@Bluefish jag kan ju berätta om två vänner där det gått på två helt olika sätt.
kompis 1, hade en mkt busig unghäst och en sambo som i mina ögon är en skitstövel genom att tycka att hon trots mindre i lön när hon hade föräldrapenning skulle bidra med lika mkt till hushållet, hon försökte hitta en medryttare till sin häst men då denna var lite speciell (ung, busig och trotsig- som dessutom var smart och lärde sig snabbt hur man skulle få av de lite osäkra ryttarna) hon fick sälja. Hon har nu köpt en annan häst som hon har medryttare till och väntar nu sitt andra barn och kommer trots minskad inkomst inte behöva sälja sin nya häst.
Vän 2 har en sambo som ställer upp och de har hjälpts åt mkt, han har ställt upp med att ensam ha barnet när hon är i stallet (vilket sambon till vän 1 inte gjorde eftersom han då skulle iväg och träna)
Hon fick sitt första barn 2012 och sitt andra nu 2015. Däremellan har hon hunnit starta GP med sin häst för första gången (ja tom flera starter) så det går visst att fortsätta på tom hög nivå.
Jag tror att mkt hänger på hur mycket man delar på ansvaret och börjar inse att det inte längre är du och jag utan att allt i framtiden är vi..
VI ordnar så att jag kan vara i stallet, VI ordnar så att sambon kan träna/fiska eller vad de nu kan ha för intressen.
Så har det fungerat för oss iallafall och jag är så otroligt tacksam att jag har en så underbar sambo som jag har.
Det som är mitt är ditt och tvärtom... Vi gör det tillsammans...
Det är samma här. Man måste vara två om hästen om det ska funka. Som nu tex med ut och insläpp innan bebisen kommit och ett tag efteråt, då kommer min man få åka till stallet och fixa det så jag slipper springa med hästar som är som yra höns när dom ska ut höggravid med dåliga fogar och inte en chans att hålla emot (eller ens vilja riskera att behöva det, vi har några fjantar i stallet) om någon ska dumma sig. Och jag kan ju knappast åka iväg en mil enkel väg och lämna nyfödd hemma och släpa med bebis till stallet vid den tiden på morgonen känns inte aktuellt.
Lättare att min man hjälper till.
Det gör han dock redan nu. Har jag mockat kör han ut kärran, han fyller upp vattenhinken i boxen, hjälper mig bära och fylla på foderlådorna, hämta och lämna ponnyn i hagen så jag slipper gå den biten för kroppens skull, han löshoppar honom åt mig. Bygger upp hela banan och jagar runt honom.
Å inte minst så har han ställt upp i sommar och visat upp honom på tre utställningar åt mig och tränat som en tok inför det och fått fina resultat därefter.
Underbara underbara man
Men att rida ponnyn åt mig, det lär jag aldrig få honom till. Där går hans gräns