Vinterföräldrar 2015- 2016

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag kände inte när de satte edan på mig och när jag sen kommenterade att det redan var klart och att det inte gjorde ont så sa narkosläkaren och bm att de inte förstod varför så många tror att det gör ont, det ska inte göra ont. Det som kan vara jobbigt är om det kommer en värk när edan sätts och man då måste vara stilla.

Sätts inte EDA på samma sätt som spinal? Förutom detaljen då att man lämnar kvar en slang. För spinal vet jag av egen erfarenhet att det gör såpass ont (åtminstone på mig) att jag aldrig mer tänker utsätta mig för det, så länge jag har ett val. Och närstående som även de fått spinal säger samma sak.
För jag förstår verkligen inte hur man inte kan känna det sticket.

Sätts inte EDA på samma sätt som spinal? Förutom detaljen då att man lämnar kvar en slang. För spinal vet jag av egen erfarenhet att det gör såpass ont (åtminstone på mig) att jag aldrig mer tänker utsätta mig för det, så länge jag har ett val. Och närstående som även de fått spinal säger samma sak.

På mig så satte dom in edan under en värk så jag inte skulle känna av när dom satte den.
Väldigt smart och jag kände ingenting utan andades mig igenom värken med lustgasen och när värken var över så var edan satt :)

Är det någon mer som råkar ut för "kvällsillamående"?

På morgnarna har jag mått utmärkt hela tiden, inte varit illamående en enda gång. Men på sistone har jag börjat må illa när jag ska laga middag (av lukten och konsistensen på ingredienserna oftast) och ibland är det också svårt att få i sig någon middag.
Jag vet inte om det kan ha att göra med att jag är så himla trött på kvällarna, och att vi äter middag så sent. Särskilt nu i höskördstider så blir det sällan middag före 21:00, och då orkar nog inte min kropp längre. Är enda knepet att försöka tidigarelägga middagen (även om det kommer att bli svårt)?

Det vet jag inte. Någon annan kanske vet?

På morgnarna har jag mått utmärkt hela tiden, inte varit illamående en enda gång. Men på sistone har jag börjat må illa när jag ska laga middag (av lukten och konsistensen på ingredienserna oftast) och ibland är det också svårt att få i sig någon middag.
Jag vet inte om det kan ha att göra med att jag är så himla trött på kvällarna, och att vi äter middag så sent. Särskilt nu i höskördstider så blir det sällan middag före 21:00, och då orkar nog inte min kropp längre. Är enda knepet att försöka tidigarelägga middagen (även om det kommer att bli svårt)?

Som jag förstått det så kommer illamåendet när man är trött. Kompisen som körde budbil 17-23 gbg-köpenhamn-gbg under graviditeten hade länge problem med illamående de sista timmarna av passet även efter att illamåendet i övrigt avtagit.

Jag har inte mått illa alls under morgnarna, utan det har skiftat lite mellan eftermiddag/sen kväll. Har dock inte haft jättemycket illamående och nu verkar det ha gått över.
Kan fortfarande må lite illa av äckliga lukter och tanken på viss mat, men inte kräkvarning längre. Behöver äta med jämna mellanrum så klarar jag mig bra :)

Som jag förstått det så kommer illamåendet när man är trött. Kompisen som körde budbil 17-23 gbg-köpenhamn-gbg under graviditeten hade länge problem med illamående de sista timmarna av passet även efter att illamåendet i övrigt avtagit.

Låter sannolikt, jag börjar jobba innan 05 och spyr varje dag jag jobbar mellan 05-07, sista timmarna brukar gå bra. Är i v 22 nu och tycker det borde gett sig. Går upp 0345 så får aldrig mer än 6 timmar sömn + sover oroligt när jag vet att jag ska jobba så är ju alltid trött på jobbet. Spyr iofs en del på eftermiddagarna med men bara om jag jobbat lång dag.

Var på första Bm besöket igår. Hon var jättetrevlig och gullig så det kändes jättebra :)
Blodtryck 100/60 (har typ det som ogravid också) + 2kg upp i vikt så helt inom det normala alltså :) Hör de inte av sig så är alla proverna bra sa hon.

Jag kommer inte tacka ja till några extra test. Dels ligger vi inte inom riskgruppen vad man kan se utifrån ålder och jag nöjer mig där. Jag vill ha detta barnet coh hoppas på att allt är bra. Finns ju saker som kan hända under förlossningen också så helt skyddad är man ju inte.
Eller som min bästa kompis, hennes dotter han en jättesällsynt sjukdom av den allvarligare sorten, som de nu i efterhand hört borde synts på ul.
Men jag respekterar och värderar inte de som vill göra test, är allas egna val och man har rätt att bestämma över sin egna kropp :)

Och angående bedövning under förlossningen vill jag sålänge det går klara mig på metoder som inte kan ge biverkningar på barnet. Som lustgas, akupunktur, massage, bad...Jag känner mig inte helt bekväm med bedövningar som kan påverka barnets hjärtrytm och andningsfrekvens..

Vill gärna gå profylaxkurs vilket jag tror mkt på, men detta erbjuds inte här längre :( Man kan gå privat men då kostar det 2000kr. Får se hur jag gör med det..Kanske kan hitta något bra på youtube om jag har tur :)

Jag har inte mått illa alls fast nu faktiskt på kvällarna när jag ligger på sidan i sängen så kan jag må lite illa..konstigt.

Hade gärna lat in en magbild men buke är rätt drygt tycker jag när det gäller att lägga in bilder. Hur gör ni det på smidigast sätt?

Jag är ganska säker på att edan var en nål som sattes och sedan tejpades på plats. Vet inte vad man ska jämföra med riktigt, men en helt vanlig spruta kanske det känns som? Första touchen av tatueringsmaskin? Sedan blev det kallt när vätskan kom och slutligen smärtfritt. Gick fort att sätta på plats, hade min i 2 veckor och den sattes om några gånger.

Jag är ganska säker på att edan var en nål som sattes och sedan tejpades på plats. Vet inte vad man ska jämföra med riktigt, men en helt vanlig spruta kanske det känns som? Första touchen av tatueringsmaskin? Sedan blev det kallt när vätskan kom och slutligen smärtfritt. Gick fort att sätta på plats, hade min i 2 veckor och den sattes om några gånger.

Så då är det ingen fet nål som ska in i mellan kotorna i ryggraden? :D Blir det alltför hemskt med smärta så kanske jag faktiskt kan överväga det trots allt.

Haha den kanske ska in där, men den var hanterbar för en som vänder bort blicken vid blodprov @Riru :D

Jag håller på funderar på vad man behöver ha innan förlossningen till barnet. Lite kläder, blöjor, vagn och ev skötbord har jag kommit fram till. Fast jag vet inte om skötbord är helt befogat, men det kanske är bra med kanter om man har ett normalhögt bord att använda för blöjbyte? Någon mer som kollar på tygblöjor förresten?

Först så är det väl mycket själva tanken att ha en slang som går in i ryggen, sedan gjorde spinalbedövningen så j*vla ont när jag tog den trots att sköterskan drogade ner mig såpass att jag knappt visste var jag var pga att jag i princip stortjöt vid förberedelserna, är rätt nålrädd :p , så jag tänker att EDA kan knappast göra mindre ont när det inte bara är en nål utan även en slang som ska på plats. Nej jag blir bara illamånde av tanken.
Förstår dock de som vill ha den där det funkar och de inte bryr sig om själva sticket osv.

Jag har inte tagit spinalbedövning så den kan jag inte jämföra med MEN en eda läggs med lokalbedövning och det är nog den enda som kändes för mig (slangen sitter på ryggen och är så tunn att du bryr dig inte, jag störde mig tusen gånger mer på infarten de fick sätta i armvecket för att min handrygg är svårstucken) det kändes absolut ingenting när de satta själva EDA:n det jag hört är att det är STOR skillnad i hur det känns med spinal och eda men jag kan ha fel.

Så då är det ingen fet nål som ska in i mellan kotorna i ryggraden? :D Blir det alltför hemskt med smärta så kanske jag faktiskt kan överväga det trots allt.

Nej det kan jag säga att det inte var det gjorde inte ont alls mer än som en vanlig spruta när lokalbedövningen sattes vilket inte kändes alls för mig stack de i en värk som gjorde så jäkla ont att allt annat var typ skönt ;-)

December
1/12 - Eina, 1:a barnet, 29, Borås
5/12 - Bluefish, 1:a barnet, Pojke, 22 år, Sundsvall
5/12 - Balahé, 1:a barnet, Skåne
11/12 - YaHilweh, 1:a barnet, 27 år, Göteborg/Veddige
22/12 - Lilltess, 1:a barnet, 23 år, Trelleborg

Januari
Maja_Kandi, 1:a barnet, 25 år, Östersund
4/1 - Riru, 1:a barnet
18/1 - Festina_Lente, 3:e barnet
24/1 - sondag, 1:a barnet, 25 år
26/1 - HemligaGardiner, 1a, 22 år Göteborg
27/1-_Maria_, 1:a barnet, 28

Februari
5/2 - AnnaKarin
7/2 - vesp, första barnet
7/2 - Evina, 1:a barnet, 28 år
10/2 - Mois, 2: barnet
14/2 - Milosari, 1:a barnet 34 år
25/2 - Hjartagna, 2a barnet, 37 år Lindome

Jag tog mig friheten att ändra datumet på mig då jag efter RUL idag fick hoppa fram nästan 1v. Hoppas jag hittade den aktuella listan. Bebis såg mycket fin ut, en livlig liten sak som var mycket svår att få en bra bild på.

Efter lite efterforskningar i släkten insåg jag att på min pappas sida så kommer detta att bli den första förstfödda tjejen på 8-10 generationer. På mammas sida är dock mamma äldst.
På sambons sida är det den förstfödda flickan på 5 generationer (räknat både på mamma och pappa). Så hon kommer ha mycket att se upp till den illa räkan :love:

Då det häromdagen efterlystes bilder får "Popcorn" bli den första bebisbilden. Det är en arm i vägen och bilden är i 3D, men jäklar vad häftigt att få se henne i 3D-format.

b157325.jpg

Vad spännande med 3D-ultraljud! Fick du betala extra för det? Hur mycket isåfall? :)

I övermorgon är det dags för KUB:en för oss, och om allt går väl så ska vi sedan berätta för släkt och vänner i helgen. :)
Ni som har gjort KUB:en, hur lång tid tar det? Vad gör man? Tar man ett urinprov också (har för mig att de pratade något om det, sist jag var där, men jag minns inte längre :o )

Vad spännande med 3D-ultraljud! Fick du betala extra för det? Hur mycket isåfall? :)

I övermorgon är det dags för KUB:en för oss, och om allt går väl så ska vi sedan berätta för släkt och vänner i helgen. :)
Ni som har gjort KUB:en, hur lång tid tar det? Vad gör man? Tar man ett urinprov också (har för mig att de pratade något om det, sist jag var där, men jag minns inte längre :o )
På min kallelse så står det 45 min, men om jag minns rätt från förra gången så tog det inte mer än 20-30 min.
Inget urinprov, blåsan ska helst inte vara helt tömd då den hjälper till att lyfta upp livmodern lite.
Blodprov tas nån vecka innan, så det antar jag att du redan har gjort :)

Jamen, just det!! Det var ju DET hon pratade om, att det behövde vara urin i blåsan. (Inte något urinprov som jag blandade ihop det med. :angel: ). Men i övrigt är det som ett vanligt ultraljud, eller?

Ja, blodproven har jag tagit. Visade sig att mina järndepåer var låga och att jag behövde äta Niferex. (Men det hade jag kunnat tala om för dem redan innan, för min kropp har typ konstant låga järnnivåer. Varje gång jag tar ett blodprov så måste jag sedan äta järntabletter, men sedan vill läkarna ha uppehåll tills nästa gång jag tar ett blodprov, för då är det minsann dags igen. Jag vet inte vad min kropp har emot järn. O_o )

Jamen, just det!! Det var ju DET hon pratade om, att det behövde vara urin i blåsan. (Inte något urinprov som jag blandade ihop det med. :angel: ). Men i övrigt är det som ett vanligt ultraljud, eller?

Ja, blodproven har jag tagit. Visade sig att mina järndepåer var låga och att jag behövde äta Niferex. (Men det hade jag kunnat tala om för dem redan innan, för min kropp har typ konstant låga järnnivåer. Varje gång jag tar ett blodprov så måste jag sedan äta järntabletter, men sedan vill läkarna ha uppehåll tills nästa gång jag tar ett blodprov, för då är det minsann dags igen. Jag vet inte vad min kropp har emot järn. O_o )
För KUB-testet så ska du ta ett blodprov enbart för det, alltså inte samma som du tog där de kollar järndepåer mm. Men jag vet att det finns vissa ställen som tar blodprovet i samband med ultraljudet, då får man svar på det ca en vecka efter ultraljudet och har alltså inte sannolikheten förrän då.

Nej, i mitt fall hade jag med mig remissen i handen för blodproven till KUB-testet och resten av remisserna för övriga blodprov skickades elektroniskt. I min kommun verkar man ta alla blodprov vid samma tillfälle.

Jag tror att de tog sju rör med blod.

Nej, i mitt fall hade jag med mig remissen i handen för blodproven till KUB-testet och resten av remisserna för övriga blodprov skickades elektroniskt. I min kommun verkar man ta alla blodprov vid samma tillfälle.

Jag tror att de tog sju rör med blod.
Jag fick också ta alla mina blodprov samtidigt, hade också remissen med mig. Vet inte hur många rör hon tog, jag kollade inte :p Men jag blev helt yr och det började tjuta i öronen som innan man svimmar :o Fick lägga mig i nån minut på britsen. Nån som vet varför det kan bli så? Tycker inte det var obehagligt med blodprov, gjorde inte ont alls och såg inte ens blodet...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Är det någon som är sugen på att haka på en Buke-variant av Clara Lidströms (underbaraclaras på Instagram) fotoutmaning Fånga februari...
16 17 18
Svar
355
· Visningar
16 912
Senast: Cattis_E
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 147
Senast: lizzie
·
Gravid - 1år Det här kan bli lite rörigt, jag ber om ursäkt på förhand. Jag och maken har en dotter på 1.5 år. Hon är det bästa som hänt oss och...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
11 066
Senast: gulakatten
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 990
Senast: Nixehen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar