Vinterföräldrar 2015- 2016

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag mår bra får jag nog säga:) Har haft någon slags känning då och då i kanske 3 veckor i ryggslutet som kommit ibland. Hade även 2 dagar där det strålade ner lite i skinkan. Men nu är det bara borta:confused: Kände iofs att det spände till häromdagen när jag skulle böja mig ner och ta upp en agilitybom. Men inget efter det.
Knäna och benen har haft ganska ont efter 2 dagars agilityträning men troligtvis pga av att Agilityskorna inte är så bra för min fötter samt gansk hårt underlag. Men nu har jag beställt ett par nya skor! Än ger jag inte upp:devil: Trycker på magen när det ska höjas och sänkas bommar bara:wtf: Ungefär samma känsla när man ska knyta skorna nu för tiden..

Fick frågan av vår Agilitytränare om vi i gruppen var intresserade av att gå ett kurssteg till nu direkt efter denna kursens avslut (vi har 2 veckor kvar på denna). Varje steg är på 6 veckor. Jag kommer då att vara i v.30 när den är slut. Det har ju gått bra hittills men man vet ju aldrig..Ska nog ta och fråga instruktören hur vi gör om jag känner att det tar stopp, vill ju inte betala massa pengar och sen inte kunna utnyttja dem. Samtidigt så har jag kännt att det kanske kan vara skönt att vara hemma och ta det lugnt och boa mig..Men jag har ju (förhoppningsvis) 10 veckor till på mig att göra det sen när kursen är slut..Mycket av bebisens grejer är redan fixat så ska "bara" rensa ut lite här hemma och ställa iordning..Inte lätt att bestämma sig :cautious::cautious::cautious:

Läst en jättebra bok föresten! Kan verkligen rekommendera den! Amning i vardagen av..Margit någonting:p Tycker att den absolut är någonting att läsa för alla. Hur man än tänkt göra eller om man bara vill vara lite bättre rustad för vad som komma skall. Det står hur man främjar amningen att komma igång och bibehållas, lösningar på problem som kan uppstå, fakta runt amning överlag hur det faktiskt funkar - då man kan få höra både det ena och andra från "kunniga" ;), historia runt amning, amningen i samhället osv. Den tar även upp hur man kan göra om man vill/behöver/måste sluta amma samt hur man kan göra vid intruduktion av annan mat.

Upplever den som neutral och ickedömmande för hur man nu väljer att göra- eller inte väljer att göra. De menar på att vilket beslut man än tar så ska det vara ett beslut som man har tagit själv för att man känner som man känner och vet vad man vet och inte pga av vad andra har kommit med för "sanningar":idea::heart

Nu blev det en roman från mig;)
Kram på er:heart

Den bokrecensionen borde stå med på salusidor! ;) Jag blev då iaf himla nyfiken! Hoppas man kanske kan låna den på bibblan. :)

Fick hem första tygblöjorna jag beställd hem igår, väntar på resten från ett annat företag, så mysiga och fina är dom:love: Ska bli så spännande att prova :)

Usch, mår inget vidare idag. Ont i huvudet och kroppen, småsnorig och en klump i halsen som gör ont. Ingen feber i alla fall... Får se hur det utvecklar sig under dagen, om jag måste vara hemma imorgon. Hade aldrig orkat jobba som det är idag. Får dåligt samvete när jag är hemma för det ställer till det på jobbet, men försöker intala mig att det inte är mitt problem... Måste ju trots allt sätta lillen först!

Hur mycket har ni andra börjat handla och förbereda inför bebisen? :) Jag är i vecka 21 nu, och har verkligen inte känt mig stressad, förrän vi blev flyttade på RUL från februari till januari, och det helt plötsligt kändes som att några graviditetshormoner slog till och får mig att vilja boa! Nu, helst igår, och jag vill ha ALLT! :nailbiting::p

Vi har inte köpt vagn, inte babyskydd, inte skötbord, ingenting. Vill gärna försöka hålla kostnaderna nere och köpa begagnade grejer, men vet inte riktigt om allt verkligen är "fräscht" att köpa begagnat. Skulle ni köpa t.ex täcke begagnat till bebisen? Kläder? Jag fått en kasse med större bebiskläder (62-68) och det känner jag är hur bra som helst och inga problem alls, för då är bebisen lite större. Men av någon skum anledning så tar det emot att köpa begagnade kläder i små storlekar, för då är bebisen så liten och "känslig" att jag helst vill att allt ska vara nytt och fräscht. :p (Ja, det är okej att skriva att jag är knäpp).
Och jag vet inte riktigt vilka storlekar man ska satsa på? Jag tänkte inte köpa på mig jättemycket kläder innan, men har läst att det är storlek 50 och 56 som gäller, men så var vi iväg på barnkalas igår och fick höra att vi borde köpa i storlek 44? Deras dotter hade inte haft storlek 56 förrän hon var ett halvår gammal (eller om det var ännu äldre?) så de tyckte definitivt att vi skulle ta med oss storlek 44 och 50 till förlossningen. Men så har jag hört om andra, som har fått bebisar som haft storlek 56 från första dagen... :down::D Hur ska man tänka?

Hur mycket har ni andra börjat handla och förbereda inför bebisen? :) Jag är i vecka 21 nu, och har verkligen inte känt mig stressad, förrän vi blev flyttade på RUL från februari till januari, och det helt plötsligt kändes som att några graviditetshormoner slog till och får mig att vilja boa! Nu, helst igår, och jag vill ha ALLT! :nailbiting::p

Vi har inte köpt vagn, inte babyskydd, inte skötbord, ingenting. Vill gärna försöka hålla kostnaderna nere och köpa begagnade grejer, men vet inte riktigt om allt verkligen är "fräscht" att köpa begagnat. Skulle ni köpa t.ex täcke begagnat till bebisen? Kläder? Jag fått en kasse med större bebiskläder (62-68) och det känner jag är hur bra som helst och inga problem alls, för då är bebisen lite större. Men av någon skum anledning så tar det emot att köpa begagnade kläder i små storlekar, för då är bebisen så liten och "känslig" att jag helst vill att allt ska vara nytt och fräscht. :p (Ja, det är okej att skriva att jag är knäpp).
Och jag vet inte riktigt vilka storlekar man ska satsa på? Jag tänkte inte köpa på mig jättemycket kläder innan, men har läst att det är storlek 50 och 56 som gäller, men så var vi iväg på barnkalas igår och fick höra att vi borde köpa i storlek 44? Deras dotter hade inte haft storlek 56 förrän hon var ett halvår gammal (eller om det var ännu äldre?) så de tyckte definitivt att vi skulle ta med oss storlek 44 och 50 till förlossningen. Men så har jag hört om andra, som har fått bebisar som haft storlek 56 från första dagen... :down::D Hur ska man tänka?
Jag är nästan klar med kläder men inget annat (jo blöjor fick sambon i födelsedagspresent :p) Är i v 20, känner mig lite stressad (utan anledning) medan sambon tycker att vi gott kan vänta. Kläder har jag köpt nya ekologiska och länsat vinden hos mamma. Skulle inte tveka på att köpa begagnat, de tvättas ju och har färre gifter när de är använda några gånger.
Vagn och bärsele håller jag lite utkik efter. Hopfällbart skötbord och spjälsäng lär också blir begagnat men babyskydd köper vi nytt. Sen är planen att köpa ny soffa och bil innan det är dags också,hade ju varit trevligt att sprida ut inköpen lite...
När det gäller kläder kör jag på stl 50 och uppåt.

Vi hade inte börjat köpa vagn och större grejor förrän i vecka 33-34 så känn ingen panik :). Skulle bebis vilja titta ut innan ni har hunnit införskaffa allt så går det lika bra att införskaffa grejor efter förlossningen också. Med facit i hand är det många grejor vi hade kunnat avvakta med, men det är såklart skönt att ha mycket grejor fixade så man slipper tänka på det sen. Babyskyddet var dock viktigt för oss då vi tog bilen till och från förlossningen.

Vi har i princip bara haft begagnade kläder till sonen fram tills nu (han är nu 5 mån gammal). Kläder är inga smittbärare så länge de är tvättade :). De minsta storlekarna kan de oftast inte ha så länge ändå så de är i nästan som nya.

Angående storlekar så hade jag kört på storlek 50-56 på BB. Det går såklart inte veta hur stor bebisen är vid födseln men jag resonerar som så att jag hellre har med kläder som riskerar att vara lite stora än att de inte går att få på alls. Skulle det vara en minibebis går det alltid att köpa mindre storlekar senare :).

Vi hade inte köpt någonting i vecka 21, vi började i v 30 och köpte det mesta i typ vecka 33-34. Men då hade vi kollat upp att det inte var superlång leveranstid på vagnen. Så känn ingen panik!

Satsa på storlek 50 och 56 till BB tycker jag! Vi fick en minibebis (2,4 kg 48 cm) och han drunknade såklart i storlek 50 i början men det fungerar! Vi kompletterade med några plagg i storlek 44 när vi kom hem men mest hade han stl 50. Skulle säga att risken är betydligt större att ni köper stl 44 (och till och med stl 50) i onödan än att det inte skulle fungera med 50 från start :)

@AnnaKarin Vi har köpt lite och lite, mycket pga att vi kunnat köpa begagnade grejer av vänner. Det vi köpt nytt är en del kläder, babyskydd och en blöjhink. Vagn, säng, bärsele mm har vi fått/köpt begagnat. Är på jakt efter ett skötbord nu, sedan saknas bara förbrukningsartiklar som blöjor, puder, våtservetter och liknande.

@AnnaKarin

Jag är i vecka 33 nu och är inte på långa vägar klar med några inköp.
Vi tar lite i taget. Köper gärna begagnat eftersom det kostar på så det räcker och blir över ändå.
Jag har inga problem med att köpa begagnade kläder i stl 50-56. Dom är oftast inte använda så mycket och i fint skick.
Vi har väl egentligen bara spjälsäng kvar som är ett måste innan bebis kommer, och blöjor :p
Men resten kan vi ta efteråt :)
Vill inte köpa för mycket kläder i dom små storlekarna för man vet aldrig hur snabbt dom växer. Dessutom har vi lite kvar från dom större barnen i dom minsta storlekarna så jag återanvänder nog det med.

Jag satsar på några få uppsättningar i stl 50 och kommer ta med både det och 56 till BB. Är bebis större är jag glad att jag inte köpte för mycket smått och är bebis liten så är det bara att ge sig ut och köpa på sig lite mer.

Vi är faktiskt mer klara än jag trodde. :o Vi har fått så vansinnigt mycket grejer så det är inte mycket vi köpt själva! Har massvis med kläder i 50-56 (antagligen för mycket, men jag har köpt typ tre plagg och fått resten) och i helgen var jag på loppis och köpte massa små strumpor och lite större plagg i 62-68. Håller med övriga om att 50 verkar vara det normala att ha med till BB, kan tänka mig att jag packar ner nåt i 56 också. Och visar det sig att det blir en minibebis så är det ju lättare att få på en större storlek än tvärt om. ;)

Det vi har kvar är skötbord och babyskydd. Och diverse förbrukningsartiklar förstås. Vi har börjat bunkra lite blöjor och våtservetter, passar på när det är extrapris på sånt när man ändå är på nån affär. Resonerar som så att det nog lär gå åt. :angel: Svårt att veta storlek på blöjor tycker jag. Men vi har köpt ett paket i strl 2 och ett i 3, tror det är för 2-4kg och 3-5 kg eller nåt liknande. Samma där, det lär nog gå åt. :p Ska bli roligt när skötbordet är på plats så man kan ställa in grejer där det ska vara! :)

Kl
Har haft min första dröm om förlossning. :eek: Det jag minns mest är att jag var så arg för att det var den sista december och inte hade hunnit bli januari än. :p

Vi har inte köpt någonting alls än och det känner jag ingen panik alls för. Vi har fått en spjälsäng och kommer få lite sängkläder, spjälskydd m.m till den.

VI bor ganska litet i en tvåa och vill inte köpa för mycket onödiga prylar. har funderat på det där med skötbord. Har ni några tips på smarta lösningar? Är det ens nödvändigt?

Kläder tänkte jag roa mig med att sy lite själv då jag tycker det finns roligare tyger att få tag på, dessutom lättare att göra mer könsneutralt då.

Vagn ska vi försöka ta oss iväg och provköra lite inom kort och framförallt kolla mått på så att vi får in den i bagaget med halvbur till hunden. Känns som att det kan bli lurigt att hitta en vagn som får plats i bagaget men som också är terrängduglig. Några förslag på vad vi ska titta efter? Finns det begagnat så har vi inget emot det.

Annars är väl tanken att de flesta inköpen får vänta fram tills vid jul nångång. Vi förväntar oss inte att få prylar i överflöd från andra.

Senast ändrad:
har funderat på det där med skötbord. Har ni några tips på smarta lösningar? Är det ens nödvändigt?

Har ni tvättmaskin i lägenheten? Isf har jag ett bra tips. :) Man klarar sig utan skötbord, men det är väldigt bekvämt att ha. Men man behöver ju inte ha en hel möbel om man har trångt hemma, det räcker ju med en skötmadrass som man kan lägga på t ex köksbordet eller ett vägghängt skötbord som går att fälla upp.

@WBanna Nej ingen tvättmaskin i lägenheten. Däremot är vi inte många hushåll i huset som delar på tvättstugan och de två maskiner som finns där. Och vi har inga tidsbokningar på maskinerna, det är sällan det är upptaget så det är skönt.

Båda alternativen har jag tänkt på men som vi bor idag har vi ett högre köksbord med barstolar och vi tänkte försöka ha kvar det så tills vi har huset färdigbyggt så det känns som lite väl hög arbetshöjd. Vägghängt/ihopfällbart är väl det det lutar åt.

@WBanna Nej ingen tvättmaskin i lägenheten. Däremot är vi inte många hushåll i huset som delar på tvättstugan och de två maskiner som finns där. Och vi har inga tidsbokningar på maskinerna, det är sällan det är upptaget så det är skönt.

Båda alternativen har jag tänkt på men som vi bor idag har vi ett högre köksbord med barstolar och vi tänkte försöka ha kvar det så tills vi har huset färdigbyggt så det känns som lite väl hög arbetshöjd. Vägghängt/ihopfällbart är väl det det lutar åt.

Min man byggde ett litet skötbord som passade uppepå tvättmaskinen, men då funkar det ju inte för er att ha så. :)

Vi har ju det mesta kvar eftersom sonen bara är 15 månader nu. Det vi behöver införskaffa är en ny vagn, då vi behöver en som båda kan åka i för att jag ska kunna komma ut med hundarna och båda barnen. men det känns inte jätteakut, jag är ju bara i v 17 än så länge.

Den här graviditeten går än så länge precis lika fint som den förra. Jag har nu gått ner 4 kg från när jag plussade. Vägde ju dock minst 16 kg för mycket innan så det är ju bara positivt. Mår oförskämt bra och är inte alls sugen på godis eller snacks. Nu väntar jag på att få första livstecknet från den lilla krabaten och så naturligtvis på RUL som är bokat till den 7 oktober. Vilket är dagen efter att vi fått tillträde till nya huset. Så vi har att stå i :)

VI bor ganska litet i en tvåa och vill inte köpa för mycket onödiga prylar. har funderat på det där med skötbord. Har ni några tips på smarta lösningar? Är det ens nödvändigt?

Vi har byggt en skötplats i en inbyggnadsgarderob. Ett stabilt hyllplan på lagom höjd och trådbackar under för blöjor, kläder etc.

Har ni badkar så finns det skötbord att ställa på badkaret. Vägghängt, kanske bakom en dörr om ni bor trångt. Ska ni ha spjälsäng så kan den andvändas som bas, finns speciella skötbord för det. Eller bara en dyna och byta på golvet, soffan, sängen? Kan ju i alla fall fungera till en början, så har ni tid att känna efter vilket behov ni har.

@WBanna Ja det var ju en smart lösning! (Bilden som poppar upp i huvudet är bebis som ligger på en centrifugerande maskin :D:p)
@Sedna Min sambo har faktiskt pratat om att bygga något, t.ex. överdel till spjälsäng eller klädbyrån så det kanske är något att satsa på. Garderoblösningen var smart men vi har inga passande garderober.

Uppskattar man att ha en fast skötplats eller är man lite var som ändå? Det är ju så svårt att sätta sig in i hur det kommer att bli...

@WBanna Ja det var ju en smart lösning! (Bilden som poppar upp i huvudet är bebis som ligger på en centrifugerande maskin :D:p)
@Sedna Min sambo har faktiskt pratat om att bygga något, t.ex. överdel till spjälsäng eller klädbyrån så det kanske är något att satsa på. Garderoblösningen var smart men vi har inga passande garderober.

Uppskattar man att ha en fast skötplats eller är man lite var som ändå? Det är ju så svårt att sätta sig in i hur det kommer att bli...

Ha ha stackars bebis! :D Det är skönt att ha en fast skötplats där man har alla "skötgrejer".

Usch vad jag skäms. Nu är det andra gången jag missar ett besök på mvc. Jag satte tom upp en fullt synlig lapp på kylen men inte hjälper det. Min hjärna är helt på semester. Jaja, ska ringa en myndighet och två företag nu och försöka få undan sådant som faktiskt får plats innanför pannloben.

Jag tänkte skaffa ett sånt uppblåsbart skötbord så man får kanter, och ha det på diskbänken i tvättstugan. Köpa ett bord särskilt för att byta blöja på känns onödigt, yta finns det gott om.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Är det någon som är sugen på att haka på en Buke-variant av Clara Lidströms (underbaraclaras på Instagram) fotoutmaning Fånga februari...
16 17 18
Svar
355
· Visningar
16 914
Senast: Cattis_E
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 186
Senast: lizzie
·
Gravid - 1år Det här kan bli lite rörigt, jag ber om ursäkt på förhand. Jag och maken har en dotter på 1.5 år. Hon är det bästa som hänt oss och...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
11 068
Senast: gulakatten
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
13 009
Senast: Nixehen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar