Vinterföräldrar 2015- 2016

Status
Stängd för vidare inlägg.
Uppskattar man att ha en fast skötplats eller är man lite var som ändå? Det är ju så svårt att sätta sig in i hur det kommer att bli...

Det där verkar vara ganska personligt.. De flesta vänner och bekanta jag känner varierar ganska stort. Råkar de vara med en trött bebis i sovrummet åker någon form av plastad frotté/underlägg/dyna fram, är de i köket kanske en filt på golvet blir använd. Däremot när bebisen blir lite större börjar de jag känner använda sin fasta plats mer. Är de iväg hemifrån duger precis allt. ;)

Själv är jag ganska nojjig idag, då jag börjat äta en medicin som sänker hastigheten på mitt hjärta. Då jag redan har lågt blodtryck känns det ganska olustigt, men läkarna ligger på så jag fick ge med mig till slut. Överläkaren försäkrade mig att eventuella biverkningar på bebisen är väldigt ovanliga, men det kan i värsta fall innebära fosterdöd. Tankarna går överallt men jag försöker inbilla mig att det är för det bästa. Så fort jag inte känner någon spark blir jag orolig och försöker knuffa till magen för att få någon respons.
Hur gör man för att släppa alla tankar och oro? :crazy: Jag får inte äta medicinen hemma på morgonen då jag är själv och sedan ska köra till jobbet, då den eventuellt kan påverka reaktionsförmågan.

Imorgon blir det hemmajobb och sedan del tre av föräldragruppen, och går då jag även in i vecka 30. Det känns ganska avlägset, men det är bara 10 veckor kvar nu. Makalöst, det känns som igår jag låg hemma och kräktes av illamående, men det är ju faktiskt ett halvår sedan. :love:

@Eina jag förstår att det är en jobbig känsla att börja äta medicin som kan ge de biverkningarna men jag gissar på att det är en viktig medicin för att du själv ska må bra. Man får ju försöka lita på att läkarna vet vad de gör och att de väger de olika riskerna mot varandra. För min del (som är lite av en siffernörd) hjälper det ofta om jag får siffror på hur stor risken är, det är sällan den är särskilt hög procentuellt. Men det är ju så olika hur man funkar.

tack för inputen om skötbord, det är lite så jag tänkt att man säkert är där man är helt enkelt. Om inte annat går det ju att komplettera med ett om man ser att behovet finns. Det är väl så vi tänker med det mesta, vi väntar tills behovet uppstår.

Med de andra två barnen har vi bytt på en stor handduk i sängen, har känts bra så jag tänkte att jag skulle göra så även med denna.
Vad gäller kläder så fick jag en bra deal av en väninnas väninna som skulle sälja en del av sina kläder, hon sa att det fanns ca 100 plagg och lite skor, ytterkläder etc... Men det var 7 papperskassar med kläder samt 1 papperskasse med bara skor i olika storlekar så jag tror inte att vi kommer behöva något förrän att hon är 2 iallafall. Var minst 500 plagg knappt använda och så bedårande söta att man får hål i tänderna bara över att titta på dem... Fick även en hel flyttkartong från samma tjej som jag inte ens har hunnit titta igenom ännu.
Det finns ju fördelar att ha gård så man kan stoppa undan dessa saker. Det vi saknar nu är ju sängkläder till spjälsängen (vi har ett sett) , babyskydd till bilen och sedan misstänker jag att vi får aktivitetsgym, läragåstol etc etc. i julklapp av alla släktingar :)
Vi skall också börja att köpa på oss blöjor redan nu när det är billigt. Det kommer ju att användas och finns ju inte bäst före datum på det.
Jag tänkte köpa storlek 3-5 kg storlek då jag misstänker att detta blir en rejäl tjej :(
Har gått upp himla mkt och magen känns mkt större än när jag väntade pojkarna...
Jag går ju dessutom över så de växer ju på väldigt mkt i slutet :(

@Eina, ja visst känns det nära men ändå långt bort? Är ju lite efter dig så är i v 29 nu. Förstår att du blir lite orolig över din nya medicin, det hade jag också varit i din sits. Läskigt med sådant som kan påverka bebisen negativt, men det måste ju finnas goda skäl till att du fått medicinen ordinerad.

Uppdate: Har varit på Mvc och tagit blodtryck, blodprov, Hb, vikt, urinprov och SF-mått. Gjorde glukosbelastningen och fick godkänt :banana:, även de värdena som jag fick direkt svar på såg bra ut, ligger kvar på min kurva (över normalkurvan) för SF-mått och hade gått upp lite till i vikt (ca 6 kg plus nu). Nöjd Bm och nöjd själv. Sambon tyckte att jag kunde fira att jag inte har diabetes genom att dricka en stor läsk. Ja visst, eller inte:)

@Balahé så skönt att du slapp diabetes :) Det skall tydligen vara rysligt jobbigt med det enligt min arbetskollega som fått det både första graviditeten och även nu denna.
När du har fått dina mått på SF har du fått papper på själva kurvan så du kan se den?
Jag fick det med pojkarna, men har inte varit hos BM sedan inskrivning och har inte fått några papper.
Har försökt att hitta någon typ av diagram så man kanske kan titta hur man själv ligger ( mest för nyfikenhetsskull liksom)

@Festina_Lente Nej, jag fick inte papper på måtten, blev dock visad på datorskärmen idag att jag låg precis på kurvan där de beräknat att jag skulle ligga. Vet att jag sist låg ca 5 cm över normalkurvan iaf.

Vi har inte köpt någonting alls än och det känner jag ingen panik alls för. Vi har fått en spjälsäng och kommer få lite sängkläder, spjälskydd m.m till den.

VI bor ganska litet i en tvåa och vill inte köpa för mycket onödiga prylar. har funderat på det där med skötbord. Har ni några tips på smarta lösningar? Är det ens nödvändigt?

Kläder tänkte jag roa mig med att sy lite själv då jag tycker det finns roligare tyger att få tag på, dessutom lättare att göra mer könsneutralt då.

Vagn ska vi försöka ta oss iväg och provköra lite inom kort och framförallt kolla mått på så att vi får in den i bagaget med halvbur till hunden. Känns som att det kan bli lurigt att hitta en vagn som får plats i bagaget men som också är terrängduglig. Några förslag på vad vi ska titta efter? Finns det begagnat så har vi inget emot det.

Annars är väl tanken att de flesta inköpen får vänta fram tills vid jul nångång. Vi förväntar oss inte att få prylar i överflöd från andra.

Jag har hittat hopfällbara skötbord och tänkte skaffa ett sånt. Vill gärna ha det i badrummet men lite ont om plats och toppmatad tvättmaskin...

Vagn behöver jag både terränggående och få in bredvid hundbur. Har inte kommit längre än till surfande så jag har ingen erfarenhet av dem men har kikat bla på tako jumper och Brio Smile som borde funka måttmässigt.

@Balahé okej. Så synd du inte fått papperna :) Skall se om jag hittar mina och se hur man ligger i förhållande till de.
Men jag vet ju också att det inte visar hur stort eller litet barnet är eftersom alla barn ligger så himla olika. En del långt in mot ryggraden, en del trycker sig utåt mot magen.
Så länge man följer sin kurva så är det det viktigaste :D

@Jenka Ja det är ju också ett alternativ med ihopfällbart skötbord. Vårt badrum är så litet så där får det inte plats någonting alls förutom en själv typ :p så det är sovrum eller vardagsrum som gäller för ett eventuellt skötbord.

Tack för tipset på barnvagnsmodeller. Såg att båda två har svängbara hjul, jag har fått för mig att de tar större plats?

@Eina jag förstår att det är en jobbig känsla att börja äta medicin som kan ge de biverkningarna men jag gissar på att det är en viktig medicin för att du själv ska må bra. Man får ju försöka lita på att läkarna vet vad de gör och att de väger de olika riskerna mot varandra. För min del (som är lite av en siffernörd) hjälper det ofta om jag får siffror på hur stor risken är, det är sällan den är särskilt hög procentuellt. Men det är ju så olika hur man funkar.

tack för inputen om skötbord, det är lite så jag tänkt att man säkert är där man är helt enkelt. Om inte annat går det ju att komplettera med ett om man ser att behovet finns. Det är väl så vi tänker med det mesta, vi väntar tills behovet uppstår.

Jag försöker se det som att det absolut är det bästa, dock vill ingen av mina tre läkare säga vad eventuella konsekvenser blir om jag inte äter hjärtmedicinen. Det är nog det som gör mig mest orolig.
Det var ett bra tips med siffror, jag kan också finna tröst i att få fakta svart på vitt. Det ger mig ofta mer än ord från en stressad läkare.

Vi fyndade ett begagnat skötbord med tillhörande "bädd" eller vad det heter för en hundralapp. Jag har ingen aning om det kommer bli använt, men jag inbillar mig att vi nog kan få tillbaka våra pengar via loppis om det skulle stå och samla damm. :)
Däremot om jag ska vara en gnutta realistisk och tänka utefter mig själv, så är jag ganska medveten om att närmsta säng/soffa/bord garanterat lär bli använt.. :angel:

@Eina, ja visst känns det nära men ändå långt bort? Är ju lite efter dig så är i v 29 nu. Förstår att du blir lite orolig över din nya medicin, det hade jag också varit i din sits. Läskigt med sådant som kan påverka bebisen negativt, men det måste ju finnas goda skäl till att du fått medicinen ordinerad.

Uppdate: Har varit på Mvc och tagit blodtryck, blodprov, Hb, vikt, urinprov och SF-mått. Gjorde glukosbelastningen och fick godkänt :banana:, även de värdena som jag fick direkt svar på såg bra ut, ligger kvar på min kurva (över normalkurvan) för SF-mått och hade gått upp lite till i vikt (ca 6 kg plus nu). Nöjd Bm och nöjd själv. Sambon tyckte att jag kunde fira att jag inte har diabetes genom att dricka en stor läsk. Ja visst, eller inte:)

Vi har inte hunnit renovera varken vårt sovrum (halvvägs där iof) eller barnrummet (ej påbörjat) då vi fick prioritera om och lägga tid/pengar på att konvertera våran panna. Det vore ju skönt om i alla fall vårt sovrum är klart innan pyret kikar ut. Jag har på känn att det kommer bli tidigare än planerat den 1:e, jag var 3 1/2 v tidig och mina syskon inte många dagar bättre, och så ser det ut generellt i släkten. Så jag räknar kallt att de 10 veckorna som är kvar egentligen är kanske 7-8..

Vad himla skönt med bra svar! Det måste kännas toppen att slippa diabetes, hurra för er! :up:

@Jenka Ja det är ju också ett alternativ med ihopfällbart skötbord. Vårt badrum är så litet så där får det inte plats någonting alls förutom en själv typ :p så det är sovrum eller vardagsrum som gäller för ett eventuellt skötbord.

Tack för tipset på barnvagnsmodeller. Såg att båda två har svängbara hjul, jag har fått för mig att de tar större plats?
Ingen aning om det tar mer plats, så kanske det är? Tycker de verkar smidigast (åker mycket kommunalt också) så det är mest sådana jag har tittat på. Måste åka och provköra (rulla?) snart känner jag!

Mitt tips när det gäller barnvagnsletande:

Titta efter en vagn som har den "perfekta" sittdelen!

Liggdelen används så kort tid och barnet "ligger bara där". Det enda jag skulle säga man ska tänka på är att liggdelen är tillräckligt stor så att barnen inte växer ur den efter 2 månader (vissa liggdelar är supersmå) och att det finns en ordentlig sufflett som skyddar mot sol.

Sittdelen används mycket längre tid och barnet är större och mer aktivt när det åker där. Med sittdelen kommer man antagligen göra mer utflykter osv.

Så även om det känns som sjukt långt in i framtiden ens lilla bebis ska åka sittvagn så är det mitt bästa tips såhär i efterhand ;)

Jag försöker se det som att det absolut är det bästa, dock vill ingen av mina tre läkare säga vad eventuella konsekvenser blir om jag inte äter hjärtmedicinen. Det är nog det som gör mig mest orolig.
Det var ett bra tips med siffror, jag kan också finna tröst i att få fakta svart på vitt. Det ger mig ofta mer än ord från en stressad läkare.

Vi fyndade ett begagnat skötbord med tillhörande "bädd" eller vad det heter för en hundralapp. Jag har ingen aning om det kommer bli använt, men jag inbillar mig att vi nog kan få tillbaka våra pengar via loppis om det skulle stå och samla damm. :)
Däremot om jag ska vara en gnutta realistisk och tänka utefter mig själv, så är jag ganska medveten om att närmsta säng/soffa/bord garanterat lär bli använt.. :angel:

Vi har inte hunnit renovera varken vårt sovrum (halvvägs där iof) eller barnrummet (ej påbörjat) då vi fick prioritera om och lägga tid/pengar på att konvertera våran panna. Det vore ju skönt om i alla fall vårt sovrum är klart innan pyret kikar ut. Jag har på känn att det kommer bli tidigare än planerat den 1:e, jag var 3 1/2 v tidig och mina syskon inte många dagar bättre, och så ser det ut generellt i släkten. Så jag räknar kallt att de 10 veckorna som är kvar egentligen är kanske 7-8..

Vad himla skönt med bra svar! Det måste kännas toppen att slippa diabetes, hurra för er! :up:

Det där med att gå kort/lång tid, kan det alltså vara ärftligt typ? Fick veta att jag var 2v tidig, mammas första barn. Jag har inte den minsta lust att få så tidigt. Då blir det ganska prickat på julhelgen. :crazy: Går mycket hellre över, önskar verkligen att det blir i januari och inte för tidigt. Även fast jag kanske inte skulle bli så förbannad som jag blev i drömmen häromnatten så vore det klart att föredra. ;)

Mitt tips när det gäller barnvagnsletande:

Titta efter en vagn som har den "perfekta" sittdelen!

Liggdelen används så kort tid och barnet "ligger bara där". Det enda jag skulle säga man ska tänka på är att liggdelen är tillräckligt stor så att barnen inte växer ur den efter 2 månader (vissa liggdelar är supersmå) och att det finns en ordentlig sufflett som skyddar mot sol.

Sittdelen används mycket längre tid och barnet är större och mer aktivt när det åker där. Med sittdelen kommer man antagligen göra mer utflykter osv.

Så även om det känns som sjukt långt in i framtiden ens lilla bebis ska åka sittvagn så är det mitt bästa tips såhär i efterhand ;)

Och vad är en tillräckligt stor liggdel? Och vad har den perfekta sittdelen för egenskaper? :p
Nybörjare javisst

Och vad är en tillräckligt stor liggdel? Och vad har den perfekta sittdelen för egenskaper? :p
Nybörjare javisst

Haha svaret på första frågan beror på hur stor bebis man får, jobbigt va :D Min son är nu 5 månader och 65 cm lång (lite under medel). Han får utan problem plats i vår Kronan duo s och det finns även sprattelutrymme :D En min mammagrupp har en babyjogger och fick byta vagn för att hennes son helt enkelt inte fick plats längre.

Svaret på andra frågan beror ju på vad man vill ha för egenskaper :D Men om jag skulle säga det viktigaste jag skulle fundera på:

- Vill man ha ergonomisk eller "vanlig" sittdel? En ergonomisk är ju just ergonomisk, och barnet kan kanske börja sitta i den lite tidigare. En vanlig kan i många vagnar få helt plant liggläge, och barnet kan sova på sidan när det blir lite större. I en ergonomisk sittdel ligger barnet med fötterna upp i luften i liggläge.

- Att sittdelen är vändbar. Vissa vagnar har enbart sittdel framåt och att en 6-månaders eller ännu yngre sitter så är på tok för tidigt tycker jag, men det får man ju bestämma själv.

- Att suffletten är tillräckligt lång och skyddar mot sol.

- Om det är viktigt att vagnen går att fälla ihop utan att först ta av sittdelen (eller liggdelen). Viktigare om man åker mycket bil.

- Vilken typ av hjul man vill ha, fasta, svängbara, små, stora, luftfyllda, inte luftfyllda osv.

Ja det är en djungel :p

Det där med att gå kort/lång tid, kan det alltså vara ärftligt typ? Fick veta att jag var 2v tidig, mammas första barn. Jag har inte den minsta lust att få så tidigt. Då blir det ganska prickat på julhelgen. :crazy: Går mycket hellre över, önskar verkligen att det blir i januari och inte för tidigt. Även fast jag kanske inte skulle bli så förbannad som jag blev i drömmen häromnatten så vore det klart att föredra. ;)

Alla sa till mig att det inte alls var ärfligt. På mig stämde det iaf. Mamma gick två veckor över tiden med mig och blev igångsatt, min son föddes 3 veckor tidigt. Han föddes dock på exakt samma dag i graviditeten som sin pappa, men jag antar att jag inte har ärvt det av svärmor :D

Om man ser till min mamma så tycker jag att man får räkna med att det stämmer hyfsat.
Min mammas äldsta barn blev hon igångsatt med, iofs inte för sent utan för att min kära syster låg i säte, min storebror gick hon över tiden med men blev inte igång satt. Mig och mina 2 yngre bröder blev hon igångsatt med 3 v efter utsatt tid.
Jag gick 12 resp 14 dagar över tiden och hade inga direkta tecken på att förlossning skulle vara på G så de gjorde en hinnsvepning (lite mer naturlig variant av att locka fram en förlossning) och då föddes de efter några få timmar.
Så jag har inga förhoppningar om att det kommer bli annorlunda denna gången.
Jag räknar nästan med att ge min farmor ett barnbarnsbarn i 90 års present den 24 januari (12 dagar efter utsatt datum)
Om Lilla S kommer då skall hon heta Lilly i andranamn efter min farmor Lilly :)
Men tittar man på mina syskon så är det blandad kompott
Min svägerska (lillebrorsans tjej) gick 14 dagar över tiden med första andra kom 3 v tidigt och nummer 3 kom 14 dagar över tiden. Min syster fick första 2-3 dagar tidigt (minns inte exakt) och sin andra gick hon över en 8 dagar tror jag det var.
Min storebror fick bara en dotter innan han gick bort och hon kom 16 dagar för tidigt.
Min minsta lillebror är ännu för ung (och verkar ha noll intresse för något annat än datorer) för att visa några tecken på att göra släkten större :) Så där vet jag inte.

En del måste "baka sina barn längre i ugnen" än andra och jag verkar vara en som behöver lite längre tid på mig att få dem "färdiga"
Men sen är frågan, är likheterna mellan de två första för att de är pojkar? och denna kommer att komma på ett helt annat sätt bara för att det är en tös? Enligt skrock så kommer ju flickor tidigare än pojkar.... Någon som hört det?
Även om man gjort detta förr så är det så himla spännande, det är ju första flickan för mig(min sambo har en sedan innan) så jag känner mig helt oförberedd. Hur gör man nu liksom? Jag har ju bara varit en pojkmamma...

På tal om något helt annat, har ni pratat med er respektive om hur ni skall göra den första tiden?
Vi har tänkt att vi skall vara hemma tillsammans de första 4 veckorna iallafall... Så gjorde vi med nummer 1 och vi tyckte det var så skönt...

@Positron Vi har samma problem med skötbord. Bor i en Liiiiten tvåa i centrala London och här kostar lägenheterna aprumpa! :cry: Vår lilla skit ligger på ca 20.000 Sek i månaden (utan räkningar)... Vi har funderat på en trea men det skulle kosta oss ca 5000 kr (plus förhöjda räkningar) till och nu när jag blivit gravid har jag ingen möjlighet att jobba dvs att vi har bara en lön att klara oss på under första tiden. (Jag får ca 5000kr i mammapeng) Tack och lov har grabben ett välavlönat jobb. Men london är inte billigt... Så vi får klura.

Köket är litet så vi har inget bord, tvättmaskinen i köket så som man har i England och den är alltså under en köksbänk. Sovrummet räcker till en dubbelsäng + byrå och ca 1 kvadrat meter att stå att byta om på. Enda lediga ytan vi har är i vardagsrummet då det är L- format och vi har rensat bort mannens lilla mini gym. Men där hade vi tänkt att ha allt annat :S typ ställa barnvagn och liknande då hallen också är typ en kvadratmeter att hänga ytterkläder och slänga in skorna i garderoben. Våra garderober är smockfulla så det bästa vore ju om man kunder typ ha en byrå + skötbord + säng i ett haha. Jag antar att det löser sig. Vi får bara pussla lite extra.

Ang, förlossning. Jag vill verkligen inte gå över tiden (och helst inte innan heller)! Tycker redan det börjar bli olidligt att vänta nu :p Har ju luskat ut att det är skottår nästa år med. Så risken finns ju med en liten bebis 29 Feb O_o Vet inte riktigt om det är bra eller dåligt. Vad står det i passet om man är född 29 onde? Om inte annat får ungen kännas sig lite unik.

Hoppas inte det där med ärftlighet är helt 100 %, när mamma fick mig vägde jag 5.2 kg:nailbiting:, storbror var normal på 3.7kg. (Ska väl tillägga att min mamma är en pyttemamma på typ 1.58 och 40 kg, så det måste ju varit ännu större för någon som henne?) Men med mig hade hon tydligen förlossningen från hell, hon svimmade och kräktes och det var typ lattjolajban. Så ja - det hjälper ju inte förlossningsrädslan direkt.
Nu förtiden har jag dock fått för mig att om man skulle få en sådan stor bebis så försöker man inte ens med normal förlossning utan gör ett kjesarsnitt direkt?!?

Jag växte upp med en mamma varas favoritprogram var diverse realitysjukhusprogram, bland annat högriskförlossningar som hon följde slaviskt... Ehm... Man blev inte direkt uppmuntrad till att skaffa barn när man ständigt blev så vackert skrämd av det hela tiden. :crazy:

Jag har alltid bestämt hävdat att jag aldrig ska ha barn. Alla miljoner skräckexempel om förlossningar som går åt fanders på de där jäkla tv-programmen alltså... Usch! När jag bläddrade genom kapitlet om förlossningen i Gravid-boken vi fick från barnmorskan första gången fick jag mitt livs första panikångestattack och slängde boken genom hela huset och grät okontrollerat i säkert en timme... Igår kunde jag läsa hela kapitlet utan att få panik, så det verkar ju mogna fram mer och mer. Jag är inte rädd för förlossningen mer än att jag är fullkomligt livrädd för ryggmärgsbedövning. Min största skräck är att de ska tvinga mig till det, jag dör hellre!

Hur funkar det egentligen med föräldragrupper/föräldrautbildning? När börjar det? Jag gick in i v 25 igår och ska till bm på tisdag nästa vecka. Hoppas man får lite info om sånt då. :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Är det någon som är sugen på att haka på en Buke-variant av Clara Lidströms (underbaraclaras på Instagram) fotoutmaning Fånga februari...
16 17 18
Svar
355
· Visningar
16 914
Senast: Cattis_E
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 189
Senast: lizzie
·
Gravid - 1år Det här kan bli lite rörigt, jag ber om ursäkt på förhand. Jag och maken har en dotter på 1.5 år. Hon är det bästa som hänt oss och...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
11 072
Senast: gulakatten
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
13 009
Senast: Nixehen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar