Vinterföräldrar 2015- 2016

Status
Stängd för vidare inlägg.
En undran bara... hur 17 sover ni? Har hittills sovit i någon form av framstupa sidoläge (som "ogravid" normalt sett oftast på mage), men nu börjar även det bli obekvämt. Att sova på rygg är nästan omöjligt plus att jag tydligen ärvt min fars talang för snarkning om jag sover på rygg. Rakt på sidan funkar bara om jag lyckas putta in något lagom stort under magen, annars drar det åt sidan. Att ligga på sidan är dessutom döden för ffa min ena axel. Trodde i min enfald att detta skulle dröja tills magen blev stor, men näpp. Sover just nu bäst i soffan framför ett program jag egentligen vill se färdigt:angel:

En undran bara... hur 17 sover ni? Har hittills sovit i någon form av framstupa sidoläge (som "ogravid" normalt sett oftast på mage), men nu börjar även det bli obekvämt. Att sova på rygg är nästan omöjligt plus att jag tydligen ärvt min fars talang för snarkning om jag sover på rygg. Rakt på sidan funkar bara om jag lyckas putta in något lagom stort under magen, annars drar det åt sidan. Att ligga på sidan är dessutom döden för ffa min ena axel. Trodde i min enfald att detta skulle dröja tills magen blev stor, men näpp. Sover just nu bäst i soffan framför ett program jag egentligen vill se färdigt:angel:

Sover gör man bäst på platser som inte är skapta för det, exempelvis över hela baksätet i bilen eller i svågerns soffa under pågående middagsbjudning... :up: Skämt åsido håller jag med, det är en smula omständigt. Som en van sidosovare inbillade jag mig att jag skulle få noll besvär med att sova fram till de sista veckorna, men tji fick jag. För mycket på magen innebär ont i höften, för mycket mot rygghållet ger som du själv säger en totalt död axel. För min del innebär detta ett evigt rullande omkring för att försöka somna samtidigt som mannen snosar gott bredvid. :arghh:

Själv har jag gått från att vara gravid enbart under kvällstid till att det syns även på morgonen, om än inte lika mycket. I helgens galna värme utförde vi en flytt på ett par mil till vårt första hus, det var dock verkligen ingen dans på rosor i hettan och med för lite starka karlar på plats. Efter ett par timmars manande om att absolut inte röra ett finger bröt jag samman totalt och bar tyngre och tyngre saker bara för att bevisa att jag inte är handikappad. :banghead: Förutom att jag kände av värmen mycket mer än vad jag normalt gör kan jag inte säga att något känns underligt förutom att mina fötter svullnade ett par storlekar. Förhoppningsvis spelar springandet och bärandet ingen roll, men man vet ju aldrig..
I övermorgon är det hur som helst äntligen dags för ultaljud, det ska bli härligt att äntligen se vem det är som bor där inne. :love:

Jag sover än så länge som jag alltid gjort, i en boll på sidan. Skedar med sambon, då jag är den lilla skeden, har alltid täcke eller en kudde mellan knäna.Eller så somnar jag på hans axel med ena benet över honom och det andra på sidan. Somnar aldrig om jag ligger på rygg och på mage har jag alltid hatat.
Jag har ena armen under huvudkudden.

Jag läste någonstans idag att om man har enormt ont i BV så väntar man en pojk. Jag tror ungefär lika mycket på det som på bikarbonattestet.

Men jag har sinnes ont i brösten och har haft hela tiden, kan knappt ha BH på mig, speciellt inte med söm. Mina bröst har ökat 2 storlekar och det enda som är skönt just nu är en lite liten sport BH då den sitter tight. Min magkänsla säger även att det är en pojk och har gjort hela tiden.
Det ska bli så intressant att se den 21/7 :D Längtar något sjukt!!

Jag läste någonstans idag att om man har enormt ont i BV så väntar man en pojk. Jag tror ungefär lika mycket på det som på bikarbonattestet.

Men jag har sinnes ont i brösten och har haft hela tiden, kan knappt ha BH på mig, speciellt inte med söm. Mina bröst har ökat 2 storlekar och det enda som är skönt just nu är en lite liten sport BH då den sitter tight. Min magkänsla säger även att det är en pojk och har gjort hela tiden.
Det ska bli så intressant att se den 21/7 :D Längtar något sjukt!!

BV?

Jag sover på sidan. Har aldrig kunnat sova varken på mage eller rygg, då får jag ont i ryggen direkt.

Idag har vi varit på ultraljud och dels fått tidsbestämt vilken vecka jag är i, och dels ett beräknat förlossningssdatum. Just nu är jag i vecka 9 + 4 (vilket i min graviditetskalender-app är omskrivet till vecka 10? Hur räknar man egentligen med veckorna?). Beräknat förlossningsdatum är 5/2. :)
Kändes helt overkligt att se en (mycket pigg och sprattlig) bebis därinne! Så häftigt!

Får nog lägga till mig i listan igen, för jag har nog trillat bort. :)

Idag har vi varit på ultraljud och dels fått tidsbestämt vilken vecka jag är i, och dels ett beräknat förlossningssdatum. Just nu är jag i vecka 9 + 4 (vilket i min graviditetskalender-app är omskrivet till vecka 10? Hur räknar man egentligen med veckorna?). Beräknat förlossningsdatum är 5/2. :)
Kändes helt overkligt att se en (mycket pigg och sprattlig) bebis därinne! Så häftigt!

Får nog lägga till mig i listan igen, för jag har nog trillat bort. :)
Samma datum som mig, vad roligt!
Man räknar att du har gått in i 10:e veckan men att du har gått 9 fulla veckor, och 4 dagar. Hänger du med?

@AnnaKarin , lägger till dig i listan. Du kan själv citera detta inlägget och ändra om du vill lägga till mer info.

December
1/12 - Eina, 1:a barnet, 29, Borås
1/12 - Bluefish, 1:a barnet, 22 år, Sundsvall
3/12 - Balahé, 1:a barnet, Skåne
16/12 - YaHilweh, 1:a barnet, 27 år, Göteborg/Veddige
22/12 - Lilltess, 1:a barnet, 23 år, Trelleborg

Årsskiftet -Maja-Kandi, 1:a barnet, 25 år

Januari
18/1 - Festina_Lente, 3:e barnet
24/1 - sondag, 1:a barnet, 25 år
26/1 - HemligaGardiner, 1a, 22 år Göteborg
27/1-_Maria_, 1:a barnet, 28

Februari
5/2 - AnnaKarin
7/2 - vesp, första barnet
7/2 - Evina, 1:a barnet, 28 år
10/2 - Mois, 2: barnet
25/2 - Hjartagna, 2a barnet, 37 år Lindome

Samma datum som mig, vad roligt!
Man räknar att du har gått in i 10:e veckan men att du har gått 9 fulla veckor, och 4 dagar. Hänger du med?

Haha ser visst att vi inte har samma datum ändå @AnnaKarin. 5/2 fick jag av bm men enligt mig själv så är det mer troligt med 10/2. Har dock inte gjort något ul än, så det kan ju ändras. :)

Haha ser visst att vi inte har samma datum ändå @AnnaKarin. 5/2 fick jag av bm men enligt mig själv så är det mer troligt med 10/2. Har dock inte gjort något ul än, så det kan ju ändras. :)

Mitt datum kan också komma att justeras vid senare ultraljud (har nästa om två veckor ungefär). :) Hade ju ingen koll själv på datum, men gissade att jag var någonstans mellan 8-12 veckor. Sambon gissade på 10 veckor, så han vann den vadslagningen. :D

Kom på att jag har två frågor till er i gruppen:

1. Kan man få fler bilder utskrivna vid ultraljuden (man kanske måste betala extra, det vet jag inte, men det gör jag gärna i så fall). :) Vi fick en bild utskriven igår, och jag kände när jag kom hem att det hade varit kul med två kopior, så att man kan ge en till mina föräldrar och en till sambons föräldrar, när vi berättar för dem att vi ska ha barn. (Vi har inte sagt något ännu). Eller är det max 1 bild?

2. Vad äter ni för tillskott? Jag äter gravid-vitaminer från apoteket, och så äter jag fiskoljekapslar. Borde jag äta något mer? Vad äter ni? :)

1. Kan man få fler bilder utskrivna vid ultraljuden (man kanske måste betala extra, det vet jag inte, men det gör jag gärna i så fall). :) Vi fick en bild utskriven igår, och jag kände när jag kom hem att det hade varit kul med två kopior, så att man kan ge en till mina föräldrar och en till sambons föräldrar, när vi berättar för dem att vi ska ha barn. (Vi har inte sagt något ännu). Eller är det max 1 bild?

2. Vad äter ni för tillskott? Jag äter gravid-vitaminer från apoteket, och så äter jag fiskoljekapslar. Borde jag äta något mer? Vad äter ni? :)

Vi fick en hel remsa med bilder utan kostnad.

Folsyra är viktigt fram till v12 om jag minns rätt. Men dina gravid-vitaminer kanske innehåller det.

Angående bilder så skiljer det sig säkert åt. vi har fått mkt bilder både när vi gått privat och via landstinget.

Gör ett inflikande inlägg angående kattlådorna. Jag var tvungen att tömma kattlådorna, till min sambos stora förtret, då han veckopendlade när jag var gravid. Vi köpte plasthandskar på apoteket som jag kunde använda när jag tömde lådan. Sen tvättade jag händerna noga och spritade efter varje rensning. Det gjorde att vi kände oss trygga med lådtömningen :).

Hoppar in trots att jag inte tillhör tråden.
Min BM var av den coola typen. Angående kattlådor så sa hon att jag genom mitt yrke (inom djursjukvården) säkerligen redan kommit i kontakt med toxoplasmos så de var nog ingen fara. Ordentlig handhygien bara.
I och för sig sa hon även att "måste du vara med inne på röntgen nån gång är det inte heller nåt farligt, använd blyförkläde ordentligt bara" :p

Jag har en känsla av att min BM är en av "aaaaallt är heeeeelt noooormaaaalt!" vad jag än kommer säga framöver. Får se om jag kommer ha kvar henne eller byta :meh:

Jag fick en radda bilder på första UL av BM. Men på andra UL fick jag bara en bild, hoppas på att få någon extra nu den 21 då vi gör ett RUL. Anledningen till att jag fått det antal UL jag fått är för att jag har diabetes, efter v27 kommer jag få ett var 2:a -3:e vecka för att se så allt ser bra ut.

Jag åt Gravid-vitaminet fram till v12, mest för kolsyran. När jag var hos läkaren frågade jag om jag skulle fortsätta och han menade på att kolsyran är helt meningslös efter v12, men innan det ska man äta det för att minska risken för ryggmärgsbrock.
Idag äter jag Järn och Levaxin som BM har sagt at jag ska, järn hade jag nog börjat äta ändå inom kort då jag alltid haft dåliga järnvärden och det blir absolut inte bättre under grav. Annars äter jag Fiskleverolja, Magnesium, zink och vitamin C, men det har jag gjort under längre tid så det är inte just pga grav. Just det, äter även Msm men det har jag oxå gjort under längre tid.

Vid RUL har jag alltid fått minst 3 bilder. Nu senast fick jag 4 bilder :)

Jag äter också gravidtabletter från apoteket som BM ordinerat. Samt att jag äter en liten kapsel för att jag ska få ur mig luft, vilket jag iofs ätit förut också men inte lika frekvent som nu. Nu tar jag två/dag, förut var det lite vid behov. Men det ska enligt både bipacksedeln och sökning på internet inte vara nån fara vid graviditet. Utan dem är det tvärstopp i magen så ja...

Är det nån mer än jag som fått helt sjukt dåligt tålamod? I vanliga fall tycker jag att jag har rätt lång stubin, men nu för tiden brinner jag av på grejer som annars inte skulle rört mig i ryggen...

Fick sån hästabstinens idag :nailbiting: Sålde min häst för bara några dagar sen, inte på grund av graviditeten utan mer tiden och pengarna (hade tänkt sälja innan jag blev gravid men det skyndade på det hela lite). En ganska krävande unghäst som behöver mycket stimulans. Ångrar mig inte, för hon kommer få det jättebra där hon hamnat, och jag vet att jag inte orkar ge henne det hon behöver just nu. Känns inte bra att rida en busig unghäst sen jag fick veta att jag var gravid.
Men jag fick lite abstinens idag redan :p Hade tänkt att jag kanske skulle skaffa en medryttarhäst nästa år när bebis är ute och sen om några år kanske ha en egen igen. Men inte nu! Får se till att få klappa lite häst i veckan och hoppas det värsta går över :p

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Är det någon som är sugen på att haka på en Buke-variant av Clara Lidströms (underbaraclaras på Instagram) fotoutmaning Fånga februari...
16 17 18
Svar
355
· Visningar
16 912
Senast: Cattis_E
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 145
Senast: lizzie
·
Gravid - 1år Det här kan bli lite rörigt, jag ber om ursäkt på förhand. Jag och maken har en dotter på 1.5 år. Hon är det bästa som hänt oss och...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
11 066
Senast: gulakatten
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 986
Senast: Nixehen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar