Vinterföräldrar 2015- 2016

Status
Stängd för vidare inlägg.
På tal om något annat: är det någon mer som funderar över planerat snitt? :) Mvc skulle skicka mig på samtal senare och sätta igång processen. :)

På tal om något annat: är det någon mer som funderar över planerat snitt? :) Mvc skulle skicka mig på samtal senare och sätta igång processen. :)

Jag är inne på den linjen. Är livrädd för förlossningen, får panik och börjar lipa bara det gäller ett cellprov :angel:
Men jag är samtidigt delad till det, jag vill både förlösa "på riktigt" och inte. Men det väger allt mer åt ett planerat snitt, vet att jag får ett bara jag be rom det. Men vet även att jag samtidigt kommer få en föreläsning om att en vaginal förlossning är att föredra osv.. Men jag känns lite "min kropp, mitt psyke"
Sambon anser att det är helt upp till mig att avgöra, det är ju ändå genom min kropp so kiddot ska passera. Och vad jag förstått när jag läser om planerad snitt så får bebis vara med under uppvak osv.

Jag är inne på den linjen. Är livrädd för förlossningen, får panik och börjar lipa bara det gäller ett cellprov :angel:
Men jag är samtidigt delad till det, jag vill både förlösa "på riktigt" och inte. Men det väger allt mer åt ett planerat snitt, vet att jag får ett bara jag be rom det. Men vet även att jag samtidigt kommer få en föreläsning om att en vaginal förlossning är att föredra osv.. Men jag känns lite "min kropp, mitt psyke"
Sambon anser att det är helt upp till mig att avgöra, det är ju ändå genom min kropp so kiddot ska passera. Och vad jag förstått när jag läser om planerad snitt så får bebis vara med under uppvak osv.

Är också livrädd inför förlossning och hatar allt vad cellprov, gynekologer, läkare, sjukhus och sprutor heter. Har extremt låg smärttröskel...

DS hade en jättebra informationsfilm om just planerat snitt, det hjälpte mig verkligen att titta på filmen och se hur det går till: http://www.ds.se/Om-ditt-besok/Danderyds

Kommer precis från mvc. Fick höra hjärtljuden, så himla häftigt att höra att bebis verkligen finns där inne :love:

Mina "sammandragningar" är visst moderkakan som växer :D

Vad härligt att få höra! Det måste vara en häftig känsla att höra vad som faktiskt slår där innanför!

Jag har börjat känna av något som liknar det du skrivit, men det kan väl mycket väl vara samma sak som för mig då. :)

Kommer precis från mvc. Fick höra hjärtljuden, så himla häftigt att höra att bebis verkligen finns där inne :love:

Mina "sammandragningar" är visst moderkakan som växer :D

Haha, samma som för mig då. Växtvärk och "vilda bebin" i kombination.

Funderar mer och mer på att kolla kön ändå när vi skall på RUL. Mest för att sambon redan börjat prata om "hon" och har även gett bebisen ett flicknamn och pratar om "när X ska göra det och det". Känns som att det kanske är bäst att kolla så att han inte blir alltför besviken om det sedan kommer ut en liten kille istället. Börjar själv få tänka efter och inte bara kalla hen vid flicknamnet, för vi vet ju faktiskt inte alls.

Undrar om det är en taktik från sambon för att få mig att vilja kolla också:cautious:

Vi har nog beslutat oss för att kolla kön. Jag har en känsla av att det är en pojk. Vet inte varför men det känns så bara. Morsan tror det är en tjej då den rörde mycket på sig vid andra UL

Och jag mindes inte vart vi skulle så vi åkte till fel vårdcentral igår och vet fortfarande ingenting om bebis. Bra där! Nästa vecka ska vi få ny tid. Tur man är upptagen och inte hinner tänka efter så mycket.

Är också livrädd inför förlossning och hatar allt vad cellprov, gynekologer, läkare, sjukhus och sprutor heter. Har extremt låg smärttröskel...

DS hade en jättebra informationsfilm om just planerat snitt, det hjälpte mig verkligen att titta på filmen och se hur det går till: http://www.ds.se/Om-ditt-besok/Danderyds

Hoppar in från sommartråden. Jag har precis gjort ett snitt, visserligen ett akut snitt men det var nästintill planerat och gjordes på samma sätt som ett planerat. Det räknades som akut pga av att bebis låg i säte och hade lite fostervatten.
Jag var helt tvärtom om och tyckte det var jobbigt att inte få genomgå en "vanlig" förlossning.
Men jag är i efterhand oerhört nöjd med mitt snitt, det var så lugnt och odramatiskt som det bara kunde bli. Jag fick tyvärr inte ha min bebis med på uppvaket då jag snittades sent på kvällen och hamnade på en allmän post op avdelning, där alla möjliga hamnade och med risk för infektion för bebis så fick han följa med pappa till BB medans jag var på uppvak, vilket bara var 2h. Men jag fick ha bebis hos mig under tiden de sydde mig på operation.

Apropå smärta så är smärta så är det inte helt smärtfritt att snittas - i efterhand, under tiden känner du inte ett smack. Jag hade väldigt väldigt ont första dagen efter snittet men som tur är går det att smärtlindra väldigt bra med morfin osv.
Nu 6 dagar efter är jag helt smärtfri, visst det stramar lite i själva snittet men inte mer än så. Jag mår oförskämt bra, tror faktiskt jag har mått sämre om jag genom gått en vanlig förlossning.

Jag tror du blir väldigt nöjd med snitt om du gör ett :)

Jag är lite kluven i från om snitt eller vanlig förlossning... Det känns fortfarande så otroligt främmande och avlägset att ens tänka på det. Men när jag bläddrade i gravid-boken och kom till det avsnittet fick jag min livs första panikångestattack. Inte för smärtan, utan för ryggmärgsbedövningen. Alltså jag dör hellre än att få en. Kommer de i närheten med en sån där spruta då flyr jag från sjukhuset!

I övrigt har jag haft en riktig skitdag idag. Hade lite ont imorse när jag gick på jobbet och mjölkade, det högg i magen på vänster sida, om man tänker som i vänstra äggstocken. Då fick jag stanna och stå framåtlutad en stund. Sen efter passet lyckades jag med en praktvurpa när jag klev rakt ner i ett avlopp där gallret var bortplockat. PLASK med avloppsvatten och jag raklång på golvet. :banghead: Sen när vi åt frukost kände jag bara hur världen rasade och när min chefs sambo kom och lade handen på mig och bara frågade hur det var så bröt jag ihop fullständigt och tillbringade sen en halvtimme instängd på toaletten, bölandes och snorandes som ett litet barn. Helt hejdlöst. Jag var inte ens ledsen för nånting, jag bara grinade. Och det fanns ju liksom inget slut!? Helt sanslöst... Sen blev jag lite tröstad och satt inne en stund. Och när jag äntligen blev människa igen så kom såklart huvudvärken som ett brev på posten... :meh: Så jag har verkligen inte gjort många knop idag. Slutade tidigare och däckade direkt jag kom hem och sov som en sten tills sambon kom hem och hundarna väckte mig. Happ, det var den dagen det. Tur man har förstående kollegor...

Igår var jag på stan igen men min sambos lillasyster och hennes två barn (7 mån och 2 år). Mysigt att gå runt där i sällskap med barnvagn och kika på barnavdelningen. :) Men det känns fortfarande så avlägset... Köpte ett par haremsbyxor efter tips att de skulle vara sköna och bra under graviditeten, samt ett par linnen modell långa och stretchiga.

Jag har kommit så långt att de grav försäkringar som är gratis bara ersätter dödsfall och invaliditet.
Vi hade Trygg Hansas betalförsäkring med sonen och jag kommer troligen teckna samma igen. Även om vi hade tur och inte behövde utnyttja den förra till någonting alls.

Jag borde vara i minst vecka 7 och nu infinner sig en del tecken på graviditeten. Kaffet smakar inte alls lika gott längre och enda gången det hänt under de senaste 20 åren var när jag var gravid med sonen. Annars dricker jag gladeligen hut mycket kaffe som helst, men igår drack jag 1,5 koppar och idag har jag inte ens hämtat mig en kopp... Lite lätt illamående, inte mer än att det går att dämpa med att äta en bit knäckebröd eller liknande när det är som värst, men fortfarande mer än jag hade med sonen, då mådde jag inte illa alls.

Ska ju till Gyn imorgon vid lunch för att fastställa hur långt gången jag är, det ska bli spännande att få tjuvkika där inne. För jag antar att det görs med ett ultraljud.

Och då tänker du att snitt är en väg att slippa allt det?
Ursäkta, men jag tycker det är lite feltänkt. Ett snitt är faktiskt en stor bukoperation och då krävs både läkare, sjukhus och sprutor. Att tro att du inte ska ha ont alls efter ett snitt känns lite att lura sig själv.

