@Maja_Kandi har för mig att de sa att om man slappnar av och andas genom smärtan så brukar det gå snabbare, ju mer du spänner kroppen desto "jobbigare" blir det. Jag var väldigt avslappnad hela graviditeten och såg fram emot förlossningen (ja hur sjukt låter inte det??) men det var så jag kände, det var något jag längtade efter. O det jag tyckte var häftigast var faktiskt att kroppen visste precis vad den skulle göra. Så det tyckte jag var jätte häftigt att uppleva.
Min kompis hade också en sådan liknande förlossning. Hon vaknade av att hon var kissenödig och när hon satt på toa kände hon att vattnet gick... hon började då få jätte ont och gick omkring en stund hemma innan hon ringde till förlossningen och medan de pratade så fick hon en värk och barnmorskan blev helt stressad och beordrade in henne omedelbums eftersom det lät som en krystvärk (bara genom ljudet från kompisen i telefon) sagt och gjort. De kastade sig in i bilen och när de kom fram till bb och fått sitt rum så tog det 12 min till bebisen var ute...
Så hennes kropp hade också gjort allt förarbete under sömnen
Kroppen klarar så mycket mer än man tror, kvinnan i sig själv klarar så mycket mer än man tror. Detta har gjort i miljontals år och varför skulle vi kvinnor som lever nu vara sämre än de som fanns förr och nu har vi dessutom bättre resurser...
Många gånger upplever jag det som om det är den mentala blockaden som en del har som gör att förlossningar blir svårare än de egentligen borde vara. Men det finns massor och massor med människor att prata med om man är rädd eller orolig (för det är ju självklart att man är det och att man får lov att vara det)
Alla ni kvinnor som är här inne, första barnet eller inte... Det finns en anledning till att det är kvinnan som föder barn och inte mannen... För vi är starka, för vi kan, för vi är bättre än de
Är det någon som är orolig och behöver fler att prata med, men kanske lite mer privat får man gärna skicka pm till mig. Just när det kommer till förlossningsbiten är jag rätt lugn och trygg. Jag har ju överlevt 2 ggr och är "dum" nog att göra detta en gång till