Vinterföräldrar 2015- 2016

Status
Stängd för vidare inlägg.
På tal om något annat: är det någon mer som funderar över planerat snitt? :) Mvc skulle skicka mig på samtal senare och sätta igång processen. :)

HÄR är mitt första inlägg om planerade snitt, och ingenting annat. Mitt andra inlägg var som svar till en annan användare och bör inte tas ur sin kontext. (och varför skulle jag ens behöva be om ursäkt, eller förklara mig angående det inlägget, det vägrar jag att göra. Jag ÄR rädd för läkare, sjukhus, smärta etc - MEN jag har också blivit opererad och lever inte uppe i det blå och tror att ett snitt blir en dans på rosor).

Att cirkus har rätt att göra sin egen tolkning av mina inlägg är såklart sant, men jag har också rätt att sparka bakut när någon försöker att lägga ord i min mun. Ingenstans har jag skrivit att jag tror att jag inte kommer att ha ont alls efter snitt. Jag tycker inte att hennes inlägg var vidare trevligt eller vänligt, och hon "undrade" inte över någonting utan tyckte helt kort och gott att mitt synsätt var ett "feltänk". Och att "rätt sorts information är bättre än självstudier på nätet" - trots att hon inte har en enda aning om var min information kommer ifrån (min barnmorska, som har full insyn i min skadehistorik) och att jag inte ägnat särskilt många minuter åt "självstudier" på nätet.

Jag är helt enkelt djupt ointresserad av vad cirkus kan tänkas tycka om mitt så kallade "feltänk".

För min del är det punkt vad det gäller den trista diskussionen ovan.

Jag har istället en annan fråga till er i tråden - alkoholfri cider som man köper i matbutiken. Är den okej att dricka när man är gravid? :) Den som vi har i kylskåpet är det 0,7 % i, så helt alkoholfritt är det ju inte. Frågade barnmorskan om det när vi var på inskrivning, men tyckte att hon var lite luddig och otydlig i sitt svar...

HÄR är mitt första inlägg om planerade snitt, och ingenting annat. Mitt andra inlägg var som svar till en annan användare och bör inte tas ur sin kontext. (och varför skulle jag ens behöva be om ursäkt, eller förklara mig angående det inlägget, det vägrar jag att göra. Jag ÄR rädd för läkare, sjukhus, smärta etc - MEN jag har också blivit opererad och lever inte uppe i det blå och tror att ett snitt blir en dans på rosor).

Att cirkus har rätt att göra sin egen tolkning av mina inlägg är såklart sant, men jag har också rätt att sparka bakut när någon försöker att lägga ord i min mun. Ingenstans har jag skrivit att jag tror att jag inte kommer att ha ont alls efter snitt. Jag tycker inte att hennes inlägg var vidare trevligt eller vänligt, och hon "undrade" inte över någonting utan tyckte helt kort och gott att mitt synsätt var ett "feltänk". Och att "rätt sorts information är bättre än självstudier på nätet" - trots att hon inte har en enda aning om var min information kommer ifrån (min barnmorska, som har full insyn i min skadehistorik) och att jag inte ägnat särskilt många minuter åt "självstudier" på nätet.

Jag är helt enkelt djupt ointresserad av vad cirkus kan tänkas tycka om mitt så kallade "feltänk".

Jag anser att du överreagerar. Utifrån de fakta du uppgav i både första och andra inlägget så framstår den enda anledningen till att du önskar snitt vara att du är livrädd (och det kan vara en nog så stor anledning) men att utifrån att man är livrädd för läkare, sjukhus och sprutor välja snitt är inte logiskt då ett snitt definitivt innehåller alla de delarna. Utifrån det antar jag att @cirkus menar att det är ett "feltänk". Eftersom det fanns andra faktorer i ditt fall som ingen var medveten om så behöver du ju inte ta åt dig - uppenbarligen var det inget "feltänk" då.
Känns som att jag bara upprepar mig, men jag upplever det provocerande att du gick igång så mycket när du faktiskt bara kunde förklarat att det finns andra faktorer än din rädsla som påverkar önskan om snitt.
På samma sätt antar jag att du upplevde cirkus inlägg provocerande, men istället för att "sparka bakut" så kunde du ju bara förklarat (utan gå in på detaljer i din bakgrund om du nu inte vill det).

Jag har istället en annan fråga till er i tråden - alkoholfri cider som man köper i matbutiken. Är den okej att dricka när man är gravid? :) Den som vi har i kylskåpet är det 0,7 % i, så helt alkoholfritt är det ju inte. Frågade barnmorskan om det när vi var på inskrivning, men tyckte att hon var lite luddig och otydlig i sitt svar...

En hel del mat innehåller lite alkohol, till exempel filmjölk innehåller litegrann. Jag dricker dock inget över 0,5% Men vet att en del gör annorlunda :)

Det är väl på sin plats att jag med skriver upp mig på listan, eftersom jag redan blivit aktiv i tråden ;) Hoppas jag fick tag på sista listan..

December
1/12 - Eina, 1:a barnet, 29, Borås
1/12 - Bluefish, 1:a barnet, 22 år, Sundsvall
3/12 - Balahé, 1:a barnet, Skåne
16/12 - YaHilweh, 1:a barnet, 27 år, Göteborg/Veddige
22/12 - Lilltess, 1:a barnet, 23 år, Trelleborg

Årsskiftet -Maja-Kandi, 1:a barnet, 25 år

Januari
18/1 - Festina_Lente, 3:e barnet
24/1 - sondag, 1:a barnet, 25 år
26/1 - HemligaGardiner, 1a, 22 år Göteborg
27/1-_Maria_, 1:a barnet, 28

Februari
7/2 vesp, första barnet
7/2 - Evina, 1:a barnet, 28 år
10/2 - Mois, 2: barnet

Slutet på februari Hjartagna, 2a barnet, 37 år Lindome

Jag har fått svaret att det är nolltolerans på alkohol, men vet också att det av vissa forskare anses ok med upp till ett glas vin (googla, har inte satt mig in i det eftersom brieost och lufttorkad skinka för mig är ett större besvär att avstå än alkoholen:D). Har själv satt samma gräns som Mois, dvs 0,5% och inte mer än 2x33cl/dag. Finns jättegod cider på Systemet, helt utan alkohol, Sommersby. Den Sommersby som finns i affären här har alkohol i, typ 0,7 eller 1%.

Alkoholhalt måste inte redovisas om den är under 1.1%. Således så finns det ju alltid en risk att du får i dig t.ex 0.7% cider ändå för att den enbart står som "alkoholfri". Min första BM skickade mig till beroendecentrum för att jag druckit alkoholfri (0.5%) öl. :meh: Min andra BM tycker att allt som benämns "alkoholfri" är okej men att om det står mellan 0.0% och 0.5% så kan man såklart med fördel välja 0.0%.
Vårdguiden säger att allt som benämns "alkoholfritt" är okej.

Du får ta ett eget beslut! Jag dricker allt som benämns som "alkoholfritt" men väljer helt fria alternativ när det finns.

Jag har druckit alkoholfri cider, öl och vin på ca 0,5% tror jag det är. Tycker mig ha läst att det ska vara ok men dricker inga mängder av det oavsett. Dricker mest vatten- i mängder!

Ang. föräldraledighet har vi inte planerat än men jag har suttit och räknat lite på försäkringskassans hemsida idag. Vi kommer vara lediga båda två, jag först med tanke på amning osv, sen kan jag tänka mig att sambon är hemma heltid några månader och vi sen jobbar typ 50% båda två. Beror väl lite på hur hans jobb löser hans frånvaro också. Jag har även en tanke om att gå tillbaka och jobba vissa helger efter några månader för att dryga ut lite. Någon som vet ifall föräldraledighet är semestergrundande?

Vecka 9 nu och det rullar ju faktiskt på. Mådde rätt dåligt förra veckan, både ohyggligt trött och vissa dagar illamående så jag mest låg i sängen. Tur att jag har semester! Betydligt bättre den här veckan. Kräks inget i alla fall (peppar peppar) men har gått ner 1-2 kg pga ingen matlust och att socker inte smakar så gott ;)
Inskrivning nästa vecka. Jag har en liten förhoppning (säkert i onödan dock) att jag kan få de att kolla bebis på något sätt. Jag har jättesvårt att tro på att jag är gravid!

Alkoholhalt måste inte redovisas om den är under 1.1%. Således så finns det ju alltid en risk att du får i dig t.ex 0.7% cider ändå för att den enbart står som "alkoholfri". Min första BM skickade mig till beroendecentrum för att jag druckit alkoholfri (0.5%) öl. :meh: Min andra BM tycker att allt som benämns "alkoholfri" är okej men att om det står mellan 0.0% och 0.5% så kan man såklart med fördel välja 0.0%.
Vårdguiden säger att allt som benämns "alkoholfritt" är okej.

Du får ta ett eget beslut! Jag dricker allt som benämns som "alkoholfritt" men väljer helt fria alternativ när det finns.

Intressant att du blev skickad till beroendecentrum ändå (även om det låter högst onödigt för alkoholfritt!). Jag reagerade faktiskt på hälsoinformationen att det påpekades flera gånger att man kunde få hjälp att sluta röka, men ingenting om hjälp vid alkoholproblem. Även om det är mer "accepterat" att vara beroende av nikotin är ju båda beroenden och svåra att sluta med.
Nu har jag inga sådana problem så jag har inte frågat heller är väl värt att påpeka.

Intressant att du blev skickad till beroendecentrum ändå (även om det låter högst onödigt för alkoholfritt!). Jag reagerade faktiskt på hälsoinformationen att det påpekades flera gånger att man kunde få hjälp att sluta röka, men ingenting om hjälp vid alkoholproblem. Även om det är mer "accepterat" att vara beroende av nikotin är ju båda beroenden och svåra att sluta med.
Nu har jag inga sådana problem så jag har inte frågat heller är väl värt att påpeka.

Haha ja, men dom berättade inte att det var dit jag blev skickad. Fick veta det när jag kom dit. :cool:

Konstigt att dom inte tog upp det? Enligt min nya bm så måste dom upplysa om sådant. :confused:

Jag dricker det som märks som alkoholfritt. Carlsbergs eller Mariestads öl är riktigt goda för att klassas som alkoholfria (0.5%). Det rödvin jag smakat har mest liknat kattpiss i smaken, så rödvin är något jag gråter lite över att vara utan, då det är en svaghet hos mig. Inte ås att jag dricker det ofta men ett glas rött en lördagkväll är för mig livskvalite.

Jag har jättesvårt att tro på att jag är gravid!

Det här känner jag också! Ibland känner jag mig tveksam och tänker "Är det verkligen heeeelt säkert?". Men testet visade ju faktiskt positivt, magen växer ju onekligen och på tisdag är det dags för vårt första ultraljud. Kommer nog knappt att tro på det förrän jag faktiskt får se någon liten "pjuklarv" på ultraljudet. :p:D

Det här känner jag också! Ibland känner jag mig tveksam och tänker "Är det verkligen heeeelt säkert?". Men testet visade ju faktiskt positivt, magen växer ju onekligen och på tisdag är det dags för vårt första ultraljud. Kommer nog knappt att tro på det förrän jag faktiskt får se någon liten "pjuklarv" på ultraljudet. :p:D

Jag är i vecka 32 och kan knappt förstå det. :angel:

Jag har druckit alkoholfri cider, öl och vin på ca 0,5% tror jag det är. Tycker mig ha läst att det ska vara ok men dricker inga mängder av det oavsett. Dricker mest vatten- i mängder!

Ang. föräldraledighet har vi inte planerat än men jag har suttit och räknat lite på försäkringskassans hemsida idag. Vi kommer vara lediga båda två, jag först med tanke på amning osv, sen kan jag tänka mig att sambon är hemma heltid några månader och vi sen jobbar typ 50% båda två. Beror väl lite på hur hans jobb löser hans frånvaro också. Jag har även en tanke om att gå tillbaka och jobba vissa helger efter några månader för att dryga ut lite. Någon som vet ifall föräldraledighet är semestergrundande?

Vecka 9 nu och det rullar ju faktiskt på. Mådde rätt dåligt förra veckan, både ohyggligt trött och vissa dagar illamående så jag mest låg i sängen. Tur att jag har semester! Betydligt bättre den här veckan. Kräks inget i alla fall (peppar peppar) men har gått ner 1-2 kg pga ingen matlust och att socker inte smakar så gott ;)
Inskrivning nästa vecka. Jag har en liten förhoppning (säkert i onödan dock) att jag kan få de att kolla bebis på något sätt. Jag har jättesvårt att tro på att jag är gravid!

Fl är semestergrundade de första 120 dagarna tror jag det är. Så det är värt att tänka på att spara semester till efter.

Jag insåg att det var riktigt när jag fick höra hjärtljuden på riktigt igår. Så häftigt! Nu ser och känner jag mig gravid sambon fotade mig idag och jag ser gravid ut och inte smällfet!

Jag dricker det som märks som alkoholfritt. Carlsbergs eller Mariestads öl är riktigt goda för att klassas som alkoholfria (0.5%). Det rödvin jag smakat har mest liknat kattpiss i smaken, så rödvin är något jag gråter lite över att vara utan, då det är en svaghet hos mig. Inte ås att jag dricker det ofta men ett glas rött en lördagkväll är för mig livskvalite.
Har du kollat igenom bolagets mousserande? Tycker de har några som är helt okej om det kan vara alternativ. Jag tycker ju att det är lite trevligt att sitta med en "skumpa" i fint glas också och behöver därmed inget annat. Lite lyxigare än läsk och mycket godare.

Har du kollat igenom bolagets mousserande? Tycker de har några som är helt okej om det kan vara alternativ. Jag tycker ju att det är lite trevligt att sitta med en "skumpa" i fint glas också och behöver därmed inget annat. Lite lyxigare än läsk och mycket godare.

Har aldrig vart så förtjust i bubbel alls om jag ska vara ärlig. Är mer rötjut och öl tjejen.
Testade ett rosé som var sådär, lite väl sött för min smak. Kag har iof aldrig druckit rosé innan, så varför jag skulle ge mig på det vet jag inte riktigt.

Någon som har någon/några nojjor än?

Jag fick min första idag..

Har kännt hela tiden annars en tilltro till att allt kommer gå bra, graviditeten, födseln osv..
Men så ramlade jag över en artikel om toxoplasma och listeria  :/

Genast så tänkte jag på alla gånger jag bytt i kattlådan (dock tvättat händerna efter), börjat fundera på om jag bör tvätta händerna efter att jag klappat katterna eftersom dom slickar sig både där bak och i pälsen..

Kom och tänka på när jag hållt på i trädgården, haft handskar på mig som sen åkt av så jag fått skrubba av jorden från händerna..det kan kanske hända att jag fått i mig en bacill därifrån..osv.

Just det ätit rökt lax 2 gånger också..Hör ni vilken slarvig människa jag är!!??

_Maria_: Än så länge har det ju gått bra? :) Det enda som du bör sluta helt med är väl kattlådan, den ska man väl inte röra alls, oavsett om man tvättar händerna eller inte, sa min barnmorska till mig.

Själv har jag dåligt samvete för att jag hann dricka ett glas av cidern igår, den med 0,7 procent i. Önskar att min barnmorska hade varit lite mer specifik i sina rekommendationer, så hade jag sluppit sitta här och ha dåligt samvete. Kommer att ha samma gräns som ni andra (0,5) men helst välja helt alkoholfritt. :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Är det någon som är sugen på att haka på en Buke-variant av Clara Lidströms (underbaraclaras på Instagram) fotoutmaning Fånga februari...
16 17 18
Svar
355
· Visningar
16 912
Senast: Cattis_E
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 144
Senast: lizzie
·
Gravid - 1år Det här kan bli lite rörigt, jag ber om ursäkt på förhand. Jag och maken har en dotter på 1.5 år. Hon är det bästa som hänt oss och...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
11 066
Senast: gulakatten
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 986
Senast: Nixehen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar