Vinterföräldrar 2015- 2016

Status
Stängd för vidare inlägg.
hur tänker ni kring kläder till bebis?

Här skrivs det en hel del, ska försöka hänga med lite bättre :o Jag tänkte inte skaffa särskilt mycket kläder, de växer ju ur dem hyfsat omgående och jag misstänker att det kommer komma lite från familjen efter födsel. Tänker inte nämnvärt på vad jag köper, hade inte handlat annorlunda om könet var omvänt. Allt jag gillar och tycker är häftigt följer med hem! Barnet kommer ju inte bry sig nämnvärt tänker jag.

@Maja_Kandi Vi kommer bara ha en barnvänlig bil, och där får stolen vackert sitta bak. Jag trodde ärligt talat att man inte fick ha fram, tänkte inte på airbagen, så när jag köpte ny bil valde jag en med rejält baksäte. Kommer ha en spegel så man kan ha uppsikt. Kommer inte åka ensam varken ofta eller långt med barnet så det känns tryggt ändå.

I övrigt var jag hos bm idag, fortfarande jättebra värden och nu även mått. Kommer inte göra någon glukosbelastning, det tyckte hon var onödigt då jag låg så lågt. Vecka 30+1 nu, det går fort! Känns som att vi är väldigt ofärdiga men jag kan inte komma på så mycket som saknas och måste skaffas nu, det är ju två månader kvar. Skötbord läste jag diskuterades, vårt kommer vara i tvättstugan. Eftersom jag är inne på tygblöjor känns det bra att kunna slänga dem i en blöjhink intill maskinen direkt. Och min vikarie ska flytta utomlands nu, så det blev inte jättebra på jobbet. Men jag har tänkt komma tillbaka och jobba två pass i veckan hyfsat omgående. Borde funka bra eftersom jag och sambo jobbar olika tider och således kan turas om mer. Nu däremot har jag bara ett pass kvar innan jag tar det piano, hoppas nu bara FK beviljar gravpengen.

@Maja_Kandi Vi diskuterade ganska länge med personal i flera olika butiker innan vi beställde vår stol. En av de (få) saker som all personal oavsett butik var överens om, är att i de fall man ofta byter plats på barnstolen är de fall stolen har sämst säkerhet.
Hur noggrann man än tycker att man är, kommer en stressig dag när stolen kanske inte sitter 100% rätt. Om en olycka sker i detta fall händer det att stolen helt sonika lossnar och far iväg. I det fallet spelar det lite mindre roll hur säker stolen i sig är, den är byggd för att vara så säker som möjligt på plats i bilen, inte flygande som en katapult.S
å oavsett vilken plats man väljer rekommenderade alla att ta den plats där stolen blir flyttad så lite som möjligt.
Vi stod själva och valde mellan en BeSafe och en Maxi-Cosi. Det landade till slut på Maxi-Cosi även om vi har iso-fix i alla säten i båda våra bilar, då två väldigt troliga barnvakter inte har iso-fix alls i sina bilar. Den verkade dessutom enklare att bära på, tyngden av stolen och så en bebis ovanpå det gör det till en viktig faktor för oss. Handtaget på BeSafen var helt enkelt mer obekvämt att hålla i.

@YaHilweh Gällande kläder så inbillar jag mig att av de (troligtvis ganska få) personer som eventuellt ger presenter vid födseln, så kommer majoriteten ge kläder. Det verkar dessutom vara vanligt att bara ge i de minsta (50, kanske 56) storlekarna, så vi har bara skaffat en liten bas. Tanken är att vi ska klara oss på BB och sedan någon/ett par dagar hemma, sen får mannen eller vi allihopa ge oss ut och införskaffa vad vi kan tänkas sakna. Vi har köpt 3 bodys, 3 par byxor, en liten varmare tröja, och 3 pyjamasar, utöver lite strumpor och mössor. Detta i lite olika storlekar, det mesta är dock 50-56. Då det är vinterbebis vi pratar om har vi även inhandlat världens sötaste fleeceoverall för att kunna ta oss hem från sjukhuset i lugn och ro.
En liknande denna köpte vi i storlek 56. :love:
ells_0102590_M.jpg

Hur tänker ni om vagn? Bädda med lakan? Åkpåse i liggdel och bara stoppa ned ungen med en overall på?

Är det vanligt att det dröjer lite innan man känner av bebisen? Är i v 18 och har inte känt någon rörelse alls... Det mest spännande som hänt är lite sammandragningar. Har moderkakan i framvägg så det skulle dröja extra sa BM. Men normalt med så här länge? Ska på nytt ultraljud på fredag (v 19 + 1), magen är rätt stor redan men lite nojjig blir jag allt.

Är det vanligt att det dröjer lite innan man känner av bebisen? Är i v 18 och har inte känt någon rörelse alls... Det mest spännande som hänt är lite sammandragningar. Har moderkakan i framvägg så det skulle dröja extra sa BM. Men normalt med så här länge? Ska på nytt ultraljud på fredag (v 19 + 1), magen är rätt stor redan men lite nojjig blir jag allt.
Jag kände inte mitt första barn med moderkakan i bakvägg förän kring v24! Det är inte konstigt att du inte känner något ännu :)

Gårdagens fundering: hur stor är den perfekta babyfilten? Håller på att virka och borde snart vara klar :)

Har haft min bästa vän på besök i helgen och bla fått en söt dregglis med ugglor. Och så har vi köpt barnvagn! Känns smått läskigt av någon anledning.

@Balahé i sånt sammanhang är jag glad att jag är lätt att ersätta på mitt jobb... Vi är förvisso lite underbemannade nu när jag gått ner i tid men det löser sig.

Den perfekta babyfilten är så pass stor att du kan linda in bebisen i den utan att det blir en massa överflödig filt att hålla i. Hur stort det är vet jag dock inte i siffror :p

Första två barnen hade moderkakan i bakvägg och dom kände jag i vecka 16 och vecka 14 första gången.
Denna gången har jag moderkakan i framvägg och nojjade över att jag inte känt något alls innan RUL i vecka 19. Men då visade det sig att den låg i framvägg och runt vecka 22 kunde jag känna bebisen.
Och hon känns bra mycket mindre än mina andra två gjorde senare också. Det var väl runt vecka 30 som jag kunde känna av henne oavsett vilken position jag befann mig i. I början var det mest liggandes på rygg.

Så det kommer :)

@Jenka Har du något mönster du virkar efter? Har börjat på en filt här också, men gör den på frihand sas. Blir än så länge bara vanliga rutor, är långt ifrån van att virka men lyckades knåpa ihop en ugglemobil till barnvagnen (googla så skall du finna). Har funderat på hur många olika färger den skall ha och vilka färger i så fall. Ha redan garn i grönt, ganska mörk lila, ljus gammelrosa och duvblått så det åker givetvis med, men vad passar till det?

@Jenka Har du något mönster du virkar efter? Har börjat på en filt här också, men gör den på frihand sas. Blir än så länge bara vanliga rutor, är långt ifrån van att virka men lyckades knåpa ihop en ugglemobil till barnvagnen (googla så skall du finna). Har funderat på hur många olika färger den skall ha och vilka färger i så fall. Ha redan garn i grönt, ganska mörk lila, ljus gammelrosa och duvblått så det åker givetvis med, men vad passar till det?
Inget mönster. Jag började med en ruta som bara har blivit större och större, den blir mao fyrkantig. Det är det första jag virkar, kör ett melerat garn så den är vit till mörk gråblå.Ugglemobil har jag kikat lite på, kanske ska ge mig på att göra en själv?
Annars så finns det en blivande mormor som virkar mycket så det lär komma lite filtar och annat därifrån också ;) Finns massa på Pinterest.

Har beställt lite babyboxar =)
Ska se till att yoga lite idag också, har börjat sova uselt senaste veckan och en av anledningarna är ryggont.

@Jenka

Hade kvar två babyfilar jag köpt när barnen var små och båda hade camåtten 95x80. Å du gör ju en kvadrat så gör du 100x100 så borde det bli ganska lagom tror jag.
Det är ju bara första tiden man lindar runt om dom om man vill göra det, sen använder man ju dom som en vanlig filt i vagnen/sängen :)

Glöm inte att koppla bort airbagen om ni sätter babyskyddet fram.
Är det nån som på riktigt glömmer det?
Vi kopplade bort den tidigt i somras, som gravid rekommenderas inte airbag på passagerarsidan.

Och farligt att koppla bort den ofta? De flesta låter den inte sitta som en fast barnstol i bilen utan kopplar loss den och bär fram och tillbaka till bilen i. Tänk i vinter om man har en bit till bilen. Ska man pula med barnet i en overall, gå till bilen, ta av overallen, sätta barnet i skyddet, på med filt.
Låter jobbigt i mina öron. Lättare att packa ned den i ett babyskydd (som stått varmt) hemma direkt

Senast ändrad:
@Jenka Klart du fixar ugglorna. Hade inte virkat på drygt 20 år så jag kollade på youtube för en uppfräschning av de olika maskor som krävs (luftmaskor och fasta maskor bara). Gick hur bra som helst, även om den första tog lite tid.

Även jag tackar för måtten @Matmissbrukaren. Får mäta och se hur stort det blir.

@Pontevecchio Jag tror att det menas att man flyttar runt själva basen i bilen, inte att man kopplar loss babyskyddet i sig. Det är ju liksom gjort för att kunna tas med precis som du beskriver. Basen är det nog mer meck med att få fast korrekt och det bör man nog göra när man har lite tid.

• Gilla
Reactions: MM
Idag äntligen fick jag igenom att köpa lite nya bebiskläder, ett babyskydd samt lite basgrejer vi kan behöva. täcke, lakan osv. Har madrass till spjälsängen kvar. Vi kommer få en spjälsäng av svärmor, hon har den kvar sedan äldsta barnet och den är i toppen skick. Hennes gubbe ska bara lacka om den.

Vårt babyskydd är ett du kopplar i bilbältet, planen är att bära babyskyddet in och ut var gång.

Angående vagn är min plan åkpåse nu i vinter. Sedan får vi se om mina tankar ändras under tiden.

ang. babyboxar så väntar jag på apoteket hjärtats. Står 2-3 dagars leveranstid på den. Men de flesta verkar vänta i 5-7 veckor. och det var något sådant sedan jag beställde den, så jag hoppas att den snart dyker upp. Jag har redan hämtat tre andra, det var mest småskit i dom, några av sakerna var absolut bra att ha. men väldigt mycket reklam.

Idag äntligen fick jag igenom att köpa lite nya bebiskläder, ett babyskydd samt lite basgrejer vi kan behöva. täcke, lakan osv. Har madrass till spjälsängen kvar. Vi kommer få en spjälsäng av svärmor, hon har den kvar sedan äldsta barnet och den är i toppen skick. Hennes gubbe ska bara lacka om den.

Vårt babyskydd är ett du kopplar i bilbältet, planen är att bära babyskyddet in och ut var gång.

Angående vagn är min plan åkpåse nu i vinter. Sedan får vi se om mina tankar ändras under tiden.

ang. babyboxar så väntar jag på apoteket hjärtats. Står 2-3 dagars leveranstid på den. Men de flesta verkar vänta i 5-7 veckor. och det var något sådant sedan jag beställde den, så jag hoppas att den snart dyker upp. Jag har redan hämtat tre andra, det var mest småskit i dom, några av sakerna var absolut bra att ha. men väldigt mycket reklam.

Vill du säga vad som fanns i dom olika boxarna? :)
Hämtade ut babyproffsens i helgen men tyckte inte det var något att ha egentligen.
Väntar på Libros, apotekgruppens och Lloyds apotektets, samt funderar på Kronans Droghandels och apoteket hjärtats.

Jag är i v 22, (21+3), har känt några gånger men inte alls tydligt. Ifall jag inte visste att jag var gravid skulle jag trott det var gaser eller något annat som bubblade till i magen. Jag har också moderkakan i framvägg och väntar otåligt på mer regelbundna rörelser!
Visst blir man nojig!

Har haft svärföräldrarna här i helgen. Svärmor har gjort en massa grejer till oss som hon hade med sig, vi blir bortskämda!
Den här tröjan har hon gjort till mig:
12042769_10207948685861128_2209836180464548390_n_zpshxyv7prj.jpg

v21+3, går inte direkt dölja längre nu :love:

Och de här grejerna till pyret:
12063614_10207948680941005_2855669249552279408_n_zpsh8fdp618.jpg

Fler grejer på gång dessutom :D

Vill du säga vad som fanns i dom olika boxarna? :)
Hämtade ut babyproffsens i helgen men tyckte inte det var något att ha egentligen.
Väntar på Libros, apotekgruppens och Lloyds apotektets, samt funderar på Kronans Droghandels och apoteket hjärtats.

Det var mycket samma. Har plockat ut hmm nu ska vi se vilka det är. Lloyd, Baby to be och pampers
Det som har vart mest "bra att ha" har vart 3 nappar (totalt), en frp våtservetter, en haklapp från Trygg-hansa, prov på idominsalva, prov på barntandkräm, två par strumpor (storlek 6-8 månader), 1st bebisblöja från pampers. Jag minns inte exakt vad som var i vilken.

Annars har det vart endel användbara rabattkuponger, annars har det mest vart samma i alla.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Är det någon som är sugen på att haka på en Buke-variant av Clara Lidströms (underbaraclaras på Instagram) fotoutmaning Fånga februari...
16 17 18
Svar
355
· Visningar
16 914
Senast: Cattis_E
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 188
Senast: lizzie
·
Gravid - 1år Det här kan bli lite rörigt, jag ber om ursäkt på förhand. Jag och maken har en dotter på 1.5 år. Hon är det bästa som hänt oss och...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
11 069
Senast: gulakatten
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
13 009
Senast: Nixehen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar