Vinterföräldrar 2015- 2016

Status
Stängd för vidare inlägg.
Efter dagens besök på mvc går jag som vanligt hem sur, ledsen och nedtryck. En känsla av otillräcklighet, tog upp mina tankar kring förlossningen då jag är livrädd för den. Enda svaret jag fick var "ska du som är ung och frisk, ha kejsarsnitt, varför tror du att du skulle få det".
Hon är trevlig när sambon är med mig, men aldrig när jag är ensam. Vi drar inte jämt alls, men i dagsläget är det ingen ide att byta då jag flyttar till Halland i September, försöker få tag i Varberg, men ingen svarar.

Bebis hjärtljud låg på 150, så popcorn lever och frodas. På tisdag får vi se popcorn igen.

Men usch vad dryg hon låter, en stor del av jobbet bör ju vara att få sina patienter att känna trygghet och säkerhet, inte nedtrampade. Blir så arg var gång jag stöter på människor som jobbar inom sjukvården som skiter fullständigt i hur de får sina patienter att må, de borde inte ha ett jobb där man har kontakt med andra människor övht. Hur menar hon att en förlossning ska gå till när mamman är livrädd för att föda på normalt vis?

När slutar tarmarna att vara svullna? Jag är inte förstoppad eller överdrivet gasig, men magen är helt utspänd och gör ONT. Finns det något man kan göra själv förutom att äta fiberrik mat i små portioner?

När slutar tarmarna att vara svullna? Jag är inte förstoppad eller överdrivet gasig, men magen är helt utspänd och gör ONT. Finns det något man kan göra själv förutom att äta fiberrik mat i små portioner?
Jag vill också veta! Jag har redan p.g.a. överstimuleringen svullen mage (kunde inte spänna magmusklerna på ett par veckor, utan fick liksom puta ut magen för att det inte skulle göra så ont) och nu är det ännu värre. Det ser seriöst ut som om jag vore i tjugonde veckan istället för sjätte...

Jag vill också veta! Jag har redan p.g.a. överstimuleringen svullen mage (kunde inte spänna magmusklerna på ett par veckor, utan fick liksom puta ut magen för att det inte skulle göra så ont) och nu är det ännu värre. Det ser seriöst ut som om jag vore i tjugonde veckan istället för sjätte...

Min svullnade aldrig av utan livmodern tog bara över platsen i den redan uppblåsta magen.
En del blir ju smala igen när svullnaden lagt sig, det blev mao inte jag.

Inte jag heller. Jag såg gravid ut på en gång och det höll i sig tills riktiga magen kom. Så det blev aldrig någon synbar skillnad. Därmed är det också svårt att säga när svullnaden la sig.

Jag är i v 23 nu men besväras återigen nu av svullna tarmar. Så fort jag ätit eller druckit minsta lilla blir det riktig obehagskänsla för att det spänner så i magen. Kan inte äta mer än miniportioner pga att det är så trångt.

Är det någon mer än jag som blivit känslig i huden? Varenda lapp och söm som sitter direkt mot huden gör mig svagsint. Huden på brösten kliar också mycket, typ lika charmigt som karlar som går och kliar sig i skrevet:p

Har idag varit på inskrivning. På tiden tycker jag... Nackdel att bli gravid nu när alla ska ha semester, ont om lediga tider :cool:
Men skönt att vara inne i systemet i alla fall. Det var något ämne som var förhöjt i mitt urin som kunde tyda på begynnande uvi så ska tillbaka på måndag och lämna prov.
Hade också ganska högt sockervärde (låg dock inom ramen för vad som var ok), så måste börja tänka mer på vad jag äter... Har kanske blivit lite extra mycket gott nu på semestern :o
Hur har ni andra tänkt kring KUB? Nån av er som gjort/ska göra det? Jag är intresserad av att göra det men har inte bestämt mig helt än, fick även remiss till det men som jag kan avboka om jag vill. Det svåra är ju att ställa sig till ett eventuellt "dåligt" resultat... Å andra sidan bra att få chansen att ta reda på att något skulle kunna vara fel. Hej kontrollfreak :cool:

Har idag varit på inskrivning. På tiden tycker jag... Nackdel att bli gravid nu när alla ska ha semester, ont om lediga tider :cool:
Men skönt att vara inne i systemet i alla fall. Det var något ämne som var förhöjt i mitt urin som kunde tyda på begynnande uvi så ska tillbaka på måndag och lämna prov.
Hade också ganska högt sockervärde (låg dock inom ramen för vad som var ok), så måste börja tänka mer på vad jag äter... Har kanske blivit lite extra mycket gott nu på semestern :o
Hur har ni andra tänkt kring KUB? Nån av er som gjort/ska göra det? Jag är intresserad av att göra det men har inte bestämt mig helt än, fick även remiss till det men som jag kan avboka om jag vill. Det svåra är ju att ställa sig till ett eventuellt "dåligt" resultat... Å andra sidan bra att få chansen att ta reda på att något skulle kunna vara fel. Hej kontrollfreak :cool:

Vi valde att inte göra KUB, vi kommer per automatik få ett utökat RUL nu nästa vecka och känner att skulle det vara något fel på bebis så skulle vi ändå inte avbryta graviditeten. Om inte läkaren skulle säga något annat, de avbryter mycket sällan en grav. Dock är det kanske annorlunda då KUB görs mycket tidigare.

Jag är tillräckligt gammal för att erbjudas gratis KUB och jag kommer göra det. Kommer sannolikt avbryta graviditeten om något är fel. Jag vill bara ha ett barn men vill inte medvetet sätta ett barn till världen som inte kan ta hand om sig själv när det inte finns syskon som kan vara god man när jag och pappan dör.

@YaHilweh Jag har ett planerat kejsarsnitt på grund av humanitära skäl (dvs, förlossningsrädsla) i bagaget. Säg till om du vill veta hur jag fick mitt snitt, det var en lång väg. :)

Mvh Miks

@YaHilweh Jag har ett planerat kejsarsnitt på grund av humanitära skäl (dvs, förlossningsrädsla) i bagaget. Säg till om du vill veta hur jag fick mitt snitt, det var en lång väg. :)

Mvh Miks

Då jag har diabetes och chansen för akut snitt är mycket högre så ligger jag ganska högt upp på listan för beviljat snitt. Det är bara nuvarande BM som glömt bort varför hon har ett jobb där hon måste vara trevlig och lyssna på patienterna. Har som plan att förlösa i Varberg (så länge inget oförberett händer, då blir det Halmstad då jag går på spec.)
Ska prata med nya BM om det så fort jag träffar denna, annars tar jag gärna emot tips. Dock vet jag inte om jag behöver snitt eller om jag bara behöver ha någon att diskutera det med :o

Vi gjorde kub för typ 7 veckor sen. Var mer eller mindre stensäker på att få bra resultat eftersom jag är så ung, så vi såg det mest som "kul grej" för att få se barnet. Fick risk 1:28000 så tydligen superbra + nacken och allt annat de kollar visar att barnet "omöjligt" kan ha downs. Vi fick dock pröjsa 2000kr för det. Vi hade inte behållt om barnet mot förmodan skulle haft downs, det var vi iaf säkra på och ville inte utsätta oss för att få ett barn med det så därför var det skönt att kolla ändå :)

Min svullna mage la sig runt vecka 12 har jag för mig. Vet dock inte om det finns så mycket att göra än att vänta ut det. Själv kändes det som jag inte tålde något jag åt då jag svällde upp som en laktosintollerant efter allt jag åt. Så det var inte kul, men det spelade ju ingen roll vad det var jag stoppade i mig så för min del var det bara att vänta.

Är det någon mer än jag som blivit känslig i huden? Varenda lapp och söm som sitter direkt mot huden gör mig svagsint. Huden på brösten kliar också mycket, typ lika charmigt som karlar som går och kliar sig i skrevet:p

Ugh, jag har fått utslag över hela magen, armhålorna, låren, brösten, halsen :wtf: Trodde jag helt plötsligt blivit allergisk mot damm/kvalster/tvättmedel/katt eller vad som helst men tydligen får en del graviditetseksem/utslag. Ska ta upp det med min läkare nästa besök dock om det inte ger sig för det är rätt jobbigt att gå runt med. Min kliande näsa är heller inte rolig och jag nyser flera gånger varje morgon...

Jag har gjort det, dock gjorde jag det i ett senare skede vilket ska fungera men är mer osäkert än vid första tillfället. Så får se hur resultatet blir. Vet dock inte alls hur jag ska ställa mig till ett jobbigt resultat, men skulle ändå kännas bra att veta så man kan förbereda sig.

Hoppar in från vår -16.
Vi kommer inte göra kub. Även om sannolikheten vore 1:2 finns chansen på ett friskt barn. Vi skulle inte klara avbryta graviditeten för en ev risk.

Vi kommer att göra KUB:en nu i veckan som kommer. Vi är rörande överens om att vi avbryter graviditeten direkt om det visar sig finnas någon signifikant risk för Downs eller något annat. Kanske låter "okänsligt", men när det gäller det här så är jag verkligen praktiskt och rationellt lagd, och inte det minsta känslosam. Vi har dessutom väntat med att göra graviditeten offentlig bland släkt och vänner, i väntan på att få se vad just KUB-testet visar. :)

Och vi gjorde inte KUBtestet. Sannolikheten att jag får en lika enkel graviditet igen är så liten att det här barnet förmodligen blir vårt enda biologiska.

Vi gjorde KUB och var överens om att avbryta om något skulle visa sig vara fel. Detta eftersom vi har nära vänner med (psykiskt) funktionshindrade barn och vet hur enormt det tär på dem att veta att barnet troligen aldrig kommer att klara sig själv.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Är det någon som är sugen på att haka på en Buke-variant av Clara Lidströms (underbaraclaras på Instagram) fotoutmaning Fånga februari...
16 17 18
Svar
355
· Visningar
16 912
Senast: Cattis_E
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 147
Senast: lizzie
·
Gravid - 1år Det här kan bli lite rörigt, jag ber om ursäkt på förhand. Jag och maken har en dotter på 1.5 år. Hon är det bästa som hänt oss och...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
11 066
Senast: gulakatten
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 986
Senast: Nixehen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar