Vinterföräldrar 2015- 2016

Status
Stängd för vidare inlägg.
I alla fall här så rekommenderas det inte att dricka redbull till gravida, är till och med en "varning" på burken och företag sätter väl inte gärna ut sådant om dom absolut inte måste? Har hört att för mycket kaffein ger för små bebisar vi födseln och ökad risk för missfall och dricker man en redbull till morgonen, kanske kaffe eller te runt lunch och ett glas cola på kvällen eller kanske en bit choklad så har man fått mer än rekommenderat per dag. 200mg är den övre gränsen och det är lika med en stor kopp kaffe eller två små.

51x0%2Bp4zbeL.jpg

Ja nu dricker jag ju ingen redbull som gravid så det har ju ingen betydelse för mig. Men eftersom jag inte äter choklad, inte dricker kaffe eller te så skulle jag rent krasst kunna dricka med tanke på koffein-aspekten. Att det sen kanske inte är så andra nyttiga ämnen i är ju en annan sak. Anyhooow jag dricker det som sagt inte så.

I alla fall här så rekommenderas det inte att dricka redbull till gravida, är till och med en "varning" på burken och företag sätter väl inte gärna ut sådant om dom absolut inte måste? Har hört att för mycket kaffein ger för små bebisar vi födseln och ökad risk för missfall och dricker man en redbull till morgonen, kanske kaffe eller te runt lunch och ett glas cola på kvällen eller kanske en bit choklad så har man fått mer än rekommenderat per dag. 200mg är den övre gränsen och det är lika med en stor kopp kaffe eller två små.

51x0%2Bp4zbeL.jpg

Rekommendationen ligger väl på 300 mg i Sverige? :)

Oj, är det så tabu att stoppa i sig sötsaker? Jag fick rådet att man med fördel kunde dra ner på det men vi lever i en tid där det är normalt med helgsnask och dyl och det får vara okej. Har inte gjort någon förändring, dricker en del läsk fortfarande, äter ofta en snickers halvvägs in på ett jobbpass men dricker inte energidryck. Gjorde jag iof inte innan heller, känns som ett ännu värre kemikaliskt hopkok :p Tror inte fostret tar skada av det, det erbjuds ordentlig, hemlagad mat varje dag att ta av om det är så.

tack för tipsen, jag försöker att drick ordentligt men min lilla inneboende har något emot vårt vatten. Hon tycker att det smakar tvål... (Vilket det ju såklart inte gör eftersom jag älskar vattnet i vanliga fall) Så jag blandar det i svag saft. Dricker aldrig läsk varken light eller vanlig.
Försöker även att byta ut minst hälften av pastan (när vi äter det) mot broccoli och tomater...
Problemet är ju att jag är så sjukt kräsen och inte har det blivit ett dugg bättre sedan lillan flyttade in :(
Så grönsaker jag äter är broccoli, tomat, gurka och morot...

Sedan har jag gått och skaffat mig hjärnskakning så jag måste vila så dessa små promenader som jag gärna hade tagit är nu när jag går 2 km om dagen för att hämta och lämna äldsta sonen vid bussen (ca 1 km fram och tillbaka)

Var så stolt att mitt hb låg på 114 när jag undersöktes för hjärnskakningen... Men fick hem brev från läkaren igår att de tyckte det var på tok för lågt... Så de vill göra mer undersökningar.

Red bull hade jag aldrig vågat dricka...

@Matmissbrukaren

Så light är okej att dricka? Min sambo "förbjöd" mig att dricka Cola light typ första tre-fyra månaderna. Sen sa jag att jag tänker göra det oavsett vad han tycker. Handlar om typ 3-4 burkar i veckan Max. Så nu är det tillåtet hemma haha.

Redbull har han sagt att jag inte får dricka heller, så gör inte det för husfridens skull. Men egentligen borde man väl kunna dricka nån liten burk (230 ml eller vad det är i minsta) då och då eftersom kaffe är okej (jag dricker varken te eller kaffe).

Jag dricker endast Cola Zero (har dock diabetes), och det är ingen som förbjudit mig för det.

Dock skulle jag inte dricka Red bull pga koffeinmängden. Man rekommenderar inte att man som gravid dricker mer än 3 muggar kaffe/dag.

Jag äter ganska nyttigt, visst lite chips/popcorn/godis någon enstaka gång. Har aldrig vart speciellt förtjust i godis, men äter gärna chips.
Äter en hel del frukt och mycket grönsaker. Då jag är gluten och har diabetes blir det en hel del bönpasta och liknande. Både för att det är gott och för att mitt bls håller sig jämt på det =)

Oj, är det så tabu att stoppa i sig sötsaker? Jag fick rådet att man med fördel kunde dra ner på det men vi lever i en tid där det är normalt med helgsnask och dyl och det får vara okej. Har inte gjort någon förändring, dricker en del läsk fortfarande, äter ofta en snickers halvvägs in på ett jobbpass men dricker inte energidryck. Gjorde jag iof inte innan heller, känns som ett ännu värre kemikaliskt hopkok :p Tror inte fostret tar skada av det, det erbjuds ordentlig, hemlagad mat varje dag att ta av om det är så.

Om det är tabu? Om du bara visste i vissa bms ögon :p

Vi gick och käkade kinabuffé till lunch för några veckor sen innan jag skulle på koll hos mvc och jag sa till min man att jag lär inte klara glukosprovet dom tar i fingret eftersom det är så nära inpå.
Jag hade rätt och sockret låg på 8,0 och trots att jag försökte förklara för bm (inte min ordinarie) att vi precis ätit och det var bara en timma sen jag tog sista tuggan som då dessutom var friterad banan med sirap så fick hon nästan spel och skulle skicka mig på glukosbelastning. Jag totalvägrade och sa att först vill jag göra om testet när det är mer tillförlitligt och till slut gav hon med sig. Jag kom tillbaka morgonen efter och gjorde ett nytt som visade 4,1.
Hon har inte hört av sig så det var väl godkänt.
Men där kunde ju iaf jag se hur nojjiga dom blir om man äter "fel" mat enligt dom.

Jag visste ju att jag inte skulle klara testet eftersom det var så tätt inpå men jag trodde inte bm skulle bli helt rabiat :p
Hon började babbla kost och bla bla bla men jag stängde av öronen :p

@Matmissbrukaren egentligen är jag av samma åsikt, man ska gå upp när man är gravid. Det måste man, man skall lyssna på kroppen och hela den biten. Är kroppen sugen på något så är det oftast för att det är brist på något som den försöker kompensera. MEN jag vägde nästan lika mycket denna gången när jag blev gravid som när jag åkte in till BB med nummer 2.
Jag hade ju en plan på att jag skulle gått ner en massa i vikt innan jag blev gravid igen, men det lät sig inte väntas.
Så det är ju det här med riskerna med att vara kraftigt överviktig redan från början som oroar mig eftersom de säger att det medför risker för både barn och mamma under graviditeten. Första gången gick jag upp 11,5 kg, andra 8 kg (och ingen av gångerna höll jag igen alls, men denna gången är det redan uppe på 5-6 kg... :( (är i v 24 nu)
De andra två gångerna har jag vid ultraljudet blivit flyttat till ett senare datum (ett par dagar iallafall) medan med henne så blev jag flyttad till ett tidigare datum...
Så det känns som om jag gör fel... Att jag inte är "bra" för henne, om du förstår vad jag menar?

@Matmissbrukaren egentligen är jag av samma åsikt, man ska gå upp när man är gravid. Det måste man, man skall lyssna på kroppen och hela den biten. Är kroppen sugen på något så är det oftast för att det är brist på något som den försöker kompensera. MEN jag vägde nästan lika mycket denna gången när jag blev gravid som när jag åkte in till BB med nummer 2.
Jag hade ju en plan på att jag skulle gått ner en massa i vikt innan jag blev gravid igen, men det lät sig inte väntas.
Så det är ju det här med riskerna med att vara kraftigt överviktig redan från början som oroar mig eftersom de säger att det medför risker för både barn och mamma under graviditeten. Första gången gick jag upp 11,5 kg, andra 8 kg (och ingen av gångerna höll jag igen alls, men denna gången är det redan uppe på 5-6 kg... :( (är i v 24 nu)
De andra två gångerna har jag vid ultraljudet blivit flyttat till ett senare datum (ett par dagar iallafall) medan med henne så blev jag flyttad till ett tidigare datum...
Så det känns som om jag gör fel... Att jag inte är "bra" för henne, om du förstår vad jag menar?

Men så ska du inte känna!
Du gör säkerligen inget fel och garanterat inte med flit :)

Jag gick upp jättemycket i början då jag väntade sonen. Till inskrivningen hade jag redan gått upp 8 kg, och totalt gick jag upp 25 kg med honom. Överviktig från start.
Med tösen var det helt annorlunda. Jag vägde då samma som på inskrivningen med sonen när jag blev gravid med henne. Jag hade gått upp 1 kg först runt vecka 22. Gick upp totalt 16 kg med henne. Jag föväntade mig att rulla fram men det gjorde jag aldrig. Dessutom tappade jag alla 16 kg på mindre än tre veckor. Sonens kilon var lite segare att bli av med, därav hann jag inte gå ner allt innan jag blev gravid igen (han var bara nyss fyllda 1 år när jag blev gravid igen).

Nu väger jag mig ju inte denna gången men vet genom kläderna hur det ligger till och jag har gått upp runt en 12-15 kg nu i vecka 33 varav jag vet att några kilon är vätska och säkerligen ett kg extra bröst :p
Jag gick inte upp så mycket i början denna gången heller utan det mesta har kommit nu senaste tiden precis som förra gången.
Det är så olika!

Det enda du kan göra är bra val och försöka hålla dig till det. Din kropp har säkert någon anledning till att den lägger på sig snabbare denna gången än tidigare. Jag tror det fungerar så iaf. Kroppen behåller det den behöver.

@Bluefish Det beror nog på vilken Bm man har hur tabu det är med sötsaker. Min Bm konstaterade glatt att "men det är ju så gott!" när jag beklagade mig lite över mina godisvanor under semestern. Men i alla böcker och all info om kost som gravid står det just att man bör undvika tomma kalorier för att inte gå upp onödigt mycket i vikt. Dessutom får kroppen svårare att ta hand om sockret efterhand som graviditeten fortskrider och med det värdet som @Matmissbrukaren visade upp efter kina-buffén så hajjar de till. Här i Skåne är godkänt efter glukosbelastning (dvs ren sockerlösning på fastande mage) max 8,9.

@Festina_Lente Tycker att du skall lyssna på Matmissbrukaren, hon är klok. Klart du inte gör något medvetet för att sabba för ditt kommande barn. Om din Bm hade tyckt att du var orimligt stor hade hen säkert pratat med dig om kost lite extra noga.

Jag undviker inte socker mer än i vanliga fall,även om det har blivit mindre pga minskat sug. Kaffe håller jag mig till max 2 koppar /dag.

Utifrån koffeinet borde det ju inte vara några problem med redbull (då är ju kaffe lika illa) men det står varningstexter även här. Eftersom det varnats för även för icke gravida funderar jag på om det har med de andra ämnena att göra, men har inte kollat upp det närmre. Jag undviker det iaf.

Men så ska du inte känna!
Du gör säkerligen inget fel och garanterat inte med flit :)

Jag gick upp jättemycket i början då jag väntade sonen. Till inskrivningen hade jag redan gått upp 8 kg, och totalt gick jag upp 25 kg med honom. Överviktig från start.
Med tösen var det helt annorlunda. Jag vägde då samma som på inskrivningen med sonen när jag blev gravid med henne. Jag hade gått upp 1 kg först runt vecka 22. Gick upp totalt 16 kg med henne. Jag föväntade mig att rulla fram men det gjorde jag aldrig. Dessutom tappade jag alla 16 kg på mindre än tre veckor. Sonens kilon var lite segare att bli av med, därav hann jag inte gå ner allt innan jag blev gravid igen (han var bara nyss fyllda 1 år när jag blev gravid igen).

Nu väger jag mig ju inte denna gången men vet genom kläderna hur det ligger till och jag har gått upp runt en 12-15 kg nu i vecka 33 varav jag vet att några kilon är vätska och säkerligen ett kg extra bröst :p
Jag gick inte upp så mycket i början denna gången heller utan det mesta har kommit nu senaste tiden precis som förra gången.
Det är så olika!

Det enda du kan göra är bra val och försöka hålla dig till det. Din kropp har säkert någon anledning till att den lägger på sig snabbare denna gången än tidigare. Jag tror det fungerar så iaf. Kroppen behåller det den behöver.

Jag måste säga att det är sällan en persons nick matchar då dåligt till innehållet i inlägget :) :up:

Bäst-före datum på blöjor!? Haha, det hade jag då aldrig trott! :D

Jag är verkligen paniskt rädd för ryggmärgsbedövning. Vare sig det är epidural eller spinal. Nu läste jag nyss att om det blir akut kejsarsnitt (vilket man ju såklart aldrig kan förutsäga) så är det allra vanligast att lägga ryggbedövning vilket även verkar vara mest positivt för barnet. Alternativt under narkos, men det verkar sämre? Alltså jag står fast, jag dör hellre än att få ryggbedövning! Måste man? Kan de tvinga en? Det är det enda jag är rädd för inför förlossning, att de ska tvinga på en ryggbedövning...
Nej du kan krävas att sövas direkt. De kommer motsätta sig det då du riskerar Kemisk lunginflammation men det är ditt val.

Med vänlig hälsning, nålfobikern som pratat med överläkare och narkosen på bb :)

Ang koffein är ordinationen i sverige max tre små koppar kaffe per dag.
Ingen ökad risk för missfall utan risk för mindre bebis. Dock ligger de flesta snarare i farozonen att få för stora barn pga vår livsstil och få är sugen på fler koppar när de är gravida.

Nej du kan krävas att sövas direkt. De kommer motsätta sig det då du riskerar Kemisk lunginflammation men det är ditt val.

Med vänlig hälsning, nålfobikern som pratat med överläkare och narkosen på bb :)

Tack snälla för svar! :bow: Jag får ju krypor bara av tanken att ha en nål i handen! Vilket det visst påstås att man ska ha i händelse av dropp eller nåt sånt. Hmm... Ska be barnmorskan skriva tydligt i journalen att jag vill vara utan allt vad nålar heter så långt det bara går. ;)

Tack snälla för svar! :bow: Jag får ju krypor bara av tanken att ha en nål i handen! Vilket det visst påstås att man ska ha i händelse av dropp eller nåt sånt. Hmm... Ska be barnmorskan skriva tydligt i journalen att jag vill vara utan allt vad nålar heter så långt det bara går. ;)
Det går att föda barn utan att möta en nål ;)
Fött två barn helt utan bedövning. Så det är också möjligt...
Men jag får väl säga att jag hade kanske haft något om det varit långdragna förlossningar. Första vaknade jag 35 min innan bebis var ute och med nr 2 tog det 1 timme och 58 min från att jag var öppen 5 cm till att bebis låg i famnen. Gång 2 tog längre tid för han kom med öppenhjässbjudning (tror det hette så)
Jag hoppas att denna gången blir lika snabbt och att jag slipper bedövning igen...

O @Maja_Kandi min största sträck är ett kejsarsnitt i vaket tillstånd. Kommer inte att under några omständigheter vilja vara vaken (el ta en sådan nål i ryggen) utan säger som du... Hellre dör jag...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Är det någon som är sugen på att haka på en Buke-variant av Clara Lidströms (underbaraclaras på Instagram) fotoutmaning Fånga februari...
16 17 18
Svar
355
· Visningar
16 914
Senast: Cattis_E
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 197
Senast: lizzie
·
Gravid - 1år Det här kan bli lite rörigt, jag ber om ursäkt på förhand. Jag och maken har en dotter på 1.5 år. Hon är det bästa som hänt oss och...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
11 072
Senast: gulakatten
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
13 012
Senast: Nixehen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025