Åh vad bra dom såg ut! Tyvärr är jag nog lite för snål för att betala så mycket för ett par byxor som används i en månad.
Aha, trodde att ditt jobb betalade. Du får köra med gummisnodd så länge.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Åh vad bra dom såg ut! Tyvärr är jag nog lite för snål för att betala så mycket för ett par byxor som används i en månad.
Och jag vill bara säga örk!
Haft några riktigt låga dagar nu. Väldigt trött, har ont (men inte mer än tidigare, bara blivit less på det) och börjat känna mig stor. Även om jag haft hyfsat högt BMI tidigare har jag aldrig haft mage och jag har verkligen noll intresse för att köpa nya kläder men vill ju ändå kunna känna mig fin. Bra kombo va?!
Konstigt hur det kan vända från ena veckan till andra, var ju alldeles nyligen som jag var full av energi och tyckte att magen var sååå fin
Så ni får gärna dela med er lite av er pepp och positiva energi!
Rapport från dagens Bm-besök: Träffade en ny Bm då jag var tvungen att boka om tiden iom att det krockade med profylaxkursen.
SF-mått 30 cm (dock ingen kommentar om det var på min kurva eller ej)
Blodtryck 136/81 (högt för att vara mig)
Hb 126 (Inga järntabletter denna gången heller!)
Vikt 9 kg plus strax efter lunch
Urinprov ua
Tog även mina vanliga blodprov och bad att få nytt recept eftersom mina Levaxin snart är slut.
Så, profylaxkursen då, om någon är intresserad. Vi tyckte att den var bra. Trots att sambon fått höra av flera kollegor och träningskompisar att det inte var något att ha, och gick dit med den inställningen, tyckte han ändå att det var givande. Vi fick frågor att diskutera hemma som satte igång lite funderingar, de tog sig tid att svara på frågor om förlossningen och vi övade flera gånger på olika andningstekniker och provade även lite massagetekniker. Nu skall vi enligt kursledarna öva 15 min om dagen fram till förlossningen, får väl försöka få till en liten stund per dag iaf. Typ när man ändå ligger och vilar och tränar knipövningar.
Är det nån här som har en gravidkudde?
Jag vet att jag funderade på det förra gången men jag var för snål... Nu funderar jag igen om det kan vara värt det.
Hur tänker ni andra kring babynest? Onödigt eller bra? Tänker att det kan vara bra att ha i sängen eller dagtid nere i soffan, men är osäker på om även det är bortkastade pengar. Det ser ju mysigt ut iaf Vi bor så vi skulle kunna köra in vagnen på bottenvåningen, och den kan ju bebisen ligga i när man är nere o pysslar med annat. Nu tar jag dock för givet att bebisen inte blir en sån som är galet närhetstörstande och inte går att lägga ifrån sig..
Jag är rätt sent på det jämfört med de flesta andra i tråden men jag har noll aning om när jag måste gå från jobbet. Antingen blir det när magen blir för stor helt enkelt, eller när ryggen ger upp. Har en del tunga lyft i jobbet och har redan nu rätt mycket besvär med smärtor i ländryggen (foglossning?). Har aldrig varit gravid innan så det är rätt svårt att föreställa sig hur det kommer vara.
Bebissäkra får vi göra eftersom. Bor väldigt "barnovänligt" och vill helst flytta men kommer nog inte ha råd förrän om minst ett år.
På tal om ont i ryggen, finns det något man kan göra själv? Jag får hemskt ont att vara aktiv och röra på mig, speciellt om jag sedan sitter ner en kort stund. Då kommer jag nästan inte upp. Men efter några timmar liggandes på sidan med en kudde mellan knäna så känns det mycket bättre igen. Är det typiskt för foglossning eller beror smärtan på muskelspänningar tro?
Jag har också lust att säga örk! Börjar bli ganska less på att vara gravid och jag är ändå bara i vecka 28 Värre kommer det ju bli..
Jag vill inte heller köpa gravidkläder så jag kör på kläder i min vanliga storlek fast oversize, eller helt enkelt stora/långa stickade tröjor som jag fortfarande kan använda efter graviditeten, men sedan vet jag ju inte hur stor magen blir och kanske även dessa kläder blir för små.
Jag har fortfarande för mycket smärtor av olika slag för att kunna dela med mig av något positivt tyvärr
kl typ
Var ju till läkare igår och mina problem med ryggen och bröstkorgen verkar vara lite flera orsaker och inte bara en. Troligtvis så har jag för det första väldigt spända och överansträngda muskler då ryggraden får en annorlunda kurva som gravid, vilket även sprider sig runtom och stramar åt, ryggen kan ju bli nästan stenhård men kan försvinna helt och håller om jag ligger på min värmekudde som jag börjat överanvända (älskar den ). I fram så har jag främst ont i revbenen på högersidan och det beror tydligen på att bebis sparkar där, och det visades på ultraljudet vi gjorde att ja självklart var fötterna just där uppe, har även börjat känna efter och det stämmer. Fick sparkar och som att bebis trycker på med fötterna där hela natten...
Sedan kan jag ibland få en brännande känsla på nästan samma ställe i fram och det trodde läkaren berodde på magsäcken snarare än gallan. Så får jag mer problem så finns medicin att ta men jag slipper helst då det ändå inte är mitt värsta besvär.
Och nu har jag börjat få mer värk i magen och nedre delen av ryggen så gissar att det är foglossning på gång igen.. Bläh.
Usch vad negativ jag låter
Skönt ändå att få svar på vad en del av det onda beror på!
Man känner ju sig lite dryg när man har så långt kvar och redan nu känner sig rätt negativ
Vi har ett par i kompisgänget som också ska ha barn som bara ligger två veckor efter och hon har ju knappt märkt av att hon är gravid. Det märks tydligt att hon tycker att det är jobbigt när man pratar om alla krämpor man har, mitt illamående försvann ju inte innan jag fick problem av foglossningen. Och sen är det en hel hög andra krämpor på det sen har hon ju velat ha barn sen hon själv var ett, typ. Så någonstans tänker jag mig att hon aldrig ens skulle släppa fram det negativa för att det är så "fel" för henne.
Jo jag tänker likadant med tröjor men vill ändå ha någon form av skaljacka som skyddar mot regn och vind. Vinterjacka är jag tveksam till om det kommer att behövas med tanke på hur varm jag är redan nu
Kl
Igår hade jag en jättebra dag! Gjorde en massa saker som bara var för mig själv och väldigt mysigt. Lullade omkring i skogen i nästan två timmar (kryphastighet) och plockade svamp med hunden, var hos hästen och red en liten stund och sen släpade jag mig till badhuset. Det har jag pratat om väldigt länge att jag vill göra eftersom jag verkligen älskar att bada. Och det var nog det som gjorde hela dagen! Simmade en halvtimme och det var så underbart skönt att kunna ta ut rörelserna utan att känna att det gjorde ont det minsta! Och sen några minuter i bubbelpoolen och det var här ett frågetecken uppstod. Någonstans i bakhuvudet fladdrade en tanke om att jag hört något om att vara gravid och bada bubbelpool. Så det bar av till Google som gav mig en del tvetydiga svar och massor av familjelivs-trådar. Någon som har lite input?
Jag har också fått lära mig att man inte ska bada i bubbelpool när man är gravid, pga bakterierna. Men jag vet inte hur sant det är.
Hur tänker ni andra kring babynest? Onödigt eller bra? Tänker att det kan vara bra att ha i sängen eller dagtid nere i soffan, men är osäker på om även det är bortkastade pengar. Det ser ju mysigt ut iaf Vi bor så vi skulle kunna köra in vagnen på bottenvåningen, och den kan ju bebisen ligga i när man är nere o pysslar med annat. Nu tar jag dock för givet att bebisen inte blir en sån som är galet närhetstörstande och inte går att lägga ifrån sig..
Japp, det är bara för par eftersom en stor del av tiden läggs på övningar i just par. Kommer då någon ensam har man ju inte samma möjlighet att delta i övningarna och framförallt trycker de på partnerns uppgift att hjälpa den födande kvinnan att fokusera på sin andning. Har partnern då inte varit med är det svårt alt omöjligt för honom/henne att hjälpa till. Här var det också på arbetstid och det var bara att ta ledigt och se glad ut. Du vet att det finns en app att köpa va? Finns även webkurs. Så kan du och sambon öva lite grand iaf.Var man tvungen att gå båda två hos er också? Här erbjuder de profylax och jag hade gärna gått men det är liksom klockan 14, då jobbar min sambo oavsett vilket skift det är den veckan så det blev inget av med det. Trist. Du får göra en resumé på youtube till tråden!
Är det nån här som har en gravidkudde?
Jag vet att jag funderade på det förra gången men jag var för snål... Nu funderar jag igen om det kan vara värt det.
Ingen gravidkudde här, har än så länge en vanlig huvudkudde som hindrar mig att rulla över för mycket på magen. Tycker att det fungerar bra och behöver än så länge inget mellan knäna. Skulle det behövas finns det fler kuddar i huset. Har däremot fått en amningskudde av en vän, den hoppas jag skall vara till nytta sedan.
Babynest har jag sytt, av samma anledning som @YaHilweh, hade för mycket tid och för lite ork under sommaren Tänker mig att använda det i soffan framförallt och ev om vi vilar middag i sängen.
KL. Fick fö höra av den nya Bm jag träffade igår att jag med största sannolikhet inte skulle få beviljat någon graviditetspenning eftersom mitt jobb inte innehåller några tunga lyft. Jobbar ju inom vården, men bär, lyfter och släpar inget tyngre än en pärm då och då. Känner ändå att magen är ivägen i flera moment, jag är trött i huvudet och ryggen och framförallt att jag har slut på engagemang för de jag träffar. Orkar liksom inte ta in någon ny person och hens problem eftersom jag vet att jag inte kommer hinna göra så mycket åt det på den korta tid som är kvar (8 v till Bf). Känns så fel att leta rätt på förbättringsområden, komma med en plan och redan där veta att jag inte kommer att kunna genomföra den. De som redan är igång är det helt ok att träffa, där finns en plan och jag "känner" dem, deras problem och målsättning och jobbar för att ge dem så mycket verktyg jag bara hinner.
När man jobbar inom vården känns det inte alls bra att inte orka engagera sig i folk, det är ju liksom det som är mitt jobb och anledningen till att jag överhuvudtaget skaffat mig studieskulder för ett rätt dåligt betalt jobb.
@Riru hur ändrar sig ryggraden? Jag slapp mitt ryggonda under graviditeten men nu är den tillbaks direkt efter förlossning. Iite fundersam på varför ..
Skönt ändå att få svar på vad en del av det onda beror på!
Man känner ju sig lite dryg när man har så långt kvar och redan nu känner sig rätt negativ
Vi har ett par i kompisgänget som också ska ha barn som bara ligger två veckor efter och hon har ju knappt märkt av att hon är gravid. Det märks tydligt att hon tycker att det är jobbigt när man pratar om alla krämpor man har, mitt illamående försvann ju inte innan jag fick problem av foglossningen. Och sen är det en hel hög andra krämpor på det sen har hon ju velat ha barn sen hon själv var ett, typ. Så någonstans tänker jag mig att hon aldrig ens skulle släppa fram det negativa för att det är så "fel" för henne.
Jo jag tänker likadant med tröjor men vill ändå ha någon form av skaljacka som skyddar mot regn och vind. Vinterjacka är jag tveksam till om det kommer att behövas med tanke på hur varm jag är redan nu