Vinterföräldrar 2015- 2016

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag ska ut och flyga på söndag, men undrar vad jag borde tänka på, så att jag inte glömmer något. Har fått ett intyg på engelska från min barnmorska (kommer vara i vecka 24 när vi flyger dit, och vecka 25 när vi flyger hem). Här är de saker som jag tänkt på hittills, men ni får hemskt gärna komma med andra funderingar om det är något mer jag borde tänka på:

- Stödstrumpor. (Var köper man egentligen stödstrumpor!? Ska det vara någon särskild sort?)
- Vi ska till Marrakech, och där finns tydligen en del turkiska bad/hamam, som jag är sugen på att gå på. Men hur är det egentligen när man är gravid? Frågade min barnmorska, men hon tyckte inte att det var någon fara aaaaalls. Hittills så har hon inte tyckt att någonting varit särskilt farligt, så jag vet inte riktigt hur mycket jag borde lita på henne. :p Någon med en second opinion? Är det ofarligt att gå på hamam?
- Tänkte ringa försäkringsbolaget, och höra om jag behöver komplettera mitt försäkringskydd nu när jag reser medan jag är gravid. Någon som vet något om det? :)

Hej!

Jag har tidigare jobbat på en resebyrå och har fått direktiv att avråda gravida från att ta ett hamam. Jag minns inte exakt varför och kan därför inte säga att det var pga det eller detta. Men jag har för mig att det har något med att när de sedan gör själva djupskrubben på dig så frisätter de någon form av hormon som även frisätts i samband med att förlossningen skall börja (jag kan ju minnas helt fel och det är kanske något liknande så häng mig inte om det är helt upp åt väggarna)

Ang extra försäkring, jag säger bara SKAFFA DET om din försäkring inte täcker allt!!!!!! När vi bokade in resor fick vi ibland även in samtal från folk som INTE hade tagit någon extra försäkring (Självklart finns det ju riktigt bra hemförsäkringar som täcker allt, men var galet noga med att kolla upp detta i förtid) och hamnat på sjukhus med turkisk standard (inget ont om turkiet, men kan man inte turkiska kan det vara VÄLDIGT frustrerande att bli behandlad av en endast turkiskt talande läkare. Samt att oftast (inte alltid) är deras offentliga sjukhus mkt sämre standard än vad våra offentliga sjukhus är. Det är till ett sådant du blir hänvisad om du inte har en försäkring som täcker för privat vård.
Jag kan tipsa om ett bra försäkringsbolag som jag själv försäkrar våra barn i när de ex reser med ex sin mormor (min sambos äldsta är ju 17)

Tänk på att kolla vad din egen hemförsäkring täcker ex: tolk? Ambulansflyg? Privat sjukvård? Om anhöriga får sin resa ner betald OM något allvarligt skulle ske som gör att du eller någon annan i din familj inte kan resa hem som planerat, kolla vad din hemförsäkring täcker ang akuthemresa vid ex skador på närstående släkt i hemlandet, olycka i hemmet, inbrott eller liknande... Kolla även om det täcker ex för din sambo med förlorad arbetskostnad och uppehälle under tiden som du tillfrisknar (eller tvärt om, om det är åt det hållet)

Nu känner jag mig verkligen som en olyckskorp. Men jag vet vilka FRUKTANSVÄRDA kostnader det är om du hamnar på ett ambulansflyg och inte försäkringen täcker detta (räkna med 500-700.000 från Turkiet och ca 1 miljon från thailand)
Eller hur stora sjukhus kostnaderna blir om din försäkring inte täcker ditt uppehälle där, etc etc etc...

Inte meningen att skrämmas och det händer ju inte speciellt ofta att olyckan är framme,
Men jag kör på tanken att
"Det är bättre att ha en försäkring man inte behöver än att behöva en försäkring man inte har"

Men valet är självklart ens eget..

Ang att jag valt Turkiet som exempel här är för att det var dit företaget jag jobbade på sålde resor.

Ny fråga - färga håret när man är gravid? Yay or nay? I det här fallet handlar det om att jag vill färga (bleka) cirka en decimeter utväxt i mitt hår. Gör det isåfall hemma. Borde jag avstå? :)

Ny fråga - färga håret när man är gravid? Yay or nay? I det här fallet handlar det om att jag vill färga (bleka) cirka en decimeter utväxt i mitt hår. Gör det isåfall hemma. Borde jag avstå? :)

Jag har slingat/blekt håret hos frisör flera gånger under graviditeten nu. Gick från brunett till kall blond så vi behövde ju bleka rejält. Ska enligt min frisör inte vara farligt så jag gör det utan att oroa mig. Enda som inte gillar det är plånboken, 2500 per gång :crazy:

@AnnaKarin Har varit i Marrakech flera gånger, då vi har vänner där. :)

Ang hamam så skulle jag inte rekommendera det! Dom använder en jättestark svart två som man absolut inte får klia sig i ansiktet med och den luktar nästan lite frätande :eek: Vi brukar alltid gå till Les bains i medinan, jääättefint och fransk ägt. Vet att dom har graviditetsmassage (jag och sambon funderar på att åka om några veckor över en långhelg så har redan kollat upp) och stället är tipp topp! Se till att boka några dagar i förväg för det är alltid fullt!

Annars är det standarden. Bara vatten på flaska, undvik äta från gatustånd, och undvik frukt/sallad.

Ang bleka sa min frisör att det inte var någon fara. Men tycker råden generellt är helt annorlunda här mot Sverige. Lägre koffeingräns MEN okej att dricka ett glas vin någon gång ibland :eek:, ingen sushi eller rå fisk what so ever.

Ang färga håret så är det inte farligt alls att färga har jag hört, men man skall vara medveten om att håret kan reagera annorlunda mot hårfärgandet när du är gravid gentemot när du inte är det :) Har för mig att det har något med hormonerna att göra. :)

En annan fråga som har med kemi att göra; någon som vet om liniment är olämpligt under graviditet? Har besvär med kramper i benen nattetid, trots stödstrumpor och magnesiumtillskott, och funderar på om massage och liniment innan sänggåendet kunde hjälpa. Stretching föreslog Bm, men det är inte något som jag tyckt hjälpt de dagar jag provat.

En annan fråga som har med kemi att göra; någon som vet om liniment är olämpligt under graviditet? Har besvär med kramper i benen nattetid, trots stödstrumpor och magnesiumtillskott, och funderar på om massage och liniment innan sänggåendet kunde hjälpa. Stretching föreslog Bm, men det är inte något som jag tyckt hjälpt de dagar jag provat.
Liniment ska tydligen undvikas, jag kollade upp det tidigare. Håller med om att stretching inte hjälper ett dugg... Kolla om du kan öka magnesiumdosen lite, eller ta dem närmare sänggående? För mig hjälpte det först vid 2 tabletter (men det beror ju såklart på styrka), innan dess kunde jag få kramp i benen när jag reste mig upp från sittande :crazy:

@Flixon, jag hade för mig det ja. Det är ju trots allt en del ämnen i linimentet som tas upp i kroppen. Har ju känt mig tveksam varje gång jag linimentat hästen (för att inte tala om flugsprej!) och snabbt tvättat av händerna igen (har provat med handskar men tycker inte om det alls, blir mest kladdigt). Har införskaffat nya Mg-tabletter idag och får kanske prova att ta dem till kvällsmålet istället för till frukost. Om det inte krockar med övrig medicinering vill säga. Blir till att läsa bipacksedlar tror jag:)

Ang färga håret så är det inte farligt alls att färga har jag hört, men man skall vara medveten om att håret kan reagera annorlunda mot hårfärgandet när du är gravid gentemot när du inte är det :) Har för mig att det har något med hormonerna att göra. :)

Och jag har hört precis tvärtom, att det är mycket gifter i hårfärg som tas upp av huden och går ut i blodomloppet och förs vidare till bebis :confused:

@Riru Såklart, jag kollade upp hårfärg när jag funderade på att pigga upp tillvaron lite med en ny färg, men konstaterade att jag inte ville ta den risken. När jag så sällan färgar håret annars, varför skulle jag göra det nu när det kan påverka någon annan än mig? Men nu rörde ju min fråga liniment, något som åtminstone jag kletar på både häst och mig själv då och då utan att tänka på det i vanliga fall.

Som sagt, det är vad jag hört, jag vågar inte säga att det är precis så @Riru jag tillhör inte dem som färgar håret till som tätt ;)

Även om någon säger att det är ofarligt så skulle jag inte göra det, känns som en onödig risk att färga håret när det kan bli missfärgat.

Jag har alltid färgat. Det är upp till en själv om det känns okej eller inte.
Nu skulle jag väl dock inte färga 10 grr under en graviditet utan jag har antingen bara gjort slingor en gång eller färgat det mörkt någon enstaka gång efter sommaren för att få bort det solblekta (har bara höst/vinterbarn). Precis som tanken är nu. Har färg som väntar på mig här hemma, ska bara orka genomföra det :p

Svar från barnmorska ang färgning av håret :

Det finns experter som anser att man ska vara försiktig med att färga håret och bleka slingor under graviditeten, men det finns inga bevis för att det skulle vara farligt för barnet. För många år sedan innehöll hårfärgningsmedel en del ämnen som kunde vara skadliga, t.e.x. formaldehud, men numera finns det vanligtvis inga sådana kemikalier i dem. Den enda ingrediens som man eventuellt kan vulja undvika är stenkolstjära, eftersom vissa experter misstänker att den kan vara cancerframkallande. Om du är det minsta orolig är det bättre att använda växtbaserade produkter. En varnning: Graviditetshormonerna kan få håret att reagera annorlunda på färgningen, så det kan hända att du får en annan färg än den du räknat med. Det finns heller inga belägg för att de kemikalier som används vid permanent skulle vara skadliga för barnet eller dig. Däremot får du vara beredd på att håret kan reagera annorlunda även här, t.e.x. krulligt istället för lockigt.
Barnmorskan Therese

Som sagt, det är vad jag hört, jag vågar inte säga att det är precis så @Riru jag tillhör inte dem som färgar håret till som tätt ;)

Även om någon säger att det är ofarligt så skulle jag inte göra det, känns som en onödig risk att färga håret när det kan bli missfärgat.

Har också hört att det kan bli missfärgat men jag har aldrig hört om någon som varit med om det.

Tänkte på det här med att barnsäkra hemmet när jag var på IKEA sist och såg deras hörnskydd. Hur tänker ni kring att barnsäkra? Kommer ni att göra något redan innan bebisens ankomst eller väntar ni till hen kan börja ta sig runt för egen maskin? Hur har ni gjort som har fler barn sedan tidigare? Var det något ni missade att tänka på innan som kunde gått illa?

Vad bör man barnsäkra som man kanske inte tänker på? Spontant tänker jag på det klassiska - städskåp, mediciner, knivar/saxar/andra vassa verktyg, sopförvaringen, fönster, eluttag (kanske inte behövs längre med de nya moderna?). Trappor såklart om man har det. Finporslinet kanske man kan flytta upp lite högre också:) Hyllor och skåp skall ju alltid fästas i väggen enligt ovan nämnda varuhus, men det har vi hittills aldrig gjort. Bör man kanske också göra? TV-n bör säkras om den inte hänger på väggen, det fick en vän erfara häromåret när relativt stora dottern fick för sig att klättra upp på den.

Kattsäkra är så mycket lättare, de kan hittills inte öppna varken stängda dörrar eller lådor, bara sådant som man lämnat på glänt.

Angående att barnsäkra är det absolut inget jag har tänkt på, det får bli när popcorn är mer krypbenägen. Det känns lite väl tidigt just nu, speciellt när vi är i renoeringsanda och närmsta året planerar att renovera hela köket. Alltid smart att göra en sådan grej som gravid... INTE.

Jag har fått sådana sjuka foglossningar sista tiden, inte i ryggen utan de sitter lixom precis vid punanin, bäckenet typ. Pratade med sjukgymnasten idag och de sa att när smärtan sitter just där finns det inte så mycket de kan göra. Men får ett träningsprogram hemskickat och har fått ent id om 2v.
Sjukgymnasten sa att man inte gärna vill sätta nålar i det området utan att det gör man när det går uppemot ryggen. Så jag blev beordrad små steg, inga lyft och fötterna på sofflocket typ..

Sjukskriven till 100% från i förgår, dock pga blodsockret och inte pga. fogarna. Mina blodsockervärden har pendlat endel och jag behöver hjälp att få ordning på det igen. Så 1 månad hemma, troligtvis kommer jag inte gå tillbaka till jobbet alls.

Jag har fått alla tider fram till förlossningen inbokade hos Mvc 19st på 10v :eek:, helt sinnessjukt. Var av 5 TUL. Samt att jag kommer få ca 8 tider till diabetesläkaren, samt att de ringer mig varje vecka. Jag blir lite stressad över kontrollen sjukhuset ska ha på mig.

Gjorde mitt första TUL förra veckan som visade att bebis låg på -11%

Igår var jag även på ett studiebesök på förlossningen, mest för att jag tidigare uttryckt mig att jag jag är rädd för förlossningen i sig. Så fick ett samtal med en aurora, kändes fantastiskt bra. Även om jag idag har vuxit in i rollen och insett att bebis kommer ut vare sig jag vill eller ej. Samt att jag vet att de har 100% kontroll på mig då jag räknas som riskmamma.

Hur ligger ni till i förloppet?
Mår alla bra?
Sjukskrivningar?

Jag är i vecka 30 (29+5)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Är det någon som är sugen på att haka på en Buke-variant av Clara Lidströms (underbaraclaras på Instagram) fotoutmaning Fånga februari...
16 17 18
Svar
355
· Visningar
16 912
Senast: Cattis_E
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 186
Senast: lizzie
·
Gravid - 1år Det här kan bli lite rörigt, jag ber om ursäkt på förhand. Jag och maken har en dotter på 1.5 år. Hon är det bästa som hänt oss och...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
11 068
Senast: gulakatten
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
13 009
Senast: Nixehen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V