Vinterföräldrar 2015- 2016

Status
Stängd för vidare inlägg.
image

Någon mer som börjar få mage?

Jag dricker det som märks som alkoholfritt. Carlsbergs eller Mariestads öl är riktigt goda för att klassas som alkoholfria (0.5%). Det rödvin jag smakat har mest liknat kattpiss i smaken, så rödvin är något jag gråter lite över att vara utan, då det är en svaghet hos mig. Inte ås att jag dricker det ofta men ett glas rött en lördagkväll är för mig livskvalite.

Tyst med dig nu;) Rödvin är inte alls gott och speciellt inte nu på sommaren till alla grillkvällar med blodiga biffar, ostbrickor, picknick-utflykter, tapas och... Nej, just det. Blodiga biffar är ju inte ok, massor av goda ostar är ju inte ok, mat skall vara riktigt kall eller varm - dvs inte picknick-ljummen, tapas är mest lufttorkat kött, opastöriserade ostar osv... Så att.... Saknar inget alls av det där:angel:

Ni som har dåligt samvete över att ert alkoholfria varit med för hög alkoholhalt - släpp det. Jag firade min födelsedag veckan innan jag plussade och drack då vin, grogg, käkade blodigt kött och ett hekto mögelost. Dessutom tömmer jag kattlådan flera gånger per vecka (ok enligt bm, har haft katt hela livet och har gott och väl vuxna, på gränsen till gamla innekatter), rider, kör bil, cyklar osv. Det är inte lönt att ha dåligt samvete över något ni inte kan göra ogjort ändå. Lättare sagt än gjort, jag vet, men försök:)

Jag budade faktiskt hem ett skötbord i förrgår! Det blir det första konkreta vi köpt. :) Ett fint hemmagjort som kommer passa klockrent i vår tvättstuga. Har kikat efter ett som inte har hyllor under så att man kan ha kattlådan under bordet. Kommer fixa krokar och hänga nästan som boxgardiner på sidan för förvaring istället för hyllor. :)

_Maria_: Än så länge har det ju gått bra? :) Det enda som du bör sluta helt med är väl kattlådan, den ska man väl inte röra alls, oavsett om man tvättar händerna eller inte, sa min barnmorska till mig.

Alltså det vet jag ju inte igentligen..Inte förens jag fått se fisen på ultraljud igen eller fått höra hjärtljud.
Den artikeln jag läste från tidningen mama, där var det en kvinna där hennes fostret dött i v.19 och hon fick reda på det i v.25
Hon trodde det var pga av kattlådorna eftersom hon varit väldigt noga med maten. Hon hade också haft katt hela livet. Man kan väl inte bli tålig mot listeria eller toxoplasmos? Får man det så får man det liksom..eller?

Själv har jag dåligt samvete för att jag hann dricka ett glas av cidern igår, den med 0,7 procent i. Önskar att min barnmorska hade varit lite mer specifik i sina rekommendationer, så hade jag sluppit sitta här och ha dåligt samvete. Kommer att ha samma gräns som ni andra (0,5) men helst välja helt alkoholfritt. :)

Nu hamnade mitt svar mitt i din text..

Nästan så jag vill be om ursäkt för min egen nojja. Vill ju inte skrämma upp någon annan. Den är kanske inte helt befogad men inte helt obefogad heller..

Nu hamnade mitt svar mitt i din text..

Nästan så jag vill be om ursäkt för min egen nojja. Vill ju inte skrämma upp någon annan. Den är kanske inte helt befogad men inte helt obefogad heller..

Snudd på obefogat. Risken är miniminimal men samtidigt så varför chansa?
kattlådor tycker alla BM olika om men faktum är att du måste slicka på handen där bakterien hamnat för att få i dig den.
den kommer inte bara luftburen för att du är vid lådan och rör.

Ang toxoplasmos så ska man bara kunna få det en gång i livet, sedan har man det liggande i kroppen. Jag har haft katt hela livet och mest varit i stall där det funnits ett gäng katter. Därav att min bm menade att jag troligen redan har blivit infekterad tidigare och att jag därför inte behöver akta mig för smittan på samma sätt som någon som aldrig haft katt innan. Men om man känner sig nojjig över det skall man givetvis låta bli kattlådan och absolut inte skaffa katt under tiden man är gravid. Skulle något gå fel kommer man som _Maria_s berättelse bara gå och undra om det var det som var orsaken.

Ska man tömma kattlådan skall det göras minst en gång dagligen och händerna skall tvättas efteråt. Eller skit i det helt och låt någon annan i familjen fixa det:p

@YaHilweh Japp, här har du en till med mage. Senaste två veckorna har det hänt en del. Såg att jag skrivit fel sist jag angav vecka, skall nu vara 18+1 idag, dvs v 19. Nu har framförallt de i stallet börjat kommentera att det syns, kollegorna njuter, och även en och annan på jobbet som vet har påpekat det.

Min garderob och också börjat gnälla. Byxorna jag köpte för 2 v sedan, ganska mycket för stora, börjar snart bli perfekta, jeansen är inte sköna längre och ridbyxutbudet har krympt drastiskt. Jag som trodde att jag skulle klara mig tills hösten får börja beställa på nätet nu för att inte stå helt utan byxor snart. Hoppas på reafynd i stora storlekar på Falsterbo så att jag kan köpa ett par nya ridbyxor där:D

Jag är tjock på kvällen, annars inte något särskilt. Börjar bli lite trist nu, är i vecka 20 så någon form av livstecken vore ju fint ;) Men nojor, näää. Jag har full förståelse för att man är orolig, ridning tex är något jag undviker på princip för att tänk om liksom. Däremot är det allt fler som är på mig (tom folk som öht inte känner mig eller har hela bilden) ang mina jobb och hur jag lever. Det retar mig rätt mycket nu, tom min bm är positiv till både häst som ladugårdsjobb och säger att har jag inte fått problem nu är det inte sannolikt att det kommer, däremot får jag känna själv om det blir för tungt. Jag kan anpassa jobben lite, båda arbetsgivare vet ju. Men det ska faktiskt vara upp till mig, det kan jag avgöra själv.

Och ingenting har vi köpt än. Och ingenting lär det bli på ett tag, vi har fullt upp båda två just nu. Hur länge har ni tänkt jobba? Så länge ni kan eller har ni något slutdatum?

December
1/12 - Eina, 1:a barnet, 29, Borås
1/12 - Bluefish, 1:a barnet, 22 år, Sundsvall
3/12 - Balahé, 1:a barnet, Skåne
16/12 - YaHilweh, 1:a barnet, 27 år, Göteborg/Veddige
22/12 - Lilltess, 1:a barnet, 23 år, Trelleborg

Årsskiftet -Maja-Kandi, 1:a barnet, 25 år

Januari
18/1 - Festina_Lente, 3:e barnet
24/1 - sondag, 1:a barnet, 25 år
26/1 - HemligaGardiner, 1a, 22 år Göteborg
27/1-_Maria_, 1:a barnet, 28

Februari
7/2 vesp, första barnet
7/2 - Evina, 1:a barnet, 28 år
10/2 - Mois, 2: barnet
25/2 - Hjartagna, 2a barnet, 37 år Lindome

Efter att ha varit på VUL idag då Gyn såg ett foster på ca 6 cm med tickande hjärta så lägger jag in mig med ett datum iaf. Även om Gyn inte kunde/ville sätta en datering så är det enligt mig ett troligt datum med tanke på att jag testade positivt 19 juni, bör iaf inte vara senare :)

December
1/12 - Eina, 1:a barnet, 29, Borås
1/12 - Bluefish, 1:a barnet, 22 år, Sundsvall
3/12 - Balahé, 1:a barnet, Skåne
16/12 - YaHilweh, 1:a barnet, 27 år, Göteborg/Veddige
22/12 - Lilltess, 1:a barnet, 23 år, Trelleborg

Årsskiftet -Maja-Kandi, 1:a barnet, 25 år

Januari
18/1 - Festina_Lente, 3:e barnet
24/1 - sondag, 1:a barnet, 25 år
26/1 - HemligaGardiner, 1a, 22 år Göteborg
27/1-_Maria_, 1:a barnet, 28

Februari
7/2 vesp, första barnet
7/2 - Evina, 1:a barnet, 28 år
10/2 - Mois, 2: barnet
25/2 - Hjartagna, 2a barnet, 37 år Lindome

Efter att ha varit på VUL idag då Gyn såg ett foster på ca 6 cm med tickande hjärta så lägger jag in mig med ett datum iaf. Även om Gyn inte kunde/ville sätta en datering så är det enligt mig ett troligt datum med tanke på att jag testade positivt 19 juni, bör iaf inte vara senare :)
Skönt att få en bekräftelse!
Men jag antar att du menar 6mm? Annars lär du ju vara betydligt längre gången.

Som @Bluefish skrev, på mig syns det på kvällen, men inte på dagen tycker jag. Jo, när jag har nyätit och är tvärmätt. :p

Bjuder på en helt nytagen bild, fint att katten satte sig precis bakom så svansen kom med. ;) Första gången jag försöker mig på en sån här bild. :o Svårt att få till tyckte jag! Men just precis nu kan jag nog inte neka till att där är en bula, för jag kunde då rakt inte dra in den! :p
IMG_20150703_222225_zpsfeihga2r.jpg

b155086.jpg

Nu så! Skittelefon som inte gör som jag säger!
Jag känner att jag börjar se gravid ut och folk har börjat fråga.
Samt att jag hade platt mage i Februari.

@Bluefish Angående jobb, min plan är att jobba så långt som mjöligt. Jag har i dagsläget vart sjukskriven från 28/4-28/6 och har nu äntligen börjat jobba igen. Jag blir psykiskt störd av att inte få göra något vettigt av min tid. Planen idag ser ut som så att jag jobbar fulltid nu i Juli och augusti, för att i September känna av hur mycket jag faktiskt klarar av då. I Oktober och November kommer jag nog börja gå hemma allt mer, speciellt då min läkare egentligen vill sjukskriva mig under hela graviditeten pga att mitt blodsocker pendlar som det gör när jag är på jobbet.
Det här med att vara gravid och ha diabetes är ju inte ens lite kul. Diabetes är inga problem, gravid är än så länge inga problem. Kombinationen är massa problem!

NU TROR JAG ATT JAG KÄNDE BEBIS!!!!! Fladdrade till ordentligt!

Åh! Gilla på både bilden och fladdrande bebis! :love: Jag tror faktiskt att jag också kände nånting häromnatten. :o Jag hade varit upp på toa och när jag lade mig igen var det som ett mjukt fladder strax under naveln. Det fladdrade en liten stund, sen lugnt, också kom det tillbaka igen. Igår kväll kände jag nästan samma sak när jag gick och lade mig, så udda! Sådär så man funderar på om det bara är luft eller om det faktiskt är.nånting som rör sig... Men det var så mjukt och på samma ställe så jag vet inte jag. :o

En kompis har BF den 5/11, hon filmade sin mage igår och det syntes hur bebisen sprattlade! :love:

Åh! Gilla på både bilden och fladdrande bebis! :love: Jag tror faktiskt att jag också kände nånting häromnatten. :o Jag hade varit upp på toa och när jag lade mig igen var det som ett mjukt fladder strax under naveln. Det fladdrade en liten stund, sen lugnt, också kom det tillbaka igen. Igår kväll kände jag nästan samma sak när jag gick och lade mig, så udda! Sådär så man funderar på om det bara är luft eller om det faktiskt är.nånting som rör sig... Men det var så mjukt och på samma ställe så jag vet inte jag. :o

En kompis har BF den 5/11, hon filmade sin mage igår och det syntes hur bebisen sprattlade! :love:

Det kan säkert vara bebis, första gångerna jag torr jag kände det har jag upplevt det på samma sätt. Mest fladder, denna gången var det mer markant och jag är helt säker påa tt bebis är den skyldiga denna gång. Häftigt att redan kunna känna någon enstaka gång, då bebis fortfarande känns så avlägset. Det är ändå 5-6 månader kvar men när vi fick höra hjärtljuden häromdagen så blev det lite mer på riktigt i vart fall.

Idag blir det en sväng på stranden samt lite häng på Liseberg med kompisar. Det jobbigaste just nu i värmen känner jag är att fötterna och benen svullnar upp som ballonger, får kramp om nätterna om jag inte har stödstrumpor på mig. men jag vägrar stödstrumpor då shorts krävs. Brukar slänga på mig dom några timmar på kvällen innan läggdags för att mildra "kramp-känslan"

Nu har jag lugnat ner mig lite angående nojjan toxoplasmos och listeria..

Jag ringde till bm på kvinnohälsovården där jag ska på första besöket och frågade om det gick att få ett Ul då. Hon sa att det är läkare som gör ulet hos dom och han är där en gång i veckan och isf får man en remiss till honom. Vi pratade lite om min oro och jag började gråta..det bara kom över mig. Jag blev så ledsen bara tanken på att det skulle hända bebis något. Vi har ju kämpat så länge..
Hon tyckte den där artikeln som jag läst verkade märklig. Eftersom man borde känna fosterrörelser någon gång innan v.25 och reagerat.
Hon tyckte inte jag låg i riskzonen för att få toxoplasmosmen hon sa att hon inte vill att jag ska gå och vara för orolig heller. Så hon sa att jag och sambon skulle prata och att jag skulle känna efter och ville jag ha ett Ul på Måndag så skulle jag göra av mig så skulle hon fixa det.
Jag kände mig väldigt bra bemött och blev lugnare av vårt samtal och vetskapen om att vill jag ha ett Ul så kan jag få det.

Nu har jag lugnat ner mig lite angående nojjan toxoplasmos och listeria..

Jag ringde till bm på kvinnohälsovården där jag ska på första besöket och frågade om det gick att få ett Ul då. Hon sa att det är läkare som gör ulet hos dom och han är där en gång i veckan och isf får man en remiss till honom. Vi pratade lite om min oro och jag började gråta..det bara kom över mig. Jag blev så ledsen bara tanken på att det skulle hända bebis något. Vi har ju kämpat så länge..
Hon tyckte den där artikeln som jag läst verkade märklig. Eftersom man borde känna fosterrörelser någon gång innan v.25 och reagerat.
Hon tyckte inte jag låg i riskzonen för att få toxoplasmosmen hon sa att hon inte vill att jag ska gå och vara för orolig heller. Så hon sa att jag och sambon skulle prata och att jag skulle känna efter och ville jag ha ett Ul på Måndag så skulle jag göra av mig så skulle hon fixa det.
Jag kände mig väldigt bra bemött och blev lugnare av vårt samtal och vetskapen om att vill jag ha ett Ul så kan jag få det.

Råkade skicka fast jag inte var färdigskriven.
Hon sa att det var bra att sambon hädanefter skulle ta kattlådorna och att jag skulle ha handskar på mig i trädgården.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Är det någon som är sugen på att haka på en Buke-variant av Clara Lidströms (underbaraclaras på Instagram) fotoutmaning Fånga februari...
16 17 18
Svar
355
· Visningar
16 912
Senast: Cattis_E
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 144
Senast: lizzie
·
Gravid - 1år Det här kan bli lite rörigt, jag ber om ursäkt på förhand. Jag och maken har en dotter på 1.5 år. Hon är det bästa som hänt oss och...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
11 066
Senast: gulakatten
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 986
Senast: Nixehen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar