Folsyra kan minska risken för havandeskapsförgiftning enl nya rön så fick fortsätta äta det.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
En undran bara... hur 17 sover ni? Har hittills sovit i någon form av framstupa sidoläge (som "ogravid" normalt sett oftast på mage), men nu börjar även det bli obekvämt. Att sova på rygg är nästan omöjligt plus att jag tydligen ärvt min fars talang för snarkning om jag sover på rygg. Rakt på sidan funkar bara om jag lyckas putta in något lagom stort under magen, annars drar det åt sidan. Att ligga på sidan är dessutom döden för ffa min ena axel. Trodde i min enfald att detta skulle dröja tills magen blev stor, men näpp. Sover just nu bäst i soffan framför ett program jag egentligen vill se färdigt
@AnnaKarin Kan du inte be honom följa med till Bm nästa gång, visa honom info på nätet eller i böckerna du får på Mvc?
Jag berättade direkt för sambon att jag troligen kommer att gå upp runt 15 kg (beräkning utifrån tidigare BMI). Nu är han nojjig för att jag inte gått upp så mkt. Kroppen har dock ändrats ändå och lär ju fortsätta göra det.
Visa honom bilder på nätet, finns ju massor med gravidmagar som man titta på och få en förståelse för hur olika det kan bli. Finns även en massa "efter"-bilder som också visar hur det kan tänkas bli. Men allt är ju individuellt. Dock tror jag det tillhör ovanligheterna att gå ner i vikt av att vara gravid - iaf sett över hela graviditeten. En del går ju ner i början pga illamående...Tack! Jag vet att det här förmodligen bara är graviditetshormoner som spökar och att jag är extra känslig just nu, men tårarna har sprutat halva morgonen.
Han är engagerad i övrigt, och har varit med på både inskrivning och på ultraljud (de enda två besöken vi varit på än så länge), och han har läst (åtminstone halva...) boken som vi fick. Men det känns som att han har svårt att applicera det på MIG, och att det här faktiskt kommer att hända. Jag menar - till och med jag vet ju inte riktigt hur stor skillnad det kommer att bli på min kropp, mer än att jag nog kommer att känna mig stor som en val och bli otymplig.
Det där var intressant, hur kom du fram till en ungefärlig siffra? Det skulle nog hjälpa till om jag kunde faktiskt ge honom en siffra, att "ungefär så här mycket kan jag komma att gå upp i vikt". Så får han se att jag nog inte kommer att bränna massa fett, som han tror. Som det är nu så verkar han tro att det knappt kommer att bli någon skillnad, och han pratade imorse om att "vissa får ju inte så stora magar". Jomenvisst. Hur jag än beter mig så kommer jag nog att få en stor mage...
Imorse lade han fram en teori om att jag nog skulle GÅ ner i vikt av att vara gravid, eftersom man bränner mer fett och energi av att kroppen bygger bebis. Jag blev otroligt ledsen av att han sa så, för jag kan liksom inte tänka mig att det stämmer?
Till något lite allvarligare; det sägs ju att man ska undvika tunga lyft men hur tungt är det? Jag jobbar som pers ass och pga att brukaren har råkat ut för en olycka nyligen har denne fått problem med balansen och kan få för sig att sätta sig där det inte är lämpligt. Det är då upp till assistenten att hålla brukaren på benen och idag blev det väldigt tungt . Brukaren är både längre och tyngre än vad jag är. Är detta skäl nog att vara borta från jobbet tills brukaren blir stadigare? Det är trots allt inte tal om några tunga lyft från golvet och lyften upprepas inte jättemånga gånger per dag. Har inte berättat något för arbetsgivaren än, tycker det är för tidigt (går snart in i v 10).
Till något lite allvarligare; det sägs ju att man ska undvika tunga lyft men hur tungt är det? Jag jobbar som pers ass och pga att brukaren har råkat ut för en olycka nyligen har denne fått problem med balansen och kan få för sig att sätta sig där det inte är lämpligt. Det är då upp till assistenten att hålla brukaren på benen och idag blev det väldigt tungt . Brukaren är både längre och tyngre än vad jag är. Är detta skäl nog att vara borta från jobbet tills brukaren blir stadigare? Det är trots allt inte tal om några tunga lyft från golvet och lyften upprepas inte jättemånga gånger per dag. Har inte berättat något för arbetsgivaren än, tycker det är för tidigt (går snart in i v 10).
+ @Tassetass Det var ju skönt att höra. Då gissar jag att ryggen säger ifrån innan det blir farligt för fostret.Min barnmorska menade att man inte behöver undvika tunga lyft alls. Vi frågade specifikt om detta, eftersom vi driver en lantbruksgård (är månskensbönder ) och det blir ju en hel del TUNGA lyft. Hon tyckte att jag kunde köra på precis som vanligt. Var med på tre-dagars höskörd när jag var gravid i runt 8 veckor, och det var TUNGT och jävligt, men det funkade fint.
Rygg eller fogar kommer säga ifrån långt innan det är någon fara för fostret. Men börjar du känna av fogarna bör du ta det lugnare, det kan ställa till med rejält med besvär om man överanstränger ömma fogar.+ @Tassetass Det var ju skönt att höra. Då gissar jag att ryggen säger ifrån innan det blir farligt för fostret.