Vinterföräldrar 2015- 2016

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vi har också gjort ultraljud idag, RUL för andra gången. Vi var två veckor tidigare än beräknat så v 19 nu. Det betydde att förra veckan var hjärtat för litet för att göra en komplett undersökning så vi fick komma tillbaka. Första teknikern förra veckan hade lite mer "livets mirakel"-inställning och det blev en del omkringprat som gjorde mig lite obekväm. Idag kom vi till en läkare som var toppen! Saklig, förklarade mycket om organen och vad de sökte efter samt då vad hon såg. Det passade mig mycket bättre så idag ställde jag en del frågor och hängde med på att annat sätt. Kände mig inte lika mycket som den välsignade modern sas. Fick nytt datum också så jag uppdaterar listan!

December
1/12 - Eina, 1:a barnet, 29, Borås
5/12 - Bluefish, 1:a barnet, Pojke, 22 år, Sundsvall
3/12 - Balahé, 1:a barnet, Skåne
16/12 - YaHilweh, 1:a barnet, 27 år, Göteborg/Veddige
22/12 - Lilltess, 1:a barnet, 23 år, Trelleborg

Årsskiftet -Maja-Kandi, 1:a barnet, 25 år

Januari
18/1 - Festina_Lente, 3:e barnet
24/1 - sondag, 1:a barnet, 25 år
26/1 - HemligaGardiner, 1a, 22 år Göteborg
27/1-_Maria_, 1:a barnet, 28

Februari
5/2 - AnnaKarin
7/2 - vesp, första barnet
7/2 - Evina, 1:a barnet, 28 år
10/2 - Mois, 2: barnet
14/2 - Milosari, 1:a barnet 34 år
25/2 - Hjartagna, 2a barnet, 37 år Lindome

Vad härligt @Bluefish! De två vi träffade idag var också sådär bra och sakliga och informativa utan att på nåt sätt gå till överdrift. :) Kändes tryggt helt enkelt!

Kan uppdatera jag också, vi fick ju inget datum direkt, men som det ser ut borde det bli i januari iaf. ;)

December
3/12 - Balahé, 1:a barnet, Skåne

Januari
Maja_Kandi, 1:a barnet, 25 år, Östersund

Februari
5/2 - AnnaKarin

Så har jag inte alls upplevt det, att gravida inte får äta något alls. Självklart ska du prata med läkare först om du känner dig minsta osäker, men jag är rätt övertygad om att du får okej när det gäller Omeprazol. :)
I början känns allt förbjudet sen känns allt typ ok. Det blir för mycket diffusa grejer att hålla ordning på.

Jag har haft problem med magen till och från, värst var det om v12 sen kommer det lite random då och då. Novalucol hjälpte mig.

Gaaaaah!!! Jag ska göra RUL om 7 dagar, börjar bli sjukt nervös. Har redan haft 4 UL med inte ett riktigt där man kollar ordentligt, ska få ett utökat då vi diabetiker tydligen har 1% större chans för missbildningar.
Ska även till BM på torsdag, men det blir troligtvis sista besöket hos henne innan jag flyttar över till Halland. Jag trivs verkligen inte med den BM jag har, eller jag har bara blivit dåligt bemött av alla på Mvc sedan jag ringde första gången och fick höra att "Ser du fram emot pump så är du kanske inte redo för att vara gravid".
Men känner att när RUL är inbokat så gör jag det innan jag byter till Halland/Varberg istället. Ska bara försöka få tag i diabetesmottagningen med, då allt blir nytt för mig.

Men jag ser fram emot att föda i Varberg. Med nya lokaler samt att pappa får stanna kvar på BB.

http://m.gp.se/nyheter/halland/1.23....no&utm_medium=referral&utm_campaign=redirect

Uppdaterar också mitt datum.

December
5/12 - Balahé, 1:a barnet, Skåne

Januari
Maja_Kandi, 1:a barnet, 25 år, Östersund

Februari
5/2 - AnnaKarin

Gaaaaah!!! Jag ska göra RUL om 7 dagar, börjar bli sjukt nervös. Har redan haft 4 UL med inte ett riktigt där man kollar ordentligt, ska få ett utökat då vi diabetiker tydligen har 1% större chans för missbildningar.
Ska även till BM på torsdag, men det blir troligtvis sista besöket hos henne innan jag flyttar över till Halland. Jag trivs verkligen inte med den BM jag har, eller jag har bara blivit dåligt bemött av alla på Mvc sedan jag ringde första gången och fick höra att "Ser du fram emot pump så är du kanske inte redo för att vara gravid".
Men känner att när RUL är inbokat så gör jag det innan jag byter till Halland/Varberg istället. Ska bara försöka få tag i diabetesmottagningen med, då allt blir nytt för mig.

Men jag ser fram emot att föda i Varberg. Med nya lokaler samt att pappa får stanna kvar på BB.

http://m.gp.se/nyheter/halland/1.23....no&utm_medium=referral&utm_campaign=redirect
Vi åkte till Varberg med sonen trots att vi bodde i Lindome och därför borde åkt till Mölndal. Det kändes så mycket bättre när vi fick komma på besök på Varberg och se hur det såg ut jämfört vad alla sa om Östra och Mölndal.

Den här gången kommer vi ha flyttat till Kungsbacka långt innan BF så nu blir det nog inga problem att åka till Varberg igen

Vi åkte till Varberg med sonen trots att vi bodde i Lindome och därför borde åkt till Mölndal. Det kändes så mycket bättre när vi fick komma på besök på Varberg och se hur det såg ut jämfört vad alla sa om Östra och Mölndal.

Den här gången kommer vi ha flyttat till Kungsbacka långt innan BF så nu blir det nog inga problem att åka till Varberg igen

Jag låg inne på den akuta special förlossningen häromnatten pga struligt blodsocker. Där vill jag inte hamna när jag ska ha barn, den saken är klar.
Alla jag pratar med som vart i Varberg har vart supernöjda, så än så länge känns det bra. Jag som samtidigt är livrädd för förlossningen.

@YaHilweh

Pappan får stanna i Mölndal med. Kommer antagligen åka till mölndal, jag skulle vägra stanna en sekund ensam (de kan ju trots allt inte tvinga en att stanna) om inte min sambo får stanna så just därför ringde jag och frågade. Enligt Mölndals sjukhus fick min sambo självklart stanna.

@YaHilweh

Pappan får stanna i Mölndal med. Kommer antagligen åka till mölndal, jag skulle vägra stanna en sekund ensam (de kan ju trots allt inte tvinga en att stanna) om inte min sambo får stanna så just därför ringde jag och frågade. Enligt Mölndals sjukhus fick min sambo självklart stanna.

Jag får inte gå i Mölndal utan är bara östra som gäller för mig då jag måste gå på spec. Jag får även räkna med fem dagar på BB för att kolla blodsocker och sådant på bebis.

Varberg får jag gå på men skulle det bli komplikationer blir det Halmstad.

Jag får inte gå i Mölndal utan är bara östra som gäller för mig då jag måste gå på spec. Jag får även räkna med fem dagar på BB för att kolla blodsocker och sådant på bebis.

Varberg får jag gå på men skulle det bli komplikationer blir det Halmstad.

Varför vill man ha extra koll på bebisens blodsocker så "långt" efter födseln? Påverkar ditt blodsocker fortfarande eller har det med ärftlighet att göra?
Bara nyfiken :)

@AnnaKarin och @Milosari jag tog urinprov på inskrivningen men inget om könssjukdomar? Kom jag på nu.

En helt annan sak: när får man moderskapsintyg (?) Som ska till försäkringskassan? Inte för att det är bråttom men fick för mig att det också var på inskrivningen.

Jag är så sjukt trött... Är van vid att klara mig fint på några få timmars sömn 1-2 nätter iaf men idag är jag helt Slut. 10 timmar är plötsligt standard...

@AnnaKarin och @Milosari jag tog urinprov på inskrivningen men inget om könssjukdomar? Kom jag på nu.

En helt annan sak: när får man moderskapsintyg (?) Som ska till försäkringskassan? Inte för att det är bråttom men fick för mig att det också var på inskrivningen.

Hej!
Jag kommer få mitt intyg nu efter RUL och vecka 22, men det är säkert olika. Men jag gissar att man måste ha kommit en bit på väg, här hade vi inskrivning redan v 10...

Tror standard är efter RUL. Jag fick mitt i v.16, men det var för att jag alldeles säkert kommer ansöka om graviditetspenning och FK är långsamma, kanske i synnerhet över sommaren.

Tror standard är efter RUL. Jag fick mitt i v.16, men det var för att jag alldeles säkert kommer ansöka om graviditetspenning och FK är långsamma, kanske i synnerhet över sommaren.

Hur lång handläggningstid bör man räkna med? Tänker också söka, men får inget intyg förrän i mitten utav augusti.

Har pratat med läkare nu och fått grönt ljus på omeprazol. Enligt läkaren kommer besvären möjligen avta om ett par veckor, men kommer tillbaka när barnet blir större. Så det är bara att vänja sig...

Jag är så sjukt trött... Är van vid att klara mig fint på några få timmars sömn 1-2 nätter iaf men idag är jag helt Slut. 10 timmar är plötsligt standard...
Samma här. Har inte haft några problem att hålla mig vaken ett dygn i sträck innan. Fick jag sova 20 min innan nattpasset så var det helt okej. Nu sover jag hela tiden, och när jag inte sover känner jag mig inte riktigt vaken ändå. Men peppar peppar, jag tror det börjar släppa lite. Har i alla fall sovit två nätter utan att springa och kissa femtielva gånger och DET är ju inte helt fel :)

Hur lång handläggningstid bör man räkna med? Tänker också söka, men får inget intyg förrän i mitten utav augusti.

Återkommer då jag vet ;)

Efter att jag skickade in moderskapsintyget tog det fyra veckor innan jag fick papper om föräldrapenning från FK. Sedan är ju fastställande av SGI ett kapitel och ansökan om graviditetspenning ett annat. Min SGI är varken fastställd eller enkel att fastställa. Har du redan fastställd SGI blir det väl lite smidigare.

Har läst lite nu om fp och sgi och det verkar ju helsnurrigt. Har ingen sgi i dagsläget, det vet jag. Men hur går man tillväga för att räkna ut den? Jag tjänar olika mycket varje månad och har 3 olika arbetsgivare. Begär ut lönespecar från alla ställen eller kan man gå via skatteverket?

Du får moderskapsintyget på första mötet med BM efter RUL. Där jag går är det normalt i v 24-25. Men det kan kanske vara olika på andra ställen.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Är det någon som är sugen på att haka på en Buke-variant av Clara Lidströms (underbaraclaras på Instagram) fotoutmaning Fånga februari...
16 17 18
Svar
355
· Visningar
16 912
Senast: Cattis_E
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 146
Senast: lizzie
·
Gravid - 1år Det här kan bli lite rörigt, jag ber om ursäkt på förhand. Jag och maken har en dotter på 1.5 år. Hon är det bästa som hänt oss och...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
11 066
Senast: gulakatten
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 986
Senast: Nixehen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter