Vinterföräldrar 2015- 2016

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det står inget (så långt kollade jag iaf) men det stämmer att de inte var på barnavdelningen. Inte mattor heller å andra sidan,säng kanske? Osäker.

Suck! Det här med IKEAs fårskinn har jag inte heller tänkt på. Har ett sådant sedan flera år som jag tänkte stoppa i vagnen. Får kanske tänka på om där då:(. Det är ett Ludde-skinn, den korthåriga varianten om det spelar någon roll.

Appropå något helt annat har vi nu varit och testkört ctg-apparaten efter ett dygn med väl lugn bebis. Den talade om att allt var fint med bebis men att jag fått lite tidiga värkar. Både Bm och läkare tittade på kurvorna på skärmen och var nöjda med vad de så. Såg framför mig att jag skulle bli inlagd :nailbiting:när hon sade "allt ser bra ut med bebisen, men du har lite värkar och det är för tidigt för det nu, doktorn måste titta på det". Sedan fick jag sitta kvar typ 20 min till och läkaren kollade också innan vi fick grönt ljus att åka hem igen:banana:.

Ang fårskinn så sa min svärmor att hon skulle köpa ett åt oss som "gröt". Har ju ingen aning vad det blir för nåt så får hoppas att det inte är från Ikea då...

@Balahé
Vad läskigt att få värkar för tidigt! Kändes det inte av eftersom det var bebis ni var in för? Hur kollar de vidare på det nu, nån uppföljning så man ser att det stannar av eller? Skönt att det ändå såg bra ut så ni fick åka hem. :)

Kl
Har precis kommit hem från bm. Fick ju ta blodprov idag igen och fick veta varför. Trodde alla tog blodprov såhär men tydligen var det för att jag har en negativ blodgrupp (O-) som gör att jag måste ta extra. Ska ta ett till i v 36 också. Jag som avskyr allt vad sprutor heter... :crazy: Men det är ju för en bra sak så man får uthärda. Hade ju fått med mig emlaplåster sist som jag satte på imorse och då går det ändå bra. :) Bm sa att hon skulle skriva i journalen till förlossningen också att jag skulle få emlaplåster när jag kommer dit i händelse att man behöver få spruta eller droppnål. Så skönt! Då kände jag mig genast lite lugnare. :)
Sen sa hon att det där med ryggbedövning är högst frivilligt men att det kan hända att personalen föreslår det om man har "för" ont. Och i händelse av akut snitt. Det kommer vara min absoluta skräck...

Men annars såg allt jättebra ut! Jag hade gått upp fyra kilo på fyra veckor! :eek: Nog för att magen blivit tydligt större men hallå, inte trodde jag det skulle vara så mycket! Bm skrattade mest å frågade vart jag hade stoppat dom kilona nånstans... Nu är det 8 kg plus totalt i v 26. :o Magen mättes för första gången å var helt normalstor, bebis puls va normal, jag hade perfekta värden för järn å socker å perfekt blodtryck. Så ja, kunde väl inte fått bättre besked helt enkelt!? :D :bump: En liten pessimist i mig viskade att det inte är bra att allt är för bra, då blir det säkert nåt skit sen... Men jag försöker trycka undan de tankarna.

Jag är så trött sen nån vecka tillbaka. Trött och nedstämd. Vet inte om jag håller på att bli sjuk, har nån brist eller om det är att hösten är på väg?

Har börjat gå upp i vikt också.

Sen sa hon att det där med ryggbedövning är högst frivilligt men att det kan hända att personalen föreslår det om man har "för" ont. Och i händelse av akut snitt. Det kommer vara min absoluta skräck...

Jag lovar dig att när/om du ska ta ryggbedövning så kommer du att ha annat att tänka på än att du blir stucken och man blir ju stucken i ryggen, så man ser ju inte nålen. :) Jag kände absolut ingenting när de gav mig bedövningen, det var bara underbart skönt när bedövningen började verka. :up:

@Maja_Kandi Nej, jag kände inte av något av de där värkarna, det var en anledning till att jag fick åka hem. Hade jag haft ont av dem hade jag nog fått bli kvar om jag förstod dem rätt. Vi åkte in eftersom de hela tiden säger att man skall vara uppmärksam på om bebisens rörelsemönster ändras. Nu hade dygnets två mest aktiva perioder passerat utan något större väsen från bebisens sida. Normalt brukar jag känna lite då och då under hela dagen och ett par gånger är det verkligen full fart och magen hoppar åt alla håll under ca 30-45 min. Det var dock inget som såg konstigt ut i övrigt och idag har det känts som det brukar fram tills nu iaf. Hoppas på att det bara var en sovdag, ev kombinerat med värkmassage, som gjorde hem lugnare än vanligt.

@Jenka Har de gjort någon koll på ditt blodvärde sedan du började bli lite låg? Det kan ju spela in för tröttheten framförallt. Kan även vara din ämnesomsättning som spökar (kan bli när man är gravid även om man inte har problem med det innan). Det ger trötthet, ömhet i kroppen, viktuppgång, nedstämdhet, frusenhet mm. Ta upp det med Bm nästa gång om du inte blivit piggare tills dess. Är ett enkelt blodprov som man börjar med.

Jag är också tröttare, men blir alltid det framåt hösten och alla värden har sett bra ut. Plus att jag är hungrigare än innan, så jag lär nog äta ikapp det jag inte gått upp fram tills nu:D

Jag lovar dig att när/om du ska ta ryggbedövning så kommer du att ha annat att tänka på än att du blir stucken och man blir ju stucken i ryggen, så man ser ju inte nålen. :) Jag kände absolut ingenting när de gav mig bedövningen, det var bara underbart skönt när bedövningen började verka. :up:

Det hjälper tyvärr inte. Jag tänker bara på precis allt som kan gå fel när det handlar om att göra nånting i ryggraden... En halv millimeter fel och hejåhå så kunde man inte gå igen. Nej tack.

@Maja_Kandi Nej, jag kände inte av något av de där värkarna, det var en anledning till att jag fick åka hem. Hade jag haft ont av dem hade jag nog fått bli kvar om jag förstod dem rätt. Vi åkte in eftersom de hela tiden säger att man skall vara uppmärksam på om bebisens rörelsemönster ändras. Nu hade dygnets två mest aktiva perioder passerat utan något större väsen från bebisens sida. Normalt brukar jag känna lite då och då under hela dagen och ett par gånger är det verkligen full fart och magen hoppar åt alla håll under ca 30-45 min. Det var dock inget som såg konstigt ut i övrigt och idag har det känts som det brukar fram tills nu iaf. Hoppas på att det bara var en sovdag, ev kombinerat med värkmassage, som gjorde hem lugnare än vanligt.

Vad skönt att det ändå verkar vara som det ska! :) Här är det också rätt tydlig rytm om dagarna nu, den här tiden är det cirkus i magen. :love:

@Jenka Har de gjort någon koll på ditt blodvärde sedan du började bli lite låg? Det kan ju spela in för tröttheten framförallt. Kan även vara din ämnesomsättning som spökar (kan bli när man är gravid även om man inte har problem med det innan). Det ger trötthet, ömhet i kroppen, viktuppgång, nedstämdhet, frusenhet mm. Ta upp det med Bm nästa gång om du inte blivit piggare tills dess. Är ett enkelt blodprov som man börjar med.

Jag är också tröttare, men blir alltid det framåt hösten och alla värden har sett bra ut. Plus att jag är hungrigare än innan, så jag lär nog äta ikapp det jag inte gått upp fram tills nu:D

Nej. Ska dit imorgon på nån gruppgrej men kanske kan be de kolla iaf.

@Balahé skönt att både ni och sjukvården tog det på allvar när du tyckte att bebisen rörde på sig mindre. Jätte bra!! Såg att du också tillhör skåne precis som jag, vilket BB har du närmst till?
Jag har tack o lov närmst till Ystad :)

Idag gick jag in i v 25... med 111 dagar kvar, nu är mer än 60% avklarat iallafall.. :D
Men jag har massor med sammandragningar (även denna gången) så jag hoppas på att det även denna gången har positiv effekt :)

Jag har haft ett par dagar där jag känt lilla S puffa men inte sparka... men igår gav hon igen för dessa "lediga" dagar och sparkade hårt och länge precis när jag skulle gå och lägga mig... men jag får väl skylla mig själv när jag åt tårta (minsta sonen fyllde år igår) innan läggdags... jordgubbar, banan, och vaniljkräm blev lite väl sött för lillan...
Idag är hon ju lite mindre aktiv, men rör sig hela tiden...

Hur har ni det med sammandragningar? Känner ni dem ?

@Festina_Lente jag har haft sammandragningar sen ganska länge som jag känt av.
De är inte särskilt obehagliga förutom när jag får dem för att jag hållit igång för mycket och då tror jag att obehaget är mest psykiskt för att jag vet att jag gått över gränsen och borde ta det lugnare.
Annars kan de komma lite närsom men det känns liksom skillnad på de som kommer pga aktivitet och de som kommer även i vila.

@Festina_Lente jag har haft sammandragningar sen ganska länge som jag känt av.
De är inte särskilt obehagliga förutom när jag får dem för att jag hållit igång för mycket och då tror jag att obehaget är mest psykiskt för att jag vet att jag gått över gränsen och borde ta det lugnare.
Annars kan de komma lite närsom men det känns liksom skillnad på de som kommer pga aktivitet och de som kommer även i vila.

De jag får när jag hållt på för länge/mycket och inte varit försiktig med lyft har börjat göra lite "ont"
Men det går över när jag lägger mig och vila...
Skall bli spännande att se hur kroppen reagerar nu när hästarna kommer hem från betet och det skall serveras ca 130 kg per dag.... Vi får se om sambon blir själv med att göra det eller om jag kan bidra...
Dock har vi haft turen att låna ut ponnyn hela vintern till en väninna som behöver sällskap till sin unghäst då denna inte går att ha ihop med hennes avelsston och föl.

Så det blir "bara" 5 boxar att mocka än så länge.
De två yngre fölen skall ju gå med sina mammor till att bebisen är född innan vi börjar vänja av och det äldre åker ju i början på november :)
Blir mycket att stå i för sambon ;) Men så länge jag kan mocka så får han köra och tömma... och funderar på att ha dem på spån så blir det lättare i hanteringen och endast ha halm till när stona skall föla...

@Festina_Lente
Jag har också haft sammandragningar varje dag ett bra tag. Men precis som @Positron skriver så känns de olika beroende på situationen då de uppstår. Jag fick en hos barnmorskan igår när jag lade mig ner men det gör inte ont, sträcker och blir hårt men inte ont. Imorse däremot blev det väldigt stressigt på jobbet och då var det ett himla spring åt alla håll fram och tillbaka och då hade jag mycket sammandragningar som dessutom kändes tydligt. Inte direkt ont, men det kändes. Och då blir jag mer stressad av oro att det ska bli nånting... Men nu när jag tagit det lugnt har det varit ett himla liv på bebis. ;) Jag lyckades för första gången äntligen fånga det på film när jag lade mig och vilade en stund efter lunchen på jobbet. :D Lite coolt! Hela magen hoppade och skumpade. :D

@Maja_Kandi jag har ju känt mina tydligt sedan ca v 17-18 och har även gjort det med de andra två... Men jag har haft flera väninnor som inte ens känt av det alls. Så var bara nyfiken om det var vanligt att man kände dem eller att man inte gjorde det. Alla har ju dem, bara att det är olika om man känner dem eller ej...
Jag har en veckas sjukskrivning kvar sedan skall jag vara tillbaka på jobbet (börjar med en 2 dagars vecka vilket är skönt) och så får vi se hur det går... Är mest orolig för hur mitt huvud klarar skiftveckorna (var 3e vecka jobbar vi 7 dagar i sträck och 5 av dessa dagarna är kvällstider)

Jag hoppas ju att det skall gå bra, för det är sååååå förbaskat tråkigt att bara vara hemma hela tiden...

Lite OT kanske men @Festina_Lente, hur tycker du att det funkat att kombinera föräldraskap och hästar efter graviditeten sas? Vi har börjat bygga lösdrift (mycket för att spara tid och arbetsinsats, det mesta kommer skötas med maskin) och det blir hästar här nu när jag fått nytt jobb. Men det är sånt himla gafflande om det utifrån. Blir varnad hela tiden för att öht ha något eget intresse eller för att planera att ha 2 timmar om dagen att ägna sig åt något eget. Jag tänker att det såklart går att lösa med två lika närvarande föräldrar och lite pussel med rutiner men nu vacklar jag lite, ingen verkar ju tro på att det går. Och då pratar vi en åring och en ridhäst som inte behöver gå dagligen. Hur funkar det för er? Vill verkligen, verkligen inte se barnet som slutet på hästarna, då vill jag bara gråta och skrika och ångra mig hur hemskt det än låter.

Då har vi gått exakt lika långt, vad roligt! :)

Jag vet inte hur mycket jag gått upp, väger mig inte annat än hos barnmorskan och sist jag var där var för fyra veckor sen. Dock känns det ju att man blivit lite tyngre men så farligt är det inte än tycker jag. :)

Vi ska också på Ikea snart! Närmare bestämt nästa söndag! :) Ska köpa byråer och ett skötbord så man kan börja ha allting på rätt plats. Wiie! :love:

Vad kul! Kanske blir bebisar samtidigt :D Om jag nu räknat rätt vet jag ju inte.

På tal om IKEA, kan man lita på att alla bebissaker är giftfria osv? För det är väl lag på det eller något?
Skulle vilja beställa lite grejer därifrån men vågar inte om det skulle vara något skumt med flaskor, filtar, tyger m.m.

Förresten, kommer ni här i tråden ha skötbordet i barnrummet eller i badrummet? Eller kommer ni ha på båda ställen? Vet inte riktigt vad som känns bäst, men känns ju mer hygieniskt att ha det i badrummet då det är lättare att skura väggar och golv utan att förstöra något ifall det skulle hända någon olycka.

@Festina_Lente och jag som funderat på hur det ska gå när jag stallar in min (enda) häst! Men du har ju lite mer på den fronten om man säger så ;) Vad bra att din sambo kan hjälpa till såpass mycket!
Jag är lite sån att jag drar mig för att låta/be sambon hjälpa till med pålle, det är liksom mitt intresse som han inte alls delar så jag vill så långt det går lämna honom utanför. Däremot vet jag att han skulle hjälpa till utan gnäll och kommer säkert att göra senare i vinter utan att jag ber om det:love:
Men jag har en nödplan i hans syster som har ett hästintresse men ingen häst, då brukar de vara rätt tacksamma över att bara gå i stallet och pyssla:up::p

@Maja_Kandi vad häftigt när hela magen rör sig på det där viset!:D Det har inte min börjat göra. Jag har kunnat känna rörelserna utanpå i säkert 4-5 veckor men det är mer som små stötar, ibland något tydligare. Och varje gång fram till för ett par dagar sedan som sambon velat känna och lagt sin hand på magen har det blivit helt stilla ända tills han tagit bort handen för då har det blivit karatesparkar dubbelt upp med en gång:rofl:
Däremot har karatekid och hunden en speciell relation. Hund vill gärna ligga intill magen numera och då går den lille igång på det och lever rövare och hunden buffar ju naturligtvis tillbaka:D

@Bluefish Jag har också fått samma kommentarer. Folk är bara så dryga:yuck: Jag jobbar skift och har så valt att göra för att få livet att gå ihop med både häst och hund. Och jag räknar med att det kommer fortsätta att fungera ypperligt. Som sagt, sambo ska ju ta halva ansvaret? Sen tävlar jag inte med pålle utan det är ren hobby så det beror väl lite på vad man har för förväntningar och om man gör avkall på annat. Jag är ju inte typen som fikar, går på stan, krogen m.m utan all min egna fritid går till djuren.
Men nu har folk bytt fokus och rasar mot att vi precis köpt tomt och ska dra igång ett husbygge:rofl: man får försöka skratta åt att andra blir så provocerade av de val jag gör i mitt liv:p

@Festina_Lente Vi finns i nordöstra hörnet så tillhör Kristianstads BB men har nära även till Hässleholm. Har en vän som födde på Ystads lasarett för några år sedan och var hur nöjd som helst med det.

@Bluefish I mitt stall har majoriteten av hästägarna barn, ett eller flera. De håller oftast inte samma nivå som innan barnen kom, men har egen eller delad häst. Nu är flera på sparlåga, men ridningen har iaf inte begränsats av att de blivit föräldrar utan andra faktorer har spelat in (hästbyte, skador på djur och människa, knasiga arbetstider mm). Vi har pratat mycket om det här med häst hemma. Sambon tycker helt klart att hästen skall behållas, men jag är mer inne på att vi får se. Har en krävande häst som behöver gå mycket och är knepig att hitta medryttare till så jag är beredd på att ev vara tvungen att sälja om jag inte kan hålla igång henne tillräckligt. Då blir det nog medryttarhäst eller foderhäst en period (en som kräver mindre än nuvarande).

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Är det någon som är sugen på att haka på en Buke-variant av Clara Lidströms (underbaraclaras på Instagram) fotoutmaning Fånga februari...
16 17 18
Svar
355
· Visningar
16 914
Senast: Cattis_E
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 197
Senast: lizzie
·
Gravid - 1år Det här kan bli lite rörigt, jag ber om ursäkt på förhand. Jag och maken har en dotter på 1.5 år. Hon är det bästa som hänt oss och...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
11 072
Senast: gulakatten
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
13 012
Senast: Nixehen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025