Nu menar jag inte att du på något sätt måste föda på annat vis än snitt.
Att gå till en Aurora-Bm tror jag är det bästa för den som är rädd för att föda, sen om det utmynnar i att det blir snitt - fine, men jag tror ändå på RÄTT sorts information är bättre än självstudier på nätet

Och då tänker du att snitt är en väg att slippa allt det?
Ursäkta, men jag tycker det är lite feltänkt. Ett snitt är faktiskt en stor bukoperation och då krävs både läkare, sjukhus och sprutor. Att tro att du inte ska ha ont alls efter ett snitt känns lite att lura sig själv.

Nu menar jag inte att du på något sätt måste föda på annat vis än snitt.
Att gå till en Aurora-Bm tror jag är det bästa för den som är rädd för att föda, sen om det utmynnar i att det blir snitt - fine, men jag tror ändå på RÄTT sorts information är bättre än självstudier på nätet

Men ursäkta? "Att tro att du inte ska ha ont alls efter ett snitt känns lite att lura sig själv". VAR har jag skrivit att jag tror att jag inte kommer att ha ont alls? Och varför tror du att jag inte fått rätt information, utan bara ägnat mig åt "självstudier på nätet"? Jag har blivit opererad förr, jag är fullständigt medveten om att det kommer att bli smärtsamt efteråt.

Jag tycker att du ska ge fan i att döma mig och mitt val, eftersom jag inte ens presenterat alla fakta (med flit, eftersom jag tycker att det är privat). Att jag har en fraktur i en kota i ryggraden, som kan göra en vaginal förlossning både svår och smärtsam, det har jag inte skrivit någonstans eftersom jag tycker att det är privat - MEN det är någonting som spelar in när jag ska fatta ett beslut om vilken förlossningsmetod som är lämplig för just mig. Har man inte alla fakta så kanske man inte ska uttala sig. Jag har ingenstans bett om råd angående vilken förlossningsmetod jag bör välja, eller öppnat upp för en diskussion kring mitt eget val. Jag frågade efter hur de ANDRA gravida i den här tråden har tänkt, och OM det är någon annan som funderar över att välja planerat snitt.

Hade jag varit intresserad av vad okända främlingar på nätet skulle rekommendera för förlossningsmetod för mig, då hade jag kanske presenterat alla bakomliggande faktorer till varför jag tycker att snitt är det mest troliga valet för mig. Men nu är jag inte ett skvatt intresserad av vad du eller någon annan har för åsikt om min förlossningsmetod, så därför behöver jag inte dela med mig av hela min sjukdoms- och skadehistorik.

Men ursäkta? "Att tro att du inte ska ha ont alls efter ett snitt känns lite att lura sig själv". VAR har jag skrivit att jag tror att jag inte kommer att ha ont alls? Och varför tror du att jag inte fått rätt information, utan bara ägnat mig åt "självstudier på nätet"? Jag har blivit opererad förr, jag är fullständigt medveten om att det kommer att bli smärtsamt efteråt.

Jag tycker att du ska ge fan i att döma mig och mitt val, eftersom jag inte ens presenterat alla fakta (med flit, eftersom jag tycker att det är privat). Att jag har en fraktur i en kota i ryggraden, som kan göra en vaginal förlossning både svår och smärtsam, det har jag inte skrivit någonstans eftersom jag tycker att det är privat - MEN det är någonting som spelar in när jag ska fatta ett beslut om vilken förlossningsmetod som är lämplig för just mig. Har man inte alla fakta så kanske man inte ska uttala sig. Jag har ingenstans bett om råd angående vilken förlossningsmetod jag bör välja, eller öppnat upp för en diskussion kring mitt eget val. Jag frågade efter hur de ANDRA gravida i den här tråden har tänkt, och OM det är någon annan som funderar över att välja planerat snitt.

Hade jag varit intresserad av vad okända främlingar på nätet skulle rekommendera för förlossningsmetod för mig, då hade jag kanske presenterat alla bakomliggande faktorer till varför jag tycker att snitt är det mest troliga valet för mig. Men nu är jag inte ett skvatt intresserad av vad du eller någon annan har för åsikt om min förlossningsmetod, så därför behöver jag inte dela med mig av hela min sjukdoms- och skadehistorik.

Självklart inte. Jag ber om ursäkt att jag tolkade ditt första inlägg på ett helt annat sätt. Som en easy-way out vilket det naturligtvis inte är.

Och var läser du att jag har rekommenderat någon förlossningsmetod?

Menar du för övrigt att jag är mer främling på nätet och alltså inte har rätt att ha några kommentarer till detta än de ANDRA i den här tråden?

Tänk på det när du delar med dig av tankar - man får inte alltid de svar man varken förväntar sig eller kanske vill ha. Jag ber i allafall om ursäkt om jag råkade trampa på en öm tå.

Menar du för övrigt att jag är mer främling på nätet och alltså inte har rätt att ha några kommentarer till detta än de ANDRA i den här tråden?

Tänk på det när du delar med dig av tankar - man får inte alltid de svar man varken förväntar sig eller kanske vill ha. Jag ber i allafall om ursäkt om jag råkade trampa på en öm tå.

Jag har inte bett någon av de andra i tråden om kommentarer angående mitt eget val om planerat snitt, (läs gärna mitt första inlägg om detta igen - jag frågade efter om ANDRA i tråden OCKSÅ funderar över planerat snitt). Det fanns inget frågetecken kring om jag skulle välja snitt själv eller inte. Jag har inte heller fått några kommentarer från någon annan i stil med din "Att tro att du inte ska ha ont alls efter ett snitt känns lite att lura sig själv". Sådana kommentarer är du den enda som har kommit med.
Det jag däremot har frågat efter är om det är några FLER som också funderar över planerat snitt, och kanske hur deras tankar går inför det. Att få höra kommentarer från någon som tror att jag ser ett snitt som en "easy way out", när man inte har ett uns bakgrundsinformation, det är djupt ointressant för mig.

Jag är fullständigt medveten om att man inte alltid får de svar man förväntar sig eller kanske vill ha - som alltid när man skriver på nätet. Men däremot tycker jag att jag har rätt att reservera mig från dömande kommentarer som jag varken öppnat upp för att få eller som jag ens lämnat tillräcklig bakgrundsinformation om för att någon annan ska kunna ha en ordentlig informerad åsikt om varför jag väljer si eller så.

Jag har inte bett någon av de andra i tråden om kommentarer angående mitt eget val om planerat snitt, (läs gärna mitt första inlägg om detta igen - jag frågade efter om ANDRA i tråden OCKSÅ funderar över planerat snitt). Det fanns inget frågetecken kring om jag skulle välja snitt själv eller inte. Jag har inte heller fått några kommentarer från någon annan i stil med din "Att tro att du inte ska ha ont alls efter ett snitt känns lite att lura sig själv". Sådana kommentarer är du den enda som har kommit med.
Det jag däremot har frågat efter är om det är några FLER som också funderar över planerat snitt, och kanske hur deras tankar går inför det. Att få höra kommentarer från någon som tror att jag ser ett snitt som en "easy way out", när man inte har ett uns bakgrundsinformation, det är djupt ointressant för mig.

Jag är fullständigt medveten om att man inte alltid får de svar man förväntar sig eller kanske vill ha - som alltid när man skriver på nätet. Men däremot tycker jag att jag har rätt att reservera mig från dömande kommentarer som jag varken öppnat upp för att få eller som jag ens lämnat tillräcklig bakgrundsinformation om för att någon annan ska kunna ha en ordentlig informerad åsikt om varför jag väljer si eller så.

Och jag har rätt till min tolknig av varje inlägg som skrivs.

Du kanske ska läsa ditt första inlägg en gång till med andra ögon och inse varför min reaktion blev som den blev.

Citerat från @AnnaKarin inlägg:
"Är också livrädd inför förlossning och hatar allt vad cellprov, gynekologer, läkare, sjukhus och sprutor heter. Har extremt låg smärttröskel..."

Jag tolkade också ditt inlägg som att du såg snitt som "the easy way out". Och @cirkus svar var nog sett till ovanstående text, att är man livrädd för läkare, sjukhus och sprutor så är definitivt inte snitt rätt väg att gå det definitivt innebär allt ovanstående.
Sen att du har andra anledningar är ju fullt möjligt men det framgick inte som att det fanns någon annan anledning än rädsla för sjukhus, läkare mm. Och man behöver självklart inte redogöra för hela sin bakgrund men då får man nog förvänta sig att någon kommer att undra och kommentera det hela.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Är det någon som är sugen på att haka på en Buke-variant av Clara Lidströms (underbaraclaras på Instagram) fotoutmaning Fånga februari...
16 17 18
Svar
355
· Visningar
16 912
Senast: Cattis_E
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 130
Senast: lizzie
·
Gravid - 1år Det här kan bli lite rörigt, jag ber om ursäkt på förhand. Jag och maken har en dotter på 1.5 år. Hon är det bästa som hänt oss och...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
11 066
Senast: gulakatten
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 986
Senast: Nixehen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Bästa ledtillskottet?
  • Intressanta uppfostringsmetoder?