Vinterföräldrar 2015- 2016

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vi skall också börja att köpa på oss blöjor redan nu när det är billigt. Det kommer ju att användas och finns ju inte bäst före datum på det.

Det finns faktiskt bäst före datum på blöjor, tro det eller ej. Jag fick lära mig det av farfar då de genom Lions kör ned till Litauen någon gång om året med Blöjor och andra tillbehör till äldreboenden samt barnhem. Då samlar de in blöjor med passerat utgångsdatum i kommunen och åker ned med.

Men jag fattar inte varför det finns :p

@Positron Vi har samma problem med skötbord. Bor i en Liiiiten tvåa i centrala London och här kostar lägenheterna aprumpa! :cry: Vår lilla skit ligger på ca 20.000 Sek i månaden (utan räkningar)... Vi har funderat på en trea men det skulle kosta oss ca 5000 kr (plus förhöjda räkningar) till och nu när jag blivit gravid har jag ingen möjlighet att jobba dvs att vi har bara en lön att klara oss på under första tiden. (Jag får ca 5000kr i mammapeng) Tack och lov har grabben ett välavlönat jobb. Men london är inte billigt... Så vi får klura.

Köket är litet så vi har inget bord, tvättmaskinen i köket så som man har i England och den är alltså under en köksbänk. Sovrummet räcker till en dubbelsäng + byrå och ca 1 kvadrat meter att stå att byta om på. Enda lediga ytan vi har är i vardagsrummet då det är L- format och vi har rensat bort mannens lilla mini gym. Men där hade vi tänkt att ha allt annat :S typ ställa barnvagn och liknande då hallen också är typ en kvadratmeter att hänga ytterkläder och slänga in skorna i garderoben. Våra garderober är smockfulla så det bästa vore ju om man kunder typ ha en byrå + skötbord + säng i ett haha. Jag antar att det löser sig. Vi får bara pussla lite extra.

Ang, förlossning. Jag vill verkligen inte gå över tiden (och helst inte innan heller)! Tycker redan det börjar bli olidligt att vänta nu :p Har ju luskat ut att det är skottår nästa år med. Så risken finns ju med en liten bebis 29 Feb O_o Vet inte riktigt om det är bra eller dåligt. Vad står det i passet om man är född 29 onde? Om inte annat får ungen kännas sig lite unik.

Hoppas inte det där med ärftlighet är helt 100 %, när mamma fick mig vägde jag 5.2 kg:nailbiting:, storbror var normal på 3.7kg. (Ska väl tillägga att min mamma är en pyttemamma på typ 1.58 och 40 kg, så det måste ju varit ännu större för någon som henne?) Men med mig hade hon tydligen förlossningen från hell, hon svimmade och kräktes och det var typ lattjolajban. Så ja - det hjälper ju inte förlossningsrädslan direkt.
Nu förtiden har jag dock fått för mig att om man skulle få en sådan stor bebis så försöker man inte ens med normal förlossning utan gör ett kjesarsnitt direkt?!?

Skötbord på den befintliga byrån och garderob i sänglåda? :)

@Balahé så skönt att du slapp diabetes :) Det skall tydligen vara rysligt jobbigt.

Nu har jag förvisso inte graviditets diabetes, utan blev diagnostiserad typ 1:a 2002 men det är ett jäkla mockel att få ordning på allt. Blodsockerkurvor måste ligga jämt utan höga/låga värden. Det tar otroligt på en psykiskt, men även fysiskt. Det är ett heltidsarbete bredvid allt annat :wtf:

Något som dock många på Mvc glömmer att informera om är att får man Graviditets diabetes så är inte frågan OM utan snarare NÄR du får diabetes typ 2.
Man kan förlänga tiden innan diabetes typ 2 ger sig till känna, genom att ordna sin kost och motion. Men tyvärr kommer typ 2 att visa sig så småningom, vissa lyckas skjuta på insjuknandet hela livet, vissa inte.

Vi kommer att göra om en köksvagn köpt på Ikea till skötbord och den kommer att stå i barnrummet då vi inte har plats någon annan stans. Samt att barnrummet är ganska stort.

Vi flyttade in i vårt hus i Fredags :banana::bump:så vi har inte hunnit med någonting och det enda inköpen som är gjorda till bebis är barnvagn (Emmaljunga CrossCountry, 2009, 1000:- ) samt en trikåsjal om bebis vill acceptera den vill säga. Annars var det ingen dyr sak utan mest köpt för att jag vill bära i sjal om bebis vill bli buren i sjal vill säga. Samt tre babyboxar (om de får räknas in), väntar på ytterligare två. Dock väntar Ullared med morsan i nästa vecka :angel:

Idag har jag trotsat foglossning och kört trimmer i någon timme för att hitta stenmuren som gömmer sig under gräset. Även burit lite ved, eller burit och burit. Sambon har burit och jag har mest kommit med glada tillrop :angel:

Min kära mor kommer på Fredag och ska stanna några dagar och då hjälpa oss med lite tapetsering av barnrum, kök samt eventuellt sovrum. Vi insåg när vi flyttade in att nästan varenda rum behöver fixas till. Men ett rum i taget! :banana:

Vi diskuterar mycket kring namn på bebis, jag har ett namn jag tycker hemskt mycket om, även sambon gillar det men han anser att då jag ville döpa hunden till desamma. Då passar det inte riktigt in, samt att jag får ta diskussionen med dottern i framtiden:
"- Mamma, varför heter jag ***?
- Jo du förstår att sambon lät mig inte döpa hunden till ***, så därför fick du heta det istället."

:banana::bump::banana:
Vi diskuterar mycket kring namn på bebis, jag har ett namn jag tycker hemskt mycket om, även sambon gillar det men han anser att då jag ville döpa hunden till desamma. Då passar det inte riktigt in, samt att jag får ta diskussionen med dottern i framtiden:
"- Mamma, varför heter jag ***?
- Jo du förstår att sambon lät mig inte döpa hunden till ***, så därför fick du heta det istället."

Det namn vi gett vår dotter var först med på listan över namn till fölet, som föddes 8 veckor innan barnet :angel:

Bäst-före datum på blöjor!? Haha, det hade jag då aldrig trott! :D

Jag är verkligen paniskt rädd för ryggmärgsbedövning. Vare sig det är epidural eller spinal. Nu läste jag nyss att om det blir akut kejsarsnitt (vilket man ju såklart aldrig kan förutsäga) så är det allra vanligast att lägga ryggbedövning vilket även verkar vara mest positivt för barnet. Alternativt under narkos, men det verkar sämre? Alltså jag står fast, jag dör hellre än att få ryggbedövning! Måste man? Kan de tvinga en? Det är det enda jag är rädd för inför förlossning, att de ska tvinga på en ryggbedövning...

Jag försöker se det som att det absolut är det bästa, dock vill ingen av mina tre läkare säga vad eventuella konsekvenser blir om jag inte äter hjärtmedicinen. Det är nog det som gör mig mest orolig.
Det var ett bra tips med siffror, jag kan också finna tröst i att få fakta svart på vitt. Det ger mig ofta mer än ord från en stressad läkare.

Vi fyndade ett begagnat skötbord med tillhörande "bädd" eller vad det heter för en hundralapp. Jag har ingen aning om det kommer bli använt, men jag inbillar mig att vi nog kan få tillbaka våra pengar via loppis om det skulle stå och samla damm. :)
Däremot om jag ska vara en gnutta realistisk och tänka utefter mig själv, så är jag ganska medveten om att närmsta säng/soffa/bord garanterat lär bli använt.. :angel:

Vi har inte hunnit renovera varken vårt sovrum (halvvägs där iof) eller barnrummet (ej påbörjat) då vi fick prioritera om och lägga tid/pengar på att konvertera våran panna. Det vore ju skönt om i alla fall vårt sovrum är klart innan pyret kikar ut. Jag har på känn att det kommer bli tidigare än planerat den 1:e, jag var 3 1/2 v tidig och mina syskon inte många dagar bättre, och så ser det ut generellt i släkten. Så jag räknar kallt att de 10 veckorna som är kvar egentligen är kanske 7-8..

Vad himla skönt med bra svar! Det måste kännas toppen att slippa diabetes, hurra för er! :up:

Men de måste väl kunna ge svar på vad eventuella konsekvenser kan bli av utebliven medicinering? Man blir ju ännu mer orolig när man inte vet... :crazy:

@Positron Vi har samma problem med skötbord. Bor i en Liiiiten tvåa i centrala London och här kostar lägenheterna aprumpa! :cry: Vår lilla skit ligger på ca 20.000 Sek i månaden (utan räkningar)... Vi har funderat på en trea men det skulle kosta oss ca 5000 kr (plus förhöjda räkningar) till och nu när jag blivit gravid har jag ingen möjlighet att jobba dvs att vi har bara en lön att klara oss på under första tiden. (Jag får ca 5000kr i mammapeng) Tack och lov har grabben ett välavlönat jobb. Men london är inte billigt... Så vi får klura.

Köket är litet så vi har inget bord, tvättmaskinen i köket så som man har i England och den är alltså under en köksbänk. Sovrummet räcker till en dubbelsäng + byrå och ca 1 kvadrat meter att stå att byta om på. Enda lediga ytan vi har är i vardagsrummet då det är L- format och vi har rensat bort mannens lilla mini gym. Men där hade vi tänkt att ha allt annat :S typ ställa barnvagn och liknande då hallen också är typ en kvadratmeter att hänga ytterkläder och slänga in skorna i garderoben. Våra garderober är smockfulla så det bästa vore ju om man kunder typ ha en byrå + skötbord + säng i ett haha. Jag antar att det löser sig. Vi får bara pussla lite extra.

Ang, förlossning. Jag vill verkligen inte gå över tiden (och helst inte innan heller)! Tycker redan det börjar bli olidligt att vänta nu :p Har ju luskat ut att det är skottår nästa år med. Så risken finns ju med en liten bebis 29 Feb O_o Vet inte riktigt om det är bra eller dåligt. Vad står det i passet om man är född 29 onde? Om inte annat får ungen kännas sig lite unik.

Hoppas inte det där med ärftlighet är helt 100 %, när mamma fick mig vägde jag 5.2 kg:nailbiting:, storbror var normal på 3.7kg. (Ska väl tillägga att min mamma är en pyttemamma på typ 1.58 och 40 kg, så det måste ju varit ännu större för någon som henne?) Men med mig hade hon tydligen förlossningen från hell, hon svimmade och kräktes och det var typ lattjolajban. Så ja - det hjälper ju inte förlossningsrädslan direkt.
Nu förtiden har jag dock fått för mig att om man skulle få en sådan stor bebis så försöker man inte ens med normal förlossning utan gör ett kjesarsnitt direkt?!?

Oj vilken hyra!!:eek:
Jag inser att jag inte ska klaga på vårat utrymme, vi har lite över både i vardagsrum och sovrum. Kök och toalett är det däremot kört med.
Men som någon annan sa, undersängenlådor för förvaring (där borde man ju kunna ha under spjälsängen också) och ihopvikbar skötbädd (jag har sett någon som sytt egna som det var vaxduk på ena sidan och vanligt tyg på andra med liiite stoppning som gick att vika ihop och fästa med kardborre) är nog saker som kan underlätta.

Ingen aning om det tar mer plats, så kanske det är? Tycker de verkar smidigast (åker mycket kommunalt också) så det är mest sådana jag har tittat på. Måste åka och provköra (rulla?) snart känner jag!

Jag vet inte om jag läst/hört att de blir bredare eller om jag själv fått för mig det. Känns som att det kan bli bökigare när man ska i och ur bilen också? Man tänker så mycket och får för sig så mycket konstigt :p
Vi åker aldrig kollektivt och är sällan i stan så det känns inte jätteviktigt för oss. Däremot ska den vara lättkörd och ha bra dämpning när man är ute och kör på ojämna vägar. Och lätt att fälla ihop och lasta i bilen.
Känns som en djungel! Så definitivt provrullning inom kort:D

Nu har jag förvisso inte graviditets diabetes, utan blev diagnostiserad typ 1:a 2002 men det är ett jäkla mockel att få ordning på allt. Blodsockerkurvor måste ligga jämt utan höga/låga värden. Det tar otroligt på en psykiskt, men även fysiskt. Det är ett heltidsarbete bredvid allt annat :wtf:

Något som dock många på Mvc glömmer att informera om är att får man Graviditets diabetes så är inte frågan OM utan snarare NÄR du får diabetes typ 2.
Man kan förlänga tiden innan diabetes typ 2 ger sig till känna, genom att ordna sin kost och motion. Men tyvärr kommer typ 2 att visa sig så småningom, vissa lyckas skjuta på insjuknandet hela livet, vissa inte.

Hade ingen aning om att det fanns bäst före datum på blöjor.. Men man lär så länge man lever :) Då kanske man skall vänta lite... har ju låååååång tid kvar innan det är dags för mig :(
Jag har ju tack o lov inte haft graviditetsdiabetes någon av mina andra graviditeter och jag hoppas ju att det är något jag slipper även denna gången. Utan refererade till min kollega som hade det både graviditet 1 och även nu denna nummer 2... Men hon har ju diabetes i släkten så hon är ju inte jätte förvånad.
Dock väldigt synd att det skall hända.

Är det någon här inne som är duktiga på så kallade dieter om vad som är okej när man är gravid. Inte så att jag tänkte banta för det skall man ju inte, men tänkte om det finns något man kan göra så man inte går upp så mkt i vikt... Tycker det är mkt nog redan och vill väl inte att det blir sådär överdriver mkt mer... Har samlat på mig jätte mkt vätska redan :(

Hade ingen aning om att det fanns bäst före datum på blöjor.. Men man lär så länge man lever :) Då kanske man skall vänta lite... har ju låååååång tid kvar innan det är dags för mig :(
Jag har ju tack o lov inte haft graviditetsdiabetes någon av mina andra graviditeter och jag hoppas ju att det är något jag slipper även denna gången. Utan refererade till min kollega som hade det både graviditet 1 och även nu denna nummer 2... Men hon har ju diabetes i släkten så hon är ju inte jätte förvånad.

Är det någon här inne som är duktiga på så kallade dieter om vad som är okej när man är gravid. Inte så att jag tänkte banta för det skall man ju inte, men tänkte om det finns något man kan göra så man inte går upp så mkt i vikt... Tycker det är mkt nog redan och vill väl inte att det blir sådär överdriver mkt mer... Har samlat på mig jätte mkt vätska redan :(
Är det vätska så är det ju något som försvinner fort efter bebisen är född, till skillnad från "vanliga" kilo som kan vara lite svårare att bli av med. Jag har hört att man ska dricka mkt för att undvika att samla på sig vätska, att man rensar kroppen på slaggprodukter då. Förstår dock att om det är många kilo vätska redan nu så blir det ju tungt

Alla går upp olika mkt och det är svårt att veta vad det beror på alla gånger. Men att äta för två rekommenderas ju sällan.

Fick ringa och boka om nästa besök hos BM pga internutbildningar på jobbet som jag inte kan missa. Nästa besök skulle vara i v.25 men blir nu inte förrän i v.27, känns som att det blir väldigt långt emellan gångerna! Förra gången jag träffade "min" BM var vid inskrivning i v.13. Rul i v.18 var med en annan BM.

@Festina_Lente Vätskan är ju lite svår att undvika att samla på sig. Har också hört om att dricka mycket vatten för att skölja ur systemet. Bra även mot urinvägsproblem:up:

Vad som är bra att äta för att inte går upp alltför mycket när man är gravid är väl egentligen detsamma som när man inte är gravid. Dvs undvik tomma kalorier i kakor, godis, chips osv och kalorier i dryckesform. Ät grönsaker flera gånger varje dag och gärna frukt i rimliga mängder.

Tycker lätt att det blir för mycket kaloririk dryck som gravid. När man dricker vin till maten talar liksom kroppen om när det börjar bli dags att dricka vatten:angel: Det händer inte alls på samma sätt när man dricker läsk eller alkoholfri cider, inte för mig iaf. Är lätt hänt att det blir både ett och två glas extra. Försöker att välja vatten eller te i möjligaste mån (inte till "fest" dock, men det är det ju inte varje dag).

Vätskan är tyvärr inget att göra åt. Men den behöver du ju inte heller bry dig så mycket om, den försvinner ju av sig självt sen :)
Jag har själv en massa vätska och känner mig uppblåst pga det men det går ju inte göra något åt det. Och vätskan är BRA på att luras och får en att tro att man har blivit större än man egentligen är. Vätskan fyller ju ut såna ställen där den syns tydligt vilket lurar hjärnan att tro att man blivit fet helt enkelt. Så ett tips är att ignorera svullna fötter, ben och fingrar i spegeln. Dom blir normala sen igen :)

Vad det gäller kosten så är det det vanliga som gäller även som gravid. Undvik sötsaker, ät mycket grönt på middagstallriken, kan du motionera så är 15 min promenad bättre än 0 min, ska du dricka läsk så kan du faktiskt välja light/zero vid dom tillfällena.

Men, sen är det ju så att man får kanske cravings under graviditeten och då ska man ju tillåta sig att äta det man är sugen på. I helvete att jag kan gå sugen på choklad i flera månader utan att få unna mig ens en bit bara för att jag bör undvika det. Unna dig - i lagom mängd :)

Och få genast bort det dåliga samvetet över vikten!

Du är gravid. Det är helt normalt att öka i vikt. En del ökar mer och en del ökar mindre och så finns det dom som inte ökar alls, eller till och med går ner i vikt.

Jag har valt att inte väga mig under denna graviditeten just för att slippa vikthetsen. Jag mår apa av att se siffrorna öka och det är inte bra varken för mig eller bebis. Inte fan tänker jag gå runt med ångest hela graviditeten för att jag ökar i vikt, när det är normalt att göra det.

@Matmissbrukaren

Så light är okej att dricka? Min sambo "förbjöd" mig att dricka Cola light typ första tre-fyra månaderna. Sen sa jag att jag tänker göra det oavsett vad han tycker. Handlar om typ 3-4 burkar i veckan Max. Så nu är det tillåtet hemma haha.

Redbull har han sagt att jag inte får dricka heller, så gör inte det för husfridens skull. Men egentligen borde man väl kunna dricka nån liten burk (230 ml eller vad det är i minsta) då och då eftersom kaffe är okej (jag dricker varken te eller kaffe).

@Matmissbrukaren

Så light är okej att dricka? Min sambo "förbjöd" mig att dricka Cola light typ första tre-fyra månaderna. Sen sa jag att jag tänker göra det oavsett vad han tycker. Handlar om typ 3-4 burkar i veckan Max. Så nu är det tillåtet hemma haha.

Redbull har han sagt att jag inte får dricka heller, så gör inte det för husfridens skull. Men egentligen borde man väl kunna dricka nån liten burk (230 ml eller vad det är i minsta) då och då eftersom kaffe är okej (jag dricker varken te eller kaffe).

Hur långt är ett snöre? ;)

Men ja, det är okej att dricka light. Om det är i lagom mängd som med allt annat.
Det är ju koffeinet i läsken man vill undvika men det är inte så mycket i en burk och dricker du då 3-4 burkar i veckan så känns det helt okej.
Jag själv är gravt Pepsi Max beroende och det är huvudsakligen vätskan jag får i mig dagligen. Inget jag är stolt över men så är det. Jag dricker 2-3 burkar om dagen.
Gjorde så även under mina andra graviditeter. Jag har varit beroende i 15 år nu :crazy:

Redbull skulle jag däremot inte röra ens med tång under graviditeten. Jag vet inte hur man får dricka det under graviditeten men dom varnar ju för det även om man är ogravid så då bör man väl inte dricka det alls som gravid tänker jag.

Jag undviker alla former av lightprodukter både som gravid och ickegravid. De brukar innehålla mer konstgjorda produkter än andra. Men om det endast är läsk som diskuteras så är det väl som pest eller kolera, fast inte så allvarligt - inget av det är ju farligt om det inte dricks i någon större mängd.

Jag skulle aldrig dricka red bull heller, inte som gravid och jag undviker det som icke-gravid. Jag dricker varken kaffe eller te lch väldigt sällan Cola (eller andra produkter med tillsatt koffein) vilket gör mig känslig för allt koffein som en red bull innehåller.

Jag undviker alla former av lightprodukter både som gravid och ickegravid. De brukar innehålla mer konstgjorda produkter än andra. Men om det endast är läsk som diskuteras så är det väl som pest eller kolera, fast inte så allvarligt - inget av det är ju farligt om det inte dricks i någon större mängd.

Jag skulle aldrig dricka red bull heller, inte som gravid och jag undviker det som icke-gravid. Jag dricker varken kaffe eller te lch väldigt sällan Cola (eller andra produkter med tillsatt koffein) vilket gör mig känslig för allt koffein som en red bull innehåller.

Jag gillar ingen annan dricka än Cola light och dricker väldigt lite av det så känns okej :)
Jag gillar redbull :D som icke-gravid då. Är helt okänslig för koffein, kan dricka en redbull och sen sova så ja koffein har uppenbarligen ingen effekt på mig. Konstigt egentligen eftersom jag inte dricker kaffe/te och därför borde jag ju inte vara van vid koffein. Men alla är väl olika känsliga.

I alla fall här så rekommenderas det inte att dricka redbull till gravida, är till och med en "varning" på burken och företag sätter väl inte gärna ut sådant om dom absolut inte måste? Har hört att för mycket kaffein ger för små bebisar vi födseln och ökad risk för missfall och dricker man en redbull till morgonen, kanske kaffe eller te runt lunch och ett glas cola på kvällen eller kanske en bit choklad så har man fått mer än rekommenderat per dag. 200mg är den övre gränsen och det är lika med en stor kopp kaffe eller två små.

51x0%2Bp4zbeL.jpg

Kan i alla fall vara bra att ha i åtanke. Om man nu gör så någon dag så borde det inte vara någon fara men för någon som får i sig en hel del koffein varje dag kan det vara bra att se över sina koffein vanor.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Är det någon som är sugen på att haka på en Buke-variant av Clara Lidströms (underbaraclaras på Instagram) fotoutmaning Fånga februari...
16 17 18
Svar
355
· Visningar
16 914
Senast: Cattis_E
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 189
Senast: lizzie
·
Gravid - 1år Det här kan bli lite rörigt, jag ber om ursäkt på förhand. Jag och maken har en dotter på 1.5 år. Hon är det bästa som hänt oss och...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
11 072
Senast: gulakatten
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
13 009
Senast: Nixehen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar