tyckte det gjorde lite ont ;) och sedan är han född 01.30 41+5

Andra var vi även inne för minskad fösterrörelse (v 41+6) och gjorde ul, de gjorde en hinnsvepning även denna gången i samband med UL och sedan gick vi och åt på max (även denna gången ;) ) och sedan tillbaka för ny kontroll... Men inte igång då heller... Så de bad mig ligga och vila en stund... Vilade 1-1,5 timme sedan ny undersökning och då sa hon att om hon använde mycket fantasi så kunde hon säga att jag var öppen 5 cm och skrev in mig (iom att det gått fort förra gången) i vanliga fall hade jag blivit hemskickad. kl 18 blev jag inskriven och kl 19.58 är han född.

Blir säkert en sådan lång och utdragen förlossning denna gången bara för jag haft sådan tur de andra två gångerna.

En varm trasa "nertill" och en kall trasa på bröstkorgen var det jag använde...

@Maja_Kandi har för mig att de sa att om man slappnar av och andas genom smärtan så brukar det gå snabbare, ju mer du spänner kroppen desto "jobbigare" blir det. Jag var väldigt avslappnad hela graviditeten och såg fram emot förlossningen (ja hur sjukt låter inte det??) men det var så jag kände, det var något jag längtade efter. O det jag tyckte var häftigast var faktiskt att kroppen visste precis vad den skulle göra. Så det tyckte jag var jätte häftigt att uppleva.
Min kompis hade också en sådan liknande förlossning. Hon vaknade av att hon var kissenödig och när hon satt på toa kände hon att vattnet gick... hon började då få jätte ont och gick omkring en stund hemma innan hon ringde till förlossningen och medan de pratade så fick hon en värk och barnmorskan blev helt stressad och beordrade in henne omedelbums eftersom det lät som en krystvärk (bara genom ljudet från kompisen i telefon) sagt och gjort. De kastade sig in i bilen och när de kom fram till bb och fått sitt rum så tog det 12 min till bebisen var ute...
Så hennes kropp hade också gjort allt förarbete under sömnen :)

Kroppen klarar så mycket mer än man tror, kvinnan i sig själv klarar så mycket mer än man tror. Detta har gjort i miljontals år och varför skulle vi kvinnor som lever nu vara sämre än de som fanns förr och nu har vi dessutom bättre resurser...

Många gånger upplever jag det som om det är den mentala blockaden som en del har som gör att förlossningar blir svårare än de egentligen borde vara. Men det finns massor och massor med människor att prata med om man är rädd eller orolig (för det är ju självklart att man är det och att man får lov att vara det)

Alla ni kvinnor som är här inne, första barnet eller inte... Det finns en anledning till att det är kvinnan som föder barn och inte mannen... För vi är starka, för vi kan, för vi är bättre än de ;)

Är det någon som är orolig och behöver fler att prata med, men kanske lite mer privat får man gärna skicka pm till mig. Just när det kommer till förlossningsbiten är jag rätt lugn och trygg. Jag har ju överlevt 2 ggr och är "dum" nog att göra detta en gång till ;)

Har varit hos läkaren, sjukskriven 50% pga foglossningen med konstaterandet att "ja, jag skulle ju tro att det blir värre om ett tag". Intyget är (i mina ögon) rätt underligt skrivet dock så jag får nog försöka få tag på henne igen imorgon :/

Fick ännu ondare av hennes klämmande dessutom.

fy så tråkigt... det gör så ont när det strular...
Men nr 1 var jag sjukskriven från v 16 pga foglossningar, med nr 2 slutade jag jobba veckan efter BF så då funkade det jätte bra!

@Maja_Kandi har för mig att de sa att om man slappnar av och andas genom smärtan så brukar det gå snabbare, ju mer du spänner kroppen desto "jobbigare" blir det. Jag var väldigt avslappnad hela graviditeten och såg fram emot förlossningen (ja hur sjukt låter inte det??) men det var så jag kände, det var något jag längtade efter. O det jag tyckte var häftigast var faktiskt att kroppen visste precis vad den skulle göra. Så det tyckte jag var jätte häftigt att uppleva.
Min kompis hade också en sådan liknande förlossning. Hon vaknade av att hon var kissenödig och när hon satt på toa kände hon att vattnet gick... hon började då få jätte ont och gick omkring en stund hemma innan hon ringde till förlossningen och medan de pratade så fick hon en värk och barnmorskan blev helt stressad och beordrade in henne omedelbums eftersom det lät som en krystvärk (bara genom ljudet från kompisen i telefon) sagt och gjort. De kastade sig in i bilen och när de kom fram till bb och fått sitt rum så tog det 12 min till bebisen var ute...
Så hennes kropp hade också gjort allt förarbete under sömnen :)

Kroppen klarar så mycket mer än man tror, kvinnan i sig själv klarar så mycket mer än man tror. Detta har gjort i miljontals år och varför skulle vi kvinnor som lever nu vara sämre än de som fanns förr och nu har vi dessutom bättre resurser...

Många gånger upplever jag det som om det är den mentala blockaden som en del har som gör att förlossningar blir svårare än de egentligen borde vara. Men det finns massor och massor med människor att prata med om man är rädd eller orolig (för det är ju självklart att man är det och att man får lov att vara det)

Alla ni kvinnor som är här inne, första barnet eller inte... Det finns en anledning till att det är kvinnan som föder barn och inte mannen... För vi är starka, för vi kan, för vi är bättre än de ;)

Är det någon som är orolig och behöver fler att prata med, men kanske lite mer privat får man gärna skicka pm till mig. Just när det kommer till förlossningsbiten är jag rätt lugn och trygg. Jag har ju överlevt 2 ggr och är "dum" nog att göra detta en gång till ;)

Så himla bra skrivet! :bow: Precis så stod det i den berömda boken också, att ju mer man slappnar av och låter sig svepas med i värken, ju bättre är det. Jag tänker lika som du, kroppen är en fantastisk grej som ju faktiskt är skapt för just detta. Ska bli mycket intressant när det är dags! Även fast man såklart är lite orolig så känner jag mig ändå lugnare än jag trodde att jag skulle göra. :) Bara jag är 100 på att slippa den där jäkla ryggbedövningen så kan jag ju faktiskt börja se fram emot det jag också. ;)

Har varit hos läkaren, sjukskriven 50% pga foglossningen med konstaterandet att "ja, jag skulle ju tro att det blir värre om ett tag". Intyget är (i mina ögon) rätt underligt skrivet dock så jag får nog försöka få tag på henne igen imorgon :/

Fick ännu ondare av hennes klämmande dessutom.

Fy så tråkigt. :( Jobbigt att det till råga på allt skulle behöva bli sämre av undersökningen... Än så länge är jag *peppar peppar* väldigt förskonad mot diverse krämpor, bara ryggen som är jobbig på nätterna. Hoppas ändå att du slipper få det ännu värre.

Var inne på Mvc idag. Bebis växer som hon ska, 27cm lång på måndag är det dags för mitt första TUL. Känns grymt att få se bebis igen :D
BM hade lite problem när hon skulle mäta hjärtljud/navelsträngens flöde då bebis promt skulle sparka bort instrumentet hon hade i handen hela tiden. Första gången jag på riktigt sett sparken på utsidan av magen (inte tittat så noga innan) :p

Kommer även troligtvis bli sjukskriven från måndag, min diabetes ssk ville helst ha mig på 100% redan nu, men jag vill jobba det jag kan ett tag till. Men 50-75% kan jag nog gå med på. men inte 100% än, vill försöka jobba lite under Oktober med.

Låter som om du är nöjd med nya bm? :) Mysigt med så tydliga sparkar! :love:

Än så länge är jag mycket nöjd, plötsligt får jag den vård jag faktiskt ska ha, ingen som trycker ned mig för ett högt blodsocker eller för något annat. Hon är otroligt trevlig, ny med inriktning på diabetes men jobbat som BM i många år. Tog över efter damen som var innan, som gick i pension nu. Men hon ska hur som inte tänka så mycket på diabetesen i sig utan mest engagera sig i bebis välbefinnande, typ :p

Även nya diabetes ssk/läkare är toppen. Plötsligt känns allt bra igen :) De är av inställningen "Ett stabilt och lågt blodsocker är viktigt, men ibland kan man inte hålla sig utan måste äta något sött. Så är det bara" Det kändes riktigt bra, samt att de ska ringa en gång i veckan istället för att jag ska behöva vara där jämt och ständigt. Fixade nya recept direkt, vilken kändes riktigt bra det med.

Jag börjar dock bli trött på att bebis ska sparka hela tiden :angel: Jag hade gärna sett att hon var färdigbakad och skulle ut nu, jag trivs inte alls med att vara såhär osmidig och ha ont till och från. Vi flyttade in i huset för 1 vecka sedan och jag upplever att bebis sover gott de dagar jag håller igång. Igår var jag ute och gick loss med motorsågen då vi hade ett träd som skulle ned och i förgår fick trimmern jobba.. Inget jag nämner för Mvc kanske :p

fy så tråkigt... det gör så ont när det strular...
Men nr 1 var jag sjukskriven från v 16 pga foglossningar, med nr 2 slutade jag jobba veckan efter BF så då funkade det jätte bra!
Det finns hopp för eventuella syskon alltså :p

Just idag (eller den här veckan) strular alldeles för mycket med jobbet och jag är bara sjukt less. Hoppas på att reda ut en del imorgon och att jag börjat fungera lite bättre när jag kan jobba mindre.

@YaHilweh
Men åh vad skönt att du slipper ha magont för bm/sjukvården mer! Underbart! :) Låter som att det är som det ska vara nu ju! ;)

Jag sällar mig mer till gruppen som tycker det är lite obehagligt när bebis inte rör sig som den brukar. Igår tyckte jag det var himla stillsamt i magen... Har fått lite puffar nu på morgonen iaf, men inte samma explosion som vanligt, då blir man lite brydd... Var lite lika sist det var stopp i magen, kanske skulle ta och truga i mig det där jäkla pulvret en gång till... :crazy:

Annars håller jag med om att man är himla otymplig! Jag lindar min pålle fram varje kväll och det visade sig vara mycket lättare sagt än gjort. :o På morgonen när det ska av är det lättare, inte lika uppblåst och spänd som på kvällen plus att det ju går fortare att ta av än på. Att ta på sig strumpor eller ta upp nåt från golvet kan va himla bökigt. :p

Nä det är verkligen inte lätt att pyssla med hästarna nu...
Vi var på auktionen i lördags och hur lätt är det att stå och knoppa sto med föl, tvätta strumpor etc med en mage som är i vägen hela tiden? Kan inte fatta att jag visade föl på fölvisning i slutet av augusti (och skulle ha i början av oktober) när jag väntade nr 1
Jag har verkligen blivit otymplig nu... :(

Hon rör sig nästan hela tiden. Hon är jätte nöjd att jag är ordinerad vila ett tag nu... Så då passar hon på att sparka som en tokunge...
Men annars rör hon sig inte så mycket när jag är igång... Men jag älskar känslan... Ligger ofta med en hand på magen för det är så mysigt...

Appropå att vara otymplig så skall vi inte prata om att plocka flugägg på insidan av kotorna. Tycker allt att de där äckliga krypen kan dö av nu.

Det är tur att man har sådana där dagar (eller egentligen stunder) där man orkar göra något fullt ut med tanke på att man ofta inte orkar grejer. Blev så nöjd häromdagen när jag orkade cykla ordentligt hem från jobbet och inte behövde växla ner eller sakta ner rejält i uppförsbacken. Fick ta i lite och blev andfådd av det, inte bara av att finnas till. Samma sak när jag i helgen kunde mocka min box utan att få ont i ryggen efter bara ett par tag med grepen. Gick även en kort promenad i friskt tempo i skymningen igår och mådde bra av det. Så skönt! Man känner sig plötsligt oövervinnerlig när man kan göra en grej, om så bara för en kort stund, som vanligt :D

Jag har gått upp 7-8 kg redan och är i v 17. Tror att jag var i v 10 när jag hade gått upp 5 kg så det har ju lugnat sig något. Men på alla sajter jag hittar så står det att man ska ha gått upp 2-5 kg vid det här laget... När ska man börja oroa sig? Har gjort glukosbelastning ua i v 7 tror jag det var. Var normalviktig när jag blev gravid. Slutade snusa, kanske kan det förklara lite?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Är det någon som är sugen på att haka på en Buke-variant av Clara Lidströms (underbaraclaras på Instagram) fotoutmaning Fånga februari...
16 17 18
Svar
355
· Visningar
16 914
Senast: Cattis_E
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 197
Senast: lizzie
·
Gravid - 1år Det här kan bli lite rörigt, jag ber om ursäkt på förhand. Jag och maken har en dotter på 1.5 år. Hon är det bästa som hänt oss och...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
11 072
Senast: gulakatten
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
13 012
Senast: Nixehen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025