Vinterföräldrar 2015- 2016

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Bluefish
Det låter så enkelt när nån annan skriver det... Det där lät ju perfekt. Han har säkert inte ens kopplat att det kan vara så enkelt att jag är arg på honom... Jaja. För tillfället har han slutat jaga mig. Han bor 30 mil bort så jag hoppas att risken är hyfsat liten att han plötsligt dyker upp.

Angående barnvagn så verkar det vara en riktig djungel! Sambon tyckte också att svängbara hjul fram vore bra, men sen hörde jag en tjej som sa att det inte alls var bra när man går mycket på grus och ojämnt underlag. Här finns ingen asfalt så man är förpassad till grusväg med mycket hål och större stenar. Så vi får se. Vi är så sällan i stan att jag nog kan överleva att det blir klumpigare att ta sig fram där med fasta hjul. Det ska iaf vara stora hjul för bättre framkomlighet, så mycket vet jag. ;) Misstänker att jag kommer vara ute å traska en hel del. Min chef tipsade om att ta gamla skidor från en skoter och sätta under hjulen på vintern så blir det ännu lättare att gå i snön! :) Alla mina kollegor är så glada och engagerade så man blir rörd. :love:

Jag tycker svart är snyggast, men det känns som att en svart vagn kan bli väldigt varm på sommaren? Vit är uteslutet. :p Sen såg vi att det fanns att köpa paket med både sitt- och liggdel samt babyskydd med fäste, funderar på om det blir nåt sånt kanske. :)

Jag lade till mig själv i listan, men utan ett egentligt datum då barnmorskan ville invänta ultraljudet. Vi vet nämligen inte riktigt vilken vecka jag är i, eftersom jag inte minns riktigt när jag hade min sista mens. :o Bakgrunden finns i den här tråden.
Vi ska få en kallelse till ultraljud, som förhoppningsvis blir av den här veckan eller nästa vecka. Jag hoppas på att det är så snart som möjligt, för jag tror knappt att det är på riktigt förrän jag får se (eller åtminstone barnmorska får se) att det verkligen är något därinne. :D Är nog fortfarande i chock, både jag och sambon.
Magen har dock onekligen växt, och jag får inte längre igen mina agilitybyxor. Och det har börjat synas, konstaterade jag när jag insåg att min chef stod och vrålglodde på min mage medan jag pratade viktiga jobbsaker förra veckan. :cautious: Är inte säker på att han hörde hälften av vad jag sa. Men det kommer inte att beröra dem ändå, för jag har endast heltidsjobb fram till ungefär första veckan i september, sedan är mitt "kontrakt" slut. Har ett eget företag också, där jag endast har en mindre kund, men har väl möjlighet att satsa mer under hösten. Vet dock inte riktigt hur det blir med föräldrapenning och så. Har ju haft en riktigt trevlig lön under våren och sommaren, men är osäker på hur försäkringskassan kommer att räkna eftersom det tar slut i september. Känns som ett kommande problem att sätta sig in i. :confused:

Vi har inte berättat för någon ännu, så det är fortfarande väldigt hemligt. Vill vänta tills efter ultraljudet för att se vilken vecka jag är i, och möjligtvis ännu längre om det visar sig att jag inte är så långt gången ännu. Oroar mig för att berätta för mina föräldrar (särskilt mamma) eftersom jag betvivlar att hon blir särskilt glad. Hon är inte vidare förtjust i barn, och har flera gånger vrålat i högan sky "DU ÄR VÄL INTE GRAVIIIIIID!!!!!" med en grimas, när jag råkat säga något som innefattar ett kommande barnbarn. (Innan det ens blev aktuellt. Räcker med att jag sagt att jag läst om någon som skaffat au-pair eller vad som helst). På henne låter det som om jag skulle vara 16 år, men jag är faktiskt snart 30, har en sambo som jag varit tillsammans med länge, äger två fastigheter och har en lön som hon bara kan drömma om. Har redan börjat ställa in mig på att ha ett försvarstal redo inför henne, varför vi faktiskt vill skaffa barn nu. Sist fick hon reda på att en bekant till oss skulle få barn, och började genast yla om att "varför kan de inte vänta, bättre att resa och leva livet först!". Kan tänka mig att samma sak kommer appliceras på oss, men vi har redan rest mycket mer än vad hon någonsin gjort i sin livstid.
Ja. Som ni hör så är jag orolig över att berätta för mamma. Känns inte helt kul.

Förstår din ångest över din mamma... Tänk att vissa inte bara kan låta bli att tycka och tänka... Grattis iaf! :)

Förstår din ångest över din mamma... Tänk att vissa inte bara kan låta bli att tycka och tänka... Grattis iaf! :)

Tack! :) Jag tror att hon kommer att få mest panik över att de bor långt bort, och över att deras ekonomi är så urusel. Jag och sambon behöver inget ekonomiskt stöd eller fina presenter, men det vore väl trevligt om de hade råd med bensinpengar att komma och hälsa på några gånger. På drygt två år (vi bodde i ett annat län innan, men sedan flyttade jag och sambon tillbaka till orten där jag/vi är uppväxta) så har mina föräldrar varit här två gånger, resten av gångerna har vi åkt till dem.

Den andra som jag oroar mig över att berätta för, är min sambos mormor. (Min sambo är inte ett dugg orolig, men jag är lite bekymrad). Det är nämligen så att vi äger den lantbruksgård som hans mormor bor på, och just nu bor hon ensam i det stora tvåvåningshuset, medan vi bor i ett mindre hus fem minuter därifrån. Vårt hus är bara cirka 40 kvm stort, och lämpar sig bättre för någon som bor ensam, än för två personer, två stora hundar och en kommande bebis... :p Det kommer naturligtvis att bli så att vi måste byta hus (hon har förstås alternativet att flytta någon helt annanstans om hon vill) men nu finns det en snävare tidsram. Innan har vi pratat löst om "några år" innan vi flyttar in, men nu blev det helt plötsligt mer bråttom. Det blir ingen lång flytt (fem minuter ifrån, som sagt) så det borde gå ganska smidigt att lösa även om flytten blir av nära födseln. Helst vill jag ju att vi ska få flytta in och bo in oss ordentligt, men ja... Vi får väl se. :) Jag hoppas att hon själv ska erbjuda sig att flytta, så att vi slipper kliva in och be henne att vi vill få tillgång till huset (som vi ju faktiskt äger). :)
Bebisen tror jag hon blir jätteglad för, det är första barnbarnsbarnet för henne, och redan för två år sedan så trodde hon att jag var gravid (var uppsvälld i magen på grund av mens... och chips). :p:D Då var hon jätteglad, och blev besviken när jag fick lov att tala om att det inte var någon bebis på gång.

Angående barnvagn så verkar det vara en riktig djungel! Sambon tyckte också att svängbara hjul fram vore bra, men sen hörde jag en tjej som sa att det inte alls var bra när man går mycket på grus och ojämnt underlag. Här finns ingen asfalt så man är förpassad till grusväg med mycket hål och större stenar. Så vi får se. Vi är så sällan i stan att jag nog kan överleva att det blir klumpigare att ta sig fram där med fasta hjul. Det ska iaf vara stora hjul för bättre framkomlighet, så mycket vet jag. ;) Misstänker att jag kommer vara ute å traska en hel del. Min chef tipsade om att ta gamla skidor från en skoter och sätta under hjulen på vintern så blir det ännu lättare att gå i snön! :) Alla mina kollegor är så glada och engagerade så man blir rörd. :love:

Jag tycker svart är snyggast, men det känns som att en svart vagn kan bli väldigt varm på sommaren? Vit är uteslutet. :p Sen såg vi att det fanns att köpa paket med både sitt- och liggdel samt babyskydd med fäste, funderar på om det blir nåt sånt kanske. :)

Många vagnar md svängbara framhjul (bl.a. vår Kronan duo S) går det att låsa framhjulen på när man ska gå i besvärliga underlag :)

Många vagnar md svängbara framhjul (bl.a. vår Kronan duo S) går det att låsa framhjulen på när man ska gå i besvärliga underlag :)
Vi har en teutonia med svängbara framhjul som man helt sonika kan byta håll på så att de rejäla bakhjulen kommer först. Har dock bara provat det när vi provkörde i vintras men då kom vi galant genom snön.

Jag har fått för mig att svängbara hjul fram är bra, det känns lättmanövrerat (erfarenheter?). Så något ditåt, lite mindre och lätt att packa ihop och upp vill vi ha. Sedan en djungelvagn som man kan parkera på gården. Men hur mycket kommer man använda smidig-vagnen undrar jag, är verkligen inte den som promenerar runt på byn och lär inte bli. Ska jag till stan eller dylikt kommer jag nog undvika att ta med barnet så det blir säkert 10 användningstillfällen innan den förpassas till ladan :p Vad vill du ha för färg då? :D

Haha färg har jag knappt funderat på :p troligen mörkblå eller liknande, hittade en blå med blåmönstrad sufflettkant som var fin.
bor i lägenhet (med usel förvaring) och har inte häst så jag vill bara ha en vagn.

@Imogen läste nåt om låsningsbara hjul, blir det lika bra/stabilt? Lät ju väldigt bra i så fall! Elljusspår och grusväg är ett måste, vet inte hur mycket knepigare terräng (rötter etc) man kan förvänta sig av en vagn? Känns som att jag kommer få rätt stor nytta av en bärsele.

@Imogen läste nåt om låsningsbara hjul, blir det lika bra/stabilt? Lät ju väldigt bra i så fall! Elljusspår och grusväg är ett måste, vet inte hur mycket knepigare terräng (rötter etc) man kan förvänta sig av en vagn? Känns som att jag kommer få rätt stor nytta av en bärsele.

Jag har aldrig kört en vagn med fasta hjul så jag har svårt att jämföra :p

Vår vagns framhjul är stora och luftfyllda även om de är svängbara. Det blir självklart stabilare när man låser dem men både på grusväg med löst grus och stig med massa rötter har jag kört utan att låsa hjulen eftersom jag inte tyckt att det behövts. Tänker att låsningen är bra för typ snömodd och lervälling :)

@AnnaKarin Välkommen! Skönt med ultraljud snart. Jag har också jättesvårt att förstå att jag är gravid. Vet dock hur långt gången jag är och här verkar de då inte kolla barnet/embryot alls förrän rul i vecka 19.

Välkommen och grattis @Hjartagna! Och trevlig midsommar till er allihopa såklart!

@Eina, börjar det bli dags för ultraljud för er? Vi har om lite mer än en vecka så du borde vara först!

Hoppsan vad tiden springer! Det märks att jag inte riktigt har vanan inne av att logga in på forum, jag har mest hängt på hundforumet och drömt lite över valpbilderna det senaste. Det där med att skriva har inte riktigt fastnat än. :D

Jag har blivit beräknad till 1/12 så nu har vi ett datum. Ultaljud blir det om två veckor, i början av v 20 torde det nog vara. Jag har ännu inte känt av att någon skulle bo där inne, men magen har verkligen sagt PANG se senaste dagarna. Från att haft en gnutta mer mage än tidigare till att faktiskt börja få en mer bebisform på den. De enda kläderna som passar just nu är mina strumpor. Brösten har nog ökat 1 1/2 kupstorlek till sambons stora förtjusning :laugh:. Så nu förbereder jag mig mentalt på en dyr shoppingrunda i veckan.

Till mitt stora förtret går inte längre mina MC-byxor på, så den planerade MC-semestern tillsammans med sambon ligger lite i riskzonen..

Jag lägger till mig själv med lite mer info i listan. :)

December
1/12 - Eina, 1:a barnet, 29, Borås
1/12 - Bluefish, 1:a barnet, 22 år, Sundsvall
3/12 - Balahé, 1:a barnet, Skåne
16/12 - YaHilweh, 1:a barnet, 27 år, Göteborg/Veddige
22/12 - Lilltess, 1:a barnet, 23 år, Trelleborg

Årsskiftet -Maja-Kandi, 1:a barnet, 25 år

Januari
18/1 - Festina_Lente, 3:e barnet
24/1 - sondag, 1:a barnet, 25 år
26/1 - HemligaGardiner, 1a, 22 år Göteborg
27/1-_Maria_, 1:a barnet, 28

Februari
7/2 vesp, första barnet
7/2 - Evina, 1:a barnet, 28 år

Slutet på februari Hjartagna, 2a barnet, 37 år Lindome

Pratat med Mvc idag. Fick bokat läkarbesök den 3/7 för att fastställa graviditetens längd samt inskrivning den 10/7.

Känns lite märkligt att inte veta hur långt gången jag är, men det borde ju ordna till sig den 3e

Vi kommer skaffa oss en vagn med fyra fasta hjul då vi kommer bo ute på landet och behöver något stadigt. Var och klämde på kusinens i helgen den var riktigt trevlig att knuffa runt på.

Vill bara tipsa alla om att ta en sväng på baby-avdelningen om ni ändå har vägarna förbi det stora köpcentret i Ullared. Har själv varit där en sväng och känner ett par som bor i närheten och som köpt mycket till sina barn där. Priserna är ju riktigt bra och kvalitéten skall också vara bra enligt mina bekanta. Vissa märkesgrejer var ju under halva priset jämfört med baby-butiken i vår stad, det rör sig alltså om 100-lappar som skiljer för exakt samma pryl. Så vill man vara lite prismedveten kan det löna sig att åka inom om man är nära.

Kom själv hem med lite smått efter ett spontanbesök (åkte förbi) häromdagen men planerar en resa längre fram när jag kollat mer på vad som behövs och kanske sparat ihop lite pengar också. Håller dock med @Matmissbrukaren om att utbudet av mammakläder var trist, blev ett par jeans för att det börjar bli kris på jeansfronten och jag normalt sett bor i mina jeans.

Ullared kommer set bli även för oss, men senare in i grav. Vi flyttar till hus 15/9 och får då 20min till Ullared. Så mycket i barnkammaren kommer det nog bli i Ullaredstandard på.
Kommer inte kunna handla så mycket innan dess. Men det kliar i fingrarna.

Köpte en body till kusinens son och hans dop i dagarna. Vit och på ryggen stod det "övningskryper" den var så söt
Hittade massa söta, vill ha en sådan där det står arm-arm, ben-ben med pilar mot men/arm i mitten står det. "Du fixar det farsan". Men fick visst inte köpa en body än

Vi har också bokat in en ullaredsresa lite längre fram :-)
Är så shoppingsugen trots att jag egentligen vet att det är aldeles för tidigt.....
Vi planerar dock att beställa vagn omkring vecka 20 (efter rul) kommer bli en med fyra fasta hjul då vi bor på landet och jag tycker de andra är "fladdriga"

Ullared kommer set bli även för oss, men senare in i grav. Vi flyttar till hus 15/9 och får då 20min till Ullared. Så mycket i barnkammaren kommer det nog bli i Ullaredstandard på.
Kommer inte kunna handla så mycket innan dess. Men det kliar i fingrarna.

Köpte en body till kusinens son och hans dop i dagarna. Vit och på ryggen stod det "övningskryper" den var så söt
Hittade massa söta, vill ha en sådan där det står arm-arm, ben-ben med pilar mot men/arm i mitten står det. "Du fixar det farsan". Men fick visst inte köpa en body än

Vart hittade du dessa bodys? :love: Har letat efter liknande till nyblivna föräldrar i bekantskapskretsen men har gått bet på "roliga" kläder.

Jag är mest förskräckt över hur mycket grejer det finns att köpa. Googlar man på "vad behöver man till en bebis" eller liknande, så får man upp milsvida listor med grejer som man "måste" ha. :cautious: Jag begriper också att man inte behöver ha "allt", men även en bråkdel av detta kommer ju att bli svindyrt. :p Har inte ens vågat mig på att göra en lista ännu, och definitivt inte sneglat på barnvagnar ännu för det känns som att det är det allra dyraste. Kostar ju som en liten bil. :nailbiting::D

Har fått tid för ultraljud 7/7, och det känns jättespännande. Lååååångt kvar dock, jag hade ju velat få tid för ultraljud NU. Helst igår. :p Känner mig trött och har något som liknar en molande mensvärk ganska ofta. Känner mig trött i höfterna, men det är nog bara inbillning.

Jag håller med bara att köpa de mest nödvändiga kommer ruinera oss kollade på föräldraledigt igår dessutom och som sagt man kommer inte bli rik inte...

Jag håller med bara att köpa de mest nödvändiga kommer ruinera oss kollade på föräldraledigt igår dessutom och som sagt man kommer inte bli rik inte...

Ja, föräldrapenning är ett helt eget kapitel. Gjorde en helt ny tråd om det nu, för jag vet inte alls vad som gäller...

Någon här som varit gravid förut? Hur känns foglossningar egentligen? Både igår och idag har jag värk i mina höfter. Igår satt jag och körde bil i drygt fyra timmar (2 timmar på morgonen och 2,5 timme på eftermiddagen) och jag kände direkt att det värkte i höfterna. Det är inget ovanligt med själva bilkörandet, utan jag köra samma sträcka 1 dag i veckan och har gjort det i flera månader, men har aldrig känt av det förut.
Idag känns det fortfarande, och jag kan fan inte lyckas sitta bekvämt i soffan (brukar knyckla ihop mina ben åt alla möjliga håll, men idag så värker det). Det känns som en riktigt jobbig träningsvärk typ, men jag har verkligen inte gjort något ovanligt.

Det kan väl inte vara foglossningar redan, så här tidigt i graviditeten? Eller? Jag har verkligen ingen aning. :confused:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Är det någon som är sugen på att haka på en Buke-variant av Clara Lidströms (underbaraclaras på Instagram) fotoutmaning Fånga februari...
16 17 18
Svar
355
· Visningar
16 912
Senast: Cattis_E
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 058
Senast: lizzie
·
Gravid - 1år Det här kan bli lite rörigt, jag ber om ursäkt på förhand. Jag och maken har en dotter på 1.5 år. Hon är det bästa som hänt oss och...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
11 066
Senast: gulakatten
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 986
Senast: Nixehen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Rintränings- och utställningstråd
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