Vinterföräldrar 2015- 2016

Status
Stängd för vidare inlägg.
Kom nyss hem från ett besök på Mvc, domen denna gång blev:
Ett SF mått på 30
Bebispuls 144
Blodtryck 129/67
Vikt 84
HB 118

Jag har inte riktigt fattat det där med SF mått, men enligt BM avviker jag lite från min kurva denna gång. Inte mycket men lite ökat värde. Hade ett SF mått på 27 i vecka 28+3 idag låg måttet på 30 och jag är i vecka 29+6
Någon som kan förklara vad som avviker mer än att måttet har ökat? Vad är faran med att det ökar annat än att bebis växer?

Jag ska fortsätta att knapra järntabletter som jag gör och jag ska inte ta det samtidigt som Levaxinet. Utan dela på tabletterna, vilket jag alltid har gjort.... INTE. Jag har tagit dom ihop hela tiden och idag har jag tydligen fina både järn och levaxinvärden och ska enligt BM fortsätta precis som jag gör. Jag kan ärligt säga att jag glömmer tabletterna med jämna mellanrum :o

Trotts bra blodtryck lägre än tidigare, så börjar hon fråga massa ang huvudvärk och grejer. Tydligen är HF väldigt vanligt hos oss diabetiker.

Jag har idag gått upp 8kg och det enda jag egentligen vill och har velat sista två månaderna är att dra ett ordentligt benpass på gymmet. Men det får nog vänta några månader till innan det är dags. Har nog gått upp mer egentligen, då jag själv känner att jag tappat mycket muskler. Men det får jag jobba på senare i vår sedan.

Har även flyttat in i huset och börjar komma till rätta. Jag pysslar lite smått dagligen, en sak i taget. Ska i morgon försöka hitta ett tyg till kökssoffan då vaxduken inte håller när hunden är i soffan. Hon får inte var ai soffan men när hon är ensam sitter hon i kökssoffan och kollar efter att bilen ska komma hem.
Jag har nyss stått och pratat med en granne som bor strax över, hon har hästar och skulle bli överlycklig om hon får hjälp i framtiden då hon skulle vilja köpa en till då ponnyn inte är så fräsch längre. :banana:
Så det här med ridskola i vår för att andas häst ibland kan jag nog stryka :)

Sedan tror BM att popcorn kommer dyka upp någon gång mellan vecka 36 och 38 då de flesta diabetiker föder någon gång då. Vilket känns lite läskigt :p
Men samtidigt så skulle jag gärna ha en November bebis. Men det är ju inget som jag kan bestämma över.

Nu gnäller jag mest, men än då. Jag kollade just almanackan ordentligt, mina kommande sjukhusbesök de närmsta 14 dagarna är...

1 Besök hos diabetesläkaren
2 Samtal från diabetesläkaren
2 Besök hos barnmorskan
1 Besök på Mvc för TUL
1 Besök hos diabetessköterskan
1 Besök hos sjukgymnast
1 Besök hos dietist

Det börjar nästan bli löjligt nu :eek:

Nu gnäller jag mest, men än då. Jag kollade just almanackan ordentligt, mina kommande sjukhusbesök de närmsta 1 dagarna är...

1 Besök hos diabetesläkaren
2 Samtal från diabetesläkaren
2 Besök hos barnmorskan
1 Besök på Mvc för TUL
1 Besök hos diabetessköterskan
1 Besök hos sjukgymnast
1 Besök hos dietist

Det börjar nästan bli löjligt nu :eek:

Allt detta på bara imorgon???

Tack @Matmissbrukaren, nu har jag koll känns det som och kan luta mig tillbaka lite :bow:

• Gilla
Reactions: MM
Haha okej, fortfarande mycket! Jag har missat 3 mvcbesök (skämmes) helt enkelt för att hjärnan verkar sortera bort rätt mycket på egen hand, så ditt schema hade jag fått riktig ånges över :D

Haha okej, fortfarande mycket! Jag har missat 3 mvcbesök (skämmes) helt enkelt för att hjärnan verkar sortera bort rätt mycket på egen hand, så ditt schema hade jag fått riktig ånges över :D

Jag är glad över att jag är sjukskriven och kan lägga tiden på det. Hade jag klämt in 40h jobb i det oxå, då hade jag ju aldrig överlevt utan stressat sönder och samman.

Svar från barnmorska ang färgning av håret :

Det finns experter som anser att man ska vara försiktig med att färga håret och bleka slingor under graviditeten, men det finns inga bevis för att det skulle vara farligt för barnet. För många år sedan innehöll hårfärgningsmedel en del ämnen som kunde vara skadliga, t.e.x. formaldehud, men numera finns det vanligtvis inga sådana kemikalier i dem. Den enda ingrediens som man eventuellt kan vulja undvika är stenkolstjära, eftersom vissa experter misstänker att den kan vara cancerframkallande. Om du är det minsta orolig är det bättre att använda växtbaserade produkter. En varnning: Graviditetshormonerna kan få håret att reagera annorlunda på färgningen, så det kan hända att du får en annan färg än den du räknat med. Det finns heller inga belägg för att de kemikalier som används vid permanent skulle vara skadliga för barnet eller dig. Däremot får du vara beredd på att håret kan reagera annorlunda även här, t.e.x. krulligt istället för lockigt.
Barnmorskan Therese

Alltså vadå "misstänker"? Stenkolstjära innehåller PAH:er (polycykliska aromatiska kolväten) som ÄR cancerframkallande...
http://ki.se/imm/pah-polycykliska-aromatiska-kolvaten

Och sen vete tusan om växtbaserade hårfärgningsmedel är så mycket bättre...
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article10227489.ab

Efter ett sådan uttalande är trovärdigheten nere på noll enligt mig.

Jag är rätt sent på det jämfört med de flesta andra i tråden men jag har noll aning om när jag måste gå från jobbet. Antingen blir det när magen blir för stor helt enkelt, eller när ryggen ger upp. Har en del tunga lyft i jobbet och har redan nu rätt mycket besvär med smärtor i ländryggen (foglossning?). Har aldrig varit gravid innan så det är rätt svårt att föreställa sig hur det kommer vara.

Bebissäkra får vi göra eftersom. Bor väldigt "barnovänligt" och vill helst flytta men kommer nog inte ha råd förrän om minst ett år.

På tal om ont i ryggen, finns det något man kan göra själv? Jag får hemskt ont att vara aktiv och röra på mig, speciellt om jag sedan sitter ner en kort stund. Då kommer jag nästan inte upp. Men efter några timmar liggandes på sidan med en kudde mellan knäna så känns det mycket bättre igen. Är det typiskt för foglossning eller beror smärtan på muskelspänningar tro?

@Milosari Av din beskrivning tycker jag att det låter som foglossning om smärtan sitter långt ner, mer mot rumpan än högre upp i ländryggen. Det finns ju övningar att göra, men hur mycket det hjälper medan man fortfarande är gravid vet jag inte, för min del går det upp och ner. Det brukar vara bra att stärka upp ben och rumpa (benböj, ev bäckenlyft, ligga på sidan och lyfta benet mot taket tex) och att knipa.

Hon måste ju mena att du ska vara försiktig med massage för att det kanske ändå inte är muskulärt. För graviditen är inget hinder för massage, om det är vad funderar på. Om det känns som det kan vara musklerna hade jag inte tvekat att massera lite lätt och känna hur det påverkar (och givetvis sluta om det känns dåligt). Men kolla med bm, tycker dock inte att du ska nöja dig om hon anser det vara "normalt", för något borde det ju gå att göra för att i alla fall lindra.

Känns som jag har stora blåmärken både på ryggen, på sidorna och på framsidan av bröstkorgen nu :banghead: Och i fram på stället under bröstet är det även en brännande känsla. Men det syns inget.
Att lägga mig på en varm riskudde har hjälpt oerhört mycket, gör riktigt ont först men sen försvinner smärtan helt, hjälper bara för stunden och en liten stund efteråt men det är så värt det . Dock om ligger jag för länge på dagarna så får jag ju ont i hela kroppen bara pga det, så då kan jag inte sova på natten... Blir så less. Visst hade jag förväntat mig smärta från växande mage, foglossning, trött rygg osv när man blir gravid, men inte det här :p
Men men, läkartid imorgon och då ska de gå igenom allt jag har besvär med samt kolla så allt är som det ska med bebis och magen. Träffar BM på torsdag.

Mår rätt bra för tillfället! :)
hyfsad dygnsrytm, energin är tillbaka (Tack vare järntabletter eller slump, vet inte) och jag fungerar iaf bättre med fogarna sen jag började jobba mindre. Har bättre och sämre dagar men det finns kraft kvar till mer än att jobba=mindre dåligt samvete för hundar och hemmet.

Känner bebisen dagligen så jag kan ju sluta noja över att jag bara inbillat mig hela graviditeten och är rätt liten och smidig (nåja) än så länge.

Mår rätt bra för tillfället! :)
hyfsad dygnsrytm, energin är tillbaka (Tack vare järntabletter eller slump, vet inte) och jag fungerar iaf bättre med fogarna sen jag började jobba mindre. Har bättre och sämre dagar men det finns kraft kvar till mer än att jobba=mindre dåligt samvete för hundar och hemmet.

Känner bebisen dagligen så jag kan ju sluta noja över att jag bara inbillat mig hela graviditeten och är rätt liten och smidig (nåja) än så länge.
Det där kan jag skriva under på! Jag mår också rätt bra, piggare och gladare ;)
Går in i v 24 imorgon.
Just nu är det rätt härligt med magen och allt liv och rörelse i den.

Och jag vill bara säga örk! :yuck:
Haft några riktigt låga dagar nu. Väldigt trött, har ont (men inte mer än tidigare, bara blivit less på det) och börjat känna mig stor. Även om jag haft hyfsat högt BMI tidigare har jag aldrig haft mage och jag har verkligen noll intresse för att köpa nya kläder men vill ju ändå kunna känna mig fin. Bra kombo va?!;)
Konstigt hur det kan vända från ena veckan till andra, var ju alldeles nyligen som jag var full av energi och tyckte att magen var sååå fin :p

Så ni får gärna dela med er lite av er pepp och positiva energi!:D

Och jag vill bara säga örk! :yuck:
Haft några riktigt låga dagar nu. Väldigt trött, har ont (men inte mer än tidigare, bara blivit less på det) och börjat känna mig stor. Även om jag haft hyfsat högt BMI tidigare har jag aldrig haft mage och jag har verkligen noll intresse för att köpa nya kläder men vill ju ändå kunna känna mig fin. Bra kombo va?!;)
Konstigt hur det kan vända från ena veckan till andra, var ju alldeles nyligen som jag var full av energi och tyckte att magen var sååå fin :p

Så ni får gärna dela med er lite av er pepp och positiva energi!:D
Vilken vecka är du i?

Jag gick in i v 28 idag, appen sa 90 dagar kvar, men innan chefen påpekade att det bara var tre månader så kändes ändå rätt långt bort. Men hallå, bara tre månader!? :eek: :love: En månad kvar att jobba, men jag börjar känna att det hade varit rätt skönt att vara hemma redan nu. I helgen jobbade jag och det var riktigt tungt... Skulle hjälpa till att seminera en ko igår morse och lyckades bli ordentligt klämd mellan två kor. Det var inte alls roligt. Det gjorde ont och jag blev såklart riktigt orolig för liten. Den hade party efter frukost som tur var så jag vart lite lugnare, men innan det hann jag bryta ihop och gråta en sväng också. Usch. Resten av dan var magen öm och känslig. Jättejobbigt att jobba igen på eftermiddagen. Men nu är det iaf bara två jobbhelger kvar.

Har tydligen börjat komma ikbi en sämre period igen. Är mycket tröttare och blir galet andfådd av ingenting. Idag skulle vi stänga en ny hage på jobbet och det var sjukt tungt att gå runt med tråd och klampa på i storstövlar upp och ner för backar. Kan inte ta lika stora steg som vanligt och måste pausa ofta.

Har nästa besök hos bm på måndag nästa vecka.

Gick in i vecka 25 idag.
Oh no! Jag hoppas att min må bra-känsla håller i sig längre än en vecka ;)
Jag kan dock hålla med dig om kläder, nu är det knappt mina större skjortor passar... Jag vill inte köpa gravidkläder! Det bär emot att lägga pengar på nåt som ska användas så kort tid.

Oh no! Jag hoppas att min må bra-känsla håller i sig längre än en vecka ;)
Jag kan dock hålla med dig om kläder, nu är det knappt mina större skjortor passar... Jag vill inte köpa gravidkläder! Det bär emot att lägga pengar på nåt som ska användas så kort tid.
Det gör den säkert! Och jag lever på hoppet om att det där glädjeruset kommer tillbaka snart! :D Vet att jag kan vara lite låg när jag precis gjort klart en skiftcykel (nätter sista veckan så det är ju lite omställning också) så jag hoppas att det bara blivit förstärkt av hormoner och allmänt kass fysik. Så imorgon kommer jag vara pigg, glad och sprudlande av positiv energi! :bump::banana: (Stay positive liksom)

Jamen visst känns det jättedumt att behöva lägga pengar och tid på att köpa kläder man bara ska ha en kort period?!:down:
Insåg i helgen att jag bara precis kan knäppa jackan jag använder som höstjacka på vardagar (har en annan som inte lämpar sig att vara ute i skogen i ur och skur med) och åkte då för att införskaffa en ny. Men jag köper ju alltid kvalitetsjackor och har ingen lust att lägga såna summor på en tillfällig jacka som sen kommer vara alldeles för stor. Hittade nada.:(
Annars har jag köpt ett par gravidjeans och hoppas att jag klarar mig med dom resten av tiden, kör på det med längre tröjor och linnen och sen mycket mjukisar hemma. (Eller helt byxlös hemma för att jag blir så väldigt varm hela tiden :o:p)

Håller med om det här med kläder! Jag har fått två par gravidjeans, ett par av en kompis som har en ettåring och ett par av min mamma. Sen kör jag på långa linnen och stora t-shirts. ;) Har fått lite kläder av svärmor också som nog passar bra längre fram... Så har inte köpt nånting extra förutom ett par gravidshorts i somras. :)
Dock kommer jag nog åka på att få köpa en vinterjacka. :o Jag kan bara precis stänga höst- och vårjackan, men den är ändå för kall numera, så jag gick över till vinterjackan. Den brukar vara sjukt mysig, sådär väldigt rymlig så man får plats med tröjor och ändå luftigt och lätt. Men nu kan jag ju snart inte stänga den heller! :eek: :p Jag är dock inte så kräsen på kläder så jag hittar väl nåt avdankat på loppis eller nåt. :p

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Är det någon som är sugen på att haka på en Buke-variant av Clara Lidströms (underbaraclaras på Instagram) fotoutmaning Fånga februari...
16 17 18
Svar
355
· Visningar
16 912
Senast: Cattis_E
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 183
Senast: lizzie
·
Gravid - 1år Det här kan bli lite rörigt, jag ber om ursäkt på förhand. Jag och maken har en dotter på 1.5 år. Hon är det bästa som hänt oss och...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
11 068
Senast: gulakatten
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 996
Senast: Nixehen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar