Jag ska ut och flyga på söndag, men undrar vad jag borde tänka på, så att jag inte glömmer något. Har fått ett intyg på engelska från min barnmorska (kommer vara i vecka 24 när vi flyger dit, och vecka 25 när vi flyger hem). Här är de saker som jag tänkt på hittills, men ni får hemskt gärna komma med andra funderingar om det är något mer jag borde tänka på:
- Stödstrumpor. (Var köper man egentligen stödstrumpor!? Ska det vara någon särskild sort?)
- Vi ska till Marrakech, och där finns tydligen en del turkiska bad/hamam, som jag är sugen på att gå på. Men hur är det egentligen när man är gravid? Frågade min barnmorska, men hon tyckte inte att det var någon fara aaaaalls. Hittills så har hon inte tyckt att någonting varit särskilt farligt, så jag vet inte riktigt hur mycket jag borde lita på henne. Någon med en second opinion? Är det ofarligt att gå på hamam?
- Tänkte ringa försäkringsbolaget, och höra om jag behöver komplettera mitt försäkringskydd nu när jag reser medan jag är gravid. Någon som vet något om det?
Hej!
Jag har tidigare jobbat på en resebyrå och har fått direktiv att avråda gravida från att ta ett hamam. Jag minns inte exakt varför och kan därför inte säga att det var pga det eller detta. Men jag har för mig att det har något med att när de sedan gör själva djupskrubben på dig så frisätter de någon form av hormon som även frisätts i samband med att förlossningen skall börja (jag kan ju minnas helt fel och det är kanske något liknande så häng mig inte om det är helt upp åt väggarna)
Ang extra försäkring, jag säger bara SKAFFA DET om din försäkring inte täcker allt!!!!!! När vi bokade in resor fick vi ibland även in samtal från folk som INTE hade tagit någon extra försäkring (Självklart finns det ju riktigt bra hemförsäkringar som täcker allt, men var galet noga med att kolla upp detta i förtid) och hamnat på sjukhus med turkisk standard (inget ont om turkiet, men kan man inte turkiska kan det vara VÄLDIGT frustrerande att bli behandlad av en endast turkiskt talande läkare. Samt att oftast (inte alltid) är deras offentliga sjukhus mkt sämre standard än vad våra offentliga sjukhus är. Det är till ett sådant du blir hänvisad om du inte har en försäkring som täcker för privat vård.
Jag kan tipsa om ett bra försäkringsbolag som jag själv försäkrar våra barn i när de ex reser med ex sin mormor (min sambos äldsta är ju 17)
Tänk på att kolla vad din egen hemförsäkring täcker ex: tolk? Ambulansflyg? Privat sjukvård? Om anhöriga får sin resa ner betald OM något allvarligt skulle ske som gör att du eller någon annan i din familj inte kan resa hem som planerat, kolla vad din hemförsäkring täcker ang akuthemresa vid ex skador på närstående släkt i hemlandet, olycka i hemmet, inbrott eller liknande... Kolla även om det täcker ex för din sambo med förlorad arbetskostnad och uppehälle under tiden som du tillfrisknar (eller tvärt om, om det är åt det hållet)
Nu känner jag mig verkligen som en olyckskorp. Men jag vet vilka FRUKTANSVÄRDA kostnader det är om du hamnar på ett ambulansflyg och inte försäkringen täcker detta (räkna med 500-700.000 från Turkiet och ca 1 miljon från thailand)
Eller hur stora sjukhus kostnaderna blir om din försäkring inte täcker ditt uppehälle där, etc etc etc...
Inte meningen att skrämmas och det händer ju inte speciellt ofta att olyckan är framme,
Men jag kör på tanken att
"Det är bättre att ha en försäkring man inte behöver än att behöva en försäkring man inte har"
Men valet är självklart ens eget..
Ang att jag valt Turkiet som exempel här är för att det var dit företaget jag jobbade på sålde resor.